handdator

Visa fullständig version : Vikt och muskler


ackilf
2010-01-07, 14:51
Hej

Har en liten fråga av ren nyfikenhet bara. Har sedan en tid tillbaka, kanske 6 månader, börjat satsa lite mer på min styrketräning, med fria vikter. Inte tokseriöst, men ändå lite mer krut på det, och även mer fokus på ben.

Har inte ändrat kosten eller konditionsträningen nämnvärt i övrigt, men har dock gått upp cirka 2 kg sedan dess. Är det möjligt att stor del av detta är muskler? Luddig fråga, jag vet. Mest nyfiken på om man kan gå upp så "enbart" av att styrketräna lite, utan att öka på kosten (vad jag vet iallafall..)

Sniggel
2010-01-07, 14:54
Ja kroppen kan styra var kalorierna tar vägen i viss mån. Dessutom blir dina muskler bättre på att lagra glykogen när du börjar träna styrketräning mer seriöst, och det krävs inte mycket energi för att fylla sina glykogendepåer. Det kan man göra på ett dygn eller två om man äter tillräckligt mycket kolhydrater, annars tar det längre tid, 4-12 dagar kanske beroende på hur man äter.

ackilf
2010-01-07, 15:52
Ja kroppen kan styra var kalorierna tar vägen i viss mån. Dessutom blir dina muskler bättre på att lagra glykogen när du börjar träna styrketräning mer seriöst, och det krävs inte mycket energi för att fylla sina glykogendepåer. Det kan man göra på ett dygn eller två om man äter tillräckligt mycket kolhydrater, annars tar det längre tid, 4-12 dagar kanske beroende på hur man äter.

Hm okej. Det som sker fort menar du, påfyllningen av glykogendepåer, är det det som väger menar du? Ja jag är lite trög på denna front, men förstår inte helt. Frågar man inte får man ingenting veta :smash: