handdator

Visa fullständig version : Anställningsintervju - klädsel


Ventor
2010-01-06, 15:23
Skall på anställningsintervju på måndagen hos ett företag (fryslager). Är det för dressat att komma med skjorta, mörka jeans samt finskor eller skall man ha något "lättare" på sig?

Ventor

mini
2010-01-06, 15:25
Vad ska du jobba med?

Larsson85
2010-01-06, 15:25
På intervju till ett lager hade jag bara kört med en snygg tröja.

Schylander
2010-01-06, 15:27
På intervju till ett lager hade jag bara kört med en snygg tröja.

Tänkte precis skriva samma

Avesta
2010-01-06, 15:31
En skjorta till ett par mörka byxor funkar bäst, även om det är lager.

Olegh
2010-01-06, 15:32
Inget fel med att se proper ut så länge man känner sig bekväm.

shadowfire
2010-01-06, 15:44
Hade inte "överklätt mig" iaf, ingen slirre eller finskor eller så.
Jeans + skjorta hade varit lagom relaxed men ändå lite mer uppklätt än random vardag kanske.
En tröja med en skjorta under hade också varit perfa.

Tricce
2010-01-06, 15:47
Skoteroverall, dom kommer vilja testa din förmåga att tåla kyla så intervjuerna för fryslager brukar hållas i just frysen!

LoTiX
2010-01-06, 15:53
Går du dit i skjorta och finbyxor och finskor är du alldeles för överklädd.

Testa chinos/mörka jeans, vanliga mörka skor och en vettig tröja.

Ventor
2010-01-06, 16:27
Går du dit i skjorta och finbyxor och finskor är du alldeles för överklädd.

Testa chinos/mörka jeans, vanliga mörka skor och en vettig tröja.

Det känns faktiskt mest naturligt, blir väl det då.

Tack för svaren.

Ventor

John M
2010-01-06, 16:38
Kan man vara för överklädd på en arbetsintervju?
Får man inte jobbet om man har kostym på sig på intervjun till ett lagerjobb?

Kör alltid kostym på intervjuer, men jag jobbar på kontor iofs.

mattilainen
2010-01-06, 16:45
Lista ut vad personen i fråga kommer ha för kläder och klä dig väldigt snarlikt. Detta ökar chanserna mycket då personen kommer se en liknelse i sig själv med dig samtidigt som han kommer komma ihåg dig.

Eller gå dit i normala kläder

mattilainen
2010-01-06, 16:46
Kan man vara för överklädd på en arbetsintervju?
Får man inte jobbet om man har kostym på sig på intervjun till ett lagerjobb?

Kör alltid kostym på intervjuer, men jag jobbar på kontor iofs.

Kom i kavaj till en jobbintervju på låt oss säga skroten/tippen/Sophämtare Så kan risken förhöjas att du inte får jobbet. Vad jag tror garanterat.

Hemi
2010-01-06, 17:09
Det där är intressant i bland. Till vissa jobb är det bra att vara jäkligt pigg i ögonen och ha rena propra arbetskläder på sig. Då ser det ut som man kan ta i med en gång. Det gäller att kunna passa in i jargonger också, någon slags medelväg. Om man vill ha jobbet altså. Jag vet inte men jag har själv anställt många gånger fast aldrig på en bank om man säger så.

Loke
2010-01-06, 19:35
Kan man vara för överklädd på en arbetsintervju?
Får man inte jobbet om man har kostym på sig på intervjun till ett lagerjobb?

Kör alltid kostym på intervjuer, men jag jobbar på kontor iofs.

Det är ju bara att tänka dig vad som skulle hända om du kom i frack, handskar och hög hatt på en intervju i din branch. Du skulle se ut som ett spektakel, som en person som antingen inte kommer passa på arbetsplatsen eller någon som försöker vara något helt annat än det han är. Vem skulle anställa en sådan om det fanns andra att välja på? Så nog går det alltid att vara överklädd.

Jag har varit på en intervju (visserligen av aningens mer informell karaktär, litet företag på liten ort och jag hade ett visst hum om vad chefen var för typ) där jag kom i arbetskängor, arbetsbyxor och hade med mig egna handskar. Det var helt rätt tror jag, det syntes direkt att jag hade erfarenhet av liknande arbetsplatser och var beredd att sätta igång att jobba direkt. Inte behöver man hålla på att leta efter lånekläder när man ska ut och titta på anläggningen heller.

LoTiX
2010-01-06, 19:41
Skall på anställningsintervju på måndagen hos ett företag (fryslager)

Kan man vara för överklädd på en arbetsintervju?
Får man inte jobbet om man har kostym på sig på intervjun till ett lagerjobb?

Kör alltid kostym på intervjuer, men jag jobbar på kontor iofs.

Gäller det inte ett administrativt jobb på det här företaget så går det absolut inte att applicera dina åsikter på hans situation. Och jo man kan vara alldeles för överklädd på en intervju.

jakke
2010-01-06, 19:44
Gäller det inte ett administrativt jobb på det här företaget så går det absolut inte att applicera dina åsikter på hans situation. Och jo man kan vara alldeles för överklädd på en intervju.

Fast en skjorta kommer man aldrig vara för överklädd med.

shut teh face
2010-01-06, 21:13
Jag har gått på intervju iklädd en gul kycklingdräkt. Förklarade helt enkelt att jag precis kommer från ett annat jobb (hade ett extraknäck och sökte ett extraknäck). ;)

Nej men jag kör alltid svarta skor, jeans, t-shirt och kavaj på alla intervjuer, och varje dag på jobbet också. Hmm och alla festliga tillfälligheter. Ja fantasin är inte stor, men sen bryr jag mig inte om kläder alls så länge det är rent.

Herr Heder
2010-01-06, 21:21
Något som nästan alltid fungerar är:

Skjorta: Blå/svart/vit. EJ kortärmad.
Bälte: Brunt/svart/mörkblått.
Byxor: Jeans eller chinos (beige).
Skor: Samma färg som bältet. Dock ej mörkblått.

Aldrig för uppklätt, men ger ett propert och seriöst intryck. Kan dock vara för "nerklätt" om man söker jobb på bank eller så, men då drar man på en kavaj och slips, i samma färg.

Färger ska vara samma inom vissa klädesplagg, enligt mig:

Kavaj och kostymbyxor.
Slips.
Skjorta och ev bröstnäsduk.
Byxor (ej kostymbyxor).
Bälte, handskar och skor.

Jockefoten
2010-01-06, 21:28
Suit up!
Chansen finns att du får en högre position på företaget, säg VD.

von huff
2010-01-06, 21:33
Rena stiliga kläder, kanske en kragskjorta+jeans för att vissa att du satsat lite iaf.Man behöver inte överdriva i dettafall med klädseln

MrPowa
2010-01-06, 21:52
Varför ska man klä upp sig bara för ett jobb ?