handdator

Visa fullständig version : "Taggiga" musklerna/senorna mellan lats och bröst


Arnoldisnumerouno
2010-01-06, 13:02
Vad är detta och i vilka övningar är den/det aktivt?

nyrjoh
2010-01-06, 13:04
Serratus anterior. T ex ffa pressar ovanför huvudet men även pressar framåt, ffa då ej liggande på bänk. T ex armhävningar.

malleman
2010-01-06, 13:11
Serratus anterior drar skulderbladen framåt, mot bröst ryggen. Har man s.k. ving scapula, (skulderblad som sticker ut). Så är bl.a. den här muskeln svag.

Stabiliserar vid många övningar för överkroppen, men kan tränas separat genom protraktion, alltså att man för axlarna framåt, t.ex. så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html

Har man lågt BF så blir den tydligare, såklart...

MVH

Seb74
2010-01-06, 13:17
Serratus anterior drar skulderbladen framåt, mot bröst ryggen. Har man s.k. ving scapula, (skulderblad som sticker ut). Så är bl.a. den här muskeln svag.

Stabiliserar vid många övningar för överkroppen, men kan tränas separat genom protraktion, alltså att man för axlarna framåt, t.ex. så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html

Har man lågt BF så blir den tydligare, såklart...

MVH

Hah, det där är nästan min rehabövning för axel (för att stärka nån stabiliserande muskel där bak i skulderbladstrakten som ska hjälpa)....fast jag gör den liggande på rygg, och bara med höger arm.

Sheogorath
2010-01-06, 13:50
Hah, det där är nästan min rehabövning för axel (för att stärka nån stabiliserande muskel där bak i skulderbladstrakten som ska hjälpa)....fast jag gör den liggande på rygg, och bara med höger arm.

Muskeln går bak och fäster in på skulderbladet, så din rehabövning tränar precis den muskeln som trådskaparen frågar om.

Morty
2010-01-06, 14:45
Tycker att den ser så jävla nice ut, den muskeln.

Protraktions-bänkpress som övning för den? Vad tror ni lärda?

Sheogorath
2010-01-06, 18:31
Tycker att den ser så jävla nice ut, den muskeln.

Protraktions-bänkpress som övning för den? Vad tror ni lärda?

Jag tror på den som stärkande/rehabiliterande övning i en senare fas, men inte som massabyggare. Som massabyggare för Serratus skulle jag säga pressar över huvudet. Gärna pushpressar så att man får maximalt stor vikt när överarmarna brytit parallell-läget med golvet, där Serratus jobbar mest aktivt (med utåtrotationen och höjningen av skapula).

-Englund
2010-01-06, 19:37
Nu förstår jag varför den muskelgruppen har utvecklats på mig efter jag slutat träna på gymmet och gjort på tok för mycket armhävningar... :D

Ristretto
2010-01-06, 19:42
Så militärpress aktiverar nämnda muskler?

Sheogorath
2010-01-06, 19:51
Så militärpress aktiverar nämnda muskler?

Muskel. Serratus anterior. Ja, jag anser som sagt att militärpress (och då gärna med kick för att komma förbi starten där muskeln inte arbetar nämnvärt) är den bästa övningen för muskeln (i muskelbyggande syfte). Har man däremot försvagning/dålig innervering eller en på annat sätt dysfunktionell Serratus är push-press/militärpress däremot för komplexa övningar, och man bör fokusera på anpassade rehabiliteringsövningar tillsvidare.

Hotan
2010-01-06, 20:04
Om det hugger till ibland i "nere" vid högra skulderbladet när man kör hantelpress över huvudet, kan det vara Serratus anterior som är svag? Händer ibland, dock inte alltid.

Sheogorath
2010-01-06, 20:11
Om det hugger till ibland i "nere" vid högra skulderbladet när man kör hantelpress över huvudet, kan det vara Serratus anterior som är svag? Händer ibland, dock inte alltid.

Så kan det vara, men det skulle kunna vara annat också. Om du får ordentliga besvär av det råder jag dig att söka upp en sjukgymnast som får titta på det noggrannare. Internet-diagnoser vågar jag mig bara på om det är tydligare symtom än så :) Att sänka vikterna en aning och fokusera på skulderbladens rörelse (framåt/uppåt) och att hålla skulderbladen pressade mot bröstkorgen kan vara ett sätt att få bättre neuromuskulär kontakt med muskeln. Kan vara något att testa och se om besvären försvinner sen när du höjer vikterna igen.

