handdator

Visa fullständig version : Ständigt sjuk!


kraft
2010-01-07, 19:20
Om det finns någon som känner igen detta?
Blir alltid förkyld på något vis varje gång jag kommer igång och tränar och motionerar.
Har tränat på alla möjliga nivåer genom åren. Motionerat, styrketräning, styrkelyft osv, och blir allt för ofta sjuk. Det tar mer och mer på krafterna och allt käppar bara åt helt motsatt håll.
Har underfunktion på sköldkörteln, vilket är något så när under kontroll. Sedan är det något som gör att jag har låg korisol just på mornarna. Läkare är konfunderade, och därför söker jag svar på flera håll.
Om det finns någon som känner igen detta. Någon som kan tänkas ha en idé. Vad som helst. Är desperat...

mikaelj
2010-01-07, 20:12
Har du tidigare stressat mycket? Lågt kortisol kan bero på att binjurarna är lite trötta.
Hur låga är kortisolvärdena? Finns det Addison i släkten?

Blir du sjuk året runt när du tränar, eller är det särskilt på sommaren/våren/vintern/hösten?

mikaelj
2010-01-07, 20:16
Jag har frågat tidigare om just återkommande förkylningar: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=129979

Kanske finns något relevant där?

kraft
2010-01-07, 20:42
Det är mycket stress involverat och allt går nog i ett moment 22. Har fått binjurarna undersökta, men har inga exakta värden. Samma visa året om.
Läkaren på medicinmott. var väldigt flummig och dålig på svenska, så jag ska beställa hem kopior på de senaste månadernas undersökningar. Så mycket förstod jag iallafall på honom att förändringarna var inte så stora att de tänkte göra något åt det. Som sagt diffust.
Finns inga kända fall av Addison i närmaste släkten.

Har beslutat nu ikväll att jag ska kontakta vårdcentralen och be om att möjligtvis få halsmandlarna borttagna. Vet inte om det skulle hjälpa, men jag gör nästan vad som helst nu.

mikaelj
2010-01-07, 20:46
Hm.. Ja, det kan vara en bra tanke att beställa hem dem. Du kanske kan skriva upp värdena här?
Antar att du medicinerar med Levaxin. Hashimoto's, d v s antikroppar påvisbara? Vad har du för värden där? (anti-TPO) Det verkar som att höga (= TSH nära noll) doser Levaxin behövs, se t ex http://skoldkortel.blogspot.com - http://hypo2.info - http://www.StopTheThyroidMadness.com Verkar vara vanligt att undermedicinering ger en hel del av de problemen.

Utöver det: du nämner moment 22. På vilket sätt? Finns det något i din situation du kan ändra på, som skulle kuna underlätta för dig

kraft
2010-01-07, 21:18
Ja, äter levaxin och just nu ligger värdena bra. Anledningen från början till att jag fick remiss till medicinmott. var just för att antikroppar motarbetade sköldkörteln eller hur det nu var.
Anledningarna till stressen är just nu ofrånkomliga, men jag jobbar på det, och för att vara grått underfundig; det är inget jag kan stressa på :/

Tack snälla för ditt engagemang.
Jag återkommer med siffror

Icefire
2010-01-07, 21:49
Det är aldrig någon som har funderat på att ge dig en låg dos kortison? Det står ju på bipacksedeln att Levaxin inte ska användas av personer som har nedsatt funktion av binjurarna.
Jag vet en del personer som mått bättre sedan de fått kortison. Problemet verkar vara att det inte finns några grader av binjureinsufficiens, antingen har man Addison eller så är man frisk.

jonne_15
2010-01-07, 21:57
Är också väldigt ofta sjuk :( Det suger! Träningen går ju åt helvete

mikaelj
2010-01-07, 22:00
Det är aldrig någon som har funderat på att ge dig en låg dos kortison? Det står ju på bipacksedeln att Levaxin inte ska användas av personer som har nedsatt funktion av binjurarna.
Jag vet en del personer som mått bättre sedan de fått kortison. Problemet verkar vara att det inte finns några grader av binjureinsufficiens, antingen har man Addison eller så är man frisk.

Läkare är just väldigt motvilliga till det.

Det finns kortisonsalvor man kan smörja in huden med, för t ex psoriasis. En bekant som senare diagnosticerades med just Addison mådde mycket bättre av sån salva, åtminstone tillfälligt.

Kan vara värt att prova, kanske.

kraft
2010-01-07, 22:09
Det här med binjurarna är ganska nytt så jag får se vad min familjeläkare kommer säga.

Har hittills haft många staffetläkare och har förlorat förtroendet för läkarvården. Just därför ska jag beställa läkarjournalerna och göra lite egna efterforskningar.

mikaelj
2010-01-07, 22:31
Det står/skall stå på bipacksedeln, och läkarna måste kolla det innan de skriver ut Levaxin: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=110764

När ska Levaxin inte användas?

Levaxin ska inte användas av personer som har nedsatt funktion av binjurarna eller hypofysframloben om dessa tillstånd är obehandlade.

Tolkia
2010-01-08, 11:36
Läkare är just väldigt motvilliga till det.
Man kan se på det på många sätt; antingen som att läkare är ett snålt släkte rent allmänt, eller som att kortison faktiskt inte är halstabletter. Det är bra om man behöver det, men inte biverkningsfritt ens då. Innan man sätter in kortison för att kompensera låga kortisolnivåer på morgnarna (där det f.ö. inte är sjukt glasklart vad som är lagom och normala nivåer heller) vill (bör) man nog vara på det klara med vad det är för tillstånd man mediciner.
Det finns kortisonsalvor man kan smörja in huden med, för t ex psoriasis. En bekant som senare diagnosticerades med just Addison mådde mycket bättre av sån salva, åtminstone tillfälligt.
Jag skulle inte utesluta placebo här; det verkar osannolikt att det skulle gå in större mängder genom huden. Behandlingen vid psoriasis är ju mot hudsymptomen (klåda, eksem). Iofs är det väl bra om placebo leder till att man mår bättre, men kortisonsalva påverkar huden om man använder det över lång tid, och det kanske man inte vill om man inte redan har ett hudproblem.

TS: Du verkar medveten om att stress är ett problem i ditt liv. Gör vad du kan för att hantera det problemet, det är sällan ALLA stresskällor är sådana man inte själv kan påverka, och skulle det vara så, så måste du hitta ett sätt att hantera dem för att inte gå under ("måste" i bemärkelsen att du ju annars får ett jävligt jobbigt liv). Att knapra kortison om problemet är kroppens reaktioner på långvarig psykisk stress är ingen bra lösning.

Små konkreta saker att göra för att minska risken att bli sjuk rent allmänt: Se till att du får tillräckligt med sömn; det är under sömnen kroppen reparerar dagens slitage och den kan svårligen underskattas. Och sedan: Handhygien. Det låter säkert fånigt, men du kan göra mycket där genom att vara noga dels med att tvätta händer, dels med att inte pilla i ansiktet: bita på naglarna, klia i ögonen, pilla i näsan osv. Slemhinnor är en motorväg in för bakterier och virus. Det här kommer förstås inte att lösa ditt problem, men du kan alltid tjäna någon infektion på det.

Fredrik_S
2010-01-08, 11:50
Det är mycket stress involverat och allt går nog i ett moment 22. Har fått binjurarna undersökta, men har inga exakta värden. Samma visa året om.
Läkaren på medicinmott. var väldigt flummig och dålig på svenska, så jag ska beställa hem kopior på de senaste månadernas undersökningar. Så mycket förstod jag iallafall på honom att förändringarna var inte så stora att de tänkte göra något åt det. Som sagt diffust.
Finns inga kända fall av Addison i närmaste släkten.

Har beslutat nu ikväll att jag ska kontakta vårdcentralen och be om att möjligtvis få halsmandlarna borttagna. Vet inte om det skulle hjälpa, men jag gör nästan vad som helst nu.

Jag fick halssflus flera gånger per år under 2 års tid sen slutade det. Jag ville också få bort halsmandlarna, men läkarna sa att de extrem sällan gör sånt numer på vuxna för att det inte hjälper man får halsfluss ändå och eventuellt försämrar det immunförsvaret ytterligare. De sa till mig att det inte var helt ovanligt att man fick det under en period under sitt liv ofta i samband med att man flyttar till ny stad.

Förövrigt du bantar eller deffar eller ligger inte på kaloriunderskott? Det brukar vara mycket lättare att bli sjuk då....

Nad1
2010-01-08, 11:59
Jag blir även sjuk väldigt lätt. I snitt blir jag det en gång i månaden.. Ruskigt tråkigt när träningen blir påverkad.

Jag äter väldigt bra (kaloriöverskott för tillfället, 2g protein/KV etc.) och tar liponsyra, vitamin, mineral- och omega3 tillskott.

Vad är fel? :smash:

Icefire
2010-01-08, 12:15
Jag blir även sjuk väldigt lätt. I snitt blir jag det en gång i månaden.. Ruskigt tråkigt när träningen blir påverkad.

Jag äter väldigt bra (kaloriöverskott för tillfället, 2g protein/KV etc.) och tar liponsyra, vitamin, mineral- och omega3 tillskott.

Vad är fel? :smash:

Helt omöjligt att veta. Överträning? Träffar för mycket sjuka personer? Dålig handhygien?
Själv blir jag inte förkyld särskilt ofta, men när jag väl blir det hänger det gärna kvar i flera veckor. Har ingen aning om varför.

Nad1
2010-01-08, 12:45
Helt omöjligt att veta. Överträning? Träffar för mycket sjuka personer? Dålig handhygien?
Själv blir jag inte förkyld särskilt ofta, men när jag väl blir det hänger det gärna kvar i flera veckor. Har ingen aning om varför.

Innan tog jag bussen ofta och antog att det var det, men sen 2 månader tillbaka har jag haft körkort. Jag sköter min hygien bra, tvättar händerna direkt efter gymmet och duschar sedan när jag kommer hem.

Tränar 4 gånger i veckan, ibland 3, så överträning lär det inte heller vara. *grr*

mikaelj
2010-01-08, 13:40
Man kan se på det på många sätt; antingen som att läkare är ett snålt släkte rent allmänt, eller som att kortison faktiskt inte är halstabletter. Det är bra om man behöver det, men inte biverkningsfritt ens då. Innan man sätter in kortison för att kompensera låga kortisolnivåer på morgnarna (där det f.ö. inte är sjukt glasklart vad som är lagom och normala nivåer heller) vill (bör) man nog vara på det klara med vad det är för tillstånd man mediciner.

Kloka ord. Kortison är en potentiellt farlig medicin som kan få binjurarna att lägga av helt vid felaktig dosering, så visst finns det en anledning att vara restriktiv.

Det jag ville ha sagt är att läkare inte verkar vilja prova ens miniminidoser vid låga kortisolvärden, utan skalan går "frisk - Addison."

Crocker
2010-01-08, 14:05
Jag blir JÄMT sjuk varje kväll efter jag tränat. Jag är inte övertränad då jag vilar 72h per muskelgrupp+1vilodag per vecka. Någon som vet vad jag gör för fel? Ligger på bulk, sover 8-10h/dag. Snälla hjälp! Och på loven träffar jag nästan bara kompisar 1-2dagar/veckan.

emi23j
2010-01-08, 17:31
Kan verkligen relatera till alla som blir sjuka väldigt ofta.

Under gymnasietiden var jag i princip sjuk varje vecka. Troligtvis var anledningen till detta att jag tränade för mycket och aldrig riktigt han bli frisk innan jag började igen. Sen med stressen i skolan osv.

Efter gymnasiet slutade detta "sjuk-fenomen" dock. Mycket tror jag på grund av bättre rutiner, bättre kosthållning och inte minst bättre träningsmönster.

Jag blir JÄMT sjuk varje kväll efter jag tränat. Jag är inte övertränad då jag vilar 72h per muskelgrupp+1vilodag per vecka. Någon som vet vad jag gör för fel? Ligger på bulk, sover 8-10h/dag. Snälla hjälp! Och på loven träffar jag nästan bara kompisar 1-2dagar/veckan.

Vad äter du för någonting? att du ligger på kaloriöverskott behöver inte betyda att du äter bra. Sover du regelbundet?
Väntar du tills att du blir helt frisk innan du börjar träna igen?

Razorman
2010-01-08, 19:55
Det är mycket stress involverat och allt går nog i ett moment 22. Har fått binjurarna undersökta, men har inga exakta värden. Samma visa året om.
Läkaren på medicinmott. var väldigt flummig och dålig på svenska, så jag ska beställa hem kopior på de senaste månadernas undersökningar. Så mycket förstod jag iallafall på honom att förändringarna var inte så stora att de tänkte göra något åt det. Som sagt diffust.
Finns inga kända fall av Addison i närmaste släkten.

Har beslutat nu ikväll att jag ska kontakta vårdcentralen och be om att möjligtvis få halsmandlarna borttagna. Vet inte om det skulle hjälpa, men jag gör nästan vad som helst nu.

Jag fick bort mina halsmandlar för 4år sen, o det va det bäst jag gjort på väldigt länge, va väldigt ofta sjuk o hade nästan konstant halsfluss, efter varje träningspass på gymmet så kände jag mig febrig, men när halsmandlarna gick så försvann all sjukdom som bortblåst, har inte vart sjuk på flera år nu, lite förkyld då och då blir man ju, men vem blir inte det :-)

Crocker
2010-01-09, 02:20
[/QUOTE]Vad äter du för någonting? att du ligger på kaloriöverskott behöver inte betyda att du äter bra. Sover du regelbundet?
Väntar du tills att du blir helt frisk innan du börjar träna igen?[/QUOTE]
Detta äter jag under en dag (Varierar så klart.)
09.00Morgon: 5 dl havregrynsgröt,2 ägg, 1 banan+omega3,rosenrot. 1 dl mjölk.
12.00Mellanmål: Smoothie, 1 avocado,2 kiwi, 1 banan, 10g vassle, 5 dl mjölk
13.00Mellanmål: Vassle
14.00Lunch: 200g kyckling,100g potatis. 2 dl mixade blåbär.
15.00Mellanmål: 250g hallon&blåbär.
17.00Middag: 300g sojanuggets,200g ris. 3dl vatten.
TRÄNING 18.00-19.15
19.15Mellanmål: Vassle
21.00: 4 hårdbröd+20g smör+50g ost+50g skinka+4dl mjölk.
22.00: Night pro+sömn.
Ja jag sover till 99.9% 8-10h per natt.
Om jag har träning inbakad och är småsjuk blir det ofta en EXTREMT lugn joggingrunda 5-8km nästan gång. Annars är det strikta regler.
Någon fundering,tips?

emi23j
2010-01-09, 09:45
Vad äter du för någonting? att du ligger på kaloriöverskott behöver inte betyda att du äter bra. Sover du regelbundet?
Väntar du tills att du blir helt frisk innan du börjar träna igen?[/QUOTE]
Detta äter jag under en dag (Varierar så klart.)
09.00Morgon: 5 dl havregrynsgröt,2 ägg, 1 banan+omega3,rosenrot. 1 dl mjölk.
12.00Mellanmål: Smoothie, 1 avocado,2 kiwi, 1 banan, 10g vassle, 5 dl mjölk
13.00Mellanmål: Vassle
14.00Lunch: 200g kyckling,100g potatis. 2 dl mixade blåbär.
15.00Mellanmål: 250g hallon&blåbär.
17.00Middag: 300g sojanuggets,200g ris. 3dl vatten.
TRÄNING 18.00-19.15
19.15Mellanmål: Vassle
21.00: 4 hårdbröd+20g smör+50g ost+50g skinka+4dl mjölk.
22.00: Night pro+sömn.
Ja jag sover till 99.9% 8-10h per natt.
Om jag har träning inbakad och är småsjuk blir det ofta en EXTREMT lugn joggingrunda 5-8km nästan gång. Annars är det strikta regler.
Någon fundering,tips?[/QUOTE]


Ser väldigt bra ut med maten. Kanske att du skulle trycka i dig lite carbs efter att du tränat klart också!

