handdator

Visa fullständig version : Tonfisk


bataki
2010-01-06, 15:18
Hallå!
Jag är bara nyfiken...
Ni som skriver att ni äter en burk tonfisk. Tar ni bara fram burken, sprättar upp den och äter direkt ur burken?

F.W.Y.H
2010-01-06, 15:24
Det har jag svårt att tro, går ju att få den godare väldigt lätt!

Hank
2010-01-06, 15:26
Jag har inga problem att äta rakt från burken, vilket jag ofta gör under diet när jag inte pallar göra något annat.

Annars finns det hur många olika sätt som helst att blanda tonfisk. Tror det finns nån tråd här inne om tonfiskrecept också.

Laajo
2010-01-06, 15:37
Brukar också köra på att äta direkt ur tonfiskonserven men ibland så brukar jag lägga tonfisken på en tallrik och därefter köra på lite ost och sedan in i Micron, blir kanon gött!

ThisIsTheOne
2010-01-06, 16:10
Ett långskott, men...

Har nån käkat Hemköps tonfiskbiffar? 25 spänn för 250 gram, tydligen. Med tanke på vad tonfiskfilé kostar färsk i fiskdisken och på restauranger undrar jag vad det är för kött i dessa.

mikaelj
2010-01-06, 16:35
Hallå!
Jag är bara nyfiken...
Ni som skriver att ni äter en burk tonfisk. Tar ni bara fram burken, sprättar upp den och äter direkt ur burken?

Blandat med mjukost och surkål till en gratäng.
Med majonnäs och grönsaker
I krossade tomater som soppa

tsp
2010-01-06, 17:18
Ett långskott, men...

Har nån käkat Hemköps tonfiskbiffar? 25 spänn för 250 gram, tydligen. Med tanke på vad tonfiskfilé kostar färsk i fiskdisken och på restauranger undrar jag vad det är för kött i dessa.

Vad kostar en burk tonfiskfilé då? Jo från 4-17kr typ.. Vad är det som säger att det skulle vara "riktig" tonfiskfilé i deras biffar? Är väl antagligen burktonfisk som är blandad med lite ägg, mjöl osv.

Ristretto
2010-01-06, 17:24
För det mesta sprättar jag bara en burk och klämmer i mig med en sked ovanför diskhon.

Eriic
2010-01-06, 17:25
Äta det på en smörgås :)

tsp
2010-01-06, 17:29
För att svara på TS fråga så är det väldigt olika. Ibland äter jag det i en enkel sallad med lite bönor, lök, tomat, gurka. Ibland öppnar jag bara burken och häller på lite sötsur chillisås. Oftast senaste alternativet under deff.

Per B
2010-01-06, 17:37
Jag äter just nu Kelda Oriental Curry (sopppa, 5 dl) som jag har haft gul lök, broccoli, 1 klick kesella och en burk tonfisk i vatten i... det blev grymt gott! :)

Äter jag direkt ur burken så tillsätter jag lite rapsolja, annars blir det så torrt att det nästan fastnar i halsen (jag köper alltid tonfisk i vatten).

austria
2010-01-06, 17:53
Brukar köra tonfisk på macka med stark tacosås, funkar helt ok.

Biff3n
2010-01-06, 18:07
Jag känner en kille som gör köttgröt. Havregrynsgröt med köttfärs eller tonfisk, kanske värt ett försök?

pazzion
2010-01-06, 18:10
en burk tonfisk med hackad gul lök, salt, vit peppar, curry (mycket!), tabasco, vitlökschili och majonnäs - en klick eller två. Blanda och ha på macka! Gott som satan :)

ThisIsTheOne
2010-01-06, 19:04
Vad kostar en burk tonfiskfilé då? Jo från 4-17kr typ.. Vad är det som säger att det skulle vara "riktig" tonfiskfilé i deras biffar? Är väl antagligen burktonfisk som är blandad med lite ägg, mjöl osv.

Nej precis, det var ju det jag frågade? Att det är något utblandat låter väl dock rätt troligt.

Eddie Vedder
2010-01-06, 19:34
Nej precis, det var ju det jag frågade? Att det är något utblandat låter väl dock rätt troligt.

Vad exakt undrar du över när du ifrågasätter hur "äkta" det är? Tycker du det är billigt menar du?

ThisIsTheOne
2010-01-06, 19:39
Vad exakt undrar du över när du ifrågasätter hur "äkta" det är? Tycker du det är billigt menar du?

Ja, jag tyckte det lät väldigt billigt. Men det närmaste jag kommit tonfisk och priset på den är filén i fiskdisken samt den man käkar ute. Så jag kan vara helt ute och cykla.

-Englund
2010-01-06, 19:42
Jag brukar äta direkt ur burken. Riktigt tort och äckligt, men man får skylla sig sj.

Eddie Vedder
2010-01-06, 19:44
Ja, jag tyckte det lät väldigt billigt. Men det närmaste jag kommit tonfisk och priset på den är filén i fiskdisken samt den man käkar ute. Så jag kan vara helt ute och cykla.

100 kronor/kg känns i mina ögon dyrt. Jag tycker definitivt inte att en 125 gram tonfiskbiff för 12.50 känns billig.

ThisIsTheOne
2010-01-06, 19:54
100 kronor/kg känns i mina ögon dyrt. Jag tycker definitivt inte att en 125 gram tonfiskbiff för 12.50 känns billig.

Den färska, så färsk tonfisk nu blir i Sverige, kostar strax under 400 per kg så jag tyckte det lät billigt.

Brickhead
2010-01-06, 20:08
någon som kör tonfisk i mixer med blandning? jag har aldrig testat det, äre något bra/gott?

Eddie Vedder
2010-01-06, 20:20
någon som kör tonfisk i mixer med blandning? jag har aldrig testat det, äre något bra/gott?

Jag har mixat tonfisk när den inte var fnfördelad nog för biffar. Smaken är givetvis densamma. Bara annan konsistens.

Brickhead
2010-01-06, 20:41
Men hade du inget annat i då isf?

Eddie Vedder
2010-01-06, 20:49
Men hade du inget annat i då isf?

ägg, finhackad lök, soja, sambal oelek och kryddor.

tsp
2010-01-06, 20:54
Nej precis, det var ju det jag frågade? Att det är något utblandat låter väl dock rätt troligt.

Ja, jag tyckte det lät väldigt billigt. Men det närmaste jag kommit tonfisk och priset på den är filén i fiskdisken samt den man käkar ute. Så jag kan vara helt ute och cykla.

Den färska, så färsk tonfisk nu blir i Sverige, kostar strax under 400 per kg så jag tyckte det lät billigt.

Men kan du inte fatta att vad biffen består av är BURKTONFISK, ägg, mjöl och tillsatser samt krydda? Det är INTE billigt! Gör egna biffar själv! Köp 6 burkar billig tonfisk, ett tjog ägg och ett paket mjöl för sammanlagt 60-70kr så har du en jääävla massa tonfiskbiffar sen.

Varför envisas du med att tro att det ska vara något annat än vad det är?

ThisIsTheOne
2010-01-06, 21:03
Men kan du inte fatta att vad biffen består av är BURKTONFISK, ägg, mjöl och tillsatser samt krydda? Det är INTE billigt! Gör egna biffar själv! Köp 6 burkar billig tonfisk, ett tjog ägg och ett paket mjöl för sammanlagt 60-70kr så har du en jääävla massa tonfiskbiffar sen.

Varför envisas du med att tro att det ska vara något annat än vad det är?

