handdator

Visa fullständig version : Du hittar en plånbok....


Nixon
2010-01-09, 18:36
Du hittar en plånbok på gatan med 2,500 kr inuti den. Du hittar även ett bankomatkort, idkort, körkort och några andra kort. Vad gör du?

Var nyss inne på ett forum för tv-spelare där samma fråga ställdes.
Av 180 användare så röstade över 32% på att dom helt enkelt skulle ta pengarna och sen slänga plånboken alt. ta pengarna och sen skicka den till ägaren. Oavsett vilket så jag tycker är skrämmande många som kan tänka sig att ta någon annans pengar bara för att dom råkat tappa plånboken.

Så, är folket på kolo bättre?

Jagärsvag
2010-01-09, 18:39
Jag skulle tagit hem plånboken och ringt ägaren (om hans namn finns på något kort). Finns inte det skulle jag gått till polisen.

Folk som snor saker är inget att ha.

shut teh face
2010-01-09, 18:39
Tar absolut pengarna, om jag känner mig snäll kanske jag postar plånboken till ägaren. Men denna har förmodligen redan spärrat kort så då kanske jag inte gör mig besväret ens.

Jag har låg moral när det gäller sånt här :)

Mack10
2010-01-09, 18:40
beror nästan på

shut teh face
2010-01-09, 18:41
Man kan ju kolla på människans saker och se ifall det verkar vara en bra människa. Jag hade en kompis som tog pengarna bara för gubben såg ut som ett snusk.

TehSaxo
2010-01-09, 18:43
Tar absolut pengarna, om jag känner mig snäll kanske jag postar plånboken till ägaren. Men denna har förmodligen redan spärrat kort så då kanske jag inte gör mig besväret ens.

Jag har låg moral när det gäller sånt här :)

Du är iaf ärlig.

Jag hade nog letat efter kontakt uppgifter i plånboken.

Har du ställt dig frågan;
"Tänk om någon annan hittat plånboken först, tömt den/tagit lite pengar, sen hittar du den"
Vad skulle du göra om du helt ärligt inte hade tagit en krona och lämnat tillbaka den till ägaren med t.ex 500kr mindre i den? =p

Erik__
2010-01-09, 18:45
Hade lämnat in den till polisen.

Jagärsvag
2010-01-09, 18:47
Du är iaf ärlig.

Jag hade nog letat efter kontakt uppgifter i plånboken.

Har du ställt dig frågan;
"Tänk om någon annan hittat plånboken först, tömt den/tagit lite pengar, sen hittar du den"
Vad skulle du göra om du helt ärligt inte hade tagit en krona och lämnat tillbaka den till ägaren med t.ex 500kr mindre i den? =p

Jag tänkte precis på det, skulle plånboken vara tom skulle jag nog gett den till polisen för att undvika problem. Men vem tar en 5hundring och lämnar lite? Eller ja, killen ovanför (några poster upp) kanske...

Mental
2010-01-09, 18:48
Har hänt två gånger, lämnat till polisen båda gångerna. Lämnade även in en guldlänk jag hittade på en camping.

Jag är inte en så fattig jävla luffare att jag måste sno andras prylar. Själv hoppas jag att någon skulle lämna in min plånbok om jag tappade den.

coxie
2010-01-09, 18:50
Om det är en snygg tjej så lämnar jag den personligen till henne.

Annars vet jag inte hur jag skulle göra, finns all info i plånboken så skulle jag nog lägga den på brevlådan.

Wao
2010-01-09, 18:50
Jag hade inte tagit pengarna om personen som tappat plånboken sett snäll ut.

spange
2010-01-09, 18:53
nja, om jag bara hittar pengar på gatan. tar jag dem, men när jag med hjälp av körkort vet vem det är som ägare skulle jag inte ta något, utan lämna till polisen/skicka till ägaren.

Olegh
2010-01-09, 18:54
Vaffan. Öppen poll! Rötäggen behöver inte unnas någon anonymitet.

feyin
2010-01-09, 18:54
Jag kör på den här 'behandla människor som du själv vill bli behandlad' grejen dvs jag hade lämnat tillbaka allt.

Fyfan vad surt att tappa bort 2500kr.

Sebbe_H
2010-01-09, 18:57
Det är ändå kort osv som man bryr sig om. Och för 2500 kan man ha fan så roligare för än att känna sig duktig i en kvart när man lämnat tillbaka pengarna.

Nej jag hade postat plånboken.

Hade jag haft en stadig inkomst hade det nog sett annorlunda ut däremot.

TehSaxo
2010-01-09, 18:59
Glömde säga det, jag hade lämnat tillbaka den, antingen personligen eller visa polis, om pengarna hade legat i en plånbok. Däremot om jag hade hittar pengar UTAN någon som helst typ av plånbok så hade jag tagit dem.

Hursomhelst, dålig exempel att säga "det fattas 500..." men det var bara för att det skulle finnas pengar kvar i plånboken för att typ passa tråden. =P

Men hur som helst, tänk er att ni lämnar tillbaka en helt tom plånbok som det legat 2500 i som ni inte hade en aning om liksom... :s

MasterChief
2010-01-09, 19:06
Självklart lämnar jag tillbaka den. Förra vintern hittade jag en handväska vid den automatiska bensinmacken och med hjälp av nummerupplysningen lyckades jag spåra ägarinnan som inte bodde så långt därifrån. Hon var där 15 minuter senare och var helt överlycklig att hon fått tillbaka allt (och vi vet ju hur mycket tjejer har i sina handväskor). Den känslan var mycket mer värd än att bränna stålarna på skit man ändå inte behöver.

Nordenator
2010-01-09, 19:07
Jag hade lämnat den till polisen. Jag kan tänka mig rätt många dåliga utfall genom att ta hand om det personligen och eventuell hittelön täcker inte eventuella besvär.

Dreas
2010-01-09, 19:08
Röstade annat men wtf, menade lämna till polisen!

Nina L
2010-01-09, 19:08
Det var inte så länge sedan en tjej glömde en 500-lapp i uttagsautomaten varpå jag tog den, sprang efter henne och gav henne den. Men jag är pank som fan just nu så jag röstade på att ta pengar och posta plånboken. *popcorn*

hahavaffan
2010-01-09, 19:09
Idag hade jag tagit pengarna och postat plånboken.

I framtiden med en riktig inkomst och inte bara CSN hade jag lämnat allt till Ze Polizei.

LoTiX
2010-01-09, 19:10
Ligger pengarna i en plånbok med ID-handlingar söker jag självklart upp ägaren och överlämnar ägodelarna.

Nina L
2010-01-09, 19:10
Idag hade jag tagit pengarna och postat plånboken.

I framtiden med en riktig inkomst och inte bara CSN hade jag lämnat allt till Ze Polizei.Vi Fattiga människor är tjuvar. *cry*

rajjan_dammit
2010-01-09, 19:11
Det där beror riktigt mycket på. I grund och botten tycker jag det är fel att sno andras pengar. Men å andra sidan tror jag färre skulle lämna in en femhundring som man ser fladdrar förbi i vinden.

Jag har hittat två plånböcker och har i ena fallet lämnat tillbaka den med pengar i och en där jag tagit pengarna :em: Inget jag är alls stolt över, men kan inte direkt ändra på det nu. Det har lett till två märkliga upplevelser:

Hittade en plånbok på gatan med 500 kr i, tog cashen men lämnade resten till polisen. Polisen ringde och ställde många obehagliga frågor om varför jag befann mig på hittestället osv. Kvinnan som ägde plånboken kom sedan med en blomma, då kände man sig sjukt rutten.

I det andra fallet hittade jag en väska med plånbok, mobil och kläder i. I plånkan fanns runt 3000 kr och detta var precis innan Sweden Rock Festival. Jag resonerade som så att eftersom det var en ung kille i min egen ålder kanske han skulle ha pengarna till en biljett dit och jag lämnade tillbaka allt.
Någon vecka senare fick jag av bekanta veta (när jag berättade historien) att ägaren åkt dit för narkotikainnehav.
Karma är en riktig bitch här, hade jag tagit pengarna kanske båda hade varit lyckligare?

Slutsats: Låt den ligga, någon annan än jag är ämnad att ta tag i det problemet. ;)

Jorgen
2010-01-09, 19:11
Jag skulle tagit hem plånboken och ringt ägaren (om hans namn finns på något kort). Finns inte det skulle jag gått till polisen.

Folk som snor saker är inget att ha.

+1.

