handdator

Visa fullständig version : När det inte räcker med vanlig mat, behöver något med xtra kcal


BrorDuktig
2010-01-08, 14:49
Säg bara inte ät mera mat, det har jag redan förstått och tillämpar. Vad jag behöver är något som ökar upp kcal till varje måltid på ett enklelt och prisvärt sätt. Nu är det inte så illa att jag står stilla i vikt, utan det går uppåt sakta men säkert.


Det här har jag provat som extra "kaloribomber", förvisso inte det bästa fettkällorna. Men är inte rädd för att lägga på mig, då jag har ett väldigt lågt BF %.
- jordnötter
- mera smör
- äkta majonäs

Känns som om det vore enklast att öka mängden fett, hört att en del byggare drar i sig en matsked olja till måltiderna. Något tips på vilken typ av olja man ska välja isf?

PS
Oroa inte er för kosttillskotten, drar i mig både gainer och lite extra "nattprotein" (har för mig det är kasein) de dagarna jag tränar.

andeN.
2010-01-08, 14:54
Sitt o knapra på lite nötter på dagarna, riktigt gott är det också. Finns mycket mer än jordnötter att välja på. Skippar du saltet är det en bra extra energikälla.

Eddie Vedder
2010-01-08, 14:56
Fettet i majonnäs och smör är det definitivt inget fel på. Och med tanke på en balanserad fettsammansättning totalt kommer inte jordnötternas mindre bra fettsammansättning gör skada.

Om du redan testat att öka på fettet väldigt så är ju kombinationen med raffinerade kolhydrater den som oftast gör det enkelt att överäta. Inte den mest hälsosamma kombinationen alltid dock.;)

Men vitt bröd med massa smör och fet ost, vitt bröd med köttbullar och rödbetssallad, rostade mackor med sylt, smör och ost, smörstekta pannkakor med vispad grädde, potatismos där du har i generöst med smör och rapsolja t.ex.

Kombinationen kolhydrater + fett höjer lättare intaget av kcal än fettkällan ensam upplever många (liksom jag).

Atliol
2010-01-09, 10:27
Säg bara inte ät mera mat, det har jag redan förstått och tillämpar. Vad jag behöver är något som ökar upp kcal till varje måltid på ett enklelt och prisvärt sätt. Nu är det inte så illa att jag står stilla i vikt, utan det går uppåt sakta men säkert.


Det här har jag provat som extra "kaloribomber", förvisso inte det bästa fettkällorna. Men är inte rädd för att lägga på mig, då jag har ett väldigt lågt BF %.
- jordnötter
- mera smör
- äkta majonäs

Känns som om det vore enklast att öka mängden fett, hört att en del byggare drar i sig en matsked olja till måltiderna. Något tips på vilken typ av olja man ska välja isf?

PS
Oroa inte er för kosttillskotten, drar i mig både gainer och lite extra "nattprotein" (har för mig det är kasein) de dagarna jag tränar.

Naturgodis *love*

Hillseeker
2010-01-09, 10:30
Mjölk är lätt att få i sig och ett bra sätt att öka kalorimängden vid en måltid.

emi23j
2010-01-09, 14:55
Fettrika produkter kan vara en bra väg att gå som du skriver. Dock så känner jag att när jag käkar fettrikt blir jag mätt väldigt fort, vilket kanske gör att jag inte får i mig tillräcklig mängd kalorier.

Nu har jag inte samma problem som dig dock, har inga problem att få i mig för mycket kalorier.

Det jag kommer att tänka på är saker som är jävligt goda och kaloririka t ex nötter. Släng i lite valnötter i yoghurten. ta med dig lite jordnötter eller valnötter och knapra på efter gymmet. Choklad kan också vara en bra lösning.

Lönn sirap är också sjukt jävla gott och dränka pannkakor/plättar och våfflor i.

