handdator

Visa fullständig version : Usa


110
2010-01-05, 23:48
Hej

Vi är ett par st som ska köpa bland annat kläder från USA.
Hur är det egentligen med tull o moms?
Jag menar det vi köper in hit, ska där läggas på 25 % moms eller skillnaden mellan vår o USA?

Sen har jag en tanke på tullavgiften, har för mig att det är 30 % av inköpspris plus frakt!??


Micke

MrMacke
2010-01-05, 23:51
Oroar du dig inte för att sakerna ska tappas bort och du inte får ersättning så kan du be företaget du bestället av att skriva ner värdet från låt oss säga 800$ till 50$, det gör under i avgifter! Vissa kan även skicka som ''gift'' :) men om sakerna kommer bort via USPS så kan man ju inte räkna med ersättning för hela 300$! Men alla gör dock inte detta, lönar sig dock att fråga :)

capture
2010-01-06, 00:02
jag har bara beställt enstaka t-shirtar från ebay och de har som mest kostat 400kr men har aldrig åkt på tull eller moms men kanske bara har haft grymt flyt.

Annars så generellt gäller att du ska momsa på kostnader för kläder + frakt, sen tillkommer tullavgift på det.

Exdiaq
2010-01-06, 00:28
Oroar du dig inte för att sakerna ska tappas bort och du inte får ersättning så kan du be företaget du bestället av att skriva ner värdet från låt oss säga 800$ till 50$, det gör under i avgifter! Vissa kan även skicka som ''gift'' :) men om sakerna kommer bort via USPS så kan man ju inte räkna med ersättning för hela 300$! Men alla gör dock inte detta, lönar sig dock att fråga :)


Inte många företag som gör det dock. Bättre om man känner någon i USA som beställer sakerna till sig och sen skickar det till dig. Så gjorde jag och hade också turen att hon kunde skicka det genom företaget hon jobbar på så slapp betala frakt till Sverige.

Räkna ut moms, tull o.s.v. här (http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173 .html).