handdator

Visa fullständig version : Olivolja i kylen: bra eller dåligt?


Vänskap
2003-09-16, 09:28
Har läst/hört både och......i böcker och tidningsartiklar.

Och igår sa Mat-Tina att man skulle undvika att ha den i kylen.

Här är Zetaoljas mer nyanserade åsikt i ämnet (och de borde ju veta): http://213.136.40.39/hotell/zeta/ (klicka på frågor och svar)


Om man inte har ett svalskåp eller svalare skafferi så återstår valet mellan rumstemperatur (+22-23) eller kylen. Hur gör ni?

Nate
2003-09-16, 09:43
Jag har min olja framme och har inte upptäckt några problem med det, den hinner ju ta slut innan det är tal om härsken olja...

Sverker
2003-09-16, 10:24
Bra information från Zeta om olivolja faktiskt.

Vad Tina och Zeta menar är smaken av olivolja !

Båda vill att vi skall använda olivoljan som krydda i maten. Smakämnena kommer tydligen fram bäst vid rumstemperatur. Skulle oljan stått kallare än 14°C så hinner inte temperaturen stiga tillräckligt snabbt för att frigöra alla aromämnen i oljan.

Säkert skulle många uppleva en grumlig, kall olja som osmaklig på matbordet. Oljan vill man ju helst se kristallklar.

pTr
2003-09-16, 10:34
har för mig jag läst i fredrik pauluns bok "ät träna prestera" att olivolja stelnar lätt vid lägre tempraturer som t.ex. kylskåps temp... kan kolla upp det lite senare....=)

z_bumbi
2003-09-16, 11:09
pTr: Vill du spara tid så kollar du i länken ovan..

DrP
2003-09-16, 12:00
Ser inga skäl att inte ha den i rumstemperatur. Om du konsumerar den inom rimlig tid så är det bättre på alla sätt. Och man vill ju ha den varm för det är då den är som godas. Och så sliter det tydligen på oljan att hela tiden åka in och ut ur kylen.

Assazel
2003-09-16, 12:53
Originally posted by pTr
har för mig jag läst i fredrik pauluns bok "ät träna prestera" att olivolja stelnar lätt vid lägre tempraturer som t.ex. kylskåps temp... kan kolla upp det lite senare....=)

stämmer utmärkt. Jag hade den där innan, efter ett par dagar utan användning i kylen blev den så stel att den inte gick att hälla ut. Så nu står den i rumstemperatur.

stefannn
2003-09-18, 17:23
har du den i kylen kommer den snart bli förstörd däremot...
det blir den inte i rumstemperatur...

Paolo
2003-09-18, 17:37
Originally posted by stefannn
har du den i kylen kommer den snart bli förstörd däremot...
det blir den inte i rumstemperatur...

Blir verkligen olivolja förstört i kylen?

Själv har jag fått lära mig att man har olivoljan i skafferiet, dvs i mörker.

Pga, har man olivolja nära ljus/värme så härsknar oljan.
Så vill du ha din dyrköpta kallpressade jungfruolivolja som du betalat 200kr för så bör du förvara den i mörker, t.ex. i skafferiet.

Men om du vill att den ska härskna (läs bli förstörd, få dålig smak) snabbt, så ha olivoljan nära spisen alt. under lampan i köket.

Olivolja på flaska ser ju väldigt fint ut att ha i kökshyllan. Men tyvärr förkortar det kvalitén på produkten pga faktorerna ljus och värme.

DrP
2003-09-19, 07:52
Den blir inte förstörd i kylen, men den mår bättre av att vara i värme, eller det är temperaturskillnaden som uppstår när den åker ut och in som är negativt för oljan.

Skafferiet är bra. Mörker är bra. Samma sak för kaffe, vin etc. Inget trivs att stå i solen. Men den härknar inte bara för att den står i köket.

En riktigt fin olja kostar runt 100 - 300 kr för 60 cl och den kanske räcker några månader. På den tiden hinner den inte härskna även om den står ljust i rummet.

stefannn
2003-09-19, 12:49
Originally posted by Paolo


Blir verkligen olivolja förstört i kylen?

Själv har jag fått lära mig att man har olivoljan i skafferiet, dvs i mörker.

Pga, har man olivolja nära ljus/värme så härsknar oljan.
Så vill du ha din dyrköpta kallpressade jungfruolivolja som du betalat 200kr för så bör du förvara den i mörker, t.ex. i skafferiet.

Men om du vill att den ska härskna (läs bli förstörd, få dålig smak) snabbt, så ha olivoljan nära spisen alt. under lampan i köket.

Olivolja på flaska ser ju väldigt fint ut att ha i kökshyllan. Men tyvärr förkortar det kvalitén på produkten pga faktorerna ljus och värme.


ja den blir förstörd i kylen ....
det delas på fetterna typ i botten lääger sig det nåt som kan liknas vi d smör...

King Grub
2003-09-19, 12:53
Originally posted by stefannn



ja den blir förstörd i kylen ....
det delas på fetterna typ i botten lääger sig det nåt som kan liknas vi d smör...

Från Zeta FAQ:

Jag har haft olivoljan i kylskåpet, nu är den grumlig - är det farligt? Kan jag fortfarande använda den?

Olivoljan blir absolut inte farlig och heller inte dålig, man kan fortsätta att använda den. För att snabba på återhämtningen kan du ställa fram den i rumstemperatur, men räkna med flera timmar för att den ska återhämta sig.

DrP
2003-09-19, 12:54
Den blir inte förstörd för att den delar sig. Den återgår till sin normala form i rumstemeter. Däremot "sliter" den processen på oljan vilket gör att den tappar i kvalitet.

