handdator

Visa fullständig version : proteinpulver, skriv ngt dåligt om det!


Marcus H
2010-01-06, 12:42
tja, kan inte nån skriva nått dåligt om vassleprotein? (om det finns ngt)
Nu menar jag inte att jag ska ta 10 prottedrinkar om dagen, men hade tänkt ungefär 2 st/dag. jag kör på whey-80.
MVH

Ps: det är min pappa som inte gillar att jag tar proteinpulver.

Godfella
2010-01-06, 12:48
Finns inget dåligt, är som vilket protein som helst, bara att det är i pulverform.

mikaelj
2010-01-06, 12:51
Mer specifikt är det kolhydrat- och fettreducerad torrmjölk...

Marcus H
2010-01-06, 13:01
Tack!

Mr.Sarkastisk
2010-01-06, 14:04
Skulle väl vara sötningsmedlet..

Eriic
2010-01-06, 14:39
Det kostar väl en del, sötningsmedel om man bryr sig om det, man får diska shakern?
finns väl inte så särskilt mkt negativt

mikaelj
2010-01-06, 14:48
Det är en billig proteinkälla.

Piledahl
2010-01-06, 15:07
för mycket minskar testot

King Grub
2010-01-06, 15:16
för mycket minskar testot

I blodet. Irrelevant. Ju mer protein, desto mer muskler.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8X-4S5KX8H-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=14bf6f2d1f103e5d3a518b603ebea07e

Yeahvlen
2010-01-06, 15:16
Det är många äldre som har den synen till proteintillskott. Men... det är helt okej att ta alla möjliga "vitamin- och mineraltillskott".

Säg att det är ditt eget val. Det är inget annat än mjölkens protein vassle man framtsällt i pulverform. Det är billigare än vanlig mjölk, och en av de bättre proteinvarianterna för muskeluppbyggnad. Det blir billigare för din far än ifall du skulle druckit motsvarande från vanlig mjölk.

Crocker
2010-01-06, 15:18
Hur mycket minskar testot?

Sverker
2010-01-06, 15:21
Litar du inte på King Grub ?
Är det irrelevant så är det helt irrelevant.

Crocker
2010-01-06, 15:27
Jo jag litar på han. (Om du syftade på mitt inlägg.)
Men jag vart bara nyfiken. ;)

King Grub
2010-01-06, 15:29
Hur mycket minskar testot?

Det handlar inte om proteinpulver i sig, utan protein i allmänhet.

Vid proteinintag efter styrketräning sjunker testosteronnivåerna dramatiskt. Nivåerna i blodet. Sänkta testosteronnivåer i blodet är inte dåligt för muskeluppbyggnaden, om det beror på större upptag i muskulatur och anabola receptorer...

Testosteron hit eller dit; mer protein = mer muskler. Även mer protein efter det att proteinbehovet är täckt.

It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

Crocker
2010-01-06, 15:40
Tack!

cjs
2010-01-06, 15:55
tja, kan inte nån skriva nått dåligt om vassleprotein? (om det finns ngt)
Nu menar jag inte att jag ska ta 10 prottedrinkar om dagen, men hade tänkt ungefär 2 st/dag. jag kör på whey-80.


Billiga vasslekoncentrat (som t.ex. Whey-80) med en massa laktos kommer antagligen göra att du pruttar mycket och äckligt samt får uppsvälld mage och ser tjock ut :-) Fast alla är ju inte så känsliga..

Trapper Buzz
2010-01-06, 15:57
Helt onödigt och dyrt. Säkert äckligt också.

young_george
2010-01-06, 16:01
Helt onödigt och dyrt. Säkert äckligt också.

Onödigt? Om du menar absolut nödvänligt för överlevnad, så har du säkert rätt. Men inte för muskeluppbyggnad.

Dyrt? Ge gärna exempel på en billigare proteinkälla

Morty
2010-01-06, 16:10
Helt onödigt och dyrt. Säkert äckligt också.

Om man är den som är den så är allt över typ 50 gram per dag onödigt. Nu är man inte den, utan vill ha muskler. Då kan vi gå mycket högre.

Dyrt? Nej: http://www.proteinperkrona.se/

Äckligt? Beror väl på märke etc. Kolo pure whey skogsbär är riktigt jäkla god!

Trapper Buzz
2010-01-06, 16:13
Överskattat. Allt som finns i proteintillskott finns i mat - ät mat istället.
Jag har knappt sent sånadär tillskott på vykort, än mindre testat;
och jag ökar mer än dom flesta. Konstigt va! Rätt kost är nyckeln.

Trapper Buzz
2010-01-06, 16:14
---

Dyrt? Ge gärna exempel på en billigare proteinkälla

Ägg.

Morty
2010-01-06, 16:17
Ägg.

Tyvärr inte. Dessutom mycket fett i ägg, inte optimalt efter träningen.

http://www.proteinperkrona.se/

King Grub
2010-01-06, 16:17
Det finns inget speciellt negativt med vassleprotein. Tvärtom är det överväldigande fördelar som dominerar, både vad gäller muskeluppbyggnad och hälsa.

Trapper Buzz
2010-01-06, 16:20
Mat är alltid bättre. Tillskott leder till slarv med maten. Ägg innehåller en massa andra nyttigheter också. Att fett skulle vara till nackdel var det dummaste jag hört.

King Grub
2010-01-06, 16:22
Tillskott leder till slarv med maten.

Tala för dig själv.

Det du säger stämmer inte. Och stämmer det på dig, är det hos dig problemet ligger, inte hos proteinpulvret.

Vassleprotein är billigt, nyttigt, hälsosamt och muskeluppbyggande.

Eddie Vedder
2010-01-06, 16:23
Tillskott leder till slarv med maten.

Nej det gör det inte.

I mitt fall är det tvärtom. Tar jag bara så lte som en vanlig dos EAA (10 gram typ) så känner jag att jag har god tid på mig att fixa till en mer vällagad måltid än om jag skulle känna att jag har bråttom hem och slänger ihop snabbast möjliga bara.

Slartibartfast
2010-01-06, 16:23
Skulle väl vara sötningsmedlet..

Finns inget sötningsmedel i naturellt pulver.

young_george
2010-01-06, 16:23
Ägg.

4.9g Protein per krona. Ägg (24-pack), 1.44 kg

Alltså dyrare per krona än proteinpulver där du kan få närmare.

Sen är det ju inte särskilt lätt att få i sig mängden protein som krävs genom bara ägg heller. Särskilt inte om du vill upp över 2g protein/kg.

Morty
2010-01-06, 16:26
Mat är alltid bättre. Tillskott leder till slarv med maten. Ägg innehåller en massa andra nyttigheter också. Att fett skulle vara till nackdel var det dummaste jag hört.

Puh. Efter träning vill man ha ett kraftigt flöde av aminosyror för att maximalt stimulera proteinsyntes. För att uppnå detta krävs en snabb magsäckstömning och lättillgängligt protein. EAA är det optimala (trots att det inte är protein om vi ska vara noga :P) eftersom detta tillskott absorberas otroligt snabbt. Vassle är även det mycket bra, eftersom det absorberas mycket snabbt, och kanske även pga hög lysinhalt.

Ägg å andra sidan tas inte upp snabbt. Proteinet är koagulerat och utgör endast 37% av totala energin i ett ägg. Dessutom är det i fast form, och måste spjälkas både i munnen och magen innan upptaget kan börja. Äggets fett är självklart nyttigt, och ägg är utan tvekan ett optimalt livsmedel, men det slöar ner magsäckstömningen onödigt mycket. Äggen passar bättre någon timma efter träningen, när EAA/vassle redan tagits upp.

Nu har vassle även ytterligare hälsofördelar utöver den uppenbara muskelbyggande aspekten. Visst ökade vassle insulinkänsligheten över en längre period, trots stor initial insulinutsöndring?

Morty
2010-01-06, 16:28
Vilket flamewar det blev på stackars trapper buzz. Man ska inte röra Kolos älskade vasslepulver!

Vågar man efterlysa en studie på de "övriga" hälsoaspekterna?

Eddie Vedder
2010-01-06, 16:29
Visst ökade vassle insulinkänsligheten över en längre period, trots stor initial insulinutsöndring?

Ja

Vill man absolut ha något negativt att säga om vassleprotein som sådant så är det första jag kommer på att det för många ger akne.

Trapper Buzz
2010-01-06, 16:31
Hade ändå tänkt ge mig.
Knapra ni ert kära pulver, jag vet vilkensorts communitysida jag befinner mig på.

Jag föredrar vanlig mat och skulle aldrig ta kosttillskott,
Däremot skulle jag ha skrivit "kan leda till slarv".

Jag viker dock aldrig från min synpunkt att folk äter för lite fisk och husmanskost.

King Grub
2010-01-06, 16:31
Vågar man efterlysa en studie på de "övriga" hälsoaspekterna?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=18187438&ordinalpos=48

http://www.nature.com/oby/journal/vaop/ncurrent/abs/oby2009397a.html

Glenfiddich
2010-01-06, 16:31
Ja

Vill man absolut ha något negativt att säga om vassleprotein som sådant så är det första jag kommer på att det för många ger akne.

Precis!

Det enda jag kan komma på är finnar(akne). Sen kanske risig mage i början, men det gick över efter första shakern för mig så.

Morty
2010-01-06, 16:43
Jag viker dock aldrig från min synpunkt att folk äter för lite fisk och husmanskost.

Spelar det någon roll om 300 kcal potatis med pannbiff och brunsås ersätts med vassle och 3dl mjölk?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=18187438&ordinalpos=48

http://www.nature.com/oby/journal/vaop/ncurrent/abs/oby2009397a.html

This study demonstrated that supplementation with whey protein improves blood pressure and vascular function in overweight and obese individuals.

Improves blood pressure... Min mor har för lågt blodtryck, tror du att "improve" betyder stabilisera? Generellt betyder det ju sänka.

Tack så mycket för snabba länkar. Du är king!

Trapper Buzz
2010-01-06, 16:51
Pannbiff och brunsås är säkert utbytbart. Potatis vill jag dock tala mig varm för;
jag tror att genomsnittskoloiten knappt äter kokt potatis alls: särskilt inte de yngre. Vi har fått en utarmad matkultur i Sverige.

Påminner om trådskaparens trådtitel: "proteinpulver, skriv ngt dåligt om det!".
Min enda intention var att göra som det stod.

Eddie Vedder
2010-01-06, 16:53
Hade ändå tänkt ge mig.
Knapra ni ert kära pulver, jag vet vilkensorts communitysida jag befinner mig på.

Jag föredrar vanlig mat och skulle aldrig ta kosttillskott,
Däremot skulle jag ha skrivit "kan leda till slarv".

Jag viker dock aldrig från min synpunkt att folk äter för lite fisk och husmanskost.

Vad har du sett för pulver som man måste knapra i sig?*spy*

Och nej jag äter inte för lite fisk. Har faktiskt ätit fisk fyra dagar i rad nu närmare bestämt. Men du gör rätt i att ge dig som du säger, du gör bort dig tillräckligt i tråd efter tråd.

Dreas
2010-01-06, 17:00
Hade ändå tänkt ge mig.
Knapra ni ert kära pulver, jag vet vilkensorts communitysida jag befinner mig på.

Jag föredrar vanlig mat och skulle aldrig ta kosttillskott,
Däremot skulle jag ha skrivit "kan leda till slarv".

Jag viker dock aldrig från min synpunkt att folk äter för lite fisk och husmanskost.Det fetstilta kan jag hålla med om, även att jag äter för lite potatis. Dock ersätter jag det med pasta eller ris istället.

Kejet
2010-01-06, 17:00
Fruktansvärt tråkigt att blanda & diska shakern.

Eddie Vedder
2010-01-06, 17:01
Fruktansvärt tråkigt att blanda & diska shakern.

Blir det roligare att diska shakern när något annat pulver än vassleprotein druckits ur den?;)

Godfella
2010-01-06, 17:06
Överskattat. Allt som finns i proteintillskott finns i mat - ät mat istället.
Jag har knappt sent sånadär tillskott på vykort, än mindre testat;
och jag ökar mer än dom flesta. Konstigt va! Rätt kost är nyckeln.

Du är hård som fan. Om man inte kan gå runt med en matlåda hela tiden då? Eller om man är lite yngre, och lever på studiebidrag och inte kan köpa 1kg nötfärs och ett tjog ägg varje dag då? Då är det bara ett smidigt sätt att få i sig protein genom en drink.

Men är du seriös? Tror du att det är bara för att du äter mat, utan några proteintillskott som du ökar mer än dom flesta? Någon med samma gener och tränar på samma sätt som du skulle öka precis lika mycket om proteinintaget var detsamma, skärp till dig nu.

Trapper Buzz
2010-01-06, 17:11
Är nog fattigare än dom flesta här, Godfella. Men har en bunt hungriga ungar att mätta och så f-n om jag ger dom kosttillskott. Ät som folk är min filosofi.

Jag ökar för att jag äter rätt och tränar rätt och för att jag är stenhård. :D

Vedder: hör det till en moderators tjänstebeskrivning att förolämpa användarna;
eller var det bara för gammal ost?

Eddie Vedder
2010-01-06, 17:12
Vedder: hör det till en moderators tjänstebeskrivning att förolämpa användarna;
eller var det bara för gammal ost?

Inget av dom.

WHITEFOLKS
2010-01-06, 17:17
Självklart är kosten viktig men det är ju inte antingen bra kost eller kosttillskott.

Man kan äta jättebra och ändå använda t.ex. EAA.

Godfella
2010-01-06, 17:17
Är nog fattigare än dom flesta här, Godfella. Men har en bunt hungriga ungar att mätta och så f-n om jag ger dom kosttillskott. Ät som folk är min filosofi.

Jag ökar för att jag äter rätt och tränar rätt och för att jag är stenhård. :D



But still, jag vågar ändå chansa på att du har mer pengar än en 17-årig kille som styrketränar.

Jag är som dig, jag äter bara vanlig, standard mat. Det enda tillskottet jag får i mig kommer ifrån en multivitamintablett. Men att säga att du ökar mer än dom flesta, och grunda det på att du har uteslutit proteintillskott känns lite oseriöst.

Du verkar kunnig, och ha varit med i gamet ett tag, du borde veta bättre än så. No hard feelings, men det känns så dumt att säga att det beror på det som sagt.

Psyla
2010-01-06, 17:22
Jag har inte råd att hitta magra proteinkällnor när jag dietar, som framförallt är billiga.

Trapperbuz, hur ska jag gå tillväga :(?

Trapper Buzz
2010-01-06, 17:24
Godfella: är inte rätt forum att diskutera ens privatekonomi... men om jag säger att jag unnar mig en (2/3 st) disktrasa nu när jag strax handlar, så kanske du förstår.

Men att säga att du ökar mer än dom flesta, och grunda det på att du har uteslutit proteintillskott känns lite oseriöst. Här har du missförstått mig. Men jag säger att det går lika bra ändå. Jag var vegetarian innan.
Det gick det också. Jag slarvar själv som tusan med maten.

Men mat har också en kulturell innebörd och är en kulturbärande faktor.
Det finns en massa sociala implikationer i att äta tillsammans en familj och inte bara ha en stor burk pulver med sig varhelst man går eller mikra Billy's.
Jag vill inte svara för barnbarnen om 20-30 år om dom säger:
"farfar eller morfar; var du med när dom tog bort såndär "mat".

Jag drar fram storsläggan för naturlig mat och det får folk vänja sig vid.
Annars är jag här på brädan för att diskutera SL.

Tillägg: Psyla.. jag är ingen matguru.. Men är inte kyckling bra proteinrikt.. ? Och skapligt billigt.

King Grub
2010-01-06, 17:37
Givetvis är maten A och O.

Men att påstå att proteinpulver är undermålig, ett dåligt val, stämmer inte. Det är mjölkprotein, varken mer eller inte, vanlig mjölk. Att man tagit bort vatten, fett och kolhydrat förändrar inte proteinets egenskaper i övrigt.

Och att det skulle vara dyrt, säger man det har man fel, helt enkelt.

mikaelj
2010-01-06, 17:57
Jag har inte råd att hitta magra proteinkällnor när jag dietar, som framförallt är billiga.

Hur mycket väger du, hur mycket äter du vid energibalans och hur mycket äter du nu vid diet?

Biff3n
2010-01-06, 17:57
Men mat har också en kulturell innebörd och är en kulturbärande faktor.
Det finns en massa sociala implikationer i att äta tillsammans en familj och inte bara ha en stor burk pulver med sig varhelst man går eller mikra Billy's.
Jag vill inte svara för barnbarnen om 20-30 år om dom säger:
"farfar eller morfar; var du med när dom tog bort såndär "mat"..

Men vassle är väl ändå tänkt som tillskott och inte en ersättning till mat?

mikaelj
2010-01-06, 17:59
Men vassle är väl ändå tänkt som tillskott och inte en ersättning till mat?

"beror på"

Du kan äta vassleprotein om du inte kommer upp i tillräcklig mängd protein per dag (hur man nu lyckas med det), men även som tillskott mellan måltider för att stimulera muskelproteinsyntes.

Marcus H
2010-01-06, 18:36
Överskattat. Allt som finns i proteintillskott finns i mat - ät mat istället.
Jag har knappt sent sånadär tillskott på vykort, än mindre testat;
och jag ökar mer än dom flesta. Konstigt va! Rätt kost är nyckeln.
okej, jag förstår vad du menar! men jag går i skolan och bor hemma? det är ju inte riktigt jag som lagar maten här hemma, och jag tror att resten av min familj skulle tröttna på kyckling och kött varje dag...

Cerberus
2010-01-06, 18:42
Vassle är långt ifrån onyttigt, finns t.om en hel del nutrienter kvar från mjölken. Har räknat ut att jag får i mig ca 200mg kalcium för 1dl vassle från Whey-80.
Gissar att renare pulver har lite mindre mikronutrienter än de mer orena(koncentrat).

Whey 80 Protein.

Innehåll per 100 g:

Kcal...........................403
Protein......................78 g
Kolhydrater...............5,5 g
Fett.........................7,4 g

Mineraler & vitaminer per 100 g:

Kalcium...................505 mg
Natrium...................160 mg
Kalium.....................393 mg
Magnesium................44 mg
Fosfor.....................340 mg
Vitamin A....(Retibol)....21 ug
Vitamin B1....(HCL)...0,19 mg
Vitamin B2...............0,17 mg
Vitamin B6...............0,15 mg
Vitamin B12..................9 ug
Vitamin C................9,15 mg
Vitamin D3...................1 ug

Aminosyror per 100 g:

L-Asparginsyra..........8759 mg
L-serin.....................4633 mg
L-Glutaminsyra.........13727 mg
L-Prolin....................4428 mg
L-Alanin...................3931 mg
L-Valin.....................3780 mg
L-Metionin................1588 mg
L-Cystin...................2074 mg
L-Isoleycin................3953 mg
L-Tyrosin..................2516 mg
L-Fenylalamin............2538 mg
L-Lysin.....................7225 mg
L-Histidin..................1361 mg
L-Arginin...................1890 mg
L-Tryptofan (**)........1782 mg
L-Glysin....................1620 mg
L-Treonin..................5692 mg
L-Leucin....................7981 mg

Totala amino profiler i milligram: 79,477
(**) L-Tryptofan ingår naturligt i vassle.

Mindre än 0,2 % Aspartam i jor, cho & van. Naturell är Aspartam-fri.
Mindre än 4,0 % laktos.
Ingen gluten.

mikaelj
2010-01-06, 18:49
okej, jag förstår vad du menar! men jag går i skolan och bor hemma? det är ju inte riktigt jag som lagar maten här hemma, och jag tror att resten av min familj skulle tröttna på kyckling och kött varje dag...

Får du verkligen inte i dig tillräckligt med protein från en vanlig blandkost? Vad äter ni därhemma egentligen? Pasta med ketchup?

Trapper Buzz
2010-01-06, 18:52
Givetvis är maten A och O.

Men att påstå att proteinpulver är undermålig, ett dåligt val, stämmer inte.
--
Och att det skulle vara dyrt, säger man det har man fel, helt enkelt.

:smash: Undermåligt har iaf inte jag sagt. Dyrt är det om man måste köpa en massa annan mat istället.
Dess relativa billighet aktualiseras bara om man ersätter annan näring med den.
Med mig som har huset fullt av ungar så blir det dyrt och därtill har jag ej råd.

mikaelj
2010-01-06, 19:28
:smash: Undermåligt har iaf inte jag sagt. Dyrt är det om man måste köpa en massa annan mat istället.
Dess relativa billighet aktualiseras bara om man ersätter annan näring med den.
Med mig som har huset fullt av ungar så blir det dyrt och därtill har jag ej råd.

Det är en av de billigaste proteinkällorna per krona. Protein måste du ändå få i dig. Hur kan det då bli dyrt?

zharz
2010-01-06, 19:48
Jag fick det till ca 6,2g protein för 1 krona. Bara så att alla vet:naughty:

Klein
2010-01-06, 19:48
Jag drar mig till minnes att det finns en studie som visar att raffinerat protein leder till ökad utfällning av kalcium i urinen, jämfört med kött av motsvarande proteininnehåll. En skillnad som inte bara kan förklaras av ph-buffrande mineraler i själva köttet.

Tror man att pulvermat är nyttigt så har man mer än måttligt inskränkta perspektiv. Men det är inget magiskt med husmanskost heller för den delen. Riktig mat däremot spelar i en helt annan liga...

Eddie Vedder
2010-01-06, 19:53
Jag drar mig till minnes att det finns en studie som visar att raffinerat protein leder till ökad utfällning av kalcium i urinen, jämfört med kött av motsvarande proteininnehåll. En skillnad som inte bara kan förklaras av ph-buffrande mineraler i själva köttet.

Jag vet att man sett förbättringar av supplementering av vassleprotein men sannolikt finns studier som säger både A och B. Hur högt proteinintag påverkar benhälsan råder det inte konsensus om. Studien du tänker på kanske finns med bland referenserna i den här metastudien?

http://traningslara.se/blogg/proteinintag-och-benhalsa-en-metastudie/

Marcus H
2010-01-06, 19:53
Får du verkligen inte i dig tillräckligt med protein från en vanlig blandkost? Vad äter ni därhemma egentligen? Pasta med ketchup?

haha, nej jag får inte i mig tillräckligt, har redan räknat. jag väger 82 kg så måste ju ha runt 160-165 g proein/dag.

mikaelj
2010-01-06, 19:54
jag väger 82 kg så måste ju ha runt 160-165 g proein/dag.

Nä.

Hur mycket protein får du i dig om da'n om du äter vad som serveras, då?

Pepz
2010-01-06, 19:55
nått negativt med vassleprotein?
i min bok är det enda negativa att folk verkar ha någon form av negativ inställning till det bara för att det är ett pulver. Detta gäller föräldrar likväl som vanliga motionärer och folk i denna tråden.

men gainomax är helt ok för de flesta ;)

Marcus H
2010-01-06, 19:56
Nä.

Hur mycket protein får du i dig om da'n om du äter vad som serveras, då?

runt 100

mikaelj
2010-01-06, 19:57
...och då räknar du med protein i pasta, mjölk, havregryn, bröd o dyl?

Marcus H
2010-01-06, 19:59
...och då räknar du med protein i pasta, mjölk, havregryn, bröd o dyl?

bara mjölken räknar jag med.
hur som helst får jag ändå i mig för lite.

Eddie Vedder
2010-01-06, 20:00
bara mjölken räknar jag med.
hur som helst får jag ändå i mig för lite.

Det vet du ju inte om du inte räknar allt.

Marcus H
2010-01-06, 20:02
Det vet du ju inte om du inte räknar allt.

okej ska räkna om imorn!...

Glenfiddich
2010-01-07, 01:31
Jag drar mig till minnes att det finns en studie som visar att raffinerat protein leder till ökad utfällning av kalcium i urinen, jämfört med kött av motsvarande proteininnehåll. En skillnad som inte bara kan förklaras av ph-buffrande mineraler i själva köttet.

Tror man att pulvermat är nyttigt så har man mer än måttligt inskränkta perspektiv. Men det är inget magiskt med husmanskost heller för den delen. Riktig mat däremot spelar i en helt annan liga...

Men att påstå att vassleprotein(som ex. Whey-80 eller Whey Fx etc.) är dåligt är ju bara bullshit. Och allt snack om det är dyrt är bara kul att läsa. Jag äter helt vanlig husmanskost som min mor är så snäll att laga varje dag. Jag tror heller inte att det är något magiskt, men jag märker ändå att det funkar(annars skulle jag stå rätt så stilla i muskelbyggandet).

Säg vad ni vill, efter träning är det vassle som gäller!


nått negativt med vassleprotein?
i min bok är det enda negativa att folk verkar ha någon form av negativ inställning till det bara för att det är ett pulver. Detta gäller föräldrar likväl som vanliga motionärer och folk i denna tråden.

men gainomax är helt ok för de flesta ;)

Så tyckte min kära broder också. Gainomax är ok, men såntdär pulver litade han inte på. Obildade syskon man har :)

Har ju tagit en shaker med whey idag, kanske jag dör av alla proteinerna jag fått i mig idag, för husmanskost är sååå mkt bättre! :smash:

Trapper Buzz
2010-01-07, 10:40
---

Har ju tagit en shaker med whey idag, kanske jag dör av alla proteinerna jag fått i mig idag, för husmanskost är sååå mkt bättre! :smash:

:smash: Shejka på du gamle gosse. Jag får nog i mig mer protts än du ändå. :smash:

Pdaddy
2010-01-07, 11:51
Något dåligt.. hmm

-Det kostar pengar
-Man kan bli pruttig i kistan om man dricker mycket

:D

Sebbe_H
2010-01-07, 12:30
Något dåligt.. hmm

-Det kostar pengar
-Man kan bli pruttig i kistan om man dricker mycket

:D

Ja, det kostar pengar, som allting annat.

I slutändan är vassle ändå en av de billigaste proteinkällorna. Dock beroende på märke.

Glenfiddich
2010-01-07, 12:56
:smash: Shejka på du gamle gosse. Jag får nog i mig mer protts än du ändå. :smash:

Precis, du vet ju precis vad jag äter dagligen så :D

Bite
2010-01-07, 13:34
Det finns olika typer av motstånd mot proteintillskott, men det vanligaste är nog från människor med fördomar som grundar sig i okunskap. Man tror att vassleprotein är något onaturligt och t.o.m. dopingliknande, lyckligt ovetande om att vassleprotein tillsätts i en hel del livsmedel (även i bröstmjölksersättning). Paulun har skrivit en ganska informativ artikel om vad vassle egentligen är: http://www.body.se/content/kost/artikel.asp?CID=419

Yeahvlen
2010-01-07, 14:37
Ifall jag får "misstolka" Trapper Buzz lite, så tror jag han egentligen menar att proteintillskott är, som ordet benämner, ett tillskott. Inget man bör basera sin kost på eller ta ut något annat.

Marcus H
2010-01-07, 16:59
Ifall jag får "misstolka" Trapper Buzz lite, så tror jag han egentligen menar att proteintillskott är, som ordet benämner, ett tillskott. Inget man bör basera sin kost på eller ta ut något annat.

vilket ingen annan har sagt eller menar :)

Yeahvlen
2010-01-07, 17:18
Det är nog vad de flesta menar, fast de läggs fram på olika sätt och där sker en viss missuppfattning av vad man egentligen menar. Men det är bara min tolkning.

Krita
2010-01-09, 20:39
har hört att kroppen har svårt att ta upp protein i pulverform och att det oftast går direkt till urinet :S Finns det någon sanning i detta?

King Grub
2010-01-09, 20:42
Nej. Proteinpulver är om något väldigt lättupptagligt.

Protein i urinen = läkare.

Psyla
2010-01-09, 20:55
Ser fortfarande inget negativt i att ersätta en måltid med tex, en kaseinshake. Sålänge man har fått i sig tillräckligt med energi och näringsämnen.

Brickhead
2010-01-09, 20:59
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden om någon redan har sagt det, fast det är ganska dyrt.

mikaelj
2010-01-09, 21:03
det är ganska dyrt.

nä.

