handdator

Visa fullständig version : är detta för mycket ?


swampi
2010-01-08, 16:13
tja har tränat till och från sen 15års ålder är i dagsläget 23 nästan 24 innan har jag kört 4 pass i veckan med en 4 splitt av denna typ:

mån: bröst triceps
tis: rygg biceps
ons: vila
tors: axlar mage
fre: ben vader
lör: vila
sön: vila

sen fick jag en ide om att jag skulle köra mindre pass bara 2 pass i veckan men träna lika många sett per muskelgrupp, så jag delade upp kroppen i över och under och supersettar hela tiden genom hela överkropps passet för att hinna med hela överkroppen på ungefär 1 timma då kör jag så här

överkropp
bröst, rygg: 8 set bänkpress följt av 8 set chins i superset
bröst, rygg: 8 set flyes följt av 8 set rodd i superset
axlar: 4-6 set sidolyft följt av 4-6 set kryssdrag för baksida i superset
biceps, triceps: 4-6 set biceps curls följt av 4-6 set dips i superset

underkropp
knäböj: 4-8 set
benspark: 4-8 set
baksidaben 4-8 set
vader: stående vadpress 8-12set
mage och korsrygg supersettat 4-6set

okej nu har ni sett hur jag tränar nu till frågan då kan jag köra detta schema på detta vis eller är det för mycket, har kört efter detta schema och det känns jävligt bra men jag vill höra lite åsikter om detta bra ! vad ni tror om det ?

mån: överkropp
tis: underkropp
ons:vila
tors: överkropp
fre: underkropp
lör:vila
sön:vila

MVH svampen

Pjotor
2010-01-08, 17:11
Nackdelen med långa pass är att det är svårt att bibehålla fokus och intensitet. Fixar du det så klarar du nog av träningsmängden. Jag rekommenderar dig att antingen börja med lägre vikter eller färre set i 2-4 veckor.

Personligen skulle jag minska antalet set i isoleringsövningarna. 3-4 set är vad jag brukar orka vara effektiv i, och jag gör hellre få bra set än många halvdana. Men det är bara att prova. Låt resultaten tala.

swampi
2010-01-08, 22:45
Nackdelen med långa pass är att det är svårt att bibehålla fokus och intensitet. Fixar du det så klarar du nog av träningsmängden. Jag rekommenderar dig att antingen börja med lägre vikter eller färre set i 2-4 veckor.

passen brukar bli på ca 1 timma vilket jag tycker verkar helt vettigt eller ?

men varför lägre vikter ? ska jag börja köra mer reps ? varför ?

men annars verkar schemat helt vettigt eller ?

malleman
2010-01-09, 02:20
Tror Pjotor menar att det är för mycket volym. Personligen skulle jag inte heller köra så många set, 16 set bröst o 16 set rygg tycker jag är mycket. Men funkar det för dig... Ett bra mått att gå efter om träningen funkar är om man blir starkare, för du kan ju inte få större muskler utan att bli starkare =)

Varför supersetar du, du måste förlora väldigt mycket energi till det sista setet!?

Själv skulle halverat träningsmängden, i.a.f. för bröst och rygg och skippa superseten. Men det här med träningsmängd är så personligt, beroende på hur länge man tränat, förutsättningar m.m. så det är ändå nåt man måste komma fram till själv. Går det fram i övningarna nu?

Annars tycker jag upplägget med halvkropp 2 grr i veckan ser helt ok ut. I ACSM senaste metaanalys om resistance training så rekommenderas just detta lr 2-3 helkroppspass i veckan för intermediate träningsnivå =P

Pjotor
2010-01-09, 08:41
passen brukar bli på ca 1 timma vilket jag tycker verkar helt vettigt eller ?

men varför lägre vikter ? ska jag börja köra mer reps ? varför ?

men annars verkar schemat helt vettigt eller ?

- Du kör mycket superset, så passen kanske inte blir så långa. Själv orkar jag inte köra effektiva superset mer än runt en halvtimme i sträck, men om du klarar det är det bara att vara glad och nöjd.

- Min tolkning var att du ökar antingen träningsvolymen eller intensiteten jämfört med din nuvarande träning, därav min rekommendation om lägre vikter ett tag.