handdator

Visa fullständig version : Gaino/Kreatin, EAA


Robin12
2010-01-07, 13:31
Tjenare.

Nu när jag gått från deff till bulk tänkte jag köpa in Gaino/kreatin.. vad jag förstått är de samma sak. om inte vad är skillnaden.

Tänkte köpa EAA från MM Sports, riktade in mig på det här
Body Science EAA heter det på MM Sports.

Finns tex andra alternative som Body Science EAA-XXX, vad är det för skillnad? vilken av dem ska man köpa?

Ge gärna förslag på Gaino/kreatin som är bra och som inte är så dyra.

VIll hinna bygga så mycket muskler till sommaren som möjligt, utan dopingpreparat eller eventuella bieffekter.

Tack o heej.

Johan_P
2010-01-07, 16:23
Vad är gaino? Antar du menar gainer? Gainer är en blandning av en snabb kolhydratskälla (t.ex. maltrodextrin) och en proteinkälla, ofta vassleprotein. En gainer innehåller mycket energi och är tänkt man ska ta som kosttillskott för att öka i vikt.

Kreatin är en helt annan sak som du gör dig lättast att söka på forumet om. Det finns en kanonbra FAQ om just kreatin på forumet.

Du får helt enkelt läsa skillnaden mellan EAA-tillskotten. I regel tror jag inte de är speciellt annorlunda utan innehåller ungefär samma balans mellan aminosyrorna, dock inget jag kan intyga.

Kolozzeum har en egen webbshop där man kan handla bra och billigt kosttillskott.

Robin12
2010-01-07, 16:27
Vad är gaino? Antar du menar gainer? Gainer är en blandning av en snabb kolhydratskälla (t.ex. maltrodextrin) och en proteinkälla, ofta vassleprotein. En gainer innehåller mycket energi och är tänkt man ska ta som kosttillskott för att öka i vikt.

Kreatin är en helt annan sak som du gör dig lättast att söka på forumet om. Det finns en kanonbra FAQ om just kreatin på forumet.

Du får helt enkelt läsa skillnaden mellan EAA-tillskotten. I regel tror jag inte de är speciellt annorlunda utan innehåller ungefär samma balans mellan aminosyrorna, dock inget jag kan intyga.

Kolozzeum har en egen webbshop där man kan handla bra och billigt kosttillskott.



hehe a gainer menar jag. Tack. Jo har läst de där om kreatin. Mina föräldrar vägra beställa hem kosttillskott åt mig. Är bara 17 år. Kollade tex på MM sports där har dem Kreatin, kreatin är alltid kreatin eller? de finns inte olika sorter med samma namn va? Tänkte köpa EAA å Kreatin för att bygga mycket muskler..

Psyla
2010-01-07, 16:35
Det finns olika kreatinsorter, jag vet inte riktigt vad som skiljer dem åt, kanske är det den vattenbindade effekten?

Ivarjefall tycker jag du ska köpa ett helt vanligt ''kreatin monohydrate'', finns billigt i koloshoppen.

Gainer är generellt vassleprotein och socker, och är enligt mig helt värdelöst om du bara styrketränar. Häll vassleproteinet på gröt eller ät någon annan vettig kolhydratskälla istället för ultrasnabbt maltodextrin.

Rags
2010-01-07, 16:35
hehe a gainer menar jag. Tack. Jo har läst de där om kreatin. Mina föräldrar vägra beställa hem kosttillskott åt mig. Är bara 17 år. Kollade tex på MM sports där har dem Kreatin, kreatin är alltid kreatin eller? de finns inte olika sorter med samma namn va? Tänkte köpa EAA å Kreatin för att bygga mycket muskler..



Finns lite olika kreatin, men kreatin monohydrat är den vanligaste och billigaste varianten. det är oxå den som är mest testad att den verkligen fungerar

Johan_P
2010-01-07, 16:38
hehe a gainer menar jag. Tack. Jo har läst de där om kreatin. Mina föräldrar vägra beställa hem kosttillskott åt mig. Är bara 17 år. Kollade tex på MM sports där har dem Kreatin, kreatin är alltid kreatin eller? de finns inte olika sorter med samma namn va? Tänkte köpa EAA å Kreatin för att bygga mycket muskler..

Jo, det finns olika typer av kreatin - monohydrat, kre-alkalyn, kreatincitrat, kreatinpuruvat osv. Men i regel är det monohydrat som gäller.

