handdator

Visa fullständig version : Bättre kondition av enbart gång?


andnel
2010-01-08, 13:33
Min mor och jag har en ständig fight om springa vs. gå.
Idag är det t.ex. kallt ute och jag säger att jag nog inte borde ge mig ut och springa för att jag helt enkelt inte klarar av kylan. Då säger hon att jag istället borde ge mig ut och gå för att det ger mig också bättre kondition.

Jag vet att hon har fel, men jag lovade att posta här för att verkligen avgöra detta en gång för alla.
Frågan är alltså:

Får jag bättre kondition av att gå/gå i rask takt? Alt. Kan jag öka min kondition genom att gå istället för att springa/jogga?

Posta gärna svar med källhänvisning :)

Crocker
2010-01-08, 13:58
Beror ju på hur tränad du är. ;)
Men om du springer regelbundet, så blir nog konditionen inte märkvärt bättre.
Men sedan vet vi ju inte vad du definierar som "gå i rask takt".
Jag har ingen källa, för jag har själv undrat över detta och frågat mer erfarna.
Men det finns inte heller några minus med att ta en promenad heller! :)

Yeahvlen
2010-01-08, 14:08
Ja, till en viss nivå.

andnel
2010-01-08, 14:40
Ja, till en viss nivå.

Det är det jag med påstår. Om jag nu skulle ha skitkass kondition, så borde ju gången inverka positivt på min. Men om jag vore elitlöpare så ger det väl ändå ingenting rent konditionsmässigt om jag ger mig ut och går istället för att springa?

Yeahvlen
2010-01-08, 15:04
Det beror på att du som elitidrottsman inte har den puls vid gång, som en soffliggande rökare har, om du förstår.

Eddie Vedder
2010-01-08, 15:57
Det är det jag med påstår. Om jag nu skulle ha skitkass kondition, så borde ju gången inverka positivt på min. Men om jag vore elitlöpare så ger det väl ändå ingenting rent konditionsmässigt om jag ger mig ut och går istället för att springa?

Korrekt.

Kort sagt så ger promenader konditionsträning om konditionen är så dålig att promenader är ansträngande för ens kondition. Kanske låter som "goddag yxskaft" men det är inte svårare.

Om promenaden ger noll och inget för ens kardiovaskulära system ökar ju inte det heller. Dock kanske man kan tänka sig en viss uthållighetsräning för benmuskler även av att gå långt.

Vid samma upplevda ansträngning ger dock löpningen mer konditionseffekt verkar det som:

http://traningslara.se/blogg/gang-och-joggning-studie-om-konditionspaverkan-vid-likvardig-anstrangning/