handdator

Visa fullständig version : Intervallträning för nybörjare? Fått schema av vän.


erikp
2010-01-07, 00:39
Tjenare. Har precis börjat tränat och har väl inte den bästa kollen kan man väl säga. Kommer få genomgång av gymmet snart, så den biten är lugn. Det är mera kondisen som är värdelös. Fick ett litet schema av en polare som har koll verkar det som. Det är ett intervallschema som ligger på ca 40-50 min.

5 min- Gå lugnt (5km/h)
10 min-Gå hastigt(8km/h)
5 min- Lugn jogging(10km/h)
5 min- Springa(15 km/h)
5 Min- Gå lugnt(5 km/h)
3 min- Gå hastigt(8 km/h)
3 min- Lugn jogging (10km/h)

Avsluta med att springa snabbt som fan (16-17km/h) tills du inte orkar mer och nästan spyr. Trappa sedan ner till att gå normal tempo tills pulsen lagt sig.

Hastigheten inom parenteserna är det jag själv har satt och inget med min vän att göra. Grejen är att när jag ska springa snabbt som fan kan jag ju dra på till 18 km/h (max på maskinen) men då pallar jag typ 30 sekunder. Så det är väl bättre att köra på 16-17 i några minuter istället?

Hur ser ni på det här? Funkar det för en nybörjare som även kommer att gymma 2-3 ggr vecka och 1-2 sådana här springpass i veckan? Tar gärna emot tips från andra som har synpunkter.

Sista frågan är om andiningen när jag springer. Hur ska man andas? Spelade fotboll förut och när vi var ute och sprang så andades jag, in, in ut. Alltså två korta inandingar och en ut. Jag har för mig att jag tyckte det fungerade bra men det var säkert 10 år sedan så kan ha misstagit mig. För nu tyckte det jag det inte funkade alls. Känndes nästan bara jobbigt, men det kanske var träningen haha. Finns det något speciellt sätt som man ska andas på eller är det individuellt?

Tacksam för svar.

Pjotor
2010-01-07, 08:59
Intervallträning är givande, men absolut inte för nybörjare. Schemat är bra, men jag rekommenderar vanlig löpning 2-3 ggr i veckan i en månad innan du provar intervallträning.

5 dagar träning i veckan är överoptimistiskt för nybörjare. Ta nästa pass först när du har återhämtat dig efter de tidigare. I annat fall riskerar du att tappa motivationen väldigt snabbt.

Lycka till med träningen!

emi23j
2010-01-07, 09:36
Intervallträning är givande, men absolut inte för nybörjare. Schemat är bra, men jag rekommenderar vanlig löpning 2-3 ggr i veckan i en månad innan du provar intervallträning.

5 dagar träning i veckan är överoptimistiskt för nybörjare. Ta nästa pass först när du har återhämtat dig efter de tidigare. I annat fall riskerar du att tappa motivationen väldigt snabbt.

Lycka till med träningen!

Intervall träning behöver inte alls uteslutas för nybörjare och är effektiv även som nybörjare. Oftast brukar dock denna intervall träning vara automatiskt att man varvar joggande med gång (eftersom att man inte orkar). Intervaller av högre intensitet ska man nog hålla sig borta från.

Hur långt klarar du av att springa nu i sträck innan du måste sänka tempot till promenad hastighet?

Hur som helst, håller med om att 5 gånger i veckan troligen är lite ambitiöst. Dock kan även detta fungera så länge du lyssnar på kroppen och inte tar ut dig till max varje gång. Alternativa träningsformer till löpningen är också viktigt så att påfrestningen för leder och knän inte blir alltför stor. Så kanske löpa 2-3 gånger i veckan och cykla/simma/ro 2 gånger i veckan om det finns kraft till detta. Men säkrast att ta det lugnt från början.

EDIT: Nu såg jag inte att TS även tänkte gymma 2 gånger i veckan varför man då kan utesluta de andra konditionspassen. Såg heller inte att han hade tänkt löpa på maximal hastighet vilket man kan utesluta i detta stadie.

Angående andningen. tänk inte så mycket på det, det brukar lösa sig. Själva tar jag djupa andetag och andas även ut lugnt. Ta inte onödiga andetag då detta troligen förstärker trötthets känslan.