Gjorde så med en väska vi hittade på en väg i Lund för många år sedan. Hon som fick tillbaka sina pengar, kort och nycklar blev överlycklig.

Kwon
2010-01-09, 19:13
Postat allt innehåll (25.000 kr, kreditkort, bankomatkort,ID-kort,körkort, familjekort etc) men behållit plånboken.

hahavaffan
2010-01-09, 19:17
Postat allt innehåll (25.000 kr, kreditkort, bankomatkort,ID-kort,körkort, familjekort etc) men behållit plånboken.Såklart :D

Mestalla
2010-01-09, 19:18
Hände mig en gång att jag hittade en plånbok med 1000 kr i, tog pengarna och hade en trevlig kväll på stan för dom.
Ringde killen som var ägare till plånboken, han fick tillbaka den, var glad, undade om där var några pengar men det var det såklart inte.

Hermit
2010-01-09, 19:18
Har själv tappat min plånbok 2 gånger och båda gångerna fått tillbaks den med allt innehåll kvar och det är givetvis varit otroligt skönt. Bankkort osv hinner man ju spärra men skönt att slippa trixa med nytt körkort/ID-kort m.m.

Baserat på detta så skulle jag försöka få tag i personen och lämna tillbaks plånboken som jag hittade den :)

Ape3
2010-01-09, 19:18
Jag skulle tagit hem plånboken och ringt ägaren (om hans namn finns på något kort). Finns inte det skulle jag gått till polisen.

Folk som snor saker är inget att ha.

Ja precis vad jag skulle ha gjort.

Nelson81
2010-01-09, 19:19
Postat allt innehåll (25.000 kr, kreditkort, bankomatkort,ID-kort,körkort, familjekort etc) men behållit plånboken.

:laugh:


nunna L: hände samma sak för mig, fast 1200 och det var en gammal senil kärring.

Sniggel
2010-01-09, 19:21
De gånger jag hamnat i liknande situationer har jag kontaktat ägaren och denne har fått tillbaks allt innehåll.

shadowfire
2010-01-09, 19:23
Eftersom ytterst få går omkring med så mkt cash i plånboken, är väl bara stureplansstekare men förutom det så är det just pensionärer/äldre som gärna vill ha äkta sedlar i plånboken. Jag hade inte kunnat sova gott med o stjäla från en pensionär, den saken är klar (en stureplansstekare hade jag haft mindre problem med att sno ifrån, hans pappa fixar sig säkert ny fet plånka med massa stålars). Så jag hade nog ärligt kollat id/körkort och tagit ställning efter det.

Troligtvis utifrån mina egna värderingar, moral och principer så hade jag lämnat in plånboken till polisen vilket fall som. Har en tendens att vara lite för hygglo mot folk överlag.

Niklas W
2010-01-09, 19:25
Jag och mitt kompisgäng hittade en plånbok under midsommar för några år sen. Massa olika sorters ID och bankomat kort i den samt 800kr. Vi ringde nummerupplysningen, fick nummret till personen som tappat den och gav tillbaka allt. Fick 300kr i hittelön.

rajjan_dammit
2010-01-09, 19:26
Har ni fått någon belöning för att lämna tillbaka något?

Jag hittade en bilnyckel för ett tag sen, lämnade in till polisen. Några veckor (!) senare ringde en mycket gammal man och tackade hur många gånger som helst och ville erbjuda mig en hittelön, som jag artigt avböjde.

Då sa han att jag skulle söka upp en kvarn som låg en bit från min hemstad så skulle jag få en överraskning. Upprymd av detta mystiska tips googlade jag stället vilket var en fantastisk gammal kvarn omgjord till pensionat.

Ägaren till detta ställe? Mannen med bilnyckeln. Ska dit i sommar och se om han minns mig. *popcorn*

Trance
2010-01-09, 19:26
Självklart lämnar jag tillbaka den. Förra vintern hittade jag en handväska vid den automatiska bensinmacken och med hjälp av nummerupplysningen lyckades jag spåra ägarinnan som inte bodde så långt därifrån. Hon var där 15 minuter senare och var helt överlycklig att hon fått tillbaka allt (och vi vet ju hur mycket tjejer har i sina handväskor). Den känslan var mycket mer värd än att bränna stålarna på skit man ändå inte behöver.

Håller helt klart med.

Vi Fattiga människor är tjuvar. *cry*

Fattiga människor och databasadministratörer.

hendrong
2010-01-09, 19:29
Pengar leder bara till besvär. Så jag hade tagit pengarna, för ägarens skull.

Skämtar bara, hade tveklöst lämnat tillbaka plånboken och hela dess innehåll till ägaren, oavsett hur "snuskig", gammal, ung, rik eller fattig denne ser ut på körkortet, och oavsett vad jag har på kontot. Tänk om ägaren till plånboken inte har några andra pengar än de som är däri?

egge
2010-01-09, 19:34
Gett den till polisen. Inte mitt jobb att ringa runt och trixa för att få tag på ägaren. Jag är lat men ärlig.

Snobbe
2010-01-09, 19:35
Jag hade försökt kontakta personen först och isf ge det direkt. Annars till polisen även fast jag inte har en inkomst så hade jag inte snott 2000kr. Det räcker inte till något iaf. Inte något som e värt o stjäla för iaf.

Nina L
2010-01-09, 19:36
nunna L: hände samma sak för mig, fast 1200 och det var en gammal senil kärring.
Vi är fina människor på riktigt, inte bara i poll. *winner smiley*

Pudzianovski
2010-01-09, 19:36
Jag har varit med om en liknande sak en gång. Då fanns en adress som vi gick hem till och gav tillbaka allt. Skulle göra likadant igen.

TehSaxo
2010-01-09, 19:50
Kwon hahah :D

maximuscle
2010-01-09, 19:56
om man skall va ärlig hade jag behållt cashen men lämnat in resten till polisen eller ringt vederbörande och så hade han fått hämta sakerna,,.

delta_mats
2010-01-09, 20:46
Självklart ger jag tillbaka plånboken med allt innehåll kvar. Har gjort det förut och jag har även själv tappat plånboken och fått tillbaka den med allt kvar vilket kändes väldigt skönt.

von huff
2010-01-09, 20:57
Jag skulle troligtvis ringa till ägaren för jag om någon vet hur det känns att tappa saker.

tjabon
2010-01-09, 21:01
Tidigare erfarenheter:
1) Jag ringer polisen ang. inbrott på mack. Följer efter tjuvarna och
har telefonkontakt med polisen, så att polisen tar tjyvarna.
Dagen efter berättar jag detta för mackägaren som säger: -Jaha ??
Inte ens ett tack fick jag !!
2) Jag hittar en plånbok, ringer ägaren. Kommer över med plånboken
till ägaren som säger: -Jasså, där är den !
Frågar om ev. hittelön: -Nää, det jag jag inte råd med.

Så, jag tar pengarna och kastar plånboken .....:)

MrPowa
2010-01-09, 21:01
Låg körkortet kvar så hade man hem kollat upp vem det var på eniro, och lämnat kvar allt som jag hitta det i plånboken.

Hades
2010-01-09, 21:16
Förstår faktiskt inte hur man kan sova gott om man tagit pengar från andra. Man bör givetvis göra med plånboken som man hade önskat att någon annan hade gjort med ens egen plånbok.

Tidigare erfarenheter:
1) Jag ringer polisen ang. inbrott på mack. Följer efter tjuvarna och
har telefonkontakt med polisen, så att polisen tar tjyvarna.
Dagen efter berättar jag detta för mackägaren som säger: -Jaha ??
Inte ens ett tack fick jag !!
2) Jag hittar en plånbok, ringer ägaren. Kommer över med plånboken
till ägaren som säger: -Jasså, där är den !
Frågar om ev. hittelön: -Nää, det jag jag inte råd med.

Så, jag tar pengarna och kastar plånboken .....:)

Så den enda motivationen för dig att göra goda saker är en eventuell belöning?

tjabon
2010-01-09, 21:29
Så den enda motivationen för dig att göra goda saker är en eventuell belöning?

Nej, men jag reserverar mej för folk jag inte känner.
Var och en får klara sej själv. Tyvärr.
Omvänt, så förväntar jag mej inget i gengäld av okända.
Skulle jag själv tappa en plånbok och få den i retur med allt innehåll,
så skulle jag bli ytterligt förvånad (och glad !) och upphittaren skulle
givetvis få hittelön.

frambogir
2010-01-09, 21:32
Jag gjorde som så den enda gång jag hittat en plånbok, jag gick igenom den, hittade ett telefonnummer, utländskt eftersom det var en tysk utbytesstudent som tappat den. Ringde numret, fick efter många om och men till stånd ett möte där han fick tillbaka hela skiten.
Tyskar och engelska. Fy fan.

MrPowa
2010-01-09, 21:51
Nej, men jag reserverar mej för folk jag inte känner.
Var och en får klara sej själv. Tyvärr.
Omvänt, så förväntar jag mej inget i gengäld av okända.
Skulle jag själv tappa en plånbok och få den i retur med allt innehåll,
så skulle jag bli ytterligt förvånad (och glad !) och upphittaren skulle
givetvis få hittelön.

Hittelön kan man ju ge till småbarn känns det som, om det inte är nått värdefullt vill säga.

Eddie Vedder
2010-01-09, 21:51
Jag har varit med om det med untantag för summan.

Där fanns ett CSN-kort så jag gick in på eniro och letade upp personen vars namn stod på CSN-kortet och ringde. Tack och lov var vederbörande i krokarna så jag kunde samma kväll lämna tillbaka plånboken. Det kändes som något brann i fickan att ha en annan persons plånbok på mig sådär.

Den var dessutom tom på pengar och främst var jag rädd för att någon före mig snott pengarna och lagt tillbaka plånboken på backen. Då skulle han ju givetvid anklaga mig. Men nu var det som tur var inte på det viset.

Kebab-Arne
2010-01-09, 21:54
Jag har också hittat en full plånbok men det var på en toalett. Lämnade in den till restaurangen som var i anslutningen till toaletterna. Som in sin tur sa gav en wtf-blick och sa "okej...". Får hoppas ägaren var förståndig nog att fråga på restaurangen efter plånboken.

Skulle jag hitta en plånbok på gatan skulle jag ta med den sen antingen lämna den till polisen eller försöka ringa ägaren, vad som verkar innebära minst jobb för mig.

Eriic
2010-01-09, 22:03
Hittade en plånbok förut ute på gatan, gick hem, kollade på hennes ID-kort hittade hennes nummer på Eniro och ringde henne. Hon blev väldigt glad. Men sen fanns det inga pengar i den heller, bara en massa kort och kvitton.

Fatalist
2010-01-09, 23:01
Jag har varit med om scenariot och givetvis lämnade jag in plånbok med komplett innehåll till polisen. :)

Loke
2010-01-09, 23:08
Skriver såklart på kollo och frågar vad jag ska göra. Möjligtvis uppdaterar jag min status på facebook också.

Sleipnir
2010-01-09, 23:14
Tar pengarna men ser till att resterande innehåll kommer tillbaka till ägaren.
Undantag om jag ser något kort i plånboken som antyder att den tillhör någon med barn då dom förmodligen kan behöva pengarna :>

mangs
2010-01-09, 23:28
Det verkar som om många här i alla fall har hittat en plånbok en gång. Jag frågar mig hur vanligt det är att folk tappar bort sina värdefulla tillhörigheter? För varje person som hittar en plånbok finns det ju en annan som tappat den.

När jag var typ 10 år hittade jag och några polare en plånbok innehållande 40kr. Vi visste dessutom vem killen som ägde den var och han var ett riktigt svin så vi behöll pengarna och köpte godis. Inget jag är stolt av nu som vuxen men vi hade troligtvis fått spö om vi lämnat den tillbaka till honom.

Idag skulle jag säkerligen kontaktat personen ifråga och lämnat över den personligen. Att rädda den personens dag är mer värt än några futtiga kronor. Att bara lämna den på en brevlåda eller till polisen låter inte som ett så bra alternativ då man vet hur mycket som försvinner via posten i vanliga fall. Dessutom får man varken se/höra den förhoppningsvis glada personens reaktion när man berättar att man har dennes plånbok.

<Mike>
2010-01-09, 23:32
Tillfället gör tjuven heter det ju, blir inte förvånad över att se att många skulle kunna tänka sig ta pengarna.

Personligen tycker jag att det är enormt själviskt att göra något sådant. Oavsett om man tar plånboken från ägarens ficka eller från marken där ägaren har tappat den så kommer ägaren att bli precis lika ledsen och förlora precis lika mycket pengar. Sedan kanske personen som sagt inte har det särskilt bra ställt och behöver varenda krona.

Man kan ju dock undra varför någon som har det jobbigt ekonomiskt går runt med 2500 kr i plånboken och sedan inte har koll på den... Men det har ingen betydelse.

För att ta det till det extrema så ska jag göra en liknelse med dom som i en annan tråd argumenterade för att dom skulle kunna trycka på en knapp så att en asiat dog i Kina om dom fick en miljon kronor men inte skulle vilja ha en miljon för att personligen döda asiaten. Man blir inte mindre skyldig bara för att man hamnar i en situation där man lättare kan komma undan.


Däremot skulle jag självklart ta en 500 lapp om den bara flög förbi och ingen var i närheten som letade efter den. Då får man helt enkelt bara tacka och ta emot eftersom det inte finns något man kan göra.

ryssen
2010-01-09, 23:43
inte läst igenom tråden men jag hade alltid försökt återlämna börsen intakt.inget snack.

mini
2010-01-09, 23:49
Det verkar som om många här i alla fall har hittat en plånbok en gång. Jag frågar mig hur vanligt det är att folk tappar bort sina värdefulla tillhörigheter? För varje person som hittar en plånbok finns det ju en annan som tappat den.


Väldigt ofta. Man använder iofs plånboken rätt ofta och i situationer då man är på väg bort därifrån. Betalningen är ju oftast avslutet.

OnT hade jag kollat om jag hittat personen på nätet och försökt ringa. Om jag inte hittat där hade jag lämnat in den. Pengarna tar jag såklart inte, de är ju inte mina.

C.E.J.
2010-01-10, 05:03
Ingen aning, tar givetvis pengarna dock.

Joakim pettersen
2010-01-10, 05:45
Hade det rört sig om en plånbok med endast 2-300kr i hade jag tagit pengarna och lämnat kvar plånboken. I detta fallet är det dock 2500kr, massa personliga kort o.s.v. Så i detta fallet hade jag kontaktat ägaren till plånboken och lämnat tillbaka ALLT som jag hittade det. 2-300kr är inte mycket, men när det rör sig om kort och större summor pengar så tycker jag det är värt och självklart att man ska lämna tillbaka allt som det hittades, för jag hade inte velat bli av med allt det.

Snobbe
2010-01-10, 06:11
Hade det rört sig om en plånbok med endast 2-300kr i hade jag tagit pengarna och lämnat kvar plånboken. I detta fallet är det dock 2500kr, massa personliga kort o.s.v. Så i detta fallet hade jag kontaktat ägaren till plånboken och lämnat tillbaka ALLT som jag hittade det. 2-300kr är inte mycket, men när det rör sig om kort och större summor pengar så tycker jag det är värt och självklart att man ska lämna tillbaka allt som det hittades, för jag hade inte velat bli av med allt det.

Det är ju dock inte ofta man hittar en plånbok utan kort men med pengar i skulle jag anta? Om den bara har pengar i sig och inget som kan säga vem som ägt den hade ja nog tagit pengarna jag också. Men spelar ingen roll vilken summa det hade varit så hade jag nog försökt leta upp personen/gett till polisen om de fanns något som kunde visa vem de va som ägde skiten.

Fru_Flisa
2010-01-10, 08:15
Röstade på polisen, men ändrar mej. Skulle såklart ta kontakt med ägaren eftersom det fanns id handling i den. Hade jag inte fått tag i personen hade det blitt polisen.
(Ja, man kan få hittelön :))

Pengar är bara papper, goda gärningar skapar gott samvete och happines. +2 för mej och ägaren.
Jag skulle lätt ha förmåga att ta pengarna men jag skulle känna mej som en evig looser, -2 för mej och ägaren.
Så det är enbart av egoistiska själ jag skulle lämna plånboken med innehåll till ägaren.

Rex
2010-01-10, 08:33
Jag har försökt o sno pengarna när jag har hittat plånböcker men jag mår så satans dåligt efter de satt jag lämnar tillbaka allt istället.. Sen tänker jag att det kan hända mig med, och hoppas på att folk gör så som jag gör. Tveka men lämna tillbaka allt :D

messier11
2010-01-10, 08:36
Hade det rört sig om en plånbok med endast 2-300kr i hade jag tagit pengarna och lämnat kvar plånboken. I detta fallet är det dock 2500kr, massa personliga kort o.s.v. Så i detta fallet hade jag kontaktat ägaren till plånboken och lämnat tillbaka ALLT som jag hittade det. 2-300kr är inte mycket, men när det rör sig om kort och större summor pengar så tycker jag det är värt och självklart att man ska lämna tillbaka allt som det hittades, för jag hade inte velat bli av med allt det.

Jag hade gjort tvärtom pga att den lilla promilles risk att nåt ska bita en i arslet ur situationen(ägaren ser en när man hittar den lr dylikt) inte är värd 300 kr men var det 4-5000 skulle jag nog ta pengarna om det var en helt okänd person som tappat plånkan om det inte är nån gammal kärring lr nåt..

hendrong
2010-01-10, 08:51
Jag frågar mig hur vanligt det är att folk tappar bort sina värdefulla tillhörigheter?

Varje gång jag dricker alkohol, typ.

Turbonisse
2010-01-10, 10:06
Kontakta ägaren alla dagar i veckan

Anton Fräs
2010-01-10, 12:28
Jag hade kontaktat ägaren och givit tillbaks plånboken.

Erik__
2010-01-10, 12:33
Hur skulle ni som skulle tagit pengarna ställa sig till att hitta en cykel för samma värde som stod olåst?

Pirko
2010-01-10, 12:38
För några år sedan skulle jag nog lätt tagit pengarna, men nu när man har en helt okey lön och klarar sig bra varje månad skulle det nog inte locka mig lika mycket. Skulle säkert givit tillbaka plånboken, med alla pengarna kvar i.

Men det beror på också. Är det en vanlig svenssons plånbok, som man känner verkligen saknar 2.500kr skulle det inte vara nått snack om saken. Är det dock typ Anna Ankas plånbok skulle jag bara skratta hela vägen till banken.

kaer
2010-01-10, 12:44
Min moral har ett pris, men tror att det är mer än 2500. Hur som helst hade jag sett till att ägaren fått tillbaka sin plånbok.

Kischen
2010-01-10, 12:45
Hittade en plånbok en gång, ringde ägaren som bjöd mig och mina polare på lunch på en näraliggande pizzeria.

Breadboy
2010-01-10, 12:54
Postat allt innehåll (25.000 kr, kreditkort, bankomatkort,ID-kort,körkort, familjekort etc) men behållit plånboken.

Det hände en av mina kompisar, han tyckte det var skitskumt. (ingen så stor summa pengar dock)

Jag hade nog tagit upp plånboken, gått några hundra meter, sett om det fanns några pengar i den och sen dumpat den i en papperskorg. Det är ju ett lyxval att kunna välja om man vill behålla pengarna eller inte, jag tror det handlar om hur väl man behöver dem. Jag är beredd att tro att 95 % hade gjort likadant, i alla fall utanför Sverige där förhållandena är lite tuffare, så jag kan inte säga att jag känner något direkt moraliskt ansvar.

När jag själv blivit av med mina plånböcker (har hänt två gånger) har allt försvunnit. Jag fick inte ens tillbaka korten. Utöver det försvann 2 000-2 500 kr från mitt studiemedel från ett bankkonto, men jag gråter inte. Det visade sig senare att killen som stulit min plånbok hade tagit en taxi till Mölndal utanför Göteborg och köpt grejer på unibet.

Muskelbyggaren
2010-01-10, 13:09
Försöker kontakta ägaren på egen hand och går till polisen om det inte lyckas.

Nattljus
2010-01-10, 13:22
jag låter den ligga. plockar inte ens upp den och kollar innehållet. det blir bara problem när man lägger sig i sånt som inte angår en.

stevebc
2010-01-10, 13:51
Lämnar plånboken helt orörd till polisen.

Schylander
2010-01-10, 14:02
Försöker kontakta ägaren på egen hand och går till polisen om det inte lyckas.

Samma

Nitrometan
2010-01-10, 14:28
Jag skulle tagit hem plånboken och ringt ägaren (om hans namn finns på något kort). Finns inte det skulle jag gått till polisen.

Folk som snor saker är inget att ha.

Precis.

Samma sak som jag skulle vilja att nån annan gjorde om de hittade min plånbok.

Scratch89
2010-01-10, 14:46
Med tanke på att exakt det här hände mig på nyår så skulle jag helt klart skickat tillbaka alla kort och ID-handlingar. Kontanter "förstår" jag att man kan ta om man ändå hittat dem/plundrat, men vad fan ska någon annan med mitt körkort till?

Sheogorath
2010-01-10, 14:49
Hade letat upp personens nummer utifrån ID-kortet (Eniro, Hitta.se etc.) och ringt, och så hade han/hon fått komma och hämta grejerna. Hade haft svårt att ta emot en belöning, men hade gjort det om ägaren insisterat.

Three pigs
2010-01-10, 14:51
Letat på ägaren via eniro/hitta osv och kontaktat den vägen. Annars ringt polisen. Skulle få så jävla dåligt samvete annars.

Hillseeker
2010-01-10, 15:31
Lämnar plånboken orörd till polisen vilket faktiskt har hänt en gång.

Mr.Sjöborg
2010-01-10, 15:40
Finders keepers, and loosers weepers;)

chidde
2010-01-10, 16:00
Jag skulle tagit hem plånboken och ringt ägaren (om hans namn finns på något kort). Finns inte det skulle jag gått till polisen.

Folk som snor saker är inget att ha.


Jag är inte en så fattig jävla luffare att jag måste sno andras prylar. Själv hoppas jag att någon skulle lämna in min plånbok om jag tappade den.

jag tycker inte att ordet sno är rätt ordval i sammanhanget, plånboken var inget du tog från någons hand mot dennes vilja. hitta känns däremot som ett bekvämligare ord och beroende på hur man ser på saken kan man t.o.m säga att det var plånboken som hittade mig

man behöver inte vara fattig eller luffare för att ta pengarna ur plånboken, personligen ser jag på det som så: lämnar jag in den så kommer någon annan få cred för det, alternativt ta pengarna. de högre makterna serverade dig en plånbok med pengar i som du nekar..? makes no sense


Man kan ju kolla på människans saker och se ifall det verkar vara en bra människa. Jag hade en kompis som tog pengarna bara för gubben såg ut som ett snusk.

helt klart en faktor, är det en pensionär eller en snygg brud så hade det gjort skillnad jämfört med en gangster av den enkla anledningen för att pensionärer och snygga brudar är tacksamma (happy ending?)
medans gangstrar är tacksamma på sitt sätt och lär råna dig på din plånbok när du försöker vara snäll och lämna tillbaka deras borttappade

Det är ändå kort osv som man bryr sig om. Och för 2500 kan man ha fan så roligare för än att känna sig duktig i en kvart när man lämnat tillbaka pengarna.

Nej jag hade postat plånboken.

Hade jag haft en stadig inkomst hade det nog sett annorlunda ut däremot.

mycket beror också på sin egen situation, för alla som jobbar är 2500 kr inte mycket pengar jämfört med känslan man får när någon är tacksam.
men för en som är student eller arbetslös så kan 2500 kr ge en betydligt högre stimulering känslomässigt jämfört med ett stort tack och en bamsekram

--------------------

bortsett från alla faktorerna jag har kommenterat så hade jag med all sannolikhet tagit hand om plånboken, komma hem och låta chocken smälta så man har förstått vad som har hänt

är det någon i min egen ålder hade jag försökt spåra personen, säg facebook, myspace, hitta, eniro.. whatever! jag hade snokat på alla bilder som finns och sen gjort en vidare bedömning på hur nästa steg bör tas
hittar jag inget så är jag ledsen, det blir att jag behåller allt som är värdefullt och klipper sönder alla kreditkort, körkort etc (notera: inget på korten kommer röras, för DÅ är det minsann stöld och det uppmuntras inte)

de som tror att plånboken kommer hitta tillbaka via ngn annan (dvs polis eller annan myndighet) lever i sin fantasivärld
chansen att man får tillbaka nåt från polisen är lika stor som att hitta en plånbok, och det händer ju inte särskilt ofta ;)



:D

Jorgen
2010-01-10, 16:03
mycket beror också på sin egen situation, för alla som jobbar är 2500 kr inte mycket pengar jämfört med känslan man får när någon är tacksam.
men för en som är student eller arbetslös så kan 2500 kr ge en betydligt högre stimulering känslomässigt jämfört med ett stort tack och en bamsekram

Om personen som tappade plånboken är fattig student, arbetslös, eller en gammal dam som inte har så mycket i pension.

Hur känns det då?

von huff
2010-01-10, 16:05
Nog är som att sno om man ser en bild och namn på personen när man öppnar plånboken.Skulle jag hitta en plånbok på gatan utan namn och nr så skulle jag ta den

Trashcan
2010-01-10, 16:11
Nog är som att sno om man ser en bild och namn på personen när man öppnar plånboken.Skulle jag hitta en plånbok på gatan utan namn och nr så skulle jag ta den

+1

Jag skulle lämna in plånboken till polisen förmodligen, kanske kontakta ägaren om jag orkade. Hittar jag däremot en femhundring eller något annat som omöjligen kan ta sig tillbaks till sin rätta ägare tycker jag att det bara vore dumt att göra något annat än att ta den själv.

Har själv tappat plånboken och blev jätteglad när polisen hörde av sig. =)

mini
2010-01-10, 16:14
de som tror att plånboken kommer hitta tillbaka via ngn annan (dvs polis eller annan myndighet) lever i sin fantasivärld
chansen att man får tillbaka nåt från polisen är lika stor som att hitta en plånbok, och det händer ju inte särskilt ofta ;)


Källa på det?

Osten80
2010-01-10, 16:19
Med min nuvarande ekonomi hade det varit väldigt frestande att ta pengarna, men jag hade fått för dåligt samvete (speciellt om det finns foto i plånboken), och i stället meddelat personen att jag har plånboken.
För tio år sedan hade jag utan att blinka tagit pengarna och kastat resten i närmaste papperskorg.

von huff
2010-01-10, 16:19
I dagens fall är det jävligare att tappa plånboken då det inte bara handlar om pengar, man har 100kort, bank-,gym,kör-+ andra kort.Det blir tungt och dyrt att skaffa nya kort och om man har otur så är kontot tömt.

Morty
2010-01-10, 16:21
Jag har aldrig hittat en plånbok, men däremot en mobiltelefon. Det var en ganska fin modell. Jag gjorde så att jag smsade det vanligaste numret i inkorgen (eftersom personen i fråga nog har mest frekvent kontakt med denna person, ev. en flick/pojkvän). Nu råkade den personen vara heelt jävla seg i huvudet och det tog mig 4-5 sms för att henne att förstå situationen och "Mamma" i telefonboken svarade inte på sms. Ville inte ringa någon. Till slut fick jag tag på personen som tappat luren, som bodde i närheten. Lämnade tillbaka den och han var glad.

stevebc
2010-01-10, 16:28
Hade jag själv tappat min plånbok hade det givetvis varit korten som hade bekymrat mig. Hade jag blivit av med en eller två hundringar hade det varit drygt, men ingen katastrof. Att förlora körkort, bankkort, studentkort m.m. hade varit en katastrof. Därför skulle jag lämnat in en upphittad plånbok till polisen. Hade varit så oerhört tacksam om någon annan hade gjort detta mot mig.

Personen ifråga hade kunnat få de eventuella pengarna i som tack. Så hade det gett samma resultat som om han/hon tagit pengarna och slängt resten.

hultman
2010-01-10, 16:48
Beror helt på vad jag får för uppfattning om personen utifrån dennes plånbok. Hittar jag någon idiots plånbok så kan jag nog vara rejält elak men skulle definitivt lämna tillbaka den som jag hittat den om personen ser snäll ut.

Morrris
2010-01-10, 16:49
Skulle lämna tillbaka den. Fast om det inte finns några som helst personuppgifter iden skulle jag nog inte orka gå till polisen, känns hopplöst ändå.

Arnesson
2010-01-10, 16:52
Sista jag hittade en plånbok letade jag upp telefonnumret till ägaren och ringde. Ägaren mötte upp på restaurangen jag och flickvännen satt på och betalade notan åt oss :thumbup:

LoTiX
2010-01-10, 16:53
Det hände en av mina kompisar, han tyckte det var skitskumt. (ingen så stor summa pengar dock)

Jag hade nog tagit upp plånboken, gått några hundra meter, sett om det fanns några pengar i den och sen dumpat den i en papperskorg. Det är ju ett lyxval att kunna välja om man vill behålla pengarna eller inte, jag tror det handlar om hur väl man behöver dem. Jag är beredd att tro att 95 % hade gjort likadant, i alla fall utanför Sverige där förhållandena är lite tuffare, så jag kan inte säga att jag känner något direkt moraliskt ansvar.

När jag själv blivit av med mina plånböcker (har hänt två gånger) har allt försvunnit. Jag fick inte ens tillbaka korten. Utöver det försvann 2 000-2 500 kr från mitt studiemedel från ett bankkonto, men jag gråter inte. Det visade sig senare att killen som stulit min plånbok hade tagit en taxi till Mölndal utanför Göteborg och köpt grejer på unibet.

En stor undersökning av Reader's Digest där de droppat ett stort antal plånböcker med pengar, kort osv i massvis med olika länder visade att en klar majoritet lämnade tillbaka plånböckerna på ett eller annat vis med allt innehåll intakt. Något direkt samband mellan finansiell status och återlämningsfrekvens kunde inte påvisas.

Alla är inte lika jävliga som du.

Breadboy
2010-01-10, 17:09
En stor undersökning av Reader's Digest där de droppat ett stort antal plånböcker med pengar, kort osv i massvis med olika länder visade att en klar majoritet lämnade tillbaka plånböckerna på ett eller annat vis med allt innehåll intakt. Något direkt samband mellan finansiell status och återlämningsfrekvens kunde inte påvisas.

Alla är inte lika jävliga som du.

Stort antal? Massvis med olika länder?

Jag undrar vad fattiga barn som hugger händer för klockor säger om detta, men det kanske skulle vara annorlunda om de hittade dem på gatan istället.

Denstillasittande
2010-01-10, 17:12
Eftersom jag själv har tappat min plånbok och fått tillbaka allt som fanns i den (bara några hundralappar) hade jag lämnat tillbaka den orörd.

stevebc
2010-01-10, 17:19
Det hände en av mina kompisar, han tyckte det var skitskumt. (ingen så stor summa pengar dock)

Jag hade nog tagit upp plånboken, gått några hundra meter, sett om det fanns några pengar i den och sen dumpat den i en papperskorg. Det är ju ett lyxval att kunna välja om man vill behålla pengarna eller inte, jag tror det handlar om hur väl man behöver dem. Jag är beredd att tro att 95 % hade gjort likadant, i alla fall utanför Sverige där förhållandena är lite tuffare, så jag kan inte säga att jag känner något direkt moraliskt ansvar.

När jag själv blivit av med mina plånböcker (har hänt två gånger) har allt försvunnit. Jag fick inte ens tillbaka korten. Utöver det försvann 2 000-2 500 kr från mitt studiemedel från ett bankkonto, men jag gråter inte. Det visade sig senare att killen som stulit min plånbok hade tagit en taxi till Mölndal utanför Göteborg och köpt grejer på unibet.Är inte du troende kristen btw? Låter kanske skumt att jag frågar det här, kan dock ha fel för mig.

LoTiX
2010-01-10, 17:22
Stort antal? Massvis med olika länder?

Jag undrar vad fattiga barn som hugger händer för klockor säger om detta, men det kanske skulle vara annorlunda om de hittade dem på gatan istället.

En snabb sökning gav:

"OUT OF 120 wallets dropped in Canada, 77 were returned intact -- 64 percent. In a similar Digest survey of 12 U.S. towns and cities, the figure was 67 percent. In Europe it was 58 percent; in Asia, 57 percent."

Kan dock inte vara säker på att det var just den undersökningen jag läste. Som du ser är det genomgående en majoritet som lämna tillbaka ägodelarna.

Sen är det upp till dig om du vill likställa din moral med fattiga gatubarn i Mocambique.

mini
2010-01-10, 17:26
De som snor pengarna verkar ha ett behov av att motivera sitt eget tvivelaktiga handlande med att "alla andra" också skulle osv.

Breadboy
2010-01-10, 17:34
En snabb sökning gav:

"OUT OF 120 wallets dropped in Canada, 77 were returned intact -- 64 percent. In a similar Digest survey of 12 U.S. towns and cities, the figure was 67 percent. In Europe it was 58 percent; in Asia, 57 percent."

Kan dock inte vara säker på att det var just den undersökningen jag läste. Som du ser är det genomgående en majoritet som lämna tillbaka ägodelarna.

Sen är det upp till dig om du vill likställa din moral med fattiga gatubarn i Mocambique.

