handdator

Visa fullständig version : Konsekvenser att låta vassle utgöra den större delen av proteinintaget


Toel
2010-01-06, 21:35
Jag undrar om det finns några nackdelar/bieffekter av att låta vassle utgöra cirka hälften av ens dagliga proteinintag.

Jag får i mig cirka 140gram protein om dagen och av dessa är 70 gram från vassle utspridda på fyra måltider. Jag väger cirka 84 kilo.

Finns det någon hälsoaspekt som är negativ med ett sådan intag? Jag tycker det är så nimt och billigt. Men oroar mig för dels kalcium mängden kan bli för hög, då jag dricker ca 8dl mjölk till detta. Och dels att det frigör mycket insulin (tror jag).

Eddie Vedder
2010-01-06, 21:39
Största risken är väl om det leder till att du inte får i dig nog med näring från övrig kost.

Det höga mjölkintaget KAN vara ohälsosamt högt ur ett långtidsperspektiv men det är ytterst svårt att uttala sig om. Jag skulle inte oroa mig i alla fall.

Men jag kan inte hjälpa att undra hur du äter egentligen. Måste ju vara en helt bedrövlig kost om du bara får i dig lite drygt 40 gram protein utöver vasslepulver och mjölk!

Pepz
2010-01-06, 22:16
Men jag kan inte hjälpa att undra hur du äter egentligen. Måste ju vara en helt bedrövlig kost om du bara får i dig lite drygt 40 gram protein utöver vasslepulver och mjölk!


ja fy tusan
en kycklingfile sen inget mer eller?


Skärp kosten!!

Psyla
2010-01-06, 23:17
Några glas mjölk? En bunte köttbullar? Du måste ju lyckas få i dig protein på ett eller annat vis tycker jag..

Morty
2010-01-07, 01:23
40 gram protein? 80 kcal protein, sen klart??

Hur gör man det? 100 gram havregryn, 3 dl mjölk, 3 ägg, färdig.

Kauppi
2010-01-07, 03:08
40 gram protein? 80 kcal protein, sen klart??

Hur gör man det? 100 gram havregryn, 3 dl mjölk, 3 ägg, färdig.

även vid deff?

Toel
2010-01-07, 12:20
Jag är inte säker att jag förstår vad som är så bedrövligt. Vore det bedrövligt att ersätta t.ex protein från en kycklingfile eller från oxfile med vassle? Finns det några mikronutrienter jag går miste om eller vad är anledningen?

Anledningen till att inte får i mig så mycket annat protein är för att jag äter väldigt lite kött. Jag är inte vegetarian men äter väldigt lite kött. Jag brukar äta makrill och lax 2-3 ggr veckan ungefär. Resten av proteinet kommer då från mjölk, vassle samt det protein som finns i potatis, havregryn och mackor.

Förstår jag det rätt om mitt vassleintag i sig inte anses ha nackdelar för min hälsa men att det indirekt kan ha det genom att inte äter andra källor då jag s.a.s äter vassle istället?

Sniggel
2010-01-07, 12:31
Var får ni siffran 40 ifrån?
140 - 70 = 70.

70g är kanske lite om man försöker bygga muskler men helt tillräckligt för att tillfredsställa normalbehovet hos en människa. 70g protein från vassle utöver det kan nog hjälpa Toel på traven.

Toel: Vad jag förstår så lägger du till 70g vassle till kosten. Du ersätter alltså inget som du normalt hade ätit istället?

Jag tror inte 70g behöver vara någon fara så länge du tål mjölkprodukter i den mängden. Annars kanske 3 ägg om dagen hade kunnat vara en bra idé om du itne äter så mycket kött, då får du i dig cirka 20g protein till från nyttig mat och kan eventuellt skära ner på vassleproteinet till 50?

Eddie Vedder
2010-01-07, 12:33
Förstår jag det rätt om mitt vassleintag i sig inte anses ha nackdelar för min hälsa men att det indirekt kan ha det genom att inte äter andra källor då jag s.a.s äter vassle istället?

Ja.

Och det bedrövliga ligger helt enkelt i hur man ens lyckas. Jag fattar inte hur man gör för att äta på ett sunt sätt och få i sig så lite protein. Jag menar inte att vara dryg, det är bara helt ofattbart för mig.

Äter du potatis med proteindrink som lunch t.ex.?

Var får ni siffran 40 ifrån?

70 från vassleppulver + ( 3,4 x 8 ) från mjölk = 10 + 27.2 = 97.2

Prankie
2010-01-07, 12:34
Var får ni siffran 40 ifrån?
140 - 70 = 70.



Han dricker även 8 dl mjölk till vassleproteinet, där finns också nästan 30gram protein. ;)

Sniggel
2010-01-07, 12:42
Ok, jag tolkade som han får i sig 70g protein från vasslepulver. Och att han inte räknade in vasslet från mjölk i detta. Han får väl klargöra hur det ligger till :)

Toel
2010-01-07, 12:49
Äter du potatis med proteindrink som lunch t.ex.?


:D

Jag kan ge ett exempel på gårdagen (exklusive vasslen).

Frukost: Kaffe, apelsinjuice, mjölk, tre mackor med honung. Rapsolja.
Lunch: Stekt potatis och falukorv. Morötter. Ngn fet sås. Mjölk.
Mellanmål: Havregryn, banan, blåbär, mjölk (mixar själv). Rapsolja.
Middag: Makaroner, advokado, sallad, paprika, gurka, tomat, dressing och lite strimmlad skinka. Mjölk.

Toel
2010-01-07, 12:50
Ok, jag tolkade som han får i sig 70g protein från vasslepulver. Och att han inte räknade in vasslet från mjölk i detta. Han får väl klargöra hur det ligger till :)

Jag får i mig 70 gram vassle från vasslepulver. Utöver detta dricker jag mjölk så där tillkommer ju en del vassle och kasein (8x3.5 gram).

Maod
2010-01-07, 13:24
:D

Jag kan ge ett exempel på gårdagen (exklusive vasslen).

Frukost: Kaffe, apelsinjuice, mjölk, tre mackor med honung. Rapsolja.
Lunch: Stekt potatis och falukorv. Morötter. Ngn fet sås. Mjölk.
Mellanmål: Havregryn, banan, blåbär, mjölk (mixar själv). Rapsolja.
Middag: Makaroner, advokado, sallad, paprika, gurka, tomat, dressing och lite strimmlad skinka. Mjölk.

Vad sägs om att börja äta lite mer proteinrik mat då?

Ost istället för honung. Kyckling eller fisk istället för falukorv. Keso eller kvarg till mellanmål.

Varför äter du "lite strimlad skinka" när du kan äta en stor kycklingfile, en burk tonfisk eller varför inte stekt köttfärs?

Ägg är också gott och passar enligt mitt tycke till alla måltider.

1992_08
2010-01-08, 14:39
pengar my friend ;) gör en omelett smarrigt som fan, blanda i skinka i det :)

varför inte försöka testa att äta lite mer baljväxter ?

Morty
2010-01-08, 15:38
pengar my friend ;) gör en omelett smarrigt som fan, blanda i skinka i det :)

varför inte försöka testa att äta lite mer baljväxter ?

So true! Äter baljväxter dagligen i princip, det borde faktiskt de flesta göra.