handdator

Visa fullständig version : Förvirrad...


Rising
2010-01-08, 22:39
Jag är en kille som styrketränat i ca 7månader och vill påbörja en deff!

Just nu ser mitt schema lite kort ut såhär...
Måndag - styrketräning
Tisdag - cardio
Onsdag - styrketräning
Torsdag - Cardio
Fredag - styrketräning
Lördag - styrketräning
Söndag - vila

Det jag inte vet nu när jag vill påbörja en deff är ..

ska jag börja köra cardio som en tok varje dag samtidigt som jag tränar styrketräning nästan varje dag & käka mindre...?

ska jag ta bort all styrketräning och sätta in det i ett helkroppspass en dag, och köra fullt ut cardio resten av dagarna & käka mindre...?

ska jag fortsätta mitt schema som det ser ut och bara skära ner på maten?
*gah!*


Längd: 179
Vikt: 87~ skulle vilja sikta på 76-78
Ålder: 16

Kom gärna med feedback om vad som verkar bäst... ni kan absolut jättegärna även ge mig tips och råd om hur det kan bli bättre ...

Jag vill alltså ha den "snabbaste" vägen till att minska i vikt(inte muskler!)


Tack på förhand!:) //fredrik

King Grub
2010-01-08, 22:41
Det är styrketräningen som är A och O. "Cardion", däremot, är helt valfritt. Det går precis lika bra att reglera energibalansen och fettförbränningen med kostintaget. Ett kaloriunderskott på (exempel) -500 kcal ger lika stor fettförbränning med eller utan konditionsträning.

Konditionsträning ökar inte fettförbränningen vid en viss kaloribalans, och till skillnad från styrketräning innebär konditionsträning sämre förutsättningar att bibehålla muskelmassa.

Rising
2010-01-08, 23:15
Det är styrketräningen som är A och O. "Cardion", däremot, är helt valfritt. Det går precis lika bra att reglera energibalansen och fettförbränningen med kostintaget. Ett kaloriunderskott på (exempel) -500 kcal ger lika stor fettförbränning med eller utan konditionsträning.

Konditionsträning ökar inte fettförbränningen vid en viss kaloribalans, och till skillnad från styrketräning innebär konditionsträning sämre förutsättningar att bibehålla muskelmassa.



En sak först... jag trodde ordet "Cardio" menas att man rör på sig, går,springer,cyklar whatever.

Alltså det du säger.. är att jag kan inte påverka min viktnedgång med att tex. gå 30min varje dag, det enda som kontrollerar min viktnedgång är det jag stoppar i mig?

Det "lättaste" är alltså att styrketräna som jag gör och skära ner på maten?.. jag har trott i alla dar och tider att man påskyndar fettförbränningen av att motionerar.

Det känns som att jag har missuppfattat ditt svar enormt, hjälp mig här...

Dreas
2010-01-08, 23:17
En sak först... jag trodde ordet "Cardio" menas att man rör på sig, går,springer,cyklar whatever.

Alltså det du säger.. är att jag kan inte påverka min viktnedgång med att tex. gå 30min varje dag, det enda som kontrollerar min viktnedgång är det jag stoppar i mig?

Det "lättaste" är alltså att styrketräna som jag gör och skära ner på maten?.. jag har trott i alla dar och tider att man påskyndar fettförbränningen av att motionerar.

Det känns som att jag har missuppfattat ditt svar enormt, hjälp mig här...Nej, du har nog trott rätt men inte haft hela bilden. Ifall du rör dig mycket ökar till kcalbehov, alltså, om du äter som vanligt men rör dig mycket mer kommer du hamna på ett underskott och då gå ner i vikt. Förutsatt att vanligt inte är ett för stort överskott :)

Rising
2010-01-08, 23:29
Nej, du har nog trott rätt men inte haft hela bilden. Ifall du rör dig mycket ökar till kcalbehov, alltså, om du äter som vanligt men rör dig mycket mer kommer du hamna på ett underskott och då gå ner i vikt. Förutsatt att vanligt inte är ett för stort överskott :)

Ahhhhh, nu hänger jag med:D

Om vi nu säger att jag har ungefär -1000kcal underskott, alltså 1kg i veckan, kommer det vara "skadligt" för mina muskler, alltså att jag tappar mer muskler än vad jag skulle göra om jag har ett underskott på -500?

Men detta med att tappa muskler är individuellt också, eller hur?

Man behöver egentligen inte tappa muskler, när man gör såhär? :)

Dreas
2010-01-08, 23:42
Ahhhhh, nu hänger jag med:D

Om vi nu säger att jag har ungefär -1000kcal underskott, alltså 1kg i veckan, kommer det vara "skadligt" för mina muskler, alltså att jag tappar mer muskler än vad jag skulle göra om jag har ett underskott på -500?

Men detta med att tappa muskler är individuellt också, eller hur?

Man behöver egentligen inte tappa muskler, när man gör såhär? :)1000kcals underskott ökar ju risken för muskelförlust, det går även fortare så i slutändan är det nog svårt att säga vilket som leder till störst muskelmassa vid en viss tidpunkt (efter deffen är klar).

Tränar man tungt, äter bra och förslagsvis intar EAA före och efter passet så har man en bra grund för att förlora minimalt och kanske tillochmed öka lite.

Rising
2010-01-09, 00:22
1000kcals underskott ökar ju risken för muskelförlust, det går även fortare så i slutändan är det nog svårt att säga vilket som leder till störst muskelmassa vid en viss tidpunkt (efter deffen är klar).

Tränar man tungt, äter bra och förslagsvis intar EAA före och efter passet så har man en bra grund för att förlora minimalt och kanske tillochmed öka lite.


Okej, jag tackar för hjälpen!:D:D:thumbup: