handdator

Visa fullständig version : Muskelförlust vid uppehåll?


Da2
2010-01-08, 18:06
Ponera att du tränar på bra under ett års tid och sedan tar du ett uppehåll. I början går du ner ett par kilo men sedan håller du dig på samma vikt +- ett par kilo i låt sig ett halvår. Hur snabbt tappar du muskelmassa? Det känns i alla fall som så att man inte tappar fullt så snabbt som man till en början kan tro.

Har läst på forumet förut att när man går upp i vikt så är 50% muskelmassa och 50% annat. Gäller samma förhållande vid viktnedgång? Alltså 50% muskelförlust och 50% av annat?

Edit: Kanske ska till Träningsforumet istället. I så fall får mod vara god att flytta.

vicarious
2010-01-08, 18:22
Ponera att du tränar på bra under ett års tid och sedan tar du ett uppehåll. I början går du ner ett par kilo men sedan håller du dig på samma vikt +- ett par kilo i låt sig ett halvår. Hur snabbt tappar du muskelmassa? Det känns i alla fall som så att man inte tappar fullt så snabbt som man till en början kan tro.

Har läst på forumet förut att när man går upp i vikt så är 50% muskelmassa och 50% annat. Gäller samma förhållande vid viktnedgång? Alltså 50% muskelförlust och 50% av annat?

Edit: Kanske ska till Träningsforumet istället. I så fall får mod vara god att flytta.

Vart har du läst det? Det beror givetvis på hur man äter, om man tränar, hur man ser ut innan, om man varit/är överviktig m.m. Du kan inte få ett svar i % på en sån fråga, så många faktorer som spelar in.

Da2
2010-01-08, 18:38
Vart har du läst det? Det beror givetvis på hur man äter, om man tränar, hur man ser ut innan, om man varit/är överviktig m.m. Du kan inte få ett svar i % på en sån fråga, så många faktorer som spelar in.

Söker men hittar inte tråden. Tror det var King Grub som nämnde något i den stilen, men jag kan ha fel.

Säg en person som möter näringsbehoven av protein, kolhydrater, fett mm. och som gör sina åtta timmar per dag och kanske plusar på en kvällspromenad. Jag vill bara få ett hum om hur snabbt det egentligen går, för just nu har jag ingen aning. Det känns iaf inte som att man tappar i styrka så jättemycket efter låt säga ett halvår från gymmet. I början kanske jo, men man kommer ganska snabbt upp i vikterna man körde på innan uppehållet efter ett par månader. Hur det ligger till med själva muskelmassan är ju svårare att sia om? Det känns ju som att man snabbare återfår muskelmassa om man tidigare gymmat och byggt på en del. Men det är ren spekulation.

Godfella
2010-01-08, 18:39
Vart har du läst det? Det beror givetvis på hur man äter, om man tränar, hur man ser ut innan, om man varit/är överviktig m.m. Du kan inte få ett svar i % på en sån fråga, så många faktorer som spelar in.

+1

Vid ett uppehåll ifrån träningen, så kommer man ju självklart att förlora lite muskler, men jag tror att bara man håller kosten så kommer man att behålla i princip det mesta. Visst, man tappar väl allt tryck och kanske inte känner sig så grov, men det beror på att man inte har allt för mycket glyko i kroppen.

Hillseeker
2010-01-08, 18:47
Söker men hittar inte tråden. Tror det var King Grub som nämnde något i den stilen, men jag kan ha fel.

Jo du har väldigt fel. Jag har inte en aning om hur snabbt man tappar muskelmassa men att 50% av en viktuppgång skulle bestå av muskelmassa är fullständigt orimligt.
Föreställ dig själv möjligheten att kunna gå upp flera kilo muskler i månaden.

Da2
2010-01-08, 18:50
Jo du har väldigt fel. Jag har inte en aning om hur snabbt man tappar muskelmassa men att 50% av en viktuppgång skulle bestå av muskelmassa är fullständigt orimligt.
Föreställ dig själv möjligheten att kunna gå upp flera kilo muskler i månaden.
Tänkte på det med. Det kanske vara var vid viktnedgång då. Men frågan kvartstår ju dock.

zharz
2010-01-08, 18:56
Jag har också läst det som Da2 pratar om. Ganska nyligen så läste jag att ca 60% är fett och att resten är det övriga, muskler, vatten, you name it. Förutsatt att man inte hade varit överviktigt tidigare.

King Grub
2010-01-08, 20:23
Jag har inte en aning om hur snabbt man tappar muskelmassa men att 50% av en viktuppgång skulle bestå av muskelmassa är fullständigt orimligt.

Nej, det stämmer utmärkt. Med rätt gener och rätt utgångsläge, till en början.

In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%.

Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)

Da2
2010-01-08, 21:14
Nej, det stämmer utmärkt. Med rätt gener och rätt utgångsläge, till en början.



Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)

Det innebär i sin förlängning att man enbart skulle kunna äta upp sig i vikt och sedan börja deffa (med styrketräning) till sig en muskulös kropp.

King Grub
2010-01-08, 21:17
Nej, man kan inte äta sig till en stor muskelmassa utan att samtidigt bli våldsamt fet. Allt eftersom överätningen fortsätter kommer mer och mer av viktökningen att bestå av fett och hormonbalansen för muskulär anabolism att försämras.

Det är bara initialt. Sedan slutar musklerna svara på aminosyrorna med tillväxt.

This ‘muscle-full’ behaviour, together with the inability to stimulate muscle amino acid synthesis continuously by pouring in endogenous amino acids, explains why it is impossible to increase muscle size simply by eating (although the burden of weight carried by obese individuals does help to stimulate muscle hypertrophy!).

Rennie. Experimental Physiology, 90, 427-436. 2005.

Och äter man sig fet på det sättet så har man permanent försämrat/förstört sina förutsättningar för god ratio för muskeluppbyggnad/fettförlust efter det - har man varit fet och bantat/deffat ned sig till den låga kroppsfettprocent, så kommer framtida överätning att resultera i en viktuppgång bestående att till största delen fett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140607&highlight=framtida+%F6ver%E4tning

Da2
2010-01-08, 21:32
Där ser man.

Sniggel
2010-01-08, 22:22
Om man tänkt komma i form senare är det ingen vits att bli sumobrottare för att på så vis få "gratis muskler". Musklerna är där bara tillfälligt. Styrketräningen är den viktigaste komponenten och en sansad hållning till kosten/bulk.
Skulle man kunna säga.

Hillseeker
2010-01-08, 22:34
Nej, det stämmer utmärkt. Med rätt gener och rätt utgångsläge, till en början.



Det är bara initialt. Sedan slutar musklerna svara på aminosyrorna med tillväxt.

Ja det kanske kan vara rimligt med variabler som styrketräning, rätt kost, gener, utgångsläge och framförallt initialt men bara överätning ger inte en 50 procentig muskeltillväxt och det var det jag reagerade mot.

King Grub
2010-01-08, 22:35
Siffrorna gäller just överätning i sig. Styrketräning är inte med i bilden.

Återigen:

In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%.

Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)

Det här handlar om överätning och bara överätning.

Hillseeker
2010-01-08, 22:48
Hmm nu är jag ingen akademiker så jag är inte mycket för att läsa studier men har inte kostsammansättningen något med det att göra alls...bara överätning? Skulle en icke tränad person kunna öka sin muskelmassa med bortåt 50% bara genom en ökning av t ex fett eller kolhydrater?

Eddie Vedder
2010-01-09, 09:06
Skulle en icke tränad person kunna öka sin muskelmassa med bortåt 50% bara genom en ökning av t ex fett eller kolhydrater?