Trapper Buzz
2010-01-09, 21:07
Jo. Om man ändå måste köpa en massa annan mat och ska ha proteinet utöver, då är det dyrt. Läs: "barnfamilj".

WHITEFOLKS
2010-01-09, 21:10
Det där blir rätt tveksamt ändå. Det är väldigt få fullvärdiga källor som blir billigare än vassle.

JoeyP
2010-01-09, 21:11
Ju mer protein ju mer muskler.

Då borde man ju äta så mycket protein man kan av den energin man vill få i sig under bulk / diet?

Trodde typ 200g var max om dagen sen är det som att elda för kråkorna.

OnT

Hmm.. var det inte nåt negativt med för mycket vassleprotein på en gång? Att kroppen inte kunde ta emot 30-40gram vassleprotein åt gången? Typ 15gram var max, för vassleprotein finns inte naturligt i sådana mängder? Isf kan det ju vara lite waste, läste det i någon gammal tråd vet inte hur det var? King grub skrev nånting.

Psyla
2010-01-09, 23:31
Jo, det ligger ju ett max när det gäller vassleprotein på tom mage tror jag, men är magen fylld med havregröt och potatis så lär du kunna ta 50 gram och få ett mer långsamt upptag, därför tycker jag vassle är väldigt allsidigt, dels kan man använda det för att kraftigt stimulera proteinsyntes (som eaa, inte lika effektivt förvisso) och dels kan man ta det med mat för att öka proteinhalten.

mikaelj
2010-01-09, 23:52
Jo. Om man ändå måste köpa en massa annan mat och ska ha proteinet utöver, då är det dyrt. Läs: "barnfamilj".

Vem säger att det skall vara så, då? Du kanske inte når upp till ditt proteinbehov med din vanliga mat. Att köpa mat blir dyrare än att köpa vassleprotein.

myggan
2010-01-09, 23:56
Jo. Om man ändå måste köpa en massa annan mat och ska ha proteinet utöver, då är det dyrt. Läs: "barnfamilj".

Jag köper din poäng men det känns som att du argumenterar helt utifrån din situation och har väldigt lite förståelse för andras situationer.

Det är inget som säger att proteinpulver är den bästa lösningen för alla men du måste väl förstå att för väldigt många är det en både ekonomisk och praktisk lösning?

Jag är singel, student och bor själv. Efter träning tar jag antingen en shake, unnar mig en bastu och kopplar av eller så stressar jag hem för att slänga ihop något käk i all hast som jag slänger i mig.

Utöver denna shaken tar jag inga tillskott utan lever uteslutande på allsidig mat.

Tycker du verkligen att detta är så farligt? Om jag i stället efter träning dricker 1L mjölk och trycker i mig 3-4 mackor. Är det mycket bättre enligt dig? Vad är egentligen skillnaden?

Jag förstår dina argument också men i de allra flesta fallen vågar jag påstå att kosttillskott används just som ett komplement till en annars allsidig kost och sen är vi ju faktiskt väldigt få procentiellt av befolkningen som använder det överhuvudtaget. Det känns som att risken att kosttillskott skulle slå ut livsmedelsindustrin i någon form är väldigt liten?

Eddie Vedder
2010-01-10, 09:20
Det känns som att risken att kosttillskott skulle slå ut livsmedelsindustrin i någon form är väldigt liten?

Ja det är det minsta man kan säga. Livsmedelsindustrin vs. kosttillskottsindustrin får David mot Goliat att blekna i jämförelse. Självklart är kosten det viktigaste men ibland kan det kännas lite felvridet som att tillskottsförsäljarna är lurendrejarna och de snälla matproducenterna riskerar att gå under om man börjar "fuska".

Tänk bara alla pigor på Arla som för hand suttit och mjölkat nu under morgonen för att hinna få ut mjölk till hundratusentals människor. Hur kan de stackarna konkurrera med mjölkproteinpulver liksom:D

thethoos
2010-02-26, 16:06
Ägg.



Lättare att stoppa en shaker med pulver i träningväskan oc hta med till gymmet än 24 ägg.

Sitta i bastun efter ett hårt pass och käka två dussn ägg lär inte vara populärt!

Trapper Buzz
2010-02-26, 16:17
Äggen äter man hemma.

Tycker du verkligen att detta är så farligt? Nej.

Doctor Snuggles
2010-02-26, 16:23
Jo. Om man ändå måste köpa en massa annan mat och ska ha proteinet utöver, då är det dyrt. Läs: "barnfamilj".

Hur blir det om man ska köpa en massa annan mat och ha mer "annanmatprotein" utöver? Läs: logik.

Trapper Buzz
2010-02-26, 16:31
Hur blir det om man ska köpa en massa annan mat och ha mer "annanmatprotein" utöver? Läs: logik.

Ska jag mata en handfull ungar med en burk proteinpulver?
Inte ens du är så inåth-e urbota korkad att du skulle tycka det vore optimalt!
Läs: empati, läs: sätta sig in i problematiken, läs: förståelse, läs: pvcko. Sluta hylla en mytisk logik
som du inte ens skulle känna igen på vykort :smash::smash::smash::smash:

Sgart
2010-02-26, 16:39
Anledningen till att din pappa inte "gillar proteinpulver" är för att han lixom en massa andra jag känner som inte styrketränar, däribland mina egna föräldrar, tror att det är hokus pokus. Istället för att se det för vad det är.

Dvs protein.

Att ens föräldrar tycker att det är skrämmande att man dricker gainer eller proteinshakes är för mig lika oförklarligt som att någon skulle bli rädd om jag äter mer än 5 ägg samtidigt (vilket iofs också ger mig pikar från vissa håll...)



Det är vad jag tror är okunskap som gör detta. Istället för att föräldrar eller folk som inte har koll på vad det egentligen är, så ser dom det som onaturligt tillskott, drar paraleller kanske till prepp osv och blir skeptiska. Allt utan att egentligen kollat vad det egentligen var.

Eddie Vedder
2010-02-26, 16:49
Det är vad jag tror är okunskap som gör detta. Istället för att föräldrar eller folk som inte har koll på vad det egentligen är, så ser dom det som onaturligt tillskott, drar paraleller kanske till prepp osv och blir skeptiska. Allt utan att egentligen kollat vad det egentligen var.

Ja dels det. Men även det du säger I KOMBIATION med en marknadsföring av många tillskott som faktiskt gör att producenterna får skylla sig själva.

Vill man inte att oinsatta personer skall förknippa sina produkter med anabola är ju "Anabolic .... " som namn på en produkt definitivt inget klokt val.;) Så marknadsföringen är ju knappast något som anspelar på dagens "naturlighetsromantiserande", utan tvärtom.

Men troligtvis är den överdrivet cool och macho marknadsföring mer gynnsam än att framställa det objektivt. Att försöka "lura" ungdomarna ger nog mer än att försöka lugna föräldrarna.;)

Sgart
2010-02-26, 16:53
Ja dels det. Men även det du säger I KOMBIATION med en marknadsföring av många tillskott som faktiskt gör att producenterna får skylla sig själva.

Vill man inte att oinsatta personer skall förknippa sina produkter med anabola är ju "Anabolic .... " som namn på en produkt definitivt inget klokt val.;) Så marknadsföringen är ju knappast något som anspelar på dagens "naturlighetsromantiserande", utan tvärtom.

Men troligtvis är den överdrivet cool och macho marknadsföring mer gynnsam än att framställa det objektivt. Att försöka "lura" ungdomarna ger nog mer än att försöka lugna föräldrarna.;)

håller med dig. Just tillskottsindusttrin är egentligen helt sjukt ironisk.

Nyaste produkten jag höll på att garva ihjäl mig åt var när jag såg Crack första gången. Måste ju bara älska köpargumenten på burken

Sista punkten

*Too strong to be Legal!


Såna paraleller är la roliga...

En mardröm för mödrar.
En våt dröm för alla som vill tro att dom preppar..

Doctor Snuggles
2010-02-26, 17:15
Ska jag mata en handfull ungar med en burk proteinpulver?
Inte ens du är så inåth-e urbota korkad att du skulle tycka det vore optimalt!
Läs: empati, läs: sätta sig in i problematiken, läs: förståelse, läs: pvcko. Sluta hylla en mytisk logik
som du inte ens skulle känna igen på vykort :smash::smash::smash::smash:

Vad babblar du om igen? Det är bara du som pratar om dina yngel. Inlägget jag svarade på handlade om kostnad. Det krävs inte särskilt mycket intelligens att fatta att protein + vanlig mat kommer kosta mer tillsammans än bara maten själv. Helt ovidkommande poäng.

Att f.ö. du tycker logik är mystisk förklarar en hel del. :D

arringo
2010-02-27, 11:54
ni verkar ju vrickade hela högen, trapper har delvis rätt i de han säger med vanlig mat, jag menar hur gjorde man förr i tiden när inte protein pulver fanns? idag finn protein pulvret där för dom som nte får i sig tillräckligt med proteiner. eller till dem som äte 3 shakar om dan o tror dom blir arnold på en vecka..

protein pulver ska du ju egentligen bara äta om du inte får i dig tillräcklig i den vanliga maten. eller vill bli nya magnus samuelsson.. till oss som ligger nånstans där mittemellan så räcker de med 1 shake om dagen för o få i oss rätt balans o kunna utföra vårt "arbete"

ni moderatorer som sitter på denna sida. är de rätt o kalla ngns barn för yngel? fick sent igår höra att trapper blivit bannad. och då undrar jag för vad? en fri åsikt är väl de forum e till för. sen att allas åsikter inte alltid stämmer överens med andras ha inte med saken att göra.

Yeahvlen
2010-02-27, 12:45
ni verkar ju vrickade hela högen, trapper har delvis rätt i de han säger med vanlig mat, jag menar hur gjorde man förr i tiden när inte protein pulver fanns.

Det är ingen som motsäger att maten bör utgöra basen och den som fokus bör läggas på.

Samtidigt kan jag inte hålla med "nej-sägarnas" argument till varför det är så negativt. Vad är felet med att vara noggrann med proteintiming vid träningstillfällen?

Doctor Snuggles
2010-02-27, 13:17
ni verkar ju vrickade hela högen, trapper har delvis rätt i de han säger med vanlig mat, jag menar hur gjorde man förr i tiden när inte protein pulver fanns? idag finn protein pulvret där för dom som nte får i sig tillräckligt med proteiner. eller till dem som äte 3 shakar om dan o tror dom blir arnold på en vecka..

protein pulver ska du ju egentligen bara äta om du inte får i dig tillräcklig i den vanliga maten. eller vill bli nya magnus samuelsson.. till oss som ligger nånstans där mittemellan så räcker de med 1 shake om dagen för o få i oss rätt balans o kunna utföra vårt "arbete"

ni moderatorer som sitter på denna sida. är de rätt o kalla ngns barn för yngel? fick sent igår höra att trapper blivit bannad. och då undrar jag för vad? en fri åsikt är väl de forum e till för. sen att allas åsikter inte alltid stämmer överens med andras ha inte med saken att göra.

Det finns en skillnad på att ha åsikter och att trolla.
Yngel är inte särskilt pejorativt, bara en humoristisk synonym till avkomma.

Sen så handlar det inte om att man inte ska äta vanlig mat, utan att proteinpulver är billigare och att det inte finns någonting negativt med det.

ispåse
2010-02-28, 22:44
Ska jag mata en handfull ungar med en burk proteinpulver?
Inte ens du är så inåth-e urbota korkad att du skulle tycka det vore optimalt!
Läs: empati, läs: sätta sig in i problematiken, läs: förståelse, läs: pvcko. Sluta hylla en mytisk logik
som du inte ens skulle känna igen på vykort :smash::smash::smash::smash:

Haha, IQ-fiskpinne talar.

Istället för att ta två köttbitar tar du en, istället för 10 ägg äter du 5, istället för 6 slevar köttfärssås tar du 3.

Du kan med andra ord äta som en normal person istället för att fylla tallriken likt ett berg. Efter att du har ätit som en normal person kan du komplettera med proteinpulver.

JA, det blir billigare då vassle ligger lågt i kronor jämfört med andra råvaror. Ät mer protein så kanske den matematiska och logiska biten i hjärnan på dig kickar igång.

Och för guds skull, sluta blanda in dina barn hela tiden gällande din träning, de har inte ett skit med den att göra!

Tycker vare sig bra eller anus om tillskott, kan gå månader då jag är utan samt månader då jag kör med, billigare blir det med hur som så tillvida att man inte är mjölkbonde eller har egna höns.

Scar
2010-02-28, 23:00
Onödigt? Om du menar absolut nödvänligt för överlevnad, så har du säkert rätt. Men inte för muskeluppbyggnad.

Dyrt? Ge gärna exempel på en billigare proteinkälla

Möjligt att det är billigt protein men tror nog en fattig student köper ett par riktiga måltider för de pengarna än att sitta och sleva i sig proteinpulver för att "det är billigt protte juuuuueee :eating:" Köper hellre kyckling än proteinpulver om pengarna inte räcker till, vilket de inte gör.

Fredrik_S
2010-02-28, 23:53
Jo. Om man ändå måste köpa en massa annan mat och ska ha proteinet utöver, då är det dyrt. Läs: "barnfamilj".

Då räknar du helt enkelt fel eller inte alls

Exempel

Barn 1500 kcal från mat = 50 kr
barn 1500 kcal från mat = 50 kr
Pappa 3000 kcal från mat = 120 kr varav 150 gram protein

Totalt 220 kronor

Eller
Barn 1500 kcal från mat = 50 kr
barn 1500 kcal från mat = 50 kr
Pappa 3000 kcal från mat+tillskott = 100 kr varav 150 gram protein(där 50gram kom från vassle)

Totalt 200 kronor

Pappan har då sparat några kronor på att välja vasslepulver för en tredjedel av sitt protein intag...

Crocker
2010-03-01, 14:29
Trapper är bannad, varför fortsätta argumentera vad han sagt?

Crocker
2010-03-01, 14:39
ni verkar ju vrickade hela högen, trapper har delvis rätt i de han säger med vanlig mat.
Ja, men vad är det för skillnad om proteinet kommer från ex. vassle eller ett par ägg?


Jag menar hur gjorde man förr i tiden när inte protein pulver fanns? Man åt vanlig mat, men det är enklare att ta 20g vassle ist. för att göra en omelett 3-4 ägg.


