handdator

Visa fullständig version : Öka antalet pass i veckan, bra / dåligt?


elsmurfo
2010-01-07, 12:32
Hej..
Har kört ganska bra på gymmet nu en längre tid och tänkte kanske ta det till nästa nivå.

Jag är för tillfället arbetslös, tränar som det är nu 5 gånger i veckan.
Som ser ut såhär:
Måndag: Bröst
Tisdag: Rygg
Onsdag: Armar (biceps/triceps ibland underarmar)
Torsdag: Axlar
Fredag: Ben

Mage klämms in på 1-2 av dessa pass varje veckan också, då jag känner att det finns energi.

Har nu planer på att köra på kalori underskott fram till sommaren för att tappa lite vikt.

Jag har alltså planer på att börja köra 2 pass per dag, ett på morgonen och ett på kvällen.

Jag kan då alltså få ut dessa 5 träningspass på 3 dagar.
Hade då tänkt köra kondition på dom övriga 2 dagarna, kanske kör nått konditions pass på helgen också.

Vilka pass är bäst är bäst att kombinera på samma dag?
Dag 1: Kondotion
Dag 2: Bröst/armar
Dag 3: Axlar/rygg
Dag 4: Kondition
Dag 5: Ben / mage

Låter detta vettigt eller finns det nått bättre upplägg att gå efter?

Kom gärna med övriga kommentarer också.

Mvh Smurfen

Dav0d
2010-01-07, 12:40
I pass 1 förstår jag inte hur du kör axlar efter en dag då du tränat triceps hårt. I alla pressövningar kommer det varar triceps som inte klarar av trycket och dina axlar kommer sällan arbeta till 100%.

I pass 2 har du både använt triceps och axlar dag 2 (i samband med armar och bröst) och ska använda axlar igen dag3? Dessutom kommer du ha tränat sönder biceps samt underarmar och ska dagen efter köra rygg? Det är inte ett upplägg jag skulle ha.

Det finns dock en drös av uppsättningar och allting beror på vad du vill uppnå.

Om det handlar om att bygga massa så kanske detta fungerar,

1: Bröst, Biceps
2: Ben
3: Rygg, Mage
4: Axlar, Triceps
5: Kondition, Mage

PÅ så sätt tränar du dessutom Biceps och triceps 2 gånger per omgång eftersom de också används sekundärt i Rygg samt Bröst passet. Detta upplägg fungerar bra tycker jag ifall du inte är marklyftsutövare tycker jag. Nåja om detta känns luddrigt finns det en anledning för nu ska jag sova, SIESTA!

elsmurfo
2010-01-07, 13:16
Nu när jag tänker på det så behöver jag juinte köra ett pass morgon och ett kväll utan bara ett längre pass

Okej, kanske kör så och tar och flytter ner allt en dag och kör kondotion dag 1. och även dag 6+7.