Sverker
2003-09-19, 14:13
När jag läste texten från Zeta uppfattade jag att det var själva delningen av oljan som var det som slet.
Att oljan blir aningen sämre m a p smak och hur tjockflytande den blir när en viss del av fettet faller som kristaller, snöflingor i oljan.

Att själv fettsyrorna och sterolerna, som är nyttiga, skulle förstöras är för mig otänkbart så länge temperaturen endast svänger mellan 5 - 25°C.

z_bumbi
2003-09-19, 19:01
Har man oljan i kylen så häller man ju bara ur det man ska ha i maten och sen slänger in den igen i kylan. Dvs vill man ha oljan i kylen så lär inte den lilla stegringen i temperatur som blir när man häller av lite olja påverka smaken på sikt.
Att oljan smakar mindre när den är kall är ju kanske en nackdel men ska man bara ha det att steka i eller baka på det så spelar det ju ingen roll. Ska man smaksätta maten direkt så får man planera lite mer.

Förövrigt har jag olivoljan i skafferiet då det inte verkar finnas någon praktisk anledning att ha den i kylen :)

stefannn
2003-09-22, 16:54
Originally posted by King Grub


Från Zeta FAQ:

Jag har haft olivoljan i kylskåpet, nu är den grumlig - är det farligt? Kan jag fortfarande använda den?

Olivoljan blir absolut inte farlig och heller inte dålig, man kan fortsätta att använda den. För att snabba på återhämtningen kan du ställa fram den i rumstemperatur, men räkna med flera timmar för att den ska återhämta sig.


u var du inte riktigt säker på din sak va grubben???

King Grub
2003-09-22, 16:57
Originally posted by stefannn



u var du inte riktigt säker på din sak va grubben???

Vadå säker på min sak? Det var väl du som inte var det, så jag tänkte du ville ha information från högre instans, eftersom du hävdade att så var fallet, trots motsägelser från andra medlemmar.

stefannn
2003-09-22, 17:02
grubben nej jag är helt säker på min sak jag vet att olivolja blir förstört i kylen sen vet jag inte vad zeta har i sina oljor för att motverka separeringen av dom olika fetterna...och eftersom jag tydligen är den enda som i verkligheten varit med om detta och inte bara läst mig till allting jag vet så ser jag mig som mest kunnig på detta olivoljeområde....

King Grub
2003-09-22, 17:04
Då säger vi det.

stefannn
2003-09-22, 17:09
inte för att jag vill vara otrevlig och tjatig ...
jag vet att du är väldigt kunnig inom näringslära grubben
men med det här vet jag att jag har rätt...

nubi
2003-09-22, 18:43
Jag har för mig att fettsyror oxiderar lättare ju varmare det är. Speciellt de fleromättade fettsyrorna som redan är väldigt känsliga för oxidation. Borde det inte då vara hälsosammare att ha oljan i kylen?

dj christian
2013-03-11, 00:35
Jag har för mig att fettsyror oxiderar lättare ju varmare det är. Speciellt de fleromättade fettsyrorna som redan är väldigt känsliga för oxidation. Borde det inte då vara hälsosammare att ha oljan i kylen?

Ja det undrar också. Har läst igenom hela tråden men detta gjorde mig inte smartare tyvärr.

Sverker
2013-03-11, 17:59
Ja det undrar också. Har läst igenom hela tråden men detta gjorde mig inte smartare tyvärr.


In med oljan i kylen. Är du finsmakare och upplever nyanser i smaken kan du ta ut lite olja i en mörk flaska. Fylla på den efter någon vecka eller så.


Finns mycket information i tråden.

dj christian
2013-03-21, 16:17
In med oljan i kylen. Är du finsmakare och upplever nyanser i smaken kan du ta ut lite olja i en mörk flaska. Fylla på den efter någon vecka eller så.


Finns mycket information i tråden.

Förstörs olivolja om det står ute i rumstemperatur?

mattilainen
2013-03-21, 16:27
grubben nej jag är helt säker på min sak jag vet att olivolja blir förstört i kylen sen vet jag inte vad zeta har i sina oljor för att motverka separeringen av dom olika fetterna...och eftersom jag tydligen är den enda som i verkligheten varit med om detta och inte bara läst mig till allting jag vet så ser jag mig som mest kunnig på detta olivoljeområde....

Du har lyckats förstöra olja och det är ditt bevis? Det låter lite som "Jag har tränat mark med bananrygg i flera år" det är bevis för att man inte skadar sig.

King Grub
2013-03-21, 16:31
Du vet att du argumenterar med någon som inte varit inloggad på tre år? ;)

mattilainen
2013-03-21, 16:32
Du vet att du argumenterar med någon som inte varit inloggad på tre år? ;)

hahaha då vann jag i alla fall ;)

vicarious
2013-03-21, 16:33
Förstörs olivolja om det står ute i rumstemperatur?

Läs här http://www.zeta.nu/olivolja/olivolja-forvaring-och-hallbarhet-av-olivolja

Du har lyckats förstöra olja och det är ditt bevis? Det låter lite som "Jag har tränat mark med bananrygg i flera år" det är bevis för att man inte skadar sig.

Inlägget du svarar på är nästan 10 år gammalt :D

Edit: pucktvåa.

Bryggan
2013-03-21, 17:53
Dåligt!

dj christian
2013-03-21, 21:15
Läs här http://www.zeta.nu/olivolja/olivolja-forvaring-och-hallbarhet-av-olivolja

Inlägget du svarar på är nästan 10 år gammalt :D

Edit: pucktvåa.

Det står att den ska stå i 14-16 grader men eftersom jag inte har så kallt så antar jag att kylskåpet är bättre än att det står i rumstemperatur?

Förlåt! Såg det nu. :P