handdator

Visa fullständig version : Simma?


BadlyDrawnboy
2003-09-15, 20:50
Jag tränar på Nautilus 3 ggr i veckan och ibland så avslutar jag passet med att simma ca 200 meter. Är det bra eller dåligt? Ger det nåt överhuvudtaget?

LunaSpice
2003-09-15, 21:06
Originally posted by BadlyDrawnboy
Jag tränar på Nautilus 3 ggr i veckan och ibland så avslutar jag passet med att simma ca 200 meter. Är det bra eller dåligt? Ger det nåt överhuvudtaget?

Om du verkligen vill få ut max så kan du köra en form av HIIT i bassängen. Vi körde en variant av HIIT under simningen och det ger bra kondis. Fullt ös 50 m, vänd och sen lugnt 50 m. Upprepa under ca 20 min. Samma sak som om du skulle sätta dig på en av Nautiluscyklarna och köra samma typ av träning.

Simning ger för övrigt bra rörlighet i leder och muskelfästen samt att det är en sport/motionssätt som har VÄLDIGT lite skador.

palme
2003-09-15, 21:18
Fäst en gummislang i en av startpallarna och sen i dig och försök tänja ut den så mycket du kan i maxfart, se till att du har badvakt i närheten det kan behövas ;)

Simma inte längre sträckor då det höjer underhudsfettet.

Pressarn
2003-09-15, 21:33
Höjer underhudsfettet? :laugh:

palme
2003-09-15, 21:38
Sant iofs...

dimmer
2003-09-15, 21:41
hur kan det va det?...hur kan längre simning höja underhundfettet?

palme
2003-09-15, 21:43
Vattnet sänker kroppstemperaturen, resten förstår ni nog själva. Annars får ni läsa på själva för jag har huvudvärk och ska glo på film nu.

King Grub
2003-09-16, 05:23
Originally posted by palme
Vattnet sänker kroppstemperaturen, resten förstår ni nog själva. Annars får ni läsa på själva för jag har huvudvärk och ska glo på film nu.

Jamen själva simning i sig förbrukar fett, oavsett hur lång distansen är! :smash: Det är energiförbrukningen som blir mindre än om samma rörelse skulle skett i varm luft som blir något lägre, men lik förbaskat går det ju åt energi. Det tillför knappast några kalorier att simma. :laugh: Om du inte simmar i saft och tar en klunk mellan varje simtag.

kharon
2003-09-16, 05:57
Se på alla tävlingssimmare! De är väl inte direkt kända för att vara feta heller?

z_bumbi
2003-09-16, 09:00
Att ta en simtur efter styrketräningen låter som en trevlig sysselsättning.

Det finns en teori om att simmare har svårare att reglera hunger och därför har svårt att hålla lågt kroppsfett.
Min teori är att de sysslar med en sådan idrott där det inte är så extremt viktigt och därför kan focusera på att få i sig den energi de behöver istället.

Fridolf
2003-09-16, 09:22
dom flesta simmare är smala som fan de beror självklart på att dom tränar som fan

LunaSpice
2003-09-16, 14:05
Originally posted by Fridolf
dom flesta simmare är smala som fan de beror självklart på att dom tränar som fan

Jag tycker väl iofs att Lasse Förlander är "smal", men smaken är ju som baken. Han är en av de grövre i simeliten iaf.

Fridolf
2003-09-16, 14:23
ja menade smal som lågt underhudsfett inte att dom är spinkiga. dom flesta simmare har ju inte så jätte så mycket muskler men de finns rätt så många som är hyffsat biffiga tex frölander som ä grym

DrP
2003-09-16, 14:27
Simmare är inte spinkiga... De styrketränar mycket, men de tjänar inte på att bli tokgrova. Det skulle bli för mycket motstånd.

Fridolf
2003-09-16, 14:29
precis

Pressarn
2003-09-16, 14:45
Hahahh! Av erfarenhet kan jag säga att om simmare "styrketränar" så är det oftast armhävningar och liknande skit. Man behöver inte alls vara speciellt stark för att vara en elitsimmare (beror på distansen iofs). Man kan visst då kontrollera sin hunger, blir till och med "mätt" efter ett hårt pass. Angående underhudsfett så är det rent skitsnack.

LunaSpice
2003-09-16, 15:28
Originally posted by DrP
Simmare är inte spinkiga... De styrketränar mycket, men de tjänar inte på att bli tokgrova. Det skulle bli för mycket motstånd.

Jag kan ju tillägga att alla simmare INTE styrketränar. Jag har tränat simning i 9 år och om man styrketränar eller inte beror helt på vilken tränare man har och vilket mål man har med simningen. Ian Thorpe tränar t.ex. inte i närheten av så mkt styrka som Frölander men Thorpe har däremot en ruskig teknik som gör honom enormt duktig. De som har taskig teknik kompletterar _ofta_ (inte jämt) med styrketräning. Jag minns att när jag var 14-15 år så fick vi inte tränar någon styrka alls för då blev vi får tunga. Samtidigt så fick de i jönköping träna styrka i samma ålder. Beror som sagt på tränare till stor del.

z_bumbi
2003-09-16, 17:04
Fat storage in athletes: metabolic and hormonal responses to swimming and running.

Flynn MG, Costill DL, Kirwan JP, Mitchell JB, Houmard JA, Fink WJ, Beltz JD, D'Acquisto LJ.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2286481&dopt=Abstract

Jag har inte läst mer en den del som syns på länken men är det någon som kommer åt hela så kan han/hon ju kolla på den och se vad man kommit fram till.

Fridolf
2003-09-16, 20:26
simmningen är ju indelat i sprindistanser typ 50 o 100m o lång distanser 1500m dom som kör sprindistanser tränar rätt mycke styrka men ja skulle nog inte tro att 1500m simmare gjör de.