handdator

Visa fullständig version : ingen kontakt i lågrepsträning?


jizzinmypants
2010-01-09, 12:48
Hej, när jag kör lågreps träning, alltså 1-4 repetitioner med tung vikt så känns det inte som att mina muskler arbetar, alltså det blir bara väldigt tungt och sen efteråt är jag väldigt matt i musklerna som arbetade, det "bränner" ingenting i musklerna. Senare på kvällen är jag dock mycket mer matt än när jag kört högreps. Ska det kännas såhär?

Control_61
2010-01-09, 12:51
Japp.

Det är nervsystemet som tar mest stryk under lågrepsträning medans musklerna i sig påverkas mer av högrepsträning.

toto2009
2010-01-09, 12:51
När jag kör tungt känner jag kontakt men visst inte lika mkt som man kör 10-15 reps. Värmer du upp ordentligt innan?

semicroma
2010-01-09, 13:05
Men om det känns väldigt tungt för den muskel du tränar har du väl kontakt? Kontakt är väl inte samma sak som mjölksyra eller pump?

hugok
2010-01-09, 13:11
Det kommer med tiden. I alla fall för mej.

jizzinmypants
2010-01-09, 13:22
Men om det känns väldigt tungt för den muskel du tränar har du väl kontakt? Kontakt är väl inte samma sak som mjölksyra eller pump?

Jo, jag formulerade mig nog lite dåligt. Alltså jag känner ingenting i musklerna, ingen smärta, inget brännande, det blir bara tungt. När jag har kört högreps har jag behövt sluta på grund av smärtan, nu kan jag bara inte lyfta mer, förstår du? svårt att förklara.

Nephelite
2010-01-09, 13:24
Mjölksyra/pump/Bränn har ju förstås ingenting med muskelbyggnad att göra^^

så det är väl bara positivt att inte ha med smärtan men jag förstår, det är väl lite som träningsvärk, som inte har ngt med "att man tränat rätt" att göra även om det är otroligt najs med träningsvärkl^^, själv tränar jag mest runt 5-7 reps. och visst det känns absolut inte likadant som högrep. men när du vant dig kommer du känna när det "tar" och inte tar.

emi23j
2010-01-09, 13:25
Jo, jag formulerade mig nog lite dåligt. Alltså jag känner ingenting i musklerna, ingen smärta, inget brännande, det blir bara tungt. När jag har kört högreps har jag behövt sluta på grund av smärtan, nu kan jag bara inte lyfta mer, förstår du? svårt att förklara.

Känner du att detta är någonting negativt?

Nephelite
2010-01-09, 13:26
det är väl snarare lite skrämmande att acceptera att ngt "tar" inte har med smärta att göra. ngt åt det hållet som med träningsvärk ;P

jizzinmypants
2010-01-09, 13:41
Känner du att detta är någonting negativt?

Nej, det känns väl okej med tanke på att jag blir så jävla matt efteråt, men det känns som att det "tar" mycket mer när det gör ont och bränns i muskeln, har ingen aning om var jag fått det ifrån?

<Mike>
2010-01-09, 13:46
Kör på lågreps träning. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag känner heller aldrig någonting och får väldigt sällan ens lite träningsvärk och jag har utvecklats bra ändå. Ge det tid så kommer du antagligen märka att du får resultat om du har bra förutsättningar och tränar hyfsat!

Våga säga nej till 10+ reps! :cool:

Smml
2010-01-09, 13:51
När jag kör tunga knäböj så känns det inte så mycket i lårmusklerna, utan mest i magregionen, men efter passen brukar jag vara helt slut i benen.

zeusden1
2010-01-09, 13:55
Kör på lågreps träning. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag känner heller aldrig någonting och får väldigt sällan ens lite träningsvärk och jag har utvecklats bra ändå. Ge det tid så kommer du antagligen märka att du får resultat om du har bra förutsättningar och tränar hyfsat!

Våga säga nej till 10+ reps! :cool:

Vilken typ av resultat tycker du att du fått mest? Styrkeökningar eller utseendemässigt?

Själv har jag aldrig kört lågsrepsträning, förutom maxningar då och då, men nej, inte annars.

Insulinus
2010-01-09, 13:56
När jag kör tunga knäböj så känns det inte så mycket i lårmusklerna, utan mest i magregionen, men efter passen brukar jag vara helt slut i benen.

Håller helt med där, sen är det lika chockande varje gång när man vaknar upp dagen efter och har en sjuklig träningsvärk trots att man inte tyckte att man fick någon direkt kontakt under övningsutförandet. :)

Jag satsar på progression under de perioder jag kör lågreps (2-6) och kontakt/mjölksyra under de perioder då jag prioriterar hypertrofi (10-15).

Smml
2010-01-09, 14:04
Håller helt med där, sen är det lika chockande varje gång när man vaknar upp dagen efter och har en sjuklig träningsvärk trots att man inte tyckte att man fick någon direkt kontakt under övningsutförandet. :)

Jag satsar på progression under de perioder jag kör lågreps (2-6) och kontakt/mjölksyra under de perioder då jag prioriterar hypertrofi (10-15).

Som det var för mig när jag vaknade idag alltså :D

jizzinmypants
2010-01-09, 14:07
Kör på lågreps träning. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag känner heller aldrig någonting och får väldigt sällan ens lite träningsvärk och jag har utvecklats bra ändå. Ge det tid så kommer du antagligen märka att du får resultat om du har bra förutsättningar och tränar hyfsat!

Våga säga nej till 10+ reps! :cool:

Japp, hade tänkt köra på det ett tag nu med tunga basövningar. Känns mer funktionellt på nåt sätt än att köra 10x3 och bara träna för hypertrofi.

<Mike>
2010-01-09, 23:40
Vilken typ av resultat tycker du att du fått mest? Styrkeökningar eller utseendemässigt?

Själv har jag aldrig kört lågsrepsträning, förutom maxningar då och då, men nej, inte annars.

Både och självklart! Jag har endast tränat lite mer än ett år och skillnaden på både styrkan och utseendet är stor. Det har också blivit bevisat (kan inte länk till källan) att man måste få större muskler för att öka i styrka om man har ett tränat nervsystem. Så ju starkare jag blir, desto större muskler får jag!

Japp, hade tänkt köra på det ett tag nu med tunga basövningar. Känns mer funktionellt på nåt sätt än att köra 10x3 och bara träna för hypertrofi.

Det låter bra tycker jag!

Jag kan dock inte hävda mig om andra träningssätt för jag har endast kört på lågreps träning i basövningarna. Det är mycket möjligt att det finns andra träningssätt som fungerar bra, allt jag vet är att det jag kör har fungerat riktigt bra för mig.

Lycka till :)