Du behöver inte bli alldeles till dig i pojkkallingarna. :) Jag uppfattade det som att du inte heller visste om det var packad burktonfisk eller fryst filé, men då missförstod jag helt enkelt.

tsp
2010-01-06, 21:48
Du behöver inte bli alldeles till dig i pojkkallingarna. :) Jag uppfattade det som att du inte heller visste om det var packad burktonfisk eller fryst filé, men då missförstod jag helt enkelt.

Jag blir väldigt lätt till mig i kalsongerna ska du veta, 15 år å pojksnoppen står i salut!

Stråhle
2010-01-06, 22:20
Brukar köpa euroshoppers finfördelad tonfisk i olja, silar bort oljan ser sköljer jag ner det med vatten bara. Köpte just 16 burkar *flex*

beckman88
2010-01-06, 22:51
Ingen som har testat tonfisk på tub?
http://www.abba.se/produkter/fiskbullar_tonfisk/tonfisk/abba_tonfisk_pa_tub/
Rätt dyrt i längden dock.

kalaskonrad
2010-01-06, 22:56
Jag måste säga att jag är ett stort fan utav de här lågbudgets-burkarna för 5-7kr/st. De käkas vanligtvis direkt ur burken, busy lifestyle;) fast när jag känner för att lyxa till det finns det ju nästan oändligt med olika, roliga recept. Biffar med olika smak, grytor/soppor, tillsammans med en kvarg-baserad sås osv... That's what I call heavy amounts of protein :hbang:

Fiskentuggarplast
2010-01-07, 00:22
Ett långskott, men...

Har nån käkat Hemköps tonfiskbiffar? 25 spänn för 250 gram, tydligen. Med tanke på vad tonfiskfilé kostar färsk i fiskdisken och på restauranger undrar jag vad det är för kött i dessa.

De är goda iaf :D

tsp
2010-01-07, 21:20
Ingen som har testat tonfisk på tub?
http://www.abba.se/produkter/fiskbullar_tonfisk/tonfisk/abba_tonfisk_pa_tub/
Rätt dyrt i längden dock.

Jag har! Rätt gott att ha på mackan, fast ingen sån där klar favorit direkt. Är i så fall godare med makrill på tub *drool*

Jag måste säga att jag är ett stort fan utav de här lågbudgets-burkarna för 5-7kr/st. De käkas vanligtvis direkt ur burken, busy lifestyle;) fast när jag känner för att lyxa till det finns det ju nästan oändligt med olika, roliga recept. Biffar med olika smak, grytor/soppor, tillsammans med en kvarg-baserad sås osv... That's what I call heavy amounts of protein :hbang:

Smakar ju för satiken kattmat att äta det där räliga direkt ur burken. *spy*

kalaskonrad
2010-01-07, 22:04
Jag har! Rätt gott att ha på mackan, fast ingen sån där klar favorit direkt. Är i så fall godare med makrill på tub *drool*



Smakar ju för satiken kattmat att äta det där räliga direkt ur burken. *spy*

Ja och luktar som kattmat:naughty: Det är jävligt tur att jag inte är särskilt kräsen i maten! Superbilligt käk som mättar väldigt bra på låga kcal, om nu deff är målet.

AlmostRipped
2010-01-07, 22:17
Tycker det är gott med tonfisk så brukar äta det ganska ofta...

Tonfiskröra funkar alltid, bara röra ihop på spisen med creme fraiche elr liknande och sen krydda med salt o peppar + kryddor du gillar! (Pesto eller ajvar funkar alltid om man vill lyxa till det extra)

Tonfiskbiffar är extremt gott, 150g tonfisk + 1 ägg + kryddor brukar jag köra.. Du kan ha lite mjöl och lök i också om du vill... med broccoli och vitkålsallad om du deffar.

Sen om man verkligen gillar tonfisk funkar det att ha med i det mesta.. stek ihop det med lök, paprika, kryddor, svamp, ajvar och salt o peppar funkar också bra! Finns oändligt mkt att göra bara o experimentera fram vad du tycker om :hbang: