handdator

Visa fullständig version : Öka i muskler


LPA
2010-01-08, 16:41
Hej!

Undrar om det är någon som har något tips på några speciella livsmedel som är bra att käka när man vill bygga muskler?

Protein, förstår jag självklart. men exempel på bra protein källor osv. kanske viktiga vitaminer, oljor och så och i vilka livsmedel man hittar dem.

Tacksam för svar!

Da2
2010-01-08, 16:44
Hej!

Undrar om det är någon som har något tips på några speciella livsmedel som är bra att käka när man vill bygga muskler?
Allt är bra men i måttliga mängder. Exempel på bra livsmedel att utgå ifrån: Nötfärs, lax, kyckling, tonfisk, potatis, pasta, ris, grönsaker osv.

Protein, förstår jag självklart. men exempel på bra protein källor osv. kanske viktiga vitaminer, oljor och så och i vilka livsmedel man hittar dem.
Tacksam för svar!
Se ovan. Exempel på bra fettkällor: Olivolja och fiskolja.

Sniggel
2010-01-08, 16:51
Allt är bra men i måttliga mängder. Exempel på bra livsmedel att utgå ifrån: Nötfärs, lax, kyckling, tonfisk, potatis, pasta, ris, grönsaker osv.

Se ovan. Exempel på bra fettkällor: Olivolja och fiskolja.

+ ägg, mjölk och ost som håller "världsklass" när det gäller proteinkvalité

LPA
2010-01-08, 16:51
Okej tack för bra svar :)

Är det inte något speciellt som är viktig att få sig förutom protein, kolhydrater och fett? ex mycket av någon specciell vitamin eller så?

LPA
2010-01-08, 16:57
+ ägg, mjölk och ost som håller "världsklass" när det gäller proteinkvalité

Har hört att för mycket ägg gör att man löper större risk för åderförkalkning, är det sant?

Sen har jag också hört att kroppen max kan ta upp en viss mängd protein, viket 1ägg skulle motsvara :S kan det stämma?

TehSaxo
2010-01-08, 17:01
Har hört att för mycket ägg gör att man löper större risk för åderförkalkning, är det sant?

Sen har jag också hört att kroppen max kan ta upp en viss mängd protein, viket 1ägg skulle motsvara :S kan det stämma?

Nej. Proteinsyntesen kan bara höjas till en viss gräns av ca 30gram vassle men det hindrar inte kroppen från att ta upp mer än det. ;) Ett ägg innehåller ca 10gram protein/100g ägg skulle jag tro.

Da2
2010-01-08, 17:13
Nej. Proteinsyntesen kan bara höjas till en viss gräns av ca 30gram vassle men det hindrar inte kroppen från att ta upp mer än det. ;) Ett ägg innehåller ca 10gram protein/100g ägg skulle jag tro.

Man kan nog räkna med 10g protein för ett medelstort ägg.

LPA
2010-01-08, 17:19
Nej. Proteinsyntesen kan bara höjas till en viss gräns av ca 30gram vassle men det hindrar inte kroppen från att ta upp mer än det. ;) Ett ägg innehåller ca 10gram protein/100g ägg skulle jag tro.

Okej, jag käkar ju whay 100 gold standard, de är ju vassel protein. kan man inte ta upp mer än 30g av det då :O isåfall är det ju värdelöst?

Godfella
2010-01-08, 18:42
Okej, jag käkar ju whay 100 gold standard, de är ju vassel protein. kan man inte ta upp mer än 30g av det då :O isåfall är det ju värdelöst?

Kroppen tar upp allt protein du får i dig, men som tidigare sagts, så stimuleras proteinsyntesen bara upp till en viss gräns vid intag av 30g protein. Men om du väljer att trycka i dig 40g så är det inte värdelöst. Bara det att utslaget på proteinsyntesen inte blir större än om du skulle ta 30g.

Sen spelar det ingen roll om det kommer ifrån Whey 100 eller ägg.

Eddie Vedder
2010-01-08, 21:03
Okej, jag käkar ju whay 100 gold standard, de är ju vassel protein. kan man inte ta upp mer än 30g av det då :O isåfall är det ju värdelöst?

Var glad att inte allt protein du äter utnyttjas i muskelproteinsyntes. Hur tror du att man skulle se ut då?

Sniggel
2010-01-08, 21:50
Var glad att inte allt protein du äter utnyttjas i muskelproteinsyntes. Hur tror du att man skulle se ut då?

Det är svårt att förstå om man inte vet hur aminosyremetabolismen fungerar ;)

Eddie Vedder
2010-01-08, 21:53
Det är svårt att förstå om man inte vet hur aminosyremetabolismen fungerar ;)

Nej det räcker med att ha passerat matematiken i lågstadiet. Om man adderar t.ex. 200 gram per dag så vet man ju att det så småningom blir en hel del.:)

Så min poäng var inte någon poäng om ingående aminosyremetabolism utan bara det orimliga i att allt proein man äter skulle bli muskler.;)

Kauppi
2010-01-08, 21:57
Det sägs väl man behöver 2g protein per kilo på kroppsvikten?
Jag väger 74kg, så ja behöver alltså 148g protein varje dag ungefär?
Håller på att deffa lite smått nu dessutom, bör protein intaget ligga på tex kanske 3g/kg då ist?

