handdator

Visa fullständig version : nedbrytning av kött?


Nate
2003-09-15, 18:12
Är det svårt för magen att bryta ned kött? Har nämligen börja se ett samband mellan illamående-magont och köttätande. Mår ofta illa om jag äter mkt kött. Iaf helkött... fisk kan man få magont av medan fiskbullar går bra. Kotletter och liknande är inte heller någon hit... Har levt som helvegetarian förut, kan det ha nåt med saken att göra?

The Dwag
2003-09-15, 18:34
Klart inte kroppen har det... den är designad för att bryta ner kött mm… kanske är din kropp ovan vid vissa kryddor osv.

Nate
2003-09-15, 19:09
Originally posted by The Dwag
Klart inte kroppen har det... den är designad för att bryta ner kött mm… kanske är din kropp ovan vid vissa kryddor osv.

om man itne ätit kött under flera år kanske den "glömmer" eller nåt. I dont know... kryddar iaf itne köttet jag äter med några speciella kryddor... salt?

Prankie
2003-09-15, 19:17
kött är lättare att bryta ner än grönsaker.

King Grub
2003-09-15, 19:18
Om man inte har några speciella åkommor tror jag inte man blir känsligare mot köttintag om man varit utan animaliska produkter några år, annat än just vid en eventuell övergång till allätardiet igen.

Sverker
2003-09-15, 19:45
Börja med lite magrare kött. Kött har en större andel mättat fett som gör att det ligger kvar lite längre i magsäcken.

Välj lite finare kött som file eller innanlår. Det innehåller lite mindre bindvävsprotein. Bindvävsprotein tar längre tid att spjälka upp.

Framdelskött som högrev behöver kokas LÄNGE för att mjuka upp bindväven. Därefter blir köttet mycket lättare att spjälka upp.

Kött är en fantastisk källa till fullvärdigt protein och viktiga mineraler som järn, zink och selen. Komplett uppsättning av B-vitaminerna följer med också.

Nate
2003-09-15, 19:52
Originally posted by Sverker
Börja med lite magrare kött. Kött har en större andel mättat fett som gör att det ligger kvar lite längre i magsäcken.

Välj lite finare kött som file eller innanlår. Det innehåller lite mindre bindvävsprotein. Bindvävsprotein tar längre tid att spjälka upp.

Framdelskött som högrev behöver kokas LÄNGE för att mjuka upp bindväven. Därefter blir köttet mycket lättare att spjälka upp.

Kött är en fantastisk källa till fullvärdigt protein och viktiga mineraler som järn, zink och selen. Komplett uppsättning av B-vitaminerna följer med också.

har bara ätit magert kött som sejfile, kycklingfile... känns ändå alltid konstigt i magen efteråt.

Mago
2003-09-15, 21:51
Spinner vidare lite på en egen fråga om det går bra :)

Är pasta svårsmält? Jag kan få GRYM! magknip om jag äter mycket pasta. Speciellt om jag ätit lite sämre tidigare/längesen jag åt.. men det är väl ganska självklart(?)

Får riktigt ont i upp till en timme

Megatuttarna
2003-09-15, 22:10
Originally posted by Nate


har bara ätit magert kött som sejfile, kycklingfile... känns ändå alltid konstigt i magen efteråt.

Va jobbigt, testa å koka köttet, gör någon soppa av det hela som är ganska neutral, vissa brukar må sämre i magen av stekt mat än vad de gör av kokt.

Snafu
2003-09-15, 23:28
ett tjej jag dejtade på gymnasiet var vegetarian men började äta kött igen men fick för ont i magen för att kunna fortsätta göra det, så hon slutade. Hur länge hon försökte minns jag dock inte. Åt inte du bara bröd från bageriet?

Sverker
2003-09-16, 05:56
Originally posted by Nate


har bara ätit magert kött som sejfile, kycklingfile... känns ändå alltid konstigt i magen efteråt.

Konstigt. Fisk och kyckling är typisk skonsam kost att äta efter sjukdom och operation. :confused:

Nackdelen är att varken kyckling eller fisk har samma höga innehåll av mineraler som rött kött, nöt, häst och griskött.

Nate
2003-09-16, 07:04
Originally posted by Snafu
ett tjej jag dejtade på gymnasiet var vegetarian men började äta kött igen men fick för ont i magen för att kunna fortsätta göra det, så hon slutade. Hur länge hon försökte minns jag dock inte. Åt inte du bara bröd från bageriet?

näe, jag lever inte endast på bröd :thefinger

Nate
2003-09-16, 07:05
Originally posted by Sverker


Konstigt. Fisk och kyckling är typisk skonsam kost att äta efter sjukdom och operation. :confused:

Nackdelen är att varken kyckling eller fisk har samma höga innehåll av mineraler som rött kött, nöt, häst och griskött.

Testat nötkött nångång men det var ännu värre...

Grahn
2003-09-16, 07:08
Du får väl ta en invänjningsperiod med mindre bitar kött, kanske köttfärs i små mängder.

Magen kan ofta reagera på saker den är ovan vid.

Daemon
2003-09-16, 09:10
Har en tjejkompis som reagerar likadant, hon blev vegetarian som tonåring därför att hon fick magproblem av kött.
Hennes mage klarar av små mängder "vitt kött" (kycklingfile, torsk etc (som Sverker säger))

Mao. du är inte helt ensam om att ha problem med kött, vet tyvärr inte vad det beror på.

Ozz
2003-09-16, 11:00
Gissar att det beror på nån brist hos något av proteaserna som bryter ner protein i magen...

Megatuttarna
2003-09-16, 19:06
Originally posted by Ozz
Gissar att det beror på nån brist hos något av proteaserna som bryter ner protein i magen...


Eller nåt med pepsinet?

tortured
2003-09-16, 19:52
magen blir lätt sur av kött, det kanske är det..?

Nate
2003-09-16, 20:45
JAg har ingen aning iaf... går bra i små mängder men om man äter ett rejält mål med kött som bas så känns det inte alls bra i magen.

Megatuttarna
2003-09-16, 20:55
Har du försökt trappa upp successivt?

Nate
2003-09-16, 21:33
Originally posted by Megatuttarna
Har du försökt trappa upp successivt?

inte medvetet men man kan väl säga att det har varit en successiv upptrappning...

Ozz
2003-09-16, 22:31
Originally posted by Megatuttarna



Eller nåt med pepsinet?

Pepsin är ett proteas.

STarfish
2003-09-17, 08:37
Jag hadde en jobbar kompis som varit vegetarian/vegan nånting i 7 år... sen en dag så fick han för sig och köpa en pizza med kebab, jag lovar dig han spydde ner hela lunch rummet och han fick åka hem och var sjuk i 1 vecka... men han åt lite kött då o då under några veckor sen gick det bra och äta en normal middag med kött utan problem... men det tog ett tag...

men han hadde VIP kort på WC:n :laugh: :laugh:

Gammelyxan!
2003-09-17, 12:31
Prova att käka en matsked psyllumfrön med måltiden, kan hjälpa !

"stenålders-kost" är ju kung för magen/kroppen!

Mer kött åt folket


Rensa stan skjut en vegan...:eating: