handdator

Visa fullständig version : Konsument lagar och dylikt, specifikt fall!


Fearstrike
2010-01-09, 00:15
Då är det så att jag beställde en produkt från en viss hemsida för några dagarsedan. Då den inte kom i tid fick jag en annan produkt istället.

Personen på kundtjänst sa att ja får tillbaks pengarna för produkten på mitt konto och får således betala på nytt när jag hämtar ut varan istället (betalade första produkten direkt online med kort).


Då går jag till uthämtningsstället, (ägs av butiken, alltså ej posten). Personen i kassan ser förbryllat på texten som kundtjänst har skrivit till honom. Han menar på att jag faktiskt har betalat (jag tjatade aldrig imot, men frågade flera gånger om allt verkligen var färdigt osv)

Jag går därifrån med produkten utan att betala för den.

Om vi förutsätter att jag faktiskt får tillbaks de ursprungliga pengarna som jag betalat med på kortet tillbaka till mitt konto så har jag ju i praktiken fått produkten gratis. Jag antar att detta kommer att hända om inte kundtjänst personalen ändrade något i sista sekund, men på telefon skulle ja få tillbaks pengarna på kontot.


Vi säger att jag får pengarna någon gång i nästa vecka.


Hur gäller lagar och dylikt när det kommer till sånt här framöver?

Kan dom skicka en faktura om 6 månader när dom inventerar (bara ett exempel) och märker att just i detta fallet blev det fel?

Finns det någon sorts tidsbegränsning för "rättning" i sådanahär fall?

Har jag någon form av rätt eller är det bara att snällt betala ifall fakturan dyker upp?


Kan vara skönt att veta. Förövrigt är jag fattig student och om ett företag (enormt) företag tabbar sig och ja får produkten utan att betala så ser jag inga moraliska plikter i att behålla den. Det känns ju som att det är företagets ansvar att rätta sina egna fel liksom.

Så vad säger kollo? Uppriktigt talat hade ja gärna fått lite kvalificerade svar, helst inte blandade gissningar där folk skriver vad dom tycker är logiskt osv. Fast sådana svar får man väl kanske inte så ofta här på kollo. Folket här är ju rätt vettigt.

Hur som helst är ja tacksam för svar!

capture
2010-01-09, 00:17
Om du blir kräven på pengar är det bara att betala. Kommer inte ihåg inom vilken tidsrymd detta gäller men 2år är det iaf minst.

Flykt
2010-01-09, 00:21
Även fast du inte vill ha gissningar så säger jag som capture här ovan att jag vill minnas att de kan avkräva dig summan inom en tidsrymd av 2-3 år framåt. Vill minnas att jag läst en liknande tråd där personen hade fått faktura över 1 år senare och han var skyldig att betala.

Fearstrike
2010-01-09, 00:28
Okej, nåja ja hade betalat fakturan oavsett om den hade dykt upp.

Vad hade ni gjort?

P.S Det handlar om en summa på strax under 4000kr. D.S

Zakath
2010-01-09, 00:32
Jag hade antingen gjort ingenting, eller så hade jag ringt till dem och sagt att varan kom fram så jag behöver inte få tillbaka mina pengar om jag blivit det minsta orolig över att det jag gjorde var olagligt.

Prankie
2010-01-09, 00:36
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

10år för företag
3 år för privatperson

Om jag inte minns fel kan man ha rätt att dela upp betalningen om det är stora summor och fakturan kommer för sent. Exempelvis om ett elföretag glömmer att fakturera en kund i ett år och kommer med en gigantisk klumpsumma.

Fearstrike
2010-01-09, 00:47
Det är ju knappast olagligt. Jag vet ju inte ens vad de e dom har gjort. Det är ju möjligt att ja inte ens får tillbaka pengarna på kortet exempelvis.

Eller att dom planerar medvetet att dra det direkt från mitt kort framöver.

Jag har uppriktigt talat ingen aning, men en liten del av mig hoppas väl att dom har klantat sig och att jag således får behålla varan gratis.

Frågan är väl mer om de e lönt att riskera att få en faktura om två år på en produkt som då kommer att vara gammal. I värsta fall kan den ju dyka upp när man har det riktigt dåligt ställt.

Får fundera på saken och givetvis invänta och se om jag ens får tillbaks några pengar.

Men fortsätt gärna svara i tråden, det är intressant att se hur folk skulle göra i mitt läge.

Tackar

sascha
2010-01-09, 00:52
Råkade ut för samma sak för ett tag sedan. Meddelade företaget direkt. Fick en faktura fem månader senare. På 3/4 av det ursprungliga priset. Sedan ett mail där det bads om ursäkt för besväret och uttrycktes en förhoppning om att kompensationen var tillräcklig.

WHITEFOLKS
2010-01-09, 00:52
Du har väl råd med produkten du har beställt får jag hoppas?

Fearstrike
2010-01-09, 00:55
Jo ja menar det, jag själv har ju inte gjort något fel. Faktum är att företaget i fråga har lyckats med två fel, det andra vekrar ju ha berott på det första felet.

Jag får la helt enkelt ha det i åtanke. Det är ju trotsallt företagets uppgift att ta betalt för produkten..

Nåja hur som helst så skall jag nog hålla i pengarna och se vad som händer framöver. Jag förlorar ju knappast något på att vänta på en reaktion från deras sida.

Fearstrike
2010-01-09, 00:56
Du har väl råd med produkten du har beställt får jag hoppas?

Ja givetvis? Vad är din poäng?

WHITEFOLKS
2010-01-09, 00:57
Du verkade orolig för att de skulle få dig att betala och att du inte hade råd med det.

sascha
2010-01-09, 00:58
Jag får la helt enkelt ha det i åtanke. Det är ju trotsallt företagets uppgift att ta betalt för produkten..


Njaaa... Om du underlåter att betala för produkten begår du ett kontraktsbrott. Ni har ju ingått i ett avtal där de skickar en produkt mot att du betalar.

Fearstrike
2010-01-09, 01:08
Njaaa... Om du underlåter att betala för produkten begår du ett kontraktsbrott. Ni har ju ingått i ett avtal där de skickar en produkt mot att du betalar.

Ja har ju betalat. Det är ju dom som snarare isåfall skickar tillbaka pengarna felaktigt. Hur är det mitt ansvar sedan?

sascha
2010-01-09, 01:14
Ja har ju betalat. Det är ju dom som snarare isåfall skickar tillbaka pengarna felaktigt. Hur är det mitt ansvar sedan?

Du vet ju om det.

Fearstrike
2010-01-09, 01:20
Det gör jag givetvis inte dagen det händer.

Fearstrike
2010-01-09, 01:27
Nej men om jag skall vara seriös för en stund så känns de vettigast att ringa dom å fixa det hela. Som student har jag inte råd att få en räkning på 4 papp uppslängd i ansiktet på mig om 1 år, eller troligtvis inte åtminstone.

Om man slår dom en signal och är uppriktig så borde man väl kunna få nån form av kompensation för överdriven ärlighet och den extra tiden man har fått lägga ner på att göra deras jobb åt dom?

WHITEFOLKS
2010-01-09, 01:31
Kanske du får en kompensation, kanske inte.

Men det borde ju inte bli dyrare för dig om de tar betalt av dig om ett år.

GurraGo
2010-01-09, 02:12
Nej men om jag skall vara seriös för en stund så känns de vettigast att ringa dom å fixa det hela. Som student har jag inte råd att få en räkning på 4 papp uppslängd i ansiktet på mig om 1 år, eller troligtvis inte åtminstone.

Om man slår dom en signal och är uppriktig så borde man väl kunna få nån form av kompensation för överdriven ärlighet och den extra tiden man har fått lägga ner på att göra deras jobb åt dom?

Hej,

Jag skulle göra som du säger. Det är det absolut vettigaste eftersom :

1) Företaget har rätt att kräva dig på den vara du beställt inom 3 år (?) från det att du beställt den.

2) Om 3 år k a n du få betala räntekostnader och annat.

3) Såtilllvida du inte har ett ordentligt bankkonto är det psykologiskt jobbigt att ha ett eventuellt krav överhängande sig i flera år.

4) Man ska göra rätt för sig.