handdator

Visa fullständig version : Att steka vegbiffar


Morty
2010-01-07, 01:02
Det kan verkligen vara en utmaning! Även med stekfett i teflonpanna kan de fastna och gå sönder. Hur gör du?

Mental
2010-01-07, 03:22
så lite som möjligt, en vändning. Petar inte på dem.

kalajset
2010-01-07, 04:26
Går det att vara mer specifik? - Håller dock med om att det generellt sett är ganska svårt att göra det bra, att låta det ta sin lilla tid och inte ha för mycket fett i pannan, (så biffjäklen blir ännu mera mjuk i konsistensen), är vad jag kör mest på, samtidigt som jag försöker hålla de i lätt rörelse en relativt stor del av tiden. (Skakar lite försiktigt på pannan då och då m ao).

Kanske borde försöka det ovanstående istället.

malfunction
2010-01-07, 10:00
Hemmagjorda biffar kör jag i ugnen, köpbiffar äter jag aldrig men det har aldrig varit något problem att steka för mig tidigare.

Eddie Vedder
2010-01-07, 10:44
Hemmagjorda biffar kör jag i ugnen, köpbiffar äter jag aldrig men det har aldrig varit något problem att steka för mig tidigare.

+1

Ugnen är suverän för att göra biffar och t.ex. "bullar". Att ha smeten i en spritser och spritsa ut över plåten som med vispgrädde är ett tips.

Nu har jag tyvärr ingen ugn i mitt egna hem och då får jag steka. Hur pass vegetariska biffar gör du Morty? För har jag en stor andel ägg i så är det sällan problem alls. Utan ägg kan det vara lite svårare. Havregryn och kokt potatis som bindemedel funkar hyfsat men är sämre än ägg.

norpx
2010-01-07, 12:57
På medelhögvärme i 5 minuter sedan vänder jag och steker 4-5 minuter på den sidan också. Gäller att få rätt temperatur i pannan och sedan inte röra biffarna innan de fått lite stekyta som håller ihop dom.

Civilrätt
2010-01-07, 13:03
Hemmagjorda biffar kör jag i ugnen, köpbiffar äter jag aldrig men det har aldrig varit något problem att steka för mig tidigare.

+1

Jag tillagade faktiskt i ugnen igår, blir riktigt bra yta.
200 grader, hade fläkten på i ugnen.

malfunction
2010-01-07, 13:32
+1

Ugnen är suverän för att göra biffar och t.ex. "bullar". Att ha smeten i en spritser och spritsa ut över plåten som med vispgrädde är ett tips.

Nu har jag tyvärr ingen ugn i mitt egna hem och då får jag steka. Hur pass vegetariska biffar gör du Morty? För har jag en stor andel ägg i så är det sällan problem alls. Utan ägg kan det vara lite svårare. Havregryn och kokt potatis som bindemedel funkar hyfsat men är sämre än ägg.

Exakt! Sen kan man välja bönor med högre ratio amylopektin:amylos vilket förenklar "tillverkningen" väldigt. Använder man t.ex. kidneybönor tycker jag det fungerar utmärkt utan något bindemedel.

Morty
2010-01-07, 20:39
+1

Ugnen är suverän för att göra biffar och t.ex. "bullar". Att ha smeten i en spritser och spritsa ut över plåten som med vispgrädde är ett tips.

Nu har jag tyvärr ingen ugn i mitt egna hem och då får jag steka. Hur pass vegetariska biffar gör du Morty? För har jag en stor andel ägg i så är det sällan problem alls. Utan ägg kan det vara lite svårare. Havregryn och kokt potatis som bindemedel funkar hyfsat men är sämre än ägg.

Ugnen tycker jag kan göra de lite torra... Kanske gör jag fel?

Varierar... Från i princip mosade bönor ("hummusbiff") till sådana med både ägg och mjölk i. Håller med om att det är mycket lättare att steka med mycket ägg i.

Dravena
2010-01-09, 09:39
När jag steker hemmagjorda falafel brukar jag tillsätta några msk mjöl i smeten för att få den lite fastare, sen steker jag försiktigt med bara en vändning. Det är viktigt att de hinner få lite stekyta innan man vänder.