Fearstrike
2010-01-09, 00:15
Då är det så att jag beställde en produkt från en viss hemsida för några dagarsedan. Då den inte kom i tid fick jag en annan produkt istället.
Personen på kundtjänst sa att ja får tillbaks pengarna för produkten på mitt konto och får således betala på nytt när jag hämtar ut varan istället (betalade första produkten direkt online med kort).
Då går jag till uthämtningsstället, (ägs av butiken, alltså ej posten). Personen i kassan ser förbryllat på texten som kundtjänst har skrivit till honom. Han menar på att jag faktiskt har betalat (jag tjatade aldrig imot, men frågade flera gånger om allt verkligen var färdigt osv)
Jag går därifrån med produkten utan att betala för den.
Om vi förutsätter att jag faktiskt får tillbaks de ursprungliga pengarna som jag betalat med på kortet tillbaka till mitt konto så har jag ju i praktiken fått produkten gratis. Jag antar att detta kommer att hända om inte kundtjänst personalen ändrade något i sista sekund, men på telefon skulle ja få tillbaks pengarna på kontot.
Vi säger att jag får pengarna någon gång i nästa vecka.
Hur gäller lagar och dylikt när det kommer till sånt här framöver?
Kan dom skicka en faktura om 6 månader när dom inventerar (bara ett exempel) och märker att just i detta fallet blev det fel?
Finns det någon sorts tidsbegränsning för "rättning" i sådanahär fall?
Har jag någon form av rätt eller är det bara att snällt betala ifall fakturan dyker upp?
Kan vara skönt att veta. Förövrigt är jag fattig student och om ett företag (enormt) företag tabbar sig och ja får produkten utan att betala så ser jag inga moraliska plikter i att behålla den. Det känns ju som att det är företagets ansvar att rätta sina egna fel liksom.
Så vad säger kollo? Uppriktigt talat hade ja gärna fått lite kvalificerade svar, helst inte blandade gissningar där folk skriver vad dom tycker är logiskt osv. Fast sådana svar får man väl kanske inte så ofta här på kollo. Folket här är ju rätt vettigt.
Hur som helst är ja tacksam för svar!
Personen på kundtjänst sa att ja får tillbaks pengarna för produkten på mitt konto och får således betala på nytt när jag hämtar ut varan istället (betalade första produkten direkt online med kort).
Då går jag till uthämtningsstället, (ägs av butiken, alltså ej posten). Personen i kassan ser förbryllat på texten som kundtjänst har skrivit till honom. Han menar på att jag faktiskt har betalat (jag tjatade aldrig imot, men frågade flera gånger om allt verkligen var färdigt osv)
Jag går därifrån med produkten utan att betala för den.
Om vi förutsätter att jag faktiskt får tillbaks de ursprungliga pengarna som jag betalat med på kortet tillbaka till mitt konto så har jag ju i praktiken fått produkten gratis. Jag antar att detta kommer att hända om inte kundtjänst personalen ändrade något i sista sekund, men på telefon skulle ja få tillbaks pengarna på kontot.
Vi säger att jag får pengarna någon gång i nästa vecka.
Hur gäller lagar och dylikt när det kommer till sånt här framöver?
Kan dom skicka en faktura om 6 månader när dom inventerar (bara ett exempel) och märker att just i detta fallet blev det fel?
Finns det någon sorts tidsbegränsning för "rättning" i sådanahär fall?
Har jag någon form av rätt eller är det bara att snällt betala ifall fakturan dyker upp?
Kan vara skönt att veta. Förövrigt är jag fattig student och om ett företag (enormt) företag tabbar sig och ja får produkten utan att betala så ser jag inga moraliska plikter i att behålla den. Det känns ju som att det är företagets ansvar att rätta sina egna fel liksom.
Så vad säger kollo? Uppriktigt talat hade ja gärna fått lite kvalificerade svar, helst inte blandade gissningar där folk skriver vad dom tycker är logiskt osv. Fast sådana svar får man väl kanske inte så ofta här på kollo. Folket här är ju rätt vettigt.
Hur som helst är ja tacksam för svar!