handdator

Visa fullständig version : Första deffen - gör det enkelt för mig


lerutis
2010-01-07, 13:48
Hej !

I lite hopp om att få en kommentar och kanske några svar på mina frågor så tänkte jag presentera vad jag har för upplägg.

Jag är inte ute efter någon avancerad matematisk deff, jag vill kunna nå ett hyfsat bra mål men enda inte behöva tänka på det som en illbatting.

Min plan är just nu, väger 97kg efter att ha ätit upp mig rejält och tränat hårt gym, nu vill jag ner till 86kg för att se om jag kan få min kropp hyfsat fitt.

Så här ser mitt upplägg ut :

50 minuters morgonpromenad varje dag.

Frukost - Smoothie med blåbär, hallon, 2 ägg ,1 banan och Cashenötter.

Mellanmål - Keso och cashenötter

Lunch - Rejäl proteinbit, kyckling/köttfärs/lax osv + massa sallad.

Mellanmål - Keso och cashenötter

Mellanmål igen - Tonfisk, nötter.

Gym träning.

Något mer att äta efter det.

Alltså, det jag är ute efter är att dra ner på kolisarna och kalori intaget men endå kunna gymma hyfsat tungt.

Jag kanske är helt fel ute men som sagt, vill prova något nytt med min kropp.

Kan jag ta en gainer direkt efter gymet? Bör jag endå klämma lite kolisar för att klara köra tungt utan att bryta ner musklerna?

Är jag helt ute och cyklar?

Erik

lerutis
2010-01-07, 13:50
Tillägg: helgerna är hyfsat fria för annan mat är min tanke och även unna sig lite, jag kan inte låta det ta över mitt liv :)

lerutis
2010-01-07, 13:57
lite mer : har inhandlat aminosyror som skall tas innan och efter träning om det påverkar hur jag borde lägga upp det.
Otillåten länk

Zikoria
2010-01-07, 15:21
Skippa nötterna. De innehåller väldigt mycket kalorier i förhållande till sin lilla mängd. Som gammal nötberoende så kan jag lätt säga att det är så ;) Trodde att jag var supernyttig som inte åt en massa sött när jag deffade förut och ersatte med nötter istället. Var chockad då över att vågen stod helt stilla. Sen när jag la av med nötterna så började jag rasa i vikt... Det är ju kcal in - kcal ut som räknas, men ät de kalorierna i ngt som mättar bättre isåfall!

Whistler
2010-01-07, 15:24
Är det inte enklare att fråga farsan, Erik? ;)

lerutis
2010-01-07, 15:33
Ah ok ok :)

Jonas, han har inte en blekaste :) jag har mer koll än honom och då har jag knappast detalj koll.

Vad allt mynnar ut i är att jag vill kunna gymma hårt även om jag kör en bra deff.

lerutis
2010-01-07, 15:37
Tack för tipset på nötterna, man missar lätt :), något konkret tips på annat?

Eddie Vedder
2010-01-07, 15:58
Det är ju kcal in - kcal ut som räknas, men ät de kalorierna i ngt som mättar bättre isåfall!

När nötter ingår som en del av en kost har man i studier sett att det snarare är fördelaktigt för att reglera aptit och upprätthålla/gå ner i vikt:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

lerutis:

Om jag vore du skulle jag minska ner på antalet måltider och istället förlägga en större måltid efter träningen. De livsmedel du väljer verkar okej men jag tycker du ska äta mer efter träningen. Att det är sent på kvällen spelar ingen roll.

lerutis
2010-01-07, 16:25
När nötter ingår som en del av en kost har man i studier sett att det snarare är fördelaktigt för att reglera aptit och upprätthålla/gå ner i vikt:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

lerutis:

Om jag vore du skulle jag minska ner på antalet måltider och istället förlägga en större måltid efter träningen. De livsmedel du väljer verkar okej men jag tycker du ska äta mer efter träningen. Att det är sent på kvällen spelar ingen roll.

Okej, en rejäl med kolhydrater?

Eddie Vedder
2010-01-07, 16:31
Okej, en rejäl med kolhydrater?

Kolhydrater är inte fel ur återhämtnings- och prestationssynpunkt. Att låta ditt primära kolhydratintag ske efter träningen är troligtvis klokt.

Vore jag du skulle jag skippa det ena av de två mellanmålen mellan lunch och träning, skära ner lite på mängden hos det återstående mellanmålet och istället lägga till den mängden kcal på t.ex. potatis och några kokta ägg efter passet.

lerutis
2010-01-07, 16:39
Okej, jag tackar för tipset ! :)

En sista fråga, om jag lägger på ett bra kolhydrat intag efter träningen så slipper jag fundera på om musklerna bryter ner sig av för hård träning pga för lite energi i kroppen?

Om svaret är ja känner jag mig jätte nöjd annars så skulle jag uppskatta något annat tips så jag kan fortsätta gymma rejält :)

Tack!

Zikoria
2010-01-07, 16:39
Då är väl jag ett undantagsfall då, om det stämmer det du säger.
Men det var så för mig. Jag förstod verkligen inte varför jag inte rasade i vikt, men när jag plockade bort nötterna så lossnade det.
Till TS: Kör på med nötterna om du vill, men känner du att det inte lossnar eller om du hamnar på en platå så rekommenderar jag att plocka bort dem.

När nötter ingår som en del av en kost har man i studier sett att det snarare är fördelaktigt för att reglera aptit och upprätthålla/gå ner i vikt:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

lerutis:

Om jag vore du skulle jag minska ner på antalet måltider och istället förlägga en större måltid efter träningen. De livsmedel du väljer verkar okej men jag tycker du ska äta mer efter träningen. Att det är sent på kvällen spelar ingen roll.

