handdator

Visa fullständig version : hantel/axelpress.


Paccelito
2010-01-09, 18:17
När man kör hantelpress och axelpress med hantlar, hur djupt ska man gå? Brukar se folk som har överdrivna vikter och det ser ut som dem bara kör halva rörelsen. Tycker det ser lite fånigt ut. Ska man stanna när armen är parallell med golvet? eller hela vägen ner och toucha bröstet? Kanske ett mellanting? Vad tycker ni är bäst?

MVH

Glenfiddich
2010-01-09, 18:36
När man kör hantelpress och axelpress med hantlar, hur djupt ska man gå? Brukar se folk som har överdrivna vikter och det ser ut som dem bara kör halva rörelsen. Tycker det ser lite fånigt ut. Ska man stanna när armen är parallell med golvet? eller hela vägen ner och toucha bröstet? Kanske ett mellanting? Vad tycker ni är bäst?

MVH

På hantelpress går jag längre ner än jag gör vid axelpress. Axelpress kör jag parallelt med golvet ungefär och hantelpress går jag ner längre, men inte nödvändigtvis jättemkt längre ner.

Paccelito
2010-01-09, 18:45
Ok. Blir nog att jag också kommer köra så i fortsättningen!

Tackar så mycket!!

Glenfiddich
2010-01-09, 18:47
Ok. Blir nog att jag också kommer köra så i fortsättningen!

Tackar så mycket!!

Så länge du känner att du liksom har kontakt i muskeln så gör du rätt :)

Fullt ös:hbang:

mtlca
2010-01-09, 18:57
Gå så långt ner du kan utan att du känner smärta i axelleden. Alla är vi olika....

Godfella
2010-01-09, 19:04
I hantelpress för axlar så stannar jag när hanteln är vid örat ungefär, det är lite lägre än parallelt med golvet. I hantelpress för brösten vänder jag när hanteln nuddar bröstet.

Paccelito
2010-01-09, 19:26
tack så mycket för alla svar! Kul att få höra lite från olika personer

Pjotor
2010-01-09, 21:56
I hantelpress går jag så långt ner att det är en tydlig, men inte obehaglig, sträckning i bröstmusklerna. I axelpress går jag hela vägen ner. Lång rörelselängd minskar risken för skador och viktkåthet.

Fjäderfrans
2010-01-10, 00:17
Fördelen med hantelpress gentemot bänkpress är att du kan gå ner djupare. Med det sagt tycker jag att du skall eftersträva just det, att gå ner så djupt som möjligt och få en bra stretch..

sharkzlayer
2010-01-10, 04:29
Alltid bra med stretch i "bottenläget". Men som med alla andra övningar tränar du tungt (4-6 reps) så anser iallafall jag att tung vikt går före uberstrikt utförande och bara för det menar jag inte att man ska gå ner i brygga sista repsen i skivstångscurl :))) ask coleman.

Johan_P
2010-01-10, 12:15
Fördelen med hantelpress gentemot bänkpress är att du kan gå ner djupare.

Vad är dessa fördelar? Något strech-argument köper jag inte.

Går man till bröstet i bänkpress är bröstmusklerna så pass sträckta att muskelaktivering troligen inte blir större om man skulle gå djupare. Varför skulle man gå djupare än vad man gör i bänkpress, förutsatt att man nuddar bröstet med stången?

Tycker det låter mest farligt för axelleden att försöka gå så pass djupt som vissa verkar förespråka. Själv är jag mer inne på tron att man inte stressar axelleden lika mycket om man håller sig på ett mer lagom djup i övningar där axelleden stressas - ungefär parallelt med golvet i axelpress, t.ex.

Skulle gärna få någon mer anatomiskt kunnig person att redovisa sina teorier angående stress på axelled i liknande övningar.

Glenfiddich
2010-01-10, 12:20
Vad är dessa fördelar? Något strech-argument köper jag inte.

Går man till bröstet i bänkpress är bröstmusklerna så pass sträckta att muskelaktivering troligen inte blir större om man skulle gå djupare. Varför skulle man gå djupare än vad man gör i bänkpress, förutsatt att man nuddar bröstet med stången?

Tycker det låter mest farligt för axelleden att försöka gå så pass djupt som vissa verkar förespråka. Själv är jag mer inne på tron att man inte stressar axelleden lika mycket om man håller sig på ett mer lagom djup i övningar där axelleden stressas - ungefär parallelt med golvet i axelpress, t.ex.

Skulle gärna få någon mer anatomiskt kunnig person att redovisa sina teorier angående stress på axelled i liknande övningar.

Du har en poäng där. För axelleden hålls väl på plats av senor och inte som t.ex. höften av ben och brosk. Vore kul att få svar från någon kunnig!

Johan_P
2010-01-10, 12:23
När jag pratat med andra om ämnet har jag alltid själv kommit fram till att djupare moment i axelleden egentligen bara påfrestar axlarna mer, utan egentligen att bidra med mer muskelaktivering. Men som sagt, behöver mer redogörelse angående detta :thumbup:

poison91
2010-01-10, 12:27
jag kör one arm dumbell press stående så har inte de problemet ;) men kör oxå sittande militärpress fritt å där kör ja så stången är vid munnen typ, lite ovanför =)

Fjäderfrans
2010-01-10, 19:45
Vad är dessa fördelar? Något strech-argument köper jag inte.

Går man till bröstet i bänkpress är bröstmusklerna så pass sträckta att muskelaktivering troligen inte blir större om man skulle gå djupare. Varför skulle man gå djupare än vad man gör i bänkpress, förutsatt att man nuddar bröstet med stången?

Tycker det låter mest farligt för axelleden att försöka gå så pass djupt som vissa verkar förespråka. Själv är jag mer inne på tron att man inte stressar axelleden lika mycket om man håller sig på ett mer lagom djup i övningar där axelleden stressas - ungefär parallelt med golvet i axelpress, t.ex.

Skulle gärna få någon mer anatomiskt kunnig person att redovisa sina teorier angående stress på axelled i liknande övningar.

Trådskaparens ursprungsfråga handlade om hur djupt man skall gå vid t.ex. hantelpress.. Då drog jag den parallellen att fördelen med hantelpress gentemot bänkpress är att du just kan gå djupare för att du håller i två hantlar och inte en stång. Alltså bör du eftersträva det, en längre rörelselängd samt en bättre stretch..

Sedan är du säkerligen medveten om att bänkpress är mer av en överkroppsövning och inte en renodlad bröstövning som t.ex. flies.. Beroende på vad ditt mål är med övningen och vad du vill åstadkomma kommer själva utförandet att skilja sig.

Martin Löwgren
2010-01-10, 19:48
Du vänder rörelsen precis innan underarmarna börjar rotera framåt (hamna ur lod). Detta djup är olika från person till person.

Fordon
2010-01-10, 19:50
jag kör ner till bröstet vid hantelpress och vid axelpress går jag ner så att skivorna snuddar axlarna innan jag vänder. Och det känns bra.

Johan_P
2010-01-10, 20:43
Då drog jag den parallellen att fördelen med hantelpress gentemot bänkpress är att du just kan gå djupare för att du håller i två hantlar och inte en stång. Alltså bör du eftersträva det, en längre rörelselängd samt en bättre stretch..

Du har inte svarat på frågan. Varför är det bättre att gå djupare än djupet du gör i bänkpress (när du rör vid bröstet)?

Rent generellt, är det inte så att större ROM inte har speciellt stor betydelse i många rörelser, vad gäller muskelaktivering? Jag tror i alla fall det är struntprat att hantelpress är en bättre övning än bänkpress på grund av dess eventuella större ROM, eller detta stretch-argument som vissa påstår.

Fjäderfrans
2010-01-11, 00:08
Du har inte svarat på frågan. Varför är det bättre att gå djupare än djupet du gör i bänkpress (när du rör vid bröstet)?

Rent generellt, är det inte så att större ROM inte har speciellt stor betydelse i många rörelser, vad gäller muskelaktivering? Jag tror i alla fall det är struntprat att hantelpress är en bättre övning än bänkpress på grund av dess eventuella större ROM, eller detta stretch-argument som vissa påstår.

Din ursprungsfråga löd så här: "Vad är dessa fördelar?"

Svaret fick du i mitt förra inlägg.. Jag svarade på trådskaparens fråga med hur djupt man skall gå ner vid hantelpress och svarade med att vid hantelpress kan man och har möjligheten att gå djupare än bänkpress - därför tycker jag att man skall eftersträva att gå så djupt man kan efter sina egna förutsättningar.. Det är vad jag syftar på med fördelen att man kan och har möjligheten som man inte har vid bänkpress eftersom man då använder sig utav en stång och man får en begränsad rörelselängd för att stången tar i bröstet och man inte kommer längre ner vilket du kan göra med två hantlar..

Jag har alltså inte kunnat svara på din andra fråga eftersom den skrev du i ditt senaste inlägg..

Jag har varken lagt någon värdering eller tagit ställning i om hantelpress är en bättre övning än bänkpress.. Att du tycker det är struntprat får stå för dig..