Läs mer om kreatin, här t.ex: http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

Är du under 18 och nyss börjat träna kanske du ska vänta tills du tränat ett tag. Finns ingen mening att börja med kreatin om man inte tränat seriös styrketräning innan.

dossanftw
2010-01-07, 16:41
Tänkte köpa EAA å Kreatin för att bygga mycket muskler..

Du får det att låta som om det vore något mirakelpulver :MrT:

Johan_P
2010-01-07, 16:43
Du får det att låta som om det vore något mirakelpulver :MrT:

Effekten är +0.25–0.48 % lean body mass per vecka, jämfört med placebo.

http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

edit: 2500:e inlägget, wihho :D

dossanftw
2010-01-07, 16:47
Effekten är +0.25–0.48 % lean body mass per vecka, jämfört med placebo.

http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

edit: 2500:e inlägget, wihho :D

Men hur mycket syns det i spegeln då, jämfört med utan kreatin?

Grattis till 2500:e inlägget btw :thumbup:

Johan_P
2010-01-07, 16:50
Men hur mycket syns det i spegeln då, jämfört med utan kreatin?

Grattis till 2500:e inlägget btw :thumbup:

Kreatin binder vatten. Många menar man blir pluffsig när man tar kreatin, just för den vattenbindande effekten.

Men effekten för hypertrofi är som sagt låg, men ändå någon - och det gäller ju att vara opti :D

dossanftw
2010-01-07, 17:00
Kreatin binder vatten. Många menar man blir pluffsig när man tar kreatin, just för den vattenbindande effekten.

Men effekten för hypertrofi är som sagt låg, men ändå någon - och det gäller ju att vara opti :D

Ja visst ger det effekt, det kan jag inte säga emot. Men om den lilla effekten är värd pengarna, det är en annan femma ;)

Johan_P
2010-01-07, 17:01
Ja visst ger det effekt, det kan jag inte säga emot. Men om den lilla effekten är värd pengarna, det är en annan femma ;)

Exakt :thumbup:

blue8ball
2010-01-07, 19:44
Ja kände faktisk de att jag blev pluffsig efter att ha använt mitt kreatin ett tag. dock kanske mitt var vatten bindande och något skit kreatin men jag kände faktiskt av effekten så har man en bastu så man kan basta några gånger i veckan. Då borde man väl inte bli så pluffsig av de?

Psyla
2010-01-07, 19:59
Kreatin binds upp i muskulatur.....om jag inte fått fel för mig.

Scratch89
2010-01-07, 23:16
Förutom buffringseffekten, så är det den vattenbindande egenskapen som är effekten. Binder det inte vatten är det inte effektivt.

William
2010-01-07, 23:27
Förutom buffringseffekten, så är det den vattenbindande egenskapen som är effekten. Binder det inte vatten är det inte effektivt.

Nyfiken på vad exakt du menar, förstår inte riktigt.

Scratch89
2010-01-08, 01:57
Nyfiken på vad exakt du menar, förstår inte riktigt.

Taget från stickyn om kreatin. Stickys är bra.

Effekten från kreatin kommer av en ökad mängd kreatin i muskulaturen. Monohydrate mättar musklerna på kreatin och det finns inget som talar för att någon annan typ av kreatin skulle kunna höja den nivån. Särskilt inte då mängden intaget kreatin ofta är mycket mindre om man följer rekommenderad dos på de andra typerna. Ökade mängder kreatin i musklerna leder alltid till ökad vätskeretention i muskler. Alla produkter som inte påstår sig ge någon vätskeinlagring kan således inte heller höja mängden kreatin i muskulaturen.

För att förenkla: Kreatinet måste fastna i muskulaturen på något sätt. Kreatin gillar vatten.

William
2010-01-08, 06:51
Taget från stickyn om kreatin. Stickys är bra.



För att förenkla: Kreatinet måste fastna i muskulaturen på något sätt. Kreatin gillar vatten.

Jo jag är medveten om att kreatin binder vatten i muskulaturen. När du skrev att det faktum att kreatin binder vatten är en del av själva effekten av kreatin, tolkade jag det som att den du menade att den vattenbindande egenskapen på ngt sätt är prestationshöjande.

Scratch89
2010-01-08, 11:34
Inte vattenbindningen i sig, men binder det inte kommer det inte att stanna kvar i muskulaturen. Kreatin som säger sig inte binda vatten är relativt värdelösa.