Whistler
2010-01-07, 19:43
Och så läser vi deffguiden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

lerutis
2010-01-07, 19:56
Vad söt du är.

Jag har redan läst det flera ggr och jag tycker inte den ger mig dom svaren jag söker.

capture
2010-01-07, 21:54
Inte för att vara kritiskt men då tror jag inte du kan ha läst den.
Du ska få i dig mindre energi än vad du gör av med. Det är det enda som gäller. Om du gör detta genom att enbart äta mindre eller träna hårdare eller en kombination av de båda är upp till dig.

thompaboy
2010-01-07, 23:30
Tillägg: helgerna är hyfsat fria för annan mat är min tanke och även unna sig lite, jag kan inte låta det ta över mitt liv :)

Att ha dagar då man äter liberalare behöver inte vara fel eftersom det kan ge motivationen en skjuts i rätt riktning. Däremot kanske man bör ha nån slags "frihet under ansvar"-approach i åtanke. Låter man det skena iväg för mycket på helgerna så är det ett utmärkt sätt att nollställa det underskott man skapat tidigare under veckan.

lerutis
2010-01-08, 08:10
Yes, precis så min tanke!

Lellan
2010-01-08, 09:36
Yes, precis så min tanke!

För att göra det enklare för dig kan du ju ta en vecka då du äter väldigt "typiskt", dvs vardagar inkl den friare helgen, räkna ihop allt och dela på veckans dagar så har du snittkcal där. Men det hade du kanske tänkt, är ingen tankeläsare. :)

Vad gäller nötter så tycker jag mig ha märkt att jag "behöver" ngt knaprigt, min "deffidé" går ut på att tillfredställa alla behov om det går för att ha en trevlig nedgång. För mig blir det därför en näve sötmandlar (eg inte nöt, men gott och nyttigt) el en skiva knäckebröd/dag oftast. Det mättar inte, men det tillfredställer.

Tycker fett mättar långsiktigt, protein verkar mätta för stunden. Andra sug är tex saltsug (ägg m salt på, knäcke med sill på, sockerfritt lakrits), chokladsug (en ruta om dan, gärna mörk m lite socker), "kladd"sug (kesellaröra, smaksatt färskost, smaksatt gräddsås, bea), "varm bukfylle sug" (spenat el annan soppa, buljong, havre el annan gröt från gryn). Blir även särskilt mätt på brysselkål, vitkål (ffa varm), spenatsoppa.

Kan inte unna mig salta smaksatta nötter typ cashew, jordnötter etc, mackor, kakor har jag märkt för då vill jag bara ha mer, blir bara "teased". Kan även bli det av tex bea el ost, bara för att det är så himla gott och inte mättar - men då gör man det enkelt för sig och köper en sån där liten portionsförpackning ost el köper en liten beaburk på pizzeria typ. Och häller bean/kantarellfärskosten över lättstekt vitkål el smälter osten över spänstigt kokt broccoli... *drool*

Varför göra det svårare för sig än nödvändigt genom att ha sånt man lockas av hemma tänker jag. Andra får gärna leka motiverade spartaner, fungerar lika bra att inse sina svagheter och hantera dem på andra sätt.

Kontentan: För att göra det enkelt och trevligt för dig, använd tiden i början till att känna av hur du reagerar på olika mat osv, om du kan hitta bra alternativ till sånt du är sugen på. :) När man känner sig själv bättre är det lättare att hålla sig till vad som känns tryggt, sunt och trevligt.. Lycka till!

lerutis
2010-01-08, 09:55
Underbart svar, tack för det och det är ganska right on spot hur jag vill känna mig när jag nu ska prova detta.

Tack, verkligen inspirerande!

Halldin
2010-01-08, 10:39
Har bara skummat igenom tråden, men överväg att äta 2-3 större måltider om dagen istället för 6 stycken mindre.

Du kanske känner dig lite hungrig före målen de första dagarna, men det är en vanesak.
Det innebär mindre tid i köket, mindre disk, mindre måltidsplanering, större måltider när du väl äter etc.

Du skulle t.ex kunna hålla dig till att äta lunch och kvällsmat, och då går det att göra portionerna såpass stora att det knappt känns som du deffar.

lerutis
2010-01-14, 09:23
Tack för alla svar, det har hjälpt mig mycket.

Nu känner jag att jag har ett riktigt bra upplägg som jag trivs kanon med.

Morgonpromenad på 50 minuter innan frukost fungerar kanon, mycker mer energi nu efter 1,5 vecka :) , sjukt jävla kul.

2-3 större måltider fungerar inte så bra för mig, har testat förr men jag tackar för tipset.

Morgonpromenad
Smoothie - Hallon, blåbär, banan, 2 ägg, en näve havregryn
Mellanmål - Protein drink eller keso
Lunch - Rejält med kött och sallad, ev nån sås
Mellanmål - Protein drink eller keso

Innan gymmet klipper jag en omgång rage, EAA, och efteråt EAA.

Kort därefter tar jag en smoothie igen med lite lite gainer i, 1 dl havregryn, ägg samt äter något mer matigt tex köttbit eller vad jag nu kommer på.


Denna veckan har jag kunnat gymma varje dag och det känns direkt att mer energi går åt i kroppen, hade inte alls samma hunger känslor förra veckan :o.

Men det känns kul, kroppen börjar redan kännas lättare och snart får vi väl se lite resultat kanske :)