Då är vi alltså överens om att välstånd kan vara en väsentlig faktor.

Jag känner inget moraliskt ansvar eftersom jag tycker det är fel att fatta moraliska beslut som alla människor inte har möjligheten att fatta och för dem vara dömande. När jag hjälper folk gör jag det för att jag tycker om att hjälpa folk, inte för att jag känner något moraliskt ansvar som tvingar mig.

hultman
2010-01-10, 17:34
De som snor pengarna verkar ha ett behov av att motivera sitt eget tvivelaktiga handlande med att "alla andra" också skulle osv.

Nä. Skulle jag ta hem plånboken så hade det förmodligen varit i elakt eller ekonomiskt syfte. Det ska vara rätt mycket pengar i plånkan för att jag inte ska lämna tillbaka allt intakt. Är det bara några hundra så skulle jag inte ens fundera på saken.

Granatgiraffen
2010-01-10, 17:34
Hade lämnat tillbaka, men jag gillar att ladda ner.

Breadboy
2010-01-10, 17:36
De som snor pengarna verkar ha ett behov av att motivera sitt eget tvivelaktiga handlande med att "alla andra" också skulle osv.

Och ni verkar ha ett behov av att prata om moral och hur ni själva hade velat bli behandlade. Har du något annat än plattityder att komma med?

LoTiX
2010-01-10, 17:45
Då är vi alltså överens om att välstånd kan vara en väsentlig faktor.

Jag känner inget moraliskt ansvar eftersom jag tycker det är fel att fatta moraliska beslut som alla människor inte har möjligheten att fatta och för dem vara dömande. När jag hjälper folk gör jag det för att jag tycker om att hjälpa folk, inte för att jag känner något moraliskt ansvar som tvingar mig.

Extremfall med gatubarn kan du tyvärr inte räkna som en väsentlig faktor gällande dina och mina överväganden till att lämna tillbaka en plånbok vi hittar på marken.

Däremot är vi väl nu överens om att det knappast är 95% av alla människor utanför Sverige som skulle slänga plånboken i en papperskorg? Jag har liksom presenterat en undersökning som visar att man inte ligger än i närheten av sådana siffror.

Breadboy
2010-01-10, 17:52
Extremfall med gatubarn kan du tyvärr inte räkna som en väsentlig faktor gällande dina och mina överväganden till att lämna tillbaka en plånbok vi hittar på marken.

Däremot är vi väl nu överens om att det knappast är 95% av alla människor utanför Sverige som skulle slänga plånboken i en papperskorg? Jag har liksom presenterat en undersökning som visar att man inte ligger än i närheten av sådana siffror.

Jag har inga siffror eller undersökningar tyvärr, men om du kastar samma plånböcker på bakgator i rio eller queens är jag övertygad om att resultatet hade varit närmare mitt förslag än ditt. Canada och "Europa" är för mig inte representativt för hur folk utanför Sverige hade agerat, och när talen i dessa områden är omkring 40 %, hur tror du att det hade sett ut i fattigare områden generellt sett? Och det stora antalet plånböcker, är det egentligen så stort?

Du sade förresten att det inte fanns något samband vad gäller finansiellt välstånd och återlämning, har du då data över vilka som lämnade in plånböckerna? Lämnar inte många in anonymt?

Trance
2010-01-10, 17:55
Vad spelar det för roll om väldigt fattiga människor skulle behålla pengarna? Det rättfärdigar inte ens egen dåliga moral.

johanhej
2010-01-10, 17:59
sen vet man ju inte om någon hittat den innan? och tagit en del pengar alltså.

LoTiX
2010-01-10, 18:04
Jag har inga siffror eller undersökningar tyvärr, men om du kastar samma plånböcker på bakgator i rio eller queens är jag övertygad om att resultatet hade varit närmare mitt förslag än ditt. Canada och "Europa" är för mig inte representativt för hur folk utanför Sverige hade agerat, och när talen i dessa områden är omkring 40 %, hur tror du att det hade sett ut i fattigare områden generellt sett? Och det stora antalet plånböcker, är det egentligen så stort?

Du sade förresten att det inte fanns något samband vad gäller finansiellt välstånd och återlämning, har du då data över vilka som lämnade in plånböckerna? Lämnar inte många in anonymt?

Hittade en med bättre sifferunderlag:

http://groups.google.com/group/soc.culture.thai/browse_thread/thread/b6bcda84008d43d8/e5fadc1b212346d3%23e5fadc1b212346d3?sa=X&oi=groupsr&start=0&num=3&pli=1

De siffror du trodde på hittar man enbart i ett par mexikanska städer. Asien och Sydamerika klarar sig hyfsat.

Ja antalet plånböcker är stort, du har fortfarande 0 i ditt rent fiktiva exempel.

Angående anonym inlämning, av någon lustig anledning hittar jag inte längre den ursprungliga artikeln som delvis beskrev demografin hos de olika grupperna.

Hittar du en större eller mer vetenskapligt utförd undersökning som påvisar ~5% återlämningsfrekvens hos en genomsnittlig icke-svensk befolkning så köper jag den direkt.

Doctor Snuggles
2010-01-10, 18:04
Vad spelar det för roll om väldigt fattiga människor skulle behålla pengarna? Det rättfärdigar inte ens egen dåliga moral.

Det visar på att moral står i direkt relation till välstånd?

Breadboy
2010-01-10, 18:08
Vad spelar det för roll om väldigt fattiga människor skulle behålla pengarna? Det rättfärdigar inte ens egen dåliga moral.

Jag sade ju precis hur jag tänkte. Jag kan personligen tycka att det är omoraliskt att fatta beslut som alla människor inte har möjligheten att fatta och sen kalla det för rätt moral. Jag försöker så gott det går att undvika att göra moral till något personligt. Det förstår du kanske.

Bear Grylls
2010-01-10, 18:16
Jag hade nog tagit pengarna och lämnat plånboken. Någon annas olycka är min lycka.

Trance
2010-01-10, 18:23
Jag sade ju precis hur jag tänkte. Jag kan personligen tycka att det är omoraliskt att fatta beslut som alla människor inte har möjligheten att fatta och sen kalla det för rätt moral. Jag försöker så gott det går att undvika att göra moral till något personligt. Det förstår du kanske.

Hur ser du på att stjäla från en affär. Är det omoraliskt?

pbiddy
2010-01-10, 18:25
Hittade en plånbok i Köpenhamn för några månader sen.
Fanns inga pengar i den men massa kort (bankkort, körkort, visitkort, m.m.).
Hittade ett visitkort till ägarens man och ringde till honom - han blev glad att vi hade hittat den, tog en taxi o mötte upp oss. Vi fick 500 danska kronor för besväret (700 svenska ungefär) vilket vi spenderade på den schletnaste av strippklubbar :)
Skickade ett sms dagen efter där vi tackade för inträdet på klubben :)

Så jag hade försökt få tag på ägaren. Om det inte hade gått hade jag lagt den i en brevlåda med eller utan pengarna - det beror nog lite på situationen.

Breadboy
2010-01-10, 18:25
Hur ser du på att stjäla från en affär. Är det omoraliskt?

Jag skulle aldrig stjäla från en affär som min situation ser ut idag. Hade jag levt på svältgränsen och haft en sjuk mamma som behöver vård hade jag inte tvekat.

Bear Grylls
2010-01-10, 18:26
Hur ser du på att stjäla från en affär. Är det omoraliskt?

Det är ju nästan samma sak.

stridis
2010-01-10, 18:46
Tillfället gör tjuven. Givetvis skulle jag lämna tillbaka plånboken till ägaren på något sätt, pengarna då?helt klart en frestelse för en fattig, kanske kanske inte. Har iofs lämnat tillbaka grejer tidigare- anonymt till polisen *jorgen*

Om det uppenbarligen är en pensionär skulle jag nog lämna tillbaka även pengarna, skulle vara alldeles för hemskt ifall jag tvingade någon fattigpensionär att leva på vatten och bröd tills nästa pension liksom. Lite måttligt med heder har man ju i kroppen.

Doctor Snuggles
2010-01-10, 18:52
Vad som inte framgår av frågan är hur mycket pengar som fanns i plånboken.
Skulle ni som lämnar/skickar in plånbok i befintligt skick fortfarande inte ta pengarna om det rörde sig om 10.000? 15.000? 25.000?
(Inte för att det är så vanligt, men jag känner till exempel på folk som har t.ex. sumpat 50.000 kr som de haft i en reseplånbok.)

Eller kanske en resväska (med uppgifter om ägaren på) innehållandes 100.000 kr? 500.000?

Jorgen
2010-01-10, 18:54
Vad som inte framgår av frågan är hur mycket pengar som fanns i plånboken.

Jo.

Du hittar en plånbok på gatan med 2,500 kr inuti den. Du hittar även ett bankomatkort, idkort, körkort och några andra kort. Vad gör du?

stevebc
2010-01-10, 18:58
Vad som inte framgår av frågan är hur mycket pengar som fanns i plånboken.
Skulle ni som lämnar/skickar in plånbok i befintligt skick fortfarande inte ta pengarna om det rörde sig om 10.000? 15.000? 25.000?
(Inte för att det är så vanligt, men jag känner till exempel på folk som har t.ex. sumpat 50.000 kr som de haft i en reseplånbok.)

Eller kanske en resväska (med uppgifter om ägaren på) innehållandes 100.000 kr? 500.000?Ja. Och min ekonomi är redan enormt ansträngd.

För mig är det snarare en fråga om tid. Vill jag bli "rik" nu (vilket denna summa ändå inte innebär) eller senare? Jag har inget större behov av att stressa fram pengar. Det kommer nog komma ändå.

stridis
2010-01-10, 19:13
Eller kanske en resväska (med uppgifter om ägaren på) innehållandes 100.000 kr? 500.000?

Jag skulle bli glad av hittelönen isf. Den enda motivationen för mig att stjäla pengar skulle vara räkningar och sådant. 500.000 är mååååååånga räkningar. Vafan det är liksom inte som så att man tänker sweet en ny bil, kom till pappa? Det vore ju nedrigt?

ceejay
2010-01-10, 19:14
beror på.

stridis
2010-01-10, 19:21
Eller kanske en resväska (med uppgifter om ägaren på) innehållandes 100.000 kr? 500.000?

En lite annan fråga poppade just upp i huvudet.
Vad skulle ni göra om ni hittade en väska med 500.000 tillsammans med något olagligt som knark eller ett skjutvapen (whatever men säg ett avsågat hagelgevär, en skorpion, eller något annat maffiaaktigt vapen). Vad hade ni gjort då?

Sebbe_H
2010-01-10, 19:23
En lite annan fråga poppade just upp i huvudet.
Vad skulle ni göra om ni hittade en väska med 500.000 tillsammans med något olagligt som knark eller ett skjutvapen (whatever men säg ett avsågat hagelgevär, en skorpion, eller något annat maffiaaktigt vapen). Vad hade ni gjort då?

Tatt pengarna och lagt i madrassen, skjutit knarklangarna när dom kommer efter mig. Sedan säljer jag knarket och stoppar ännu mer pengar i madrassen.

von huff
2010-01-10, 19:27
Beror på var man hittar det.Om det vore utanför vårt hus i skogen skulle polisen få ta hand om det om jag skulle råka komma över det långt hemifrån skulle jag ta pengarna och göra mig av med resten.Största sannolikheten att man skulle hitta det skulle kasnke vara i bussen eller på tåget där den blivit glömd, så i det fallet skulle jag kontakta polisen.

Jag bryr mig inte så jättemycket om pengar, visst kan man sätta in en lottorad och hoppas på det bästa men jag nöjjer mig med att kunna leva ett bra liv där jag klarar mig och även kan unna mig något lite extra

stridis
2010-01-10, 19:39
Tatt pengarna och lagt i madrassen, skjutit knarklangarna när dom kommer efter mig. Sedan säljer jag knarket och stoppar ännu mer pengar i madrassen.

Vore ju synd ifall det inte finns någon ammunition med.:D

Bear Grylls
2010-01-10, 19:49
En lite annan fråga poppade just upp i huvudet.
Vad skulle ni göra om ni hittade en väska med 500.000 tillsammans med något olagligt som knark eller ett skjutvapen (whatever men säg ett avsågat hagelgevär, en skorpion, eller något annat maffiaaktigt vapen). Vad hade ni gjort då?

Jag hade tagit pengarna och knarkat upp knarket utan tvekan. Fest för mig. Den som tappade väskan mår piss och får antagligen sina knäskålar krossade. Inte mer än rätt åt honom.

Tryman
2010-01-10, 20:14
Jag skulle tagit hem plånboken och ringt ägaren (om hans namn finns på något kort). Finns inte det skulle jag gått till polisen.

Folk som snor saker är inget att ha.

+1

Eftersom ytterst få går omkring med så mkt cash i plånboken, är väl bara stureplansstekare men förutom det så är det just pensionärer/äldre som gärna vill ha äkta sedlar i plånboken. Jag hade inte kunnat sova gott med o stjäla från en pensionär, den saken är klar (en stureplansstekare hade jag haft mindre problem med att sno ifrån, hans pappa fixar sig säkert ny fet plånka med massa stålars). Så jag hade nog ärligt kollat id/körkort och tagit ställning efter det.

Troligtvis utifrån mina egna värderingar, moral och principer så hade jag lämnat in plånboken till polisen vilket fall som. Har en tendens att vara lite för hygglo mot folk överlag.

Stöld är stöld oavsett om det är från en pensionär eller en stureplanskille. Bara för att stureplansnissen kan fixa nya pengar ger dig ingen rätt att ta det han det han har idag.

Har ni fått någon belöning för att lämna tillbaka något?

Jag hittade en bilnyckel för ett tag sen, lämnade in till polisen. Några veckor (!) senare ringde en mycket gammal man och tackade hur många gånger som helst och ville erbjuda mig en hittelön, som jag artigt avböjde.

Då sa han att jag skulle söka upp en kvarn som låg en bit från min hemstad så skulle jag få en överraskning. Upprymd av detta mystiska tips googlade jag stället vilket var en fantastisk gammal kvarn omgjord till pensionat.

Ägaren till detta ställe? Mannen med bilnyckeln. Ska dit i sommar och se om han minns mig. *popcorn*

Jag hittade en mobil på tåget för säkert en 7-8 år sen. Ringde upp till det senast slagna nr som fanns och berättade att de kunde hämta ut sin mobil i spärren där jag lämnade in den. Personen som tappat mobilen satte in pengar på min dåvarande kontantkort som tack.

Fordon
2010-01-10, 20:23
Plånboken hade jag på ett eller annat sätt lämnat tillbaka. Om jag tar pengarna eller ej beror helt klart på humöret.

Doctor Snuggles
2010-01-10, 20:26
Jo.

Lite klumpigt uttryckt av mig, ok. Jag menade förstås att det inte framgår hur man skulle göra vid olika summor - vilket är tämligen relevant.

Doctor Snuggles
2010-01-10, 20:29
Jag skulle bli glad av hittelönen isf. Den enda motivationen för mig att stjäla pengar skulle vara räkningar och sådant. 500.000 är mååååååånga räkningar. Vafan det är liksom inte som så att man tänker sweet en ny bil, kom till pappa? Det vore ju nedrigt?

Jag skulle inte lämna tillbaka en väska som innehöll 100.000+ personligen iaf, om jag nu lämnade tillbaka den. Isf en anonym inskickning till polisen eller ngt.
Främst för att jag inte skulle vilja komma i kontakt med den typen av människor som transporterar sådana summor i en väska. If you know what I mean.

Doctor Snuggles
2010-01-10, 20:31
Jag hade tagit pengarna och knarkat upp knarket utan tvekan. Fest för mig. Den som tappade väskan mår piss och får antagligen sina knäskålar krossade. Inte mer än rätt åt honom.

Tänk om det var ett experiment, eller att personen såg dig, eller dyl så att de/han fick reda på vem du var och var du bor? Det kan du inte inte veta. Då då?

chidde
2010-01-11, 01:57
Källa på det?

av sekretesskäl så kan jag inte avslöja mina källor, men de bygger på vänner, ovänner, släkt, familj etc i min närhet som har blivit av med saker.. vilket är mer än nog för mig att se sanningen i vitögat

Plånboken hade jag på ett eller annat sätt lämnat tillbaka. Om jag tar pengarna eller ej beror helt klart på humöret.

+1 på den, det var ungefär det jag ville framföra.. men du lyckades klämma ihop det till två meningar :thumbup:

Om personen som tappade plånboken är fattig student, arbetslös, eller en gammal dam som inte har så mycket i pension.