Annars får du kanske satsa på kolhydrater i flytande form. Finns ju även långsamma kolhydrater du kan dra i dig av om du inte vill ha snabba. Det mättar ju i princip ingenting heller så en 1-2 liter om dagen skulle då inte jag tycka var några problem att få i mig.

Seb74
2010-01-09, 17:31
Vispgrädde borde va tämligen lätt att hiva, blanda i lite chokladprotte och svep :)
Billigt och naturligt och bra, och inte direkt illasmakande :)

Turbonisse
2010-01-10, 10:02
Personligen undviker jag alltför fettrika och proteinrika produkter , detta för att jag helt enkelt blir allt för mätt. Raffinerade kolhydrater i form av risgrynsgröt, äppelmos, vitt bröd, flingor(start el dyl), snabbmakkisar, pannkakor etc etc. Att dricka visgrädde skulle göra mig illamående och medföra en totalt apati för mat under resterande del av dagen.

Anders The Peak
2010-01-10, 10:31
Säg bara inte ät mera mat, det har jag redan förstått och tillämpar. Vad jag behöver är något som ökar upp kcal till varje måltid på ett enklelt och prisvärt sätt. Nu är det inte så illa att jag står stilla i vikt, utan det går uppåt sakta men säkert.


Det här har jag provat som extra "kaloribomber", förvisso inte det bästa fettkällorna. Men är inte rädd för att lägga på mig, då jag har ett väldigt lågt BF %.
- jordnötter
- mera smör
- äkta majonäs

Känns som om det vore enklast att öka mängden fett, hört att en del byggare drar i sig en matsked olja till måltiderna. Något tips på vilken typ av olja man ska välja isf?

PS
Oroa inte er för kosttillskotten, drar i mig både gainer och lite extra "nattprotein" (har för mig det är kasein) de dagarna jag tränar.

Du säger inte ett knyst om dina stats och behov... Vad är är problemet är det att du inte går up i vikt ? Fettvikt är ingen vikt att bära med heder.

shut teh face
2010-01-10, 10:54
Drick rödmjölk, häll olja på allt, kalorika saker helt enkelt. Det är egentligen konstigt att folk ens frågar sånt här. Vitt bröd istället för mörkt, inga lightprodukter, hellre fet ost än keso på smörgåsen.

BrorDuktig
2010-01-10, 11:21
Du säger inte ett knyst om dina stats och behov... Vad är är problemet är det att du inte går up i vikt ? Fettvikt är ingen vikt att bära med heder.

Drick rödmjölk, häll olja på allt, kalorika saker helt enkelt. Det är egentligen konstigt att folk ens frågar sånt här. Vitt bröd istället för mörkt, inga lightprodukter, hellre fet ost än keso på smörgåsen.

Saken är den att jag ser ut som ett jäkla fyrtorn (195 cm lång), lägg då till en hög ämnesomsättning med hård träning. Kommer från ett hem där man blivit inbankad med mantrat att fett ska man inte äta och snabbmat är bara för folk som inte kan laga mat. Vilket har gjort att jag ätit väldigt "rent" (om det nu går att uttrycka sig så). Därför ville jag få lite tips på vad som behöver läggas till för att få i sig extra kcal.

Om jag nu skulle laga något med fett i så har jag alltid valt light/fettsnålt, ett tag så använde jag inget smör, alla äggulor slängdes, fett på kött skars bort, mat tillagades utan steksmör/olja, drack ingen mjölk, skulle det ätas kvarg vart det alltid den i light verision, osv.

Målet är att väga över 90 kg relativt hård, morgonvikten låg på 86,5 kg idag. Dock så är jag knappast tillräckligt hård i kroppen för tillfället. Vanligt folk skulle förmodligen kalla mig för smal fortfarande. Det är väl mest för det egna psyket som det tar emot lite då man ser rutorna försvinna under bulk. Fast så är det väl för de flesta antar jag. Så saken var väl den att jag vart lite desperat och var tvungen att höra med folket på Kolo vad man gör för fel.

Eddie Vedder
2010-01-10, 11:36
lägg då till en hög ämnesomsättning med hård träning. Kommer från ett hem där man blivit inbankad med mantrat att fett ska man inte äta och snabbmat är bara för folk som inte kan laga mat. Vilket har gjort att jag ätit väldigt "rent" (om det nu går att uttrycka sig så).

Väldigt väldigt vanligt.

Dels tron att man måste leva som en asket för att få träningsresultat men även den totalt felaktiga kopplingen mellan fet mat = skräp.

Grädde, ostar, ägg, fett kött, fet fisk, dressingar på rapsolja och olivolja, smör etc. är BRA mat. De är på intet sätt "onyttigare" än sina magrare varianter.

Det är som sagt inte givet för alla att just mer fett och mer fett är en snabbare väg. Läs mitt inlägg så ser du vad jag menar. Det kan även sänka aptiten för vissa.

BrorDuktig
2010-01-17, 21:12
Måste tacka dig Eddie Vedder för nu jäklar börjar det hända saker på vågen.

Hittade en annan snubbe från ett amerikanskt forum som tydligen hade frågat en av de lokala gymbiffarna vad som är hemligheten bakom viktökning. Heh, fick mig ett gott skratt när jag läste detta



There was a time at the Old Westside gym where I couldn't gain weight to save my f-g life.

There was this dude who trained there who could just put on weight like f-g magic. He'd go from 198 to 308 and then to 275 and back down to 198. And he was never fat. It was amazing.

I finally asked him one day how he did it.

"You mean I never told you the secret to gaining weight? Come outside and I'll fill you in."

Now remember, we're at Westside Barbell. And this guy wants to go outside to talk so no one else can hear. Think about that for a minute. What the hell is he going to tell me? This must be some serious s-t if we have to go outside, I thought.

So we get outside and he starts talking.

"For breakfast you need to eat four of those breakfast sandwiches from McDonalds. I don't care which ones you get, but make sure to get four. Order four hash browns, too. Now grab two packs of mayonnaise and put them on the hash browns and then slip them into the sandwiches. Squish that s-t down and eat. That's your breakfast."

At this point I'm thinking this guy is nuts. But he's completely serious.

"For lunch you're gonna eat Chinese food. Now I don't want you eating that crappy stuff. You wanna get the stuff with MSG. None of that non-MSG BS. I don't care what you eat but you have to sit down and eat for at least 45 minutes straight. You can't let go of the fork. Eat until your eyes swell up and become slits and you start to look like the woman behind the counter."

"For dinner you're gonna order an extra-large pizza with everything on it. Literally everything. If you don't like sardines, don't put 'em on, but anything else that you like you have to load it on there. After you pay the delivery guy, I want you to take the pie to your coffee table, open that f-kr up, and grab a bottle of oil. It can be olive oil, canola oil, whatever. Anything but motor oil. And I want you to pour that s-t over the pie until half of the bottle is gone. Just soak the s-t out of it."

"Now before you lay into it, I want you to sit on your couch and just stare at that f-kr. I want you to understand that that pizza right there is keeping you from your goals."

This guy is in a zen-like state when he's talking about this.

"Now you're on the clock," he continues. "After 20 minutes your brain is going to tell you you're full. Don't listen to that s-t. You have to try and eat as much of the pizza as you can before that 20-minute mark. Double up pieces if you have to. I'm telling you now, you're going to get three or four pieces in and you're gonna want to quit. You f-g can't quit. You have to sit on that couch until every piece is done.

And if you can't finish it, don't you ever come back to me and tell me you can't gain weight. 'Cause I'm gonna tell you that you don't give a f-k about getting bigger and you don't care how much you lift!"

Did I do it? Hell yeah. Started the next day and did it for two months. Went from 260 pounds to 297 pounds. And I didn't get much fatter. One of the hardest things I've ever done in my life, though.