handdator

Visa fullständig version : Min alldeles egna Protein dryck, hiss eller diss?


xkurdi
2010-01-08, 15:15
Tjenare.
Har köpt havregryn nu och tänker göra en egen dryck för första gången :P
Ingredienser:
100g/200g havregryn = 15-30 G Protein.
1 Banan = Protein ? ??
Ett glas mjölk eller ngt = 6 g protein eller något va?

Har tänkt mig något sånt, vet inte mo det skulle vara gott o vad jag kan lägga in för mera grejer i drinken/drycken.
Och en till fråga, räcker det med att jag bara kör i havregrynet i mixern eller? Behöver jag inte koka upp de eller ngt sånt ? :P Tacksam för snabba svar

King Grub
2010-01-08, 15:16
Du behöver inte koka något.

Det där blir samma sak som havregrynsgröt med mjölk och skivad banan på.

Sniggel
2010-01-08, 15:18
Den ser helt ok ut. Mjölken kompletterar upp havregrynet så det blir fullvärdigt. Bananen innehåller några få gram protein till men är mest där för smak och extra energi antar jag.

edit: kom förresten på nu att eftersom du inte fick köpa proteinpulver så finns det ett livsmedel vid namn "kvarg" på lidl som är proteinrikt. Det är ganska syrligt men en viss mängd sånt går också att ha i såna här drinkar utan att det sabbar smaken (inte överdriva).

Det innehåller 12g protein per 100g ifall du undrar.

z_bumbi
2010-01-08, 15:28
Glass funkar bra, inte världens högsta proteininnehåll men ger energi och smak.

xkurdi
2010-01-08, 15:28
Jaha :P
Haha sniggel, jag har tjötat som bara den på att få protein pulver, var t.om villig att betala själv för skiten men nej, jag är tydligen för ung och kommer få hormoner och hårda hårstrån överallt på kroppen :P

Jag ska se över det, Kvarg..men va är det för ngt?
Har ni tips på fler saker jag kan lägga i min dryck?
Vill komma upp i 15-40g protein i 1 dryck, om inte mera :D

Eddie Vedder
2010-01-08, 15:34
Kvarg..men va är det för ngt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58325

Psyla
2010-01-08, 15:35
Det är inte helt ovanligt med oroliga föräldrar och jag har väl en viss förståelse för det. Men vassleprotein är som vilket protein som helst, tex det som dina föräldrar får i sig från panbiffen eller skinkan. Det är inget annat än protein i pulverform.

King Grub
2010-01-08, 15:41
Vassleprotein är vanligt mjölkprotein. Fett, kolhydrat och vatten borttaget, filtrerat och behandlat till pulver. Det är inget konstgjort, utan riktigt mjölkprotein från vanliga kor.

Men vassleprotein är som vilket protein som helst, tex det som dina föräldrar får i sig från panbiffen eller skinkan.

Från mjölken dom dricker, snarare.

Nina L
2010-01-08, 15:49
Från mjölken dom dricker, snarare.
http://cazisoft.com/wp-content/uploads/2009/09/pwned.jpg

Morty
2010-01-08, 15:50
Trodde någon skulle vara radical och ha i ägg, broccoli och brysselkål eller något. Detta var sjukt mainstream, och som Grub skriver; gröt med banan.

xkurdi
2010-01-08, 15:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58325
Skall läsas senare ikv..hinenr inte nu, ska snart träna tror jag.

Det är inte helt ovanligt med oroliga föräldrar och jag har väl en viss förståelse för det. Men vassleprotein är som vilket protein som helst, tex det som dina föräldrar får i sig från panbiffen eller skinkan. Det är inget annat än protein i pulverform.

Jo, det vet jag..det har sniggel förklarat ett par gånger men det är föräldrarna som inte vill ;) :/

Vassleprotein är vanligt mjölkprotein. Fett, kolhydrat och vatten borttaget, filtrerat och behandlat till pulver. Det är inget konstgjort, utan riktigt mjölkprotein från vanliga kor.

Från mjölken dom dricker, snarare.

Jo, mjölken, men jag tror nog han mena att det finns riktigt mkt protein i kött o sånt också.

Gjorde för övrigt min första drink, smaka inget vidare, :(

1 Banan
2. Lite mjölk , vet nt hur mkt exakt
3. Havregryn, vet nt hur mkt exakt
Resultat = 3/4 delar av hela mixern blev fylld typ.. :P

Fy fan för smaken, ska kanske köpa godis eller glass o lägga in o sånt? ;)

Morty
2010-01-08, 15:57
Kanel! Och lite socker om du känner att det behövs. Kanel går sjukt bra med mjölk, havregryn och banan för sig och tillsammans blir det riktigt supergott! Lite socker om man känner att det måste smaka sött också, personligen tycker jag inte det.

Maod
2010-01-08, 16:20
Låter krångligt det här :P Käka en burk keso och drick ett glas mjölk (Eller mixa ihop skiten). Koka ett ägg om det inte räcker.

Quint
2010-01-08, 16:22
Då rekomenderar jag Kakao, nyttigt och gott.

Brukar köra 2-3 dl havregryn, någon matsked kakao och sedan fylla på med mjölk upp till totalt 6-7dl, blir hur gott som helst. Vet dock inte hur det blir tillsammans med bananen, men banan & choklad funkar ju i andra sammanhang så det kanske blir gott det också :)

WHITEFOLKS
2010-01-08, 16:25
Man kan prova att använda sojamjöl också om man vill ha lite proteintillskott och inte är rädd/allergisk mot soja.

http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Sojamjol/?search_text=&category[]=97&index=0&search=1

Finns i de flesta mataffärer.

Sniggel
2010-01-08, 16:40
Låter krångligt det här :P Käka en burk keso och drick ett glas mjölk (Eller mixa ihop skiten). Koka ett ägg om det inte räcker.

Kan väl nämna att xkurdi vill gå upp i vikt och då kan det vara bra att få lite hjälp på traven från olika energitäta livsmedel som inte alltid är så mättande. Inte för att det är något fel på keso.

Lite glas i kanske kan vara något, samt bär av något slag. kvarg (finns på lidl) är fortfarande "grejen" om du vill ha upp proteininnehållet utan att göra drinken jättestor. En halv burk ger 30g protein, då är det bara 10g kvar till 40 och då blir det kanske lättare att laborera med ingredienserna för smakens skull.

nike
2010-01-09, 18:40
jag kör 2 dl o,5% vaniljyoghurt 125g kvarg/kesella, 80 jordgubbar mixa detta blir som milkshake ev lite kanel är ju alltid nyttigt

Tunroth
2010-01-09, 19:13
Du kan ju annars smyga in i en affär och köpa protte pulver och gömma det under sängen :Virro

Men annars i din dryck

testa även å ha i ägg och funlight.

Men om man tänker efter, havregryn är iofs mycke bra kolhydrater.
Men är det inte lättare och korka i sig extra mjölk?

Där är ju lixom typ 50/50. (protein/kolhydrat) om du bara är ute efter proteinet ?

Anders The Peak
2010-01-09, 22:28
Moderate amounts of protein per meal found best for building muscle (http://www.physorg.com/news175785901.html)
You don't have to eat massive amounts of protein to maximize muscle synthesis, you just have to be a little more clever with how you apportion it," Paddon-Jones said. "For breakfast consider including additional high quality proteins. Throw in an egg, a glass of milk, yogurt or add a handful of nuts to get to 30 grams of protein, do something similar to get to 30 for lunch, and then eat a smaller amount of protein for dinner. Do this, and over the course of the day you likely spend much more time synthesizing muscle protein."