Hur känns det då?

det man inte vet, har man inget ont av


men om vi gör en liten spin off här, säg att man hittar en mobiltelefon
då hade jag ringt upp vännerna i adressboken eller nån nära kontakt för att lämna tillbaka den (oavsett om det är iphone, blackberry, nokia coco chanel limited edition eller whatever)

det finns ju dem som plockar ut simkortet, flashar telefonen och använder den som sin egen.. det känns inte helt rätt, en telefon är personlig och "märkt"

kontanter är omärkt, inget namn..

PS. det är fortfarande fel att använda "sno", "stöld", "stjäla" etc i sammanhanget imho

Dissector
2010-01-11, 02:05
Skulle må så jävla bra efter att ha lämnat tillbaka den till ursprunglig ägare, så det skulle jag definitivt göra! Låter klyschigt, men det är faktiskt inte mycket som slår känslan av att folk uppskattar det man gör och att man sprider glädje :)

Nitrometan
2010-01-11, 15:13
... det är fortfarande fel att använda "sno", "stöld", "stjäla" etc i sammanhanget imho
Är det?

Varför det?

Jagärsvag
2010-01-11, 15:18
PS. det är fortfarande fel att använda "sno", "stöld", "stjäla" etc i sammanhanget imho

Man kan även då ta (läs hitta om du vill) en olåst cykel?

Nitrometan
2010-01-11, 15:21
Man kan även då ta (läs hitta om du vill) en olåst cykel?

Eller hitta någons kläder i ett omklädningsrum?

wessmen
2010-01-11, 15:55
Det hade berott mycket på situationen.

Hade jag sett vem som tappat den hade jag självklart sprungit ifatt personen och lämnat tillbaka den utan att ens kolla i plånboken. Har själv tappat en mobiltelefon på en festival och det var en kille som sprang ifatt mig och lämnade tillbaka den. Gav honom 100kr som tack.

Hade jag hittat en plånbok utomhus någonstans så hade jag antagligen tagit pengarna och postat plånboken. Det är vad jag räknar med att någon gjort om någon hade hittat min.

Liven
2010-01-11, 16:14
Hittat en väska samt mobil. Återlämnade dessa till rätt ägare, blev givetvis väldigt glada för det. För i dag gör dem flesta bus, vet hur tråkigt det är när man själv blir utsatt för sånt skit.

Fick även en belöning vid båda tillfällen. :)

Men idag när man är fattig så skulle det vara vääldigt svårt att motstå dock.

stafh
2010-01-11, 16:22
Men idag när man är fattig så skulle det vara vääldigt svårt att motstå dock.

Näe, inte särskilt.

pragmatist
2010-01-11, 17:02
Är det bara jag som hade stulit plånboken men lämnat tillbaks pengarna?

Jorgen
2010-01-11, 17:04
Är det bara jag som hade stulit plånboken men lämnat tillbaks pengarna?

Nej, Kwon var först med det förslaget.

mini
2010-01-11, 17:37
Jo, det är stöld att behålla något (av värde) som man hittar.

Upphittade föremål
Om du hittar ett föremål och behåller det är du skyldig att inom 14 dagar anmäla fyndet till Polisen eller ägaren. Polisen är skyldig att ta emot godset och kan också omhänderta godset mot upphittarens vilja. Du är däremot inte skyldig att ta hand om hittegods.

Källa: Polisen.se (http://www.polisen.se/Service/Hittegods/)

Liven
2010-01-12, 00:10
Näe, inte särskilt.

Inte för dig kanske, alla är vi olika. :)

Risken är ju dock att man får så stor ångest av att spendera pengarna som man har stulit att man inte mår bra, så det således inte var värt det.

Exdiaq
2010-01-12, 00:16
Kollat upp vad denna tjänar om året, ålder o.s.v. och därefter bestämt mig om jag skulle behålla pengarna eller inte. ID-kort o.s.v. lägger jag på posten/lämnar till polisen i vilket fall som helst.

hultman
2010-01-12, 00:37
Är det bara jag som hade stulit plånboken men lämnat tillbaks pengarna?

Jag har sällan mer pengar i plånboken än vad den är värd. Är nog inte så ovanligt heller. Vem bryr sig om några hundra om man torskar en Pradaplånka?

Cilia
2010-01-13, 08:09
http://www.dn.se/nyheter/sverige/barplockare-behaller-stort-pengafynd-1.1025494

Finns dom som är ärliga. Nu verkar de belönas för det. Jag hoppas verkligen bärplockarna får pengarna. Känns som om dom hamnar i rätta händer så att säga.

shut teh face
2010-01-13, 12:30
Jag hade nog tagit pengarna även om det varit 100.000 kr, jag menar, desto mer desto bättre. Jag har lite dålig moral som sagt, på sånt där. När jag var yngre så stal jag saker, från allt och alla. Butiker, familj, vänner. Jag behövde inte ens sakerna. Sen åkte jag fast hos polisen och sedan dess skulle jag inte ens fundera på att sno ett tuggumi eller en femkrona från en kompis.

Men det var ett sjukligt beetende, som inte alls reflekterade min personlighet eller relation till mina kära. Jag tror det här med att "hitta pengar" triggar det lite, och jag är villig att göra det för det är en anonym person.

Bäst för mig vore väl att lämna tebax pengarna. :)

Doctor Snuggles
2010-01-13, 12:45
Jo, det är stöld att behålla något (av värde) som man hittar.



Källa: Polisen.se (http://www.polisen.se/Service/Hittegods/)

Det där sade ingenting om att det rubriceras som stöld. Och betyder "skyldig att lämna in" att det är olagligt att behålla den?

Mats J
2010-01-13, 14:11
Tappade en gång plånboken mellan kassan och utgången ur affären. Upptäkte att den var borta när jag skulle gå ut, trots det hade något svin redan snott eller som vissa menar "hittat" den. Fick aldrig tillbaka den.

Lucipha
2010-01-13, 16:21
Lämnar självklart tillbaka allt. Har varit väldigt panik och haft skulder i perioder, men aldrig varit så pank att jag måste ta någon annans pengar.

mini
2010-01-13, 16:27
Det där sade ingenting om att det rubriceras som stöld. Och betyder "skyldig att lämna in" att det är olagligt att behålla den?

Hur menar du att "skyldig att lämna in" inte betyder att det är olagligt att behålla?

Cienfuegos
2010-01-13, 22:33
Det där sade ingenting om att det rubriceras som stöld. Och betyder "skyldig att lämna in" att det är olagligt att behålla den? Självklart är det brottsligt att behålla plånboken och pengarna. Om man inte lämnar in hittegods till polisen, eller till ägaren, gör man sig skyldig till fyndförseelse. Tillägnar man sig själv hittegodset gör man sig skyldig till olovligt förfogande vilket kan ge böter eller fängelse i upp till två år.

Kwon
2010-01-14, 11:18
Angående Plånböcker och hittade pengar!


http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/8455897.stm

A Bangladeshi taxi driver in New York City has gone out of his way to track down the person who left thousands of dollars in cash in the back of his cab.

Mukul Asadujjaman, a medical student, drove nearly 80km (50 miles) to an address he found with the money.

He left his phone number when he found no-one at home. The money belonged to an Italian grandmother visiting the US.

Mr Asadujjaman was offered a reward, but he turned it down saying that as a devout Muslim he could not accept it.

Felicia Lettieri, of Pompeii, Italy, and six relatives had taken two cabs on Christmas Eve, Newsday newspaper reported.

Mrs Lettieri, 72, left her handbag behind, with more than $21,000 of the group's travelling money, jewellery worth thousands more, and some of their passports.

Her sister, Francesca Lettieri, 79, of Long Island, said the honest driver had saved her family's vacation.

"We really love what he did," she said.

'Be honest'

A gracious Asadujjaman was quoted by the newspaper as saying that he may be broke, but he was also honest.

"My mother is my inspiration. She always said to be honest and work hard."

Mr Asadujjaman called a friend with a car and drove to a Long Island address he found in the handbag.

No-one was at home, so he left his phone number and a note, the report said.

His phone rang a short time later and he drove back to return the bag.

"They were so, so, so happy," Mr Asadujjaman told the paper.

Asked if he was tempted to keep the cash, Mr Asadujjaman said the money would have allowed him more time to study, "but my heart said this is not good".

He also turned down a reward, saying he could not accept it as a devout Muslim, Newsday reported.

"I'm needy, but I'm not greedy," he said. "It's better to be honest."

Mr Asadujjaman is not the first honest American-Bangladeshi cabbie to hit the headlines for noble behaviour.

In 2007, driver Osman Chowdhury returned a lost bag containing diamond rings worth $500,000 to the rightful owner.