handdator

Visa fullständig version : Kyla och kaloriförbruk


spoon
2010-01-08, 09:35
Nu den sista veckan har det varit ned mot 20 minusgrader i Oslo. Jag upplever att jag är vrålhungrig mest hela tiden. Så min fundering är om det är kroppen som bränner massa kalorier för att hålla sig varm som gör att jag blir hungrig? Sen blir ju den andra funderingen... Blir det tvärtom på sommaren för då har jag ju mycket liten aptit. Nu går jag runt och är hungrig och tänker på detta hela tiden... Hjälp mig här nu kolo :)

Eddie Vedder
2010-01-08, 09:38
Både kyla och värme ökar kroppens energiförbrukning. Inverkan från kyla är större vad jag vet. Framför allt om man står och huttrar som ju i sig förbrukar energi.;)

Men skillnaden blir givetvis inte enorm. En annan faktor som jag tror kan tänkas påverka är att om man befinner sig utomhus mycket har man ju i regel en hel del kläder, något som i sig gör kroppen tyngre.

När jag löpte häromdagen i 18 graders kyla så vägde jag mig med all löparklädsel och skor och hade 4 kg extra bara där. 4 kg extra kläder lär förbruka en del extra energi att släpa på.

spoon
2010-01-08, 09:46
Aha det där med klädernas vikt tänkte jag inte på :) Jag jobbar en del utomhus så då har man ju mer kläder på sig. Sen rör man ju mer på sig för att hålla sig varm så det borde ju påverka det med.

Edit: Springa i 18 minus det är friskt det!