Arnoldisnumerouno
2010-01-06, 21:57
Tack för bra svar!

Hotan
2010-01-07, 00:14
Så kan det vara, men det skulle kunna vara annat också. Om du får ordentliga besvär av det råder jag dig att söka upp en sjukgymnast som får titta på det noggrannare. Internet-diagnoser vågar jag mig bara på om det är tydligare symtom än så :) Att sänka vikterna en aning och fokusera på skulderbladens rörelse (framåt/uppåt) och att hålla skulderbladen pressade mot bröstkorgen kan vara ett sätt att få bättre neuromuskulär kontakt med muskeln. Kan vara något att testa och se om besvären försvinner sen när du höjer vikterna igen.

Okej! Tack. Har bara känt av det några gånger. Efter att jag började värma upp skuldrorna/axlarna ordentligt så har jag inte känt av det alls. Men får uppsöka sjukgymnast om det kommer tillbaka.

Morty
2010-01-07, 01:13
Jag tror på den som stärkande/rehabiliterande övning i en senare fas, men inte som massabyggare. Som massabyggare för Serratus skulle jag säga pressar över huvudet. Gärna pushpressar så att man får maximalt stor vikt när överarmarna brytit parallell-läget med golvet, där Serratus jobbar mest aktivt (med utåtrotationen och höjningen av skapula).

Borde jag kunnat lista ut själv... Tack!

Martin Löwgren
2010-01-07, 04:32
Vad är detta och i vilka övningar är den/det aktivt?

Serratus anterior är den viktigaste skulderbladsstabilisatorn och tränas bäst med rörelser som innebär en abduktion av skulderbladen.

Den aktiveras även i stor utsträckning (men då mest som stabilisator) i övningar som bänkpress, axelpress med mera.

Arnoldisnumerouno
2010-01-07, 18:40
Vad i hela fridens namn gör du uppe 04.32 Martin:D

-Englund
2010-01-07, 18:48
Vad i hela fridens namn gör du uppe 04.32 Martin:D

äter elr tränar?

Martin Löwgren
2010-01-07, 20:36
Vad i hela fridens namn gör du uppe 04.32 Martin:D

Jag gick upp 04:30 (annars alltid 06:00) för att hinna svara på massa mail och klara av massa pappersarbete innan det var dags att befinna sig på operationssalen.

Assisterade 3st ryggoperationer idag, så jävla mäktigt *flex*

Arnoldisnumerouno
2010-01-07, 20:54
Jag gick upp 04:30 (annars alltid 06:00) för att hinna svara på massa mail och klara av massa pappersarbete innan det var dags att befinna sig på operationssalen.

Assisterade 3st ryggoperationer idag, så jävla mäktigt *flex*

Vilket sjukhus?

Marcus H
2010-01-07, 22:04
men om man vill at skulderbladen ska in lite i ryggen då? är det den övningen (press frammåt med hantlarna) som funkar då eller?

Arnoldisnumerouno
2010-01-08, 08:36
Om skulderbladen roteras ihop och inåt i ryggen (om jag förstått det rätt?)... då borde alltså även axlarna dras bak lite om man tränar denna muskel? Att bli av med gorillahållningen vore ju inte fel.

Sheogorath
2010-01-08, 12:19
Om skulderbladen roteras ihop och inåt i ryggen (om jag förstått det rätt?)... då borde alltså även axlarna dras bak lite om man tränar denna muskel? Att bli av med gorillahållningen vore ju inte fel.

Njae. Serratus anterior gör inte inåtrotation/adduktion ("dra ihop") skulderbladen. Den gör motsatt rörelse, d.v.s. faktiskt en del av det som är "gorillahållningen". Men i praktiken är det aldrig Serratus anterior som är för stark eller stram och därför orsakar gorillahållning, utan det är framförallt stela pectoraler och/eller svaga rhomboideii/trapezius pars transversa (mellersta trapezius). Om man upplever att skulderbladen "står ut" från kroppen" behöver detta inte heller vara svaghet i Serratus, utan helt enkelt att man har relativt liten muskelmassa mellan skulderbladen.

Martin Löwgren
2010-01-08, 16:41
Vilket sjukhus?

Sankt Göran.