handdator

Visa fullständig version : Deffmat


Klassresa
2010-01-07, 15:33
Tjenare


Jag ska börja banta nu och tänker fråga lite om matschema, har försökt gått ner väldigt länge nu men inte lyckats nu har jag det under kontroll känns det som genom att hålla en ordentlig blodsocker nivå vilket är underbart att inte sig så jävla sugen hela tiden (där jag hitils inte klarat att stå emot och äter skräp)


En normal dag
Frukost: Havregrynsgröt + ägg (300 ka)
Mellanmål grapefruit + 10 mandlar (60 ka + frukt)
Lunch gi inspirerande mat
Mellanmål måltidsersättare (260 ka)
middag samma som lunch gi inspirerande

kosttillskott är vitaminer, järn, omega 3 samt cla.

1. Är maten bra? allmänt
2 vad ska jag äta före samt efter träningen?
Jag har tänkt whey 80 företräningen sen någon diet bar efter träningen (optinut eller så)
3. vilken olja är det bra fett i ? som jag kan ha extra för att få mera fett i maten.

Yeahvlen
2010-01-07, 17:16
"Gi-inspirerad mat" säger inte speciellt mycket. Vissa kokböcker vars bas innefattar "GI-recept" har misstolkat hela metoden, genom att nästintill eliminera kolhydrat. Medan andra har mer kolhydrat fast basen är lågglykemisk.

Frukosten är det enda mål jag vill påstå är bra just nu.

Annars är det inget fel på många maträtter, baserade på lågglykemiska kolhydratkällor. Vet du om att du har ett större kolhydratintag vid något tillfälle kan du lägga de efter träningen.

chrilledude
2010-01-07, 18:02
Ta whey efter passet istället, och den där riktigt onödiga baren före passet, om du nu måste äta en sån. :)

kalajset
2010-01-07, 18:11
Låt den största delen av ditt energiintag komma från "riktig mat", mättar generellt sett oerhört mycket bättre än olja och proteindrinkar. Vill du ändå använda olja i maten är raps/olivolja bra val, men de är, (som så mycket annat), inget man direkt bör basera merparten av sitt daliga energiintag på.

Det ser spontant ut som ganska lite mat överhuvudtaget, men det är väldigt svårt att som sagt säga något större om lunchen och middagen. Består de av "bra mat" fungerar säkert schemat mycket bra, om inte hade jag själv direkt skurit ned på grapefrukten, och troligen mandlarna också, och ersatt med ägg för större mättnad.

Före träningen hade jag själv kört på EAA, och sedan en rejäl proteinrik måltid istället för bars så nära inpå träningen som möjligt. Ifall det finns utrymme i kaloribudgeten, och ifall hungern tillåter det så visst - då fungerar vassleprotein mycket bra som komplement till måltiden direkt efter träning det med.

Måltidsersättaren hade jag själv helt bytt ut mot något annat, t ex ägg igen.

blue8ball
2010-01-07, 19:47
en dum fråga vad menas med EAA?

Yeahvlen
2010-01-07, 20:01
De 8 essentiella aminosyrorna.

Klassresa
2010-01-07, 20:54
vart kan man köpa eaa?
tack så hemskt mycket för alla tips! uppskattar det!

Eddie Vedder
2010-01-07, 21:21
vart kan man köpa eaa?
tack så hemskt mycket för alla tips! uppskattar det!

Kolozzeums webshop. Själv har jag Fairing Amino Rush.

Klassresa
2010-01-08, 07:57
Tack för alla svar

Skriver tider nu och lite mera om vad jag äter

04.20 kliver upp och äter havregrynsgröt med lingonsylt samt 2 dl mjölk med ett kokt ägg(300 ka)
08.30 Halv grapefruit och 10 mandlar (150 ka)
11.00 Lax,smal köttfärs, tonfisk, kyckling med lite ris eller bara med sallad.(500 ka)
13.30 Whey 80 med ett ägg (200 ka)
18.00 Middag samma som lunch (500 ka)
19.00 / 20.00 Gymmet eller cardioträning
efter träning så blir det whey 80 (125 ka)

Totalt kalorier:1775
vilket är lite för lite så jag kommer köra på mera kalorier i huvudrätterna till runt 2000 ka

men borde jag inte ha mera kolhydrater efter träningen?
jag kan inte äta ägg till varje mellanmål och frukost så jag fortsätter att köra mandlar + grapefruit för jag blir mätt det är bra med protein, fett i mandlarna och det är otroligt gott.

annars är jag rätt nöjd, och otroligt nöjd med alla svaren tack så mycket kollozeum!

Eddie Vedder
2010-01-08, 08:01
Ät middagen efter träningen istället.

Klassresa
2010-01-08, 10:44
det blir för sent

Yeahvlen
2010-01-08, 11:02
Dela upp middagen, då. Halva före träningen och halva efter. Endast vassletillskott efter träning och sedan ingen mat är inte mycket att hurra över i längden.

Exhale_
2010-01-08, 11:14
det blir för sent

Att träna är muskelnedbrytande. Att då bara köra protein efter t ex ett gympass känns onödigt korkat. Är ju som att be efter muskelförlust.

Eddie Vedder
2010-01-08, 11:24
det blir för sent

För sent för vad? Om det påverkar din sömn markant så köper jag resonemanget. Men om du tror att det är negativt för din kroppssammansättning så är det fel och enbart en gammal myt.

Klassresa
2010-01-08, 11:32
Nej jag tror inte på den gamla myten utan för att jag håller mig inte från halv 2 till 8 9 för middagen samt träna emellan utan det är skönt med middag runt 6 och sedan träning.

Jag skrev jag skulle ta whey 80 efter träningen och så frågade jag om jag inte måste ha kolhydrater efter ja sa inte att whey 80 räckte och frågade vad jag skulle ta och middagen efter träningen blir för sent för mig.

Yeahvlen
2010-01-08, 11:37
Grejen är den att man bör fylla på med långsammare källor, vilka utsöndrar aminosyror under längre tid än vad vasslet gör efter din träning. Där hade vanlig mat varit fördelaktig. Du har inte en möjlighet att spara, laga mer middag för att äta efter träningen?

Men hinner du inte så är det inte mycket att göra åt.

Klassresa
2010-01-08, 12:00
jo självklart kan jag dela upp middagen glömde tänka på det. göra ordning portion och äta hälften före hälften efter träningen. onödigt med whey 80 då direkt efter va? (när jag ändå äter mat om ca 20 min)

Exhale_
2010-01-08, 12:01
jo självklart kan jag dela upp middagen glömde tänka på det. göra ordning portion och äta hälften före hälften efter träningen. onödigt med whey 80 då direkt efter va? (när jag ändå äter mat om ca 20 min)

Näe, kör du Whey 80 direkt efter träningen och sen mat när du kommer hem. Kommer bli så bra så. Sen hur stor skillnad det gör i procent vete fan :P