Men förstod inte riktigt det där med joggingrundan? Springer du även om du är småsjuk? Sluta i såna fall med det, håll dig hemma tills du blir frisk. Om du ska göra något kan du väl ta en promenad istället?

Crocker
2010-01-09, 13:24
Tar en lugn joggingrunda, som gränsar till gång (7-8km/h). Men är det inte onödigt med kolhydrater, då jag får i det via maten? ;) Annars kör jag såklart på det?

emi23j
2010-01-09, 14:47
Tar en lugn joggingrunda, som gränsar till gång (7-8km/h). Men är det inte onödigt med kolhydrater, då jag får i det via maten? ;) Annars kör jag såklart på det?

Onödigt och onödigt. Du börjar ju fylla på depåerna tidigare, vilket aldrig kan ses som negativt eftersom att återhämtningen påskyndas. Dock kanske det inte har så stor betydelse om man"bara" tränar 1 gång per dag.

Sen så har även studier visat att intag av kolhydrater direkt efter träning "boostar" immunförsvaret efter utmattande aktivitet. Efter lättare träning har studier visat att det troligen inte sker någon "boost" men om man som du blir sjuk ofta så är det ju ingen nackdel att prova?!

Citerar från Aerob och Anaerob träning av lars michalsik:
"När man planerar kosten har, förutom mängden, även typen av kolhydrat samt tidpunkten för intaget en avgörande betydelse för ett bra resultat. Tränar man flera gånger om dagen är det särskilt viktigt att inta snabba kolhydrater omedelbart efter träningen. Undersökningar har visat att intag av snabba kolhydrater medför snabbare glykogenuppbyggnad än intag av långsamma kolhydrater. Tränar man bara en gång om dagen har typen av kolhydrat mindre betydelse för träningsresultatet, eftersom det i regel finns tillräckligt med tid att fylla på depåerna oavsett vilken typ av kolhydrat som intas. Omedelbart efter träning är muskeln fysiologiskt sett optimalt inställd på glykogenuppladdning. Detta beror bland annat på ökad insulinkänslighet, ett ökat antal glukostransporterande molekyler samt ökad genomtränglighet av muskelcellens membran. Idrottare bör därför äta eller dricka så snart efter träning/tävling som möjligt."


Edit: Angående joggingen. Strunta i den om du inte är frisk, även om det bara är i lätt tempo.

Crocker
2010-01-09, 15:01
Ok, tack men jag tranar 2-6ggr/vecka.:)

emi23j
2010-01-09, 15:19
Ok, tack men jag tranar 2-6ggr/vecka.:)

Mmm. Men som sagt tror inte det har någon negativ effekt om du trycker i dig kolhydrater direkt efter.

Såg också att du har ett relativt långt mat "uppehåll" efter träningen. Troligen mer gynnsamt att äta den större måltiden efter träningen och den mindre senare (om du nu inte blir för hungrig för att sova).

Crocker
2010-01-09, 17:32
Jag ska prova tackar. ;)

jonne_15
2010-01-10, 10:55
Kan verkligen relatera till alla som blir sjuka väldigt ofta.

Under gymnasietiden var jag i princip sjuk varje vecka. Troligtvis var anledningen till detta att jag tränade för mycket och aldrig riktigt han bli frisk innan jag började igen. Sen med stressen i skolan osv.

Efter gymnasiet slutade detta "sjuk-fenomen" dock. Mycket tror jag på grund av bättre rutiner, bättre kosthållning och inte minst bättre träningsmönster.



Vad äter du för någonting? att du ligger på kaloriöverskott behöver inte betyda att du äter bra. Sover du regelbundet?
Väntar du tills att du blir helt frisk innan du börjar träna igen?


Som sagt jag är också sjuk väldigt ofta och det kan bero på skolan som du säger. Gymnasietiden nu är extra jobbig och stressig. Har inga rutiner och sen blir det dålig sömn/vila. Allt blir bara skit när man går i skolan