Idag finn protein pulvret där för dom som inte får i sig tillräckligt med proteiner. Eller till dem som äter 3 shakar om dan o tror dom blir arnold på en vecka.
Eller för att komplettera jämt emot ett högt proteinintag?

protein pulver ska du ju egentligen bara äta om du inte får i dig tillräcklig i den vanliga maten.
Eller för att bryta katabolismen till det positiva efter träning? (Ja det räcker med vanlig mat, men många har långt till gymet os.v os.v)

Eller vill bli nya magnus samuelsson..
Nej.

Till oss som ligger nånstans där mittemellan så räcker de med 1 shake om dagen för o få i oss rätt balans o kunna utföra vårt "arbete" Behöver inte alls vara så.

Hemi
2010-03-02, 14:26
Skall jag skriva dåliga saker om proteinpulver? Jaha, ok. Det blir min egen åsikt förstås, då jag litet eller inget vet.

1) Att plocka ut någonting ur maten och tillsätta det känns lite knasigt. Man vet inte allt mat gör, men vet en hel del men inte allt. Man får mer muskler av att göda sig med protein och kanske på det sättet "få ned kostnaden" eftersom man skär bort en massa annat, OK. Men det ena ger det andra i maten och återigen, vi vet inte allt om det. Jag ser det som en nackdel att äta damm blandat med (...) även om det är protein. Det skall ju ätas så pass ofta för att göra skildnad också.

2)Barn igen, jag skulle inte blanda protein hemma så barnen ser det som normalt. Vill de äta pulver kan de göra det som stora men barn får tillräckligt med konstiga vibbar som det är med all snabbmat och godis i storpack. De kan inte separera saker som små och även om proteinpulver inte är farligt så ser jag det som en nackdel att barnen skall se mig äta det dagligen, det blir som att ´jag måste´, annars funkar inte träningen lika bra. Jag tror inte att det är möjligt att testa att se om pulvret gjorde någon nytta i längden men man kan spara kvittona på burkarna.

Är med Trapper Buzz i det mesta, men för kolo´s går det säkert att få till det till att göra pulvret billigare sas. Fast jag måste säga att när jag åt pulver kände jag mig starkare, mättare och tyckte att jag såg bättre ut. Den positiva känslan kan ju i sig bidra till att det ger mer på både det ena och det andra sättet, jag tror att jag är bäst därför blir jag bäst. En anledning så god som någon i så fall. Ups, där blev det positivt.

Eddie Vedder
2010-03-02, 14:55
1) Att plocka ut någonting ur maten och tillsätta det känns lite knasigt.

Tycker du olivolja och rapsolja är knasigt och anser du det bara normalt att få i sig från hela oliver respektive rapsfrön?

TYcker du att en sås där man använt majsstärkelse som redning är knasig?

Hemi
2010-03-02, 15:14
Tycker du olivolja och rapsolja är knasigt och anser du det bara normalt att få i sig från hela oliver respektive rapsfrön?

TYcker du att en sås där man använt majsstärkelse som redning är knasig?

Jag skrev också att man behöver äta proteinpulver ofta för att det skall vara någon mening med det och det tror jag vi är överens om. Jag använder inte olja och stärkelse i den utsträckningen på långa långa vägar. Dessutom är syftena annorlunda.

Eddie Vedder
2010-03-02, 15:47
Jag skrev också att man behöver äta proteinpulver ofta för att det skall vara någon mening med det och det tror jag vi är överens om.

Nej varför det? Jag ser för egen del aldrig någon fördel bortsett från just efter passet. Nu tar jag EAA i samband med min träning och proteinpulvret har jag bara till gröten men det är ju en smakfråga.

Mitt proteinintag är superhögt redan men i vilket fall som helst ser jag en fördel med en shake direkt efter passet. Mycket mer praktiskt och så kan jag käka mer när jag kommer hem än om jag hade käkat t.ex. två ägg i omklädningdsummet.

Dessutom är syftena annorlunda.

Vilket är oväsentligt eftersom principen är densamma. Dvs att en makronutrient separerats till helt ren form från det ursprungliga livsmedlet. Om då protein i pulverform från mjölk är "knasigt" måste även olja (rent fett) och stärkelse från majs vara lika knasigt.

Och att t.ex. hälla på extra olja i syfte att öka på kaloriintaget för muskelbyggandets skull gör ju syftet till detsamma helt plötsligt. Likaså om man vill "kolhydratberika" sin mat med majsstärkelse för att man anser det gynna sin träning.

Sniggel
2010-03-02, 16:01
Håller med Eddie.

Det finns mycket vi gör i matväg som kan anses udda. T ex att värma maten innan vi äter den så att den ändrar konsistens och smak. Mosar sönder frukt och tillsätter ett extrakt från sockerbetan för att få till något vi kallar för "sylt".

Båda dessa vitt skilda företeelser har sina syften. Uppvärmningen har oftast att göra med hälso- och smakskäl medans sylten kan vara av smak och/eller förvaringsskäl.
På samma sätt har proteinpulver ett syfte för vissa. Behöver inte vara mer konstigt än så.

Proteinpulver är ett livsmedel där man koncentrerat proteinet
Nyponsoppspulver är ett livsmedel där man koncentrerat kolhydrater
Olivolja är ett livsmedel där man koncentrerat fett
Vodka är ett livsmedel där man koncentrerat alkohol :D

rooz
2010-03-02, 16:19
ni verkar ju vrickade hela högen, trapper har delvis rätt i de han säger med vanlig mat, jag menar hur gjorde man förr i tiden när inte protein pulver fanns? idag finn protein pulvret där för dom som nte får i sig tillräckligt med proteiner. eller till dem som äte 3 shakar om dan o tror dom blir arnold på en vecka..

protein pulver ska du ju egentligen bara äta om du inte får i dig tillräcklig i den vanliga maten. eller vill bli nya magnus samuelsson.. till oss som ligger nånstans där mittemellan så räcker de med 1 shake om dagen för o få i oss rätt balans o kunna utföra vårt "arbete"

ni moderatorer som sitter på denna sida. är de rätt o kalla ngns barn för yngel? fick sent igår höra att trapper blivit bannad. och då undrar jag för vad? en fri åsikt är väl de forum e till för. sen att allas åsikter inte alltid stämmer överens med andras ha inte med saken att göra.
Vilken nivå är mellan Magnus Samulesson och nybörjare? Finns en hel del där imellan.

Vart ser du att det är fria åsikter på kolo? Står det i reglerna? På ett forum får man räkna med att allt inte är tillåtet, och moderatorerna är VANLIGA personer och inte folk som lever efter regelboken slaviskt.

Trapper trollade en del, men saknar du han kan du ju ringa och diskutera husmanskost...

Hemi
2010-03-02, 17:00
Nej varför det? Jag ser för egen del aldrig någon fördel bortsett från just efter passet. Nu tar jag EAA i samband med min träning och proteinpulvret har jag bara till gröten men det är ju en smakfråga.

Mitt proteinintag är superhögt redan men i vilket fall som helst ser jag en fördel med en shake direkt efter passet. Mycket mer praktiskt och så kan jag käka mer när jag kommer hem än om jag hade käkat t.ex. två ägg i omklädningdsummet.



Vilket är oväsentligt eftersom principen är densamma. Dvs att en makronutrient separerats till helt ren form från det ursprungliga livsmedlet. Om då protein i pulverform från mjölk är "knasigt" måste även olja (rent fett) och stärkelse från majs vara lika knasigt.

Och att t.ex. hälla på extra olja i syfte att öka på kaloriintaget för muskelbyggandets skull gör ju syftet till detsamma helt plötsligt. Likaså om man vill "kolhydratberika" sin mat med majsstärkelse för att man anser det gynna sin träning.

Fast det jag skrev gäller för mig, och personligen drar jag inga paraleller mellan stärkelse och proteintillskott, det kräver mer förklaring och text än jag orkar skriva. Tråden skulle ju handla om negativa saker och jag utgår från mig själv. Jag har heller inte konverterat till snabbmat, alls, så det praktiska och snabba med proteintillskott jämfört med annan mat försvinner för mig. Jag har ofta med mig termos, mackor och frukt, är väl en trapper som Trapper Buzz antar jag. Det kan ligga en del i genarationsskildnad och leverne också.

Jag känner några NBA spelare som har proteintillsott i hinkar i köket och de resonerar som du. Jag finner inget för mig i det. Samtidigt känner känner jag en proffsboxare i London som röker ett paket cigg varje dag och skulle han byta ut det mot nåt pulver så skulle han kanske gå upp en viktklass vad vet jag, men att proteinpulver fyller en näringsfunktion förnekar jag inte.

Eddie Vedder
2010-03-02, 17:04
Fast det jag skrev gäller för mig, och personligen drar jag inga paraleller mellan stärkelse och proteintillskott, det kräver mer förklaring och text än jag orkar skriva.

Ja det är ett bra sätt att slippa argumentera för något som är inkonsekvent.

Hemi
2010-03-02, 21:21
Ja det är ett bra sätt att slippa argumentera för något som är inkonsekvent.

Eftersom du insisterar.
Svaret finns i det här inlägget:

Trapper trollade en del, men saknar du han kan du ju ringa och diskutera husmanskost...


Det är dessutom övergripande hur många som separerar kosttillskotten (vilka gör det inte furutom möjligen träningseliten?) Den dagen proteinpulver eller för all del betakaroten förknippas med recept och matlagning kommer jag eventuellt att ändra mig men i fråga om syfte och inte metod skiljer jag än så länge på proteinpulver och olivolja. Även om man kan överskrida sitt kalorintag genom att hälla det över maten.

betänk, det finns flera olika förhållningspunkter, tillverkning, innehåll och potentiell användning en. Ethos, syfte och förhållningssätt en annan. Överlappningen är inte tillräckligt stor för mig då den enbart tycks existera på kolo mfl forum och knappt ens det. Framtiden är dock oviss.

ispåse
2010-03-03, 10:24
2)Barn igen, jag skulle inte blanda protein hemma så barnen ser det som normalt. Vill de äta pulver kan de göra det som stora men barn får tillräckligt med konstiga vibbar som det är med all snabbmat och godis i storpack. De kan inte separera saker som små och även om proteinpulver inte är farligt så ser jag det som en nackdel att barnen skall se mig äta det dagligen, det blir som att ´jag måste´, annars funkar inte träningen lika bra. Jag tror inte att det är möjligt att testa att se om pulvret gjorde någon nytta i längden men man kan spara kvittona på burkarna.


Finns många svenskar som blandar pulver framför sina barn, både yngre och äldre. Den vanligaste varianten kallas välling, tycker jag du kan göra i smyg den dagen du får barn.

Många föräldrar har dessutom riktiga hyss för sig när de gör såser, de blandar diverse pulver och får på så vis en så kallad redning.

Vintertid är en period då många gör hemska saker också, de blandar sådant där pulver kakao med mjölk och serverar sina barn! :MrT:

usch usch usch! Inte underligt att dagens barn mår som de gör!

ispåse
2010-03-03, 10:27
Eftersom du insisterar.
Svaret finns i det här inlägget:


Det är dessutom övergripande hur många som separerar kosttillskotten (vilka gör det inte furutom möjligen träningseliten?) Den dagen proteinpulver eller för all del betakaroten förknippas med recept och matlagning kommer jag eventuellt att ändra mig men i fråga om syfte och inte metod skiljer jag än så länge på proteinpulver och olivolja. Även om man kan överskrida sitt kalorintag genom att hälla det över maten.


Då får jag upplysa dig om att det finns bakprotein som ibland nämns i recept, från och med idag kan du med andra ord ändra dig! :D

MeekGeek
2010-03-03, 10:36
Jag tyckte saker blev mycket enklare när jag slutade betrakta proteinpulver som kosttillskott, och började betrakta det som mat i stället.

Hemi
2010-03-03, 19:08
Finns många svenskar som blandar pulver framför sina barn, både yngre och äldre. Den vanligaste varianten kallas välling, tycker jag du kan göra i smyg den dagen du får barn.

Många föräldrar har dessutom riktiga hyss för sig när de gör såser, de blandar diverse pulver och får på så vis en så kallad redning.

Vintertid är en period då många gör hemska saker också, de blandar sådant där pulver kakao med mjölk och serverar sina barn! :MrT:

usch usch usch! Inte underligt att dagens barn mår som de gör!

Ni svenskar är så avancerade. Nej men seriöst, vällingen kommer från mitt riktiga hemland Kanada men jag gav aldrig mina barn välling, trots det är de ca en decimeter över medellängd och mår bra. Ingen åt heller köpt barmat, utom en och hon är sockerberoende idag, finns kopplingar där. Kakao var ju kanske en poäng men det är ändå inget jag skulle käka i den mängd jag skulle käka proteinpulver för viktökningens skull. Jag är ingen bambiist-aktivo-natura eller någonting, det vara bara enklast att göra så här, ingen tid eller protein var förlorat ändå.

Sverker
2010-03-03, 19:20
Av tradition tillverkas välling i Sverige av vassle och innehåller stora mängder laktos.
Möjligt att välling i Kanada sötas med vanligt socker. Ger en sötare välling och större risk att barnet får en söt smak.

Sniggel
2010-03-03, 20:28
Av tradition tillverkas välling i Sverige av vassle och innehåller stora mängder laktos.
Möjligt att välling i Kanada sötas med vanligt socker. Ger en sötare välling och större risk att barnet får en söt smak.

Aaarrgghh...
Vågar inte skriva vad jag tänkte...

Hemi
2010-03-03, 22:41
Av tradition tillverkas välling i Sverige av vassle och innehåller stora mängder laktos.
Möjligt att välling i Kanada sötas med vanligt socker. Ger en sötare välling och större risk att barnet får en söt smak.

Inte vad jag vet men det kan ju tänkas att den är det. Om du reagerade på vad jag skrev så menade jag barnmat på burk, i den finns socker och vissa mer än andra och där jag befann mig, Frankrike, UK, Kanada, är det svårt att undvika. I nämda länder äts det enorma mängder kött, rått som tillagat, i UK allt som oftast till frukost eller/och ett lass med bönor och det känns inte som man behöver lägga till protein direkt.