King Grub
2010-01-08, 22:00
Ju mer protein, desto större muskeluppbyggnad.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137905&highlight=ju+mer+protein%2C+desto

Finns knappast någon anledning att begränsa sig vid 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

Eddie Vedder
2010-01-08, 22:00
bör protein intaget ligga på tex kanske 3g/kg då ist?

Det lär vara mer fördelaktigt än nackdel i alla fall.

Sniggel
2010-01-08, 22:19
kanske 3g/kg då ist?

Det kan vara bättre. Finns inga bra studier på detta, men kryllar av anekdoter som rekommenderar alla möjliga intag som är större än 2g/kg.
Har själv experimenterar och har haft flera månaders tid på olika intervall. Personligen tyckte jag det verkade som att, under bulk, var 4-5g/kg inte bättre än "ät mycket mat" (vilket i praktiken innebar 2-3g/kg om dan).
Under deff verkar proteinintaget eller kvalitén/totala mängden EAA vara viktigare än under bulk, verkar behövas mer protein då för att ens behålla muskler.

LPA
2010-01-09, 00:04
Aa okej då förstår jag lite hur det funkar.

Men är det bara vassle protein som har en gräns 30gram? tänker om tex soja eller något annat protein har högre gräns vilket gör att musklerna får mera protein och kan växer mera? eller är det bra att käka vassle?

Eddie Vedder
2010-01-09, 09:17
Men är det bara vassle protein som har en gräns 30gram? tänker om tex soja eller något annat protein har högre gräns vilket gör att musklerna får mera protein och kan växer mera? eller är det bra att käka vassle?

Du måste specifera dig mer. Pratar du vassleproteinpulver blandat med vatten helt ensamt eller pratar du om en vassledrink till en måltid och/eller blandat med mjölk?

Och vad menar du med "gräns"? Vad som överhuvudtaget tas upp eller vad som räcker för maximal muskelproteinsyntes? De där två sista missförstås ofta.

LPA
2010-01-09, 12:03
Jag blandar ca 20-30gram whey 100 (vassle) med vatten och äter oftast en banan till det mellan måltiderna, så de jag menara.

Som jag fattade det så kan bara musklerna ta upp 30gram vassle, på 24 timmar? så då om jag äter mitt protein ca 3 gånger om dagen så är det bara vid ett tillfälle musklerna tar nytta av proteinet? tänker om det är onödigt att äta protein mer än max 1 gång om dagen isåfall?

De andra jag menade va att ni skrev att vassleprotein (pullver) kunde kroppens muskler bara använda 30gram av. menade om någon annan sorts protein hade en högre gräns, (alltså att musklerna kan ta upp mera av det) Vilket i sin tur ger bätttre resulltat?

hoppas jag har klar gjort vad jag menar, och att ni förstår hur jag tänker ;)

King Grub
2010-01-09, 13:05
Som jag fattade det så kan bara musklerna ta upp 30gram vassle, på 24 timmar?

Du har fattat fel.

WHITEFOLKS
2010-01-09, 13:06
Det är inte per 24h som gäller utan du kan göra om samma sak efter någon/några timmar igen.

Det är mest för vassle och andra snabba protein som begränsningen 30g på en gång finns. För EAA ger inte 30g knappt mer effekt än 10g på en gång.

Ju långsammare protein desto mer kan du äta på en gång utan att det "bara blir energi" men det har också mindre stimulans på proteinsyntesen.

Om du äter dina 30g vid 3 utspridda tillfällen så är det inte bortkastat. För bästa "effekt" så ska man ta vassle/EAA på så tom mage som möjligt, inte ens med banan. Om du ändå vill äta bananen så skulle du kunna äta den kanske en timme efter proteinet. Detta är för maximal effekt och man kan fråga sig om det gör någon skillnad praktiskt.

LPA
2010-01-09, 13:35
Okej då förstår jag :D

tack så mycket för alla förklaringar och försök att få mig fatta hur det fungerar :)

WHITEFOLKS
2010-01-09, 13:39
Det viktigaste är att träna "bra" och att få i sig tillräckligt med näring. Det gör så mycket mer för resultatet än om man dricker sin vassle med eller utan banan :D

Liven
2010-01-09, 13:44
Man blir ju ledsen när man ser dessa höga siffror i protein per kroppsvikt. Väldigt höga och blir både jobbigt och dyrt att få i sig känns det som.

Yeahvlen
2010-01-09, 13:49
Man blir ju ledsen när man ser dessa höga siffror i protein per kroppsvikt. Väldigt höga och blir både jobbigt och dyrt att få i sig känns det som.

Bara för en studie pekar på att högre proteinintag ger större muskeltillväxt, innebär det inte att 2 gram / kilo kroppsvikt inte räcker, ifall den totala mängden energi finns varje dygn.

zeusden1
2010-01-09, 13:58
Bara för en studie pekar på att högre proteinintag ger större muskeltillväxt, innebär det inte att 2 gram / kilo kroppsvikt inte räcker, ifall den totala mängden energi finns varje dygn.

Min uppfattning också.

Som alltid, träningen måste skötas för att få resultat.

WHITEFOLKS
2010-01-09, 14:00
Protein är inte så farligt dyrt om man väljer rätt livsmedel.

Men som ovanstående säger så är det nog inget att direkt oroa sig för, det är ju inte som att dubbelt intag av protein innebär dubbelt så mycket muskler (om vi pratar rimliga mängder som utgångsläge.)