handdator

Visa fullständig version : Träning samt sötsaker.


BALBOAN
2010-01-07, 22:20
Om man tränar 7 ggr i veckan, klassas det som överträning? Jag har tränat i ett år och haft två vilodagar per vecka, nu har jag börjat köra ben på dom där "vilodagarna" har det någon betydelse?

Sen undrar jag vad sötsaker och sånt där har för betydelse för träningen bortsett från energiöverskott. Tänkte sluta med sötsaker och allting men fortsätta med min "bulk" 3 månader till. Slutar hellre käka chips osv om det på något sätt skulle motarbeta min muskeltillväxt.

Jag har slutat totalt med alkohol i alla fall. Under det här året jag har tränat så har jag alltid druckit 2ggr i veckan, så ändring på det nu :)

En sak till, jag är fortf lite fundersam över en sak (låter helt off nu) Jag är fortf lite lönnfet och skall deffa bort allting innan sommaren, lär ta ungefär två månader, ska starta i april. Men om jag skiter i att käka godsaker nu så får jag ju automatiskt mindre att ta bort sen? Haha, låter hel bäng nu.

Tack för all hjälp!

BALBOAN
2010-01-07, 22:25
Liksom en påse chips tar ju drygt 3 dagar att förbränna om man tar bort 500kcal per dag, och om man redan känner sig odeffad så är det ju omöjligt att bli klar på 2 månader med sin deff om man småäter hela tiden fram tills deffdags. Jag kanske yrar nu, vet inte riktigt.

Crocker
2010-01-07, 22:35
Vill du gå ner i vikt måste du ligga under ditt energibehov, vad du äter då är irrelevant egentligen. Men vill du få lite muskler så bygger du mer på sammansatta måltider med jämna nivåer. Visst chips funkar också men det är långt ifrån optimalt.

Sedan om du kör ben 2dagar i rad, så känns det onödigt. Man brukar säga att varje muskelgrupp behöver 48-72h att vila,återhämta sig beroende på hur tränad man är/möjligen lite mer för dom större muskelgrupperna. Så byt hellre ut ett pass efter ben mot något du inte har i närheten. Då lär det inte vara några problem. :D
Lycka till!

BALBOAN
2010-01-07, 23:06
Vill du gå ner i vikt måste du ligga under ditt energibehov, vad du äter då är irrelevant egentligen. Men vill du få lite muskler så bygger du mer på sammansatta måltider med jämna nivåer. Visst chips funkar också men det är långt ifrån optimalt.

Sedan om du kör ben 2dagar i rad, så känns det onödigt. Man brukar säga att varje muskelgrupp behöver 48-72h att vila,återhämta sig beroende på hur tränad man är/möjligen lite mer för dom större muskelgrupperna. Så byt hellre ut ett pass efter ben mot något du inte har i närheten. Då lär det inte vara några problem. :D
Lycka till!


Okej tack, jo jag vet att man inte ska träna en muskelgrupp två dagar i streck. Men kroppen kanske endå behöver ngn slags vila om jag kör 7 ggr i veckan. Jag ser alltid till att musklerna får minst 48 h vila innan jag attackerar dom igen

Crocker
2010-01-07, 23:11
Då är det inga problem, försök att få en en vilovecka ibland om du tycker så då? ;)

Kirusha
2010-05-25, 23:00
Har hört att man kan såklart äta onyttigt under deff, respektive bulk.

Så länge proteinintaget är lika högt. Alltså 2g/kg minst, då går det utmärkt.

Ibland kan man bjuda sig själv på lite sötsaker om det nu räcker till i sin kaloriebudget. =)

Pjotor
2010-05-26, 07:21
Om du känner dig sliten, har ont någonstans eller inte gör framsteg i någon övning så tränar du för ofta eller för hårt. Med rätt intensitet kan du träna varje dag. Men det vanligaste bland motionärer är åtminstone ett par vilodagar i veckan.

Sötsaker innehåller nästan enbart energi. Det finns väldigt lite annat som kan användas som byggstenar för muskler, ben, senor och andra strukturer. Äter du mycket sötsaker så ökar det sannolikheten för att fett i maten lagras in i kroppen istället för att förbrännas.

Sötsaker är dock bra för att skicka in snabb energi efter ett hårt pass.