handdator

Visa fullständig version : Skriva c-uppsats


skeletron
2010-01-08, 19:01
Hej ! jag undrar hur fasen en c-uppsats ska vara uppbyggd, jag förstår strukturen till en början, men är lite oklar över:

Resultat, analys, diskussion och slutsats.


Som jag förstått utifrån b-uppsats etc så presenterar man det man fått fram av intervjuer o.dyl i resultatet, analyserar detta med hjälp av teorier från litteratur exempelvis, men vad ska egentligen vara med i diskussionen?

Slutsatsen är väl ens egna tankar och erfarenheter man fått ut av arbetet?


Ska resultatet eller analysen besvara syftet?

Var besvaras ens problemformulering?


Går det bra att skriva ihop t.ex resultat och analys som rubrik, liksom syfte och problemformulering? verkar ju enklare...


Snälla förklara för mig någon :)

pbiddy
2010-01-08, 19:03
Kanske inte det du är ute efter men det finns en jävligt bra bok som berättar i detalj hur allt ska se ut.
Helt klart värd att äga - även om man inte har planer på att skriva fler uppsatser på ett tag.

Rapporter och uppsatser av Jarl Backman:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144048262

Mr.Cosybear
2010-01-08, 19:08
Inledning Här bakgrund till arbetet>led in på problemet som uppsatsen skall undersöka>syfte/frågeställning

Metod Hur du gjort arbetet, presentera ev. företag

Teori Din teoretiska grund

Resultat/Empiri Resultatet av undersökningen "rådata"

Diskussion/analys Omvandla "datan" till information genom att koppla det till din teori

Slutsats Vad har du kommit fram till utifrån din diskussion/analys. Syfte och frågeställning besvaras här

Detta är extremt basic, ska du skriva uppsats så är det i stort sett ett måste att läsa boken som pbiddy refererar till.

Zakath
2010-01-08, 19:22
Har du inte alla instruktioner från skolan? + Handledare att prata med?

Baan
2010-01-08, 19:35
Du ska kolla med den institutionen du skriver på, eller handledaren som läser, hur det funkar i ditt fall. Det kan skilja väldigt mycket i upplägg beroende på vem som bestämmer. Därmed är det meningslöst ge dig några tips.

LoTiX
2010-01-08, 20:15
Kanske inte det du är ute efter men det finns en jävligt bra bok som berättar i detalj hur allt ska se ut.
Helt klart värd att äga - även om man inte har planer på att skriva fler uppsatser på ett tag.

Rapporter och uppsatser av Jarl Backman:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144048262

"Jävligt bra" alltså? Börjar på en D-uppsats om ett par veckor och det kanske skulle vara värt att skaffa den då. Har seminarieboken ( http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9789144041254&partner=b ) sedan tidigare men den är rätt grundläggande.

Mental
2010-01-08, 22:03
http://www.uppsatsguiden.se/

jakke
2010-01-08, 22:08
Kolla igenom några gammla uppsatser från samma instution. Så gick jag från att tidigare aldrig skrivit mer än 5-raders metodavsnitt till att få läraren lyrisk.

Termy
2010-01-08, 22:11
Diskussionen bör ta upp och värdera både dom resultat du har fått samt metoden du använt dig av.

C.E.J.
2010-01-09, 02:56
Har du inte alla instruktioner från skolan? + Handledare att prata med?

+1 ffs.

Avesta
2010-01-09, 04:49
Varsågod.
http://webappo.sh.se/C1256CFE004C57BB/0/36917AFD009F89E7C1257204003F6522/$file/Att%20skriva%20uppsats.pdf

Ape3
2010-01-09, 11:27
Maila handledare! Eller begär möte. Eller kontakta dem om de inte har en guide över hur dem vill ha det.

skeletron
2010-01-09, 17:24
Jag kommer ha kontakt med handledaren kontinuerligt, ville ha detta förklarat enkelt bara så jag kunde köra igång, det var visst dock mer omfattande än jag trodde märker jag :) Har köpt boken och ska kolla länkarna.


Lite off-topic, visst kan man skriva om något som någon annan student adskrivit om? Jag hittade en väldigt intressant c-uppsats på uppsatser.se, undrar man kan göra något ganska liknande men förstås på något annat företag, det borde ju gå, eller fördjupa den befintliga undersökningen?

Avesta
2010-01-09, 17:37
Jag kommer ha kontakt med handledaren kontinuerligt, ville ha detta förklarat enkelt bara så jag kunde köra igång, det var visst dock mer omfattande än jag trodde märker jag :) Har köpt boken och ska kolla länkarna.


Lite off-topic, visst kan man skriva om något som någon annan student adskrivit om? Jag hittade en väldigt intressant c-uppsats på uppsatser.se, undrar man kan göra något ganska liknande men förstås på något annat företag, det borde ju gå, eller fördjupa den befintliga undersökningen?
Ja klart det funkar att skriva om samma ämne. Men var försiktigt med att det tydligt ska framgå varifrån du har fått materialet eller vilka "inspirationskällor" du har haft. Vad gäller källor, till vilka det hänvisas till i den andra uppsatsen bör du själv söka upp dessa och studera. Du kan inte hänvisa till en annan studentuppsats bara för det finns beskrivet där. Kort och gott, så få hänvisningar som möjligt till uppsatsen, undersök underliggande material istället.

Nordenator
2010-01-09, 17:41
Ett tips jag har är att inte underskatta tiden det tar att hitta relevanta källor. Att göra en ordentlig litteraturstudie och ha ett bra teoretisk underlag gör att arbetet i sig blir mycket lättare att genomföra. Jag har testat göra ett arbete med på tok för lite tid nedlagt på litteraturstudien, och det var inte speciellt kul.

thompaboy
2010-01-09, 17:54
Ett tips angående litteratursökningen är att titta i referenslistorna när du hittar intressanta artiklar. Att söka direkt i en databas på det man nu vill hitta kan ibland vara lite knixigt om man inte är bekant med terminologin.

skeletron
2010-01-09, 18:21
Tack så mycket, ja självklart ska jag titta på den litteratur de har använt, och samtidigt vara kritisk. Kanske kan jag hitta bättre litteratur, vem vet.

Hehe kul att personen ifråga har 2 sidor bara med källorförteckning... :P

Och jag ska skriva på 30p, det arbetet verkade nästan vara 15 : med tanke på hur kort det var :S