handdator

Visa fullständig version : äta havregryn direkt från påsen utan att koka?


M0e
2010-01-07, 22:12
hej jag undrar om det kan vara negativt på något sätt att äta havregryn bara direkt så där från påsen blandat med mjölk?

wo0ord
2010-01-07, 22:14
Tror inte det, brukar köra havrygryn i prottedrinken ibland. Gött med lite tuggmotstånd :)

Trapper Buzz
2010-01-07, 22:16
Mikra gröt är annars klart underskattat. Eller att steka den dagen efter.

Eddie Vedder
2010-01-07, 22:19
hej jag undrar om det kan vara negativt på något sätt att äta havregryn bara direkt så där från påsen blandat med mjölk?

Nej inga problem.:)

AlmostRipped
2010-01-07, 22:20
Mikra gröt är annars klart underskattat. Eller att steka den dagen efter.

Snabb frukost! Havregryn, vatten, salt.. rör om och in i micron.. kör med rårördan lingon och ett glas mjölk till o 2 kokta ägg som finns färdiga i kylen!

NoPainNoGain
2010-01-07, 22:21
Har tänkt på det. Hur länge håller sig färdigkokta ägg i kylen?

AlmostRipped
2010-01-07, 22:27
Har tänkt på det. Hur länge håller sig färdigkokta ägg i kylen?

Vet faktiskt inte riktigt, men brukar fortfarande smaka bra efter 2-3 dagar så borde inte vara något problem, tror inte det tappar något men som sagt, jag vet inte

jag äter mycket ägg så det går åt fort ändå:)

Ungrim
2010-01-07, 22:29
Funkar utmärkt, Mycket bättre att äta havregryn och mjölk än att späda ut och äta havregryn och vatten + lite mjölk.

*EDIT* Tycker jag iallafall, sen beror det på vad du vill få i dig och ditt mål med träningen/maten

M0e
2010-01-07, 22:59
tack för era svar

jag tycker inte om havregrynsgröt därför kokar jag det inte eller mikra då är det lite svårare att få ner det men att äta den direkt bara så där med lite mjölk ska gå.

Karvig
2010-01-08, 00:26
tack för era svar

jag tycker inte om havregrynsgröt därför kokar jag det inte eller mikra då är det lite svårare att få ner det men att äta den direkt bara så där med lite mjölk ska gå.

Jag brukar ha lite kanel på. Smarrigt värre.

Scratch89
2010-01-08, 01:46
Har tänkt på det. Hur länge håller sig färdigkokta ägg i kylen?

Upp till en vecka om du har skalen kvar på.

Joakim pettersen
2010-01-08, 01:50
Lånar tråden.. Är det någon som vet om näringsinnehållet skiljer sig när man kokar gröt eller bara äter havregrynen från påsen?

Scratch89
2010-01-08, 01:54
Lånar tråden.. Är det någon som vet om näringsinnehållet skiljer sig när man kokar gröt eller bara äter havregrynen från påsen?

Inte nämnvärt.

944RS
2010-01-08, 08:30
tack för era svar

jag tycker inte om havregrynsgröt därför kokar jag det inte eller mikra då är det lite svårare att få ner det men att äta den direkt bara så där med lite mjölk ska gå.

Om du inte tycker om det så undrar jag bara varför du äter det? Eller tycker du att det är gott när det är okokt?

Själv så har jag ibland några matskedar havregryn i filen/yoghurten tillsammans med lite kanel. Smakar toppen tycker jag.

Trashcan
2010-01-08, 08:52
Om du inte tycker om det så undrar jag bara varför du äter det? Eller tycker du att det är gott när det är okokt?

Själv så har jag ibland några matskedar havregryn i filen/yoghurten tillsammans med lite kanel. Smakar toppen tycker jag.

Han äter inte gröt. Antagligen tycker han att det är godare med okokta havregryn, och det gör även jag.

Havregryn med mjölk och russin är bra grejer!

Arnoldisnumerouno
2010-01-08, 09:49
Har tänkt på det. Hur länge håller sig färdigkokta ägg i kylen?


Jag brukar koka ett tiotal åt gången och ha liggande till frukostar och jag har nog haft de där runt en vecka kan jag tänka mig. Jag har aldrig upplevt att smaken skulle vara förändrad.

Eddie Vedder
2010-01-08, 09:52
Äggdiskussionen är förvisso väldigt offtopic men jag kan ändå inflika och påpeka att ägg är ett VÄLDIGT hållbart livsmedel såvida man inte behandlar det helt åt h*lvete.

I korrekt temperatur och gärna förvarat i äggkartongen kan det säker gå 2-3 veckor efter dess att datumet gått ut och äggen är fortfarande utmärkta för konsumtion. Färdigkokta, oskalade ägg som ligger i kartongen skulle jag tveklöst äta under en vecka utan att oroa mig det minsta.

Grenen
2010-01-08, 10:02
Havregryn med mjölk och russin är bra grejer!

Håller med, riktigt gott och snabbt mellanmål.

Sinclear
2010-01-08, 16:06
Håller de inte ännu längre än så? Jag vill minnas att jag haft ägg flera månader i kylen efter bäst före datum, och de har smakat kanon.

Jag brukar gå efter devisen att lukta och smaka på allt som gått ut, så länge det inte är mögligt, och om det luktar/smakar ok så är det lugnt att äta. Bäst före datum är ju ändå ett rätt nytt påfund som egentligen inte säger något om råvarans hållbarhet, bara en slags friskrivning från producenterna..

Någon som vågar sig på ett max när det gäller ägg?

Maod
2010-01-08, 16:14
Håller de inte ännu längre än så? Jag vill minnas att jag haft ägg flera månader i kylen efter bäst före datum, och de har smakat kanon.

Jag brukar gå efter devisen att lukta och smaka på allt som gått ut, så länge det inte är mögligt, och om det luktar/smakar ok så är det lugnt att äta. Bäst före datum är ju ändå ett rätt nytt påfund som egentligen inte säger något om råvarans hållbarhet, bara en slags friskrivning från producenterna..

Någon som vågar sig på ett max när det gäller ägg?

Hittade det här: http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp9.htm

Atliol
2010-01-09, 10:25
hej jag undrar om det kan vara negativt på något sätt att äta havregryn bara direkt så där från påsen blandat med mjölk?

Det jag har märkt är att magen kan bli lite uppsvälld om man äter för mycket. Men inte om man håller sig till normala mängder. Havregryn i fil/yoghurt är bara sååå gott!!! :thumbup: Hundra ggr godare än havregrynsgröt. I mjölk låter det dock inge gott...

cyclist_90
2010-01-09, 11:11
enda skillnaden är väl att GI blir högre på okokta havregryn jämfört med kokta

TehSaxo
2010-01-09, 11:36
Håller de inte ännu längre än så? Jag vill minnas att jag haft ägg flera månader i kylen efter bäst före datum, och de har smakat kanon.

Jag brukar gå efter devisen att lukta och smaka på allt som gått ut, så länge det inte är mögligt, och om det luktar/smakar ok så är det lugnt att äta. Bäst före datum är ju ändå ett rätt nytt påfund som egentligen inte säger något om råvarans hållbarhet, bara en slags friskrivning från producenterna..

Någon som vågar sig på ett max när det gäller ägg?

Hur lyckades du ha ägg i flera månader utan att äta dem är vad jag undrar haha :D
Eller du kanske experimenterade?

emi23j
2010-01-09, 14:56
Jag brukar ha lite kanel på. Smarrigt värre.

Mycket kanel! :naughty:

VoDaresVins
2010-01-10, 11:55
Håller de inte ännu längre än så? Jag vill minnas att jag haft ägg flera månader i kylen efter bäst före datum, och de har smakat kanon.

Jag brukar gå efter devisen att lukta och smaka på allt som gått ut, så länge det inte är mögligt, och om det luktar/smakar ok så är det lugnt att äta. Bäst före datum är ju ändå ett rätt nytt påfund som egentligen inte säger något om råvarans hållbarhet, bara en slags friskrivning från producenterna..

Någon som vågar sig på ett max när det gäller ägg?

Min jobbkollega berätta vad han fått lära sig av sin morfar. Han sa äggen står sig "hur länge som helst", (ska väl tas med en nypa salt), men hans tips för att förlänga tiden är att han vänder på alla ägg vartannan vecka. Vete sjutton om det finns nåt belägg för det men åtminstone lever fortfarande kollegans morfar...

Trashcan
2010-01-10, 11:58
Hållbarheten på råa ägg kan ju vara flera år. Vet att någon utförde ett experiment där dom kläckte ett ägg varje år från en kartong dom hade köpt. Tror att alla var helt okej, flera år efter köpet!