Hur extrem kost syftar du på nu? Pratar du minimalt med protein i kombination med frityrolja och potatisstärkelse lär vederbörande både öka i fettmassa, radkalt tappa muskelmassa samt drabbas av näringsbrister.;)

Men pratar vi ett proteinintag på t.ex. 1.5g/kg kroppsvikt och därutöver en kolhydrat- och fettrik kost kommer man initialt öka en del i muskelmassa antagligen. Och hur mycket är som sagt genetiskt.

Men någon snygg kropp lär det ju inte bli.

EDIT: Om det nu inte är LCHF förstås, jag har läst obestridlig fakta om personer som tack vare LCHF nu helt kunnat sluta träna och bara bygger muskler genom att gå mellan datorn och kylskåpet.:D

Hillseeker
2010-01-09, 14:38
Jag ser framför mig en nykommling som precis har börjat med styrketräning och som ligger i energibalans och dennes vän som aldrig har rört en skivstång men som ligger på ett kaloriöverskott med hjälp av onyttigheter samt vanlig husmanskost. Är det då rimligt att säga att den icke tränande kommer att gå upp mer i muskelmassa än den tränande personen, åtmistonde initialt?
Vad jag gör är helt enkelt att leta brister i studien eller resonemanget för det känns inte alls rimligt med ovanstående scenario.

Ni som är insatta i det hela har ni någon uppfattning om hur länge denna överätning resulterar i ökat muskelmassa i den omfattning som det pratas om i tråden. Jag vet att viss överätning genererar muskelmassa men trodde aldrig det kunde vara så högt procent på överskottet som omvandlades.

Edit: Och LCHF behöver vi kanske inte gå in på här :laugh:

Sniggel
2010-01-09, 17:53
Jag ser framför mig en nykommling som precis har börjat med styrketräning och som ligger i energibalans och dennes vän som aldrig har rört en skivstång men som ligger på ett kaloriöverskott med hjälp av onyttigheter samt vanlig husmanskost. Är det då rimligt att säga att den icke tränande kommer att gå upp mer i muskelmassa än den tränande personen, åtmistonde initialt?
Vad jag gör är helt enkelt att leta brister i studien eller resonemanget för det känns inte alls rimligt med ovanstående scenario.

Ni som är insatta i det hela har ni någon uppfattning om hur länge denna överätning resulterar i ökat muskelmassa i den omfattning som det pratas om i tråden. Jag vet att viss överätning genererar muskelmassa men trodde aldrig det kunde vara så högt procent på överskottet som omvandlades.

Edit: Och LCHF behöver vi kanske inte gå in på här :laugh:

Det kan mycket väl hända ja, om den som tränar inte också ligger på ett kaloriöverskott!
En person som äter normalt, ligger i balans och är otränad som helt plötsligt varje dag börjar äta 1000 kcal extra från potatis och majonnäs, kommer att öka mycket i muskelmassa, men också bli fet förr eller senare...

Hillseeker
2010-01-10, 15:28
Ok då får jag tacka för bra svar samt en ursäkt för att jag kidnappade tråden.

Eddie Vedder
2010-01-10, 15:39
Ok då får jag tacka för bra svar samt en ursäkt för att jag kidnappade tråden.

Din fråga är trots allt relevant i sammanhanget, och jag tror inte Da2 blev sur.;)

För övrigt håller jag med Sniggel, om vi förutsätter två naturligt smala individer där ingen någonsin varit överviktig tidigare och som dessutom växt klart (tonårstillväxt är en för stor confounder i sammanhanget) så tror även jag att den överätande KAN tänkas öka mer i muskelmassa.

Givetvis blir den mer fet, fortsätter vara otränad, blir inte starkare eller får bättre hållning t.ex. men den fettfria massan kommer i alla fall öka precis som fettmassan.

Och att den överätningen i sig resulterar i mer FFM än den styrketränande personen som inte äter mer än exakt balansintag känns definitivt inte orimligt.