handdator

Visa fullständig version : Välgörenhet - pengarna går inte fram


schabo-labo
2010-01-05, 22:48
Många som jobbar för välgörenhet idetta fall Postkodlotteriets V.D. tjänar miljoner!! Deras V.D. ligger på 5,7 milj. -08.
Svenska Postkodlotteriet står fullt bakom honom och anser attt "han är värd" denna summa. Skulle för övrigt räcka till 2375 fadderbarn.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6381982.ab

Ex. tjänar Rädda Barnens generalsek. i Sverige 77oookr /mån.

Är sådana löner rimliga i välgörenhetsorganisationer?

Bear Grylls
2010-01-05, 22:51
Tycker jag verkligen inte att det är. Välgörenhet handlar väl om att så mycket pengar som möjlighet ska gå till just välgörenhet och inte till en superfet jävla lön åt den som organiserar skiten. Menar ju inte att han ska leva på svältgränsen men 5,7 mille per år är ju inte småpotatis i Sverige direkt..

kjell33
2010-01-05, 22:52
Finns väl ingen som kan ha trott att postkodlotteriet är välgörenhet?

David Brent
2010-01-05, 22:53
Vill man ha duktigt folk i får man betala för det. Folk får väl skita i att betala till organisationer med högt betalda chefer om dom nu tycker det är fel.

Baha
2010-01-05, 22:56
tyvärr är det likadant nästan äverallt, inklusive det vuxendagis som delar ut svenskt bistånd

det äcklar mig

schabo-labo
2010-01-05, 22:59
Finns väl ingen som kan ha trott att postkodlotteriet är välgörenhet?Det finns folk som gått på detta;

http://www.postkodlotteriet.se/Vlgrenhet.htm

Trance
2010-01-05, 23:00
– Ersättningen belastar varken det svenska postkodlotteriets resultat eller vårt bidrag till svensk välgörenhet, vilket var ett krav från mig när jag klev på 2005, säger Niclas Kjellström-Matseke till Dagens industri.

schabo-labo
2010-01-05, 23:01
Vill man ha duktigt folk i får man betala för det. Folk får väl skita i att betala till organisationer med högt betalda chefer om dom nu tycker det är fel.
Självklart. Men handen på hjärtat så är det väl ingen som kollar upp detta innan? Man använder stackars svältande barn för att själva tjäna pengar, folks hjärtan brister när de ser ett tårögt barn med uppsvälld mage, och ger dem hundra kronor. Organisationen säger att bara 100 kr gör skillnad. Men om man ska vända kronor och ören, så kan vd sänka sin lön med några miljoner så skulle tiotusentals barn få gå skolan. Är inte detta hyckleri?

jakke
2010-01-05, 23:14
– Ersättningen belastar varken det svenska postkodlotteriets resultat eller vårt bidrag till svensk välgörenhet, vilket var ett krav från mig när jag klev på 2005, säger Niclas Kjellström-Matseke till Dagens industri.

Nja, men postkodlotteriet i Sverige betalar ju någon form av ersättning till de som äger rättigheterna.

Loke
2010-01-05, 23:15
– Ersättningen belastar varken det svenska postkodlotteriets resultat eller vårt bidrag till svensk välgörenhet, vilket var ett krav från mig när jag klev på 2005, säger Niclas Kjellström-Matseke till Dagens industri.

Så hans lön står på ett annat papper? Jamen dåså! :Virro

Inte för att jag bryr mig om sakfrågan, men den där bortförklaringen kan väl knappast fungera på någon annan än insnöade ekonomer.

G_lund
2010-01-06, 00:05
Jag har fadderbarn via en stor organisation nu, men jag planerar att börja betala till en nära väns mor som startat ett barnhem i afrika istället, då vet jag att verkligen 100% av pengarna kommer dit de ska.
Kul att se foton med henne tillsammans med barn som bär de kläder jag redan skänkt också :)

von huff
2010-01-06, 00:09
Jag har fadderbarn via en stor organisation nu, men jag planerar att börja betala till en nära väns mor som startat ett barnhem i afrika istället, då vet jag att verkligen 100% av pengarna kommer dit de ska.
Kul att se foton med henne tillsammans med barn som bär de kläder jag redan skänkt också :)

Jag hade en fadderschimpans när jag var typ 10.Jag fick hem foton med jämna mellanrum.Förövrigt är det så mycket bs med all välgörenhe...

Kwon
2010-01-06, 00:28
Någon som kört Postkodslotteriet?

Detta har hänt

22 november Aftonbladet avslöjar kuppen mot tittartävlingen. Samma personer vinner 20 000 kronor vecka efter vecka. Två män i Stockholm har vunnit tio gånger vardera. TV 4 mörkar detta genom att bara publicera en vinnare i taget. Tidigare låg vinnarlistor för hela året ute på nätet.

23 november Full läsar- och tittarstorm efter Aftonbladets avslöjande. TV 4 publicerar veckans två vinnare på sin hemsida. En av dessa är 49-åringen från Stockholm som vinner för femte gången på fem veckor. Vecka 43 vann han både fredag och lördag.

24 november Efter krismöte beslutar TV 4 och Postkodlotteriet att ändra reglerna. Det ska bara gå att ringa in och tävla under programtiden.

– Vi måste återvinna trovärdigheten, säger TV 4:s programchef Fredrik Arefalk.

26 november TV 4 och Postkodlotteriet inför en vinnarjury som ska hindra kupper mot tävlingen.

När förra helgens vinnare publicerades två dagar efter Aftonbladets avslöjande visade det sig att 49-åringen som vunnit tio gånger – vunnit igen.

Det var femte gången han vann 20 000 kronor på fem veckor.

petah
2010-01-06, 00:37
Ett gäng bildar ett företag/program som ska jobba för att pengar ska gå till välgörenhet, företaget/programmet går bra, de i toppen tjänar hyfsat stora pengar på det. Pengar går till välgörenhet.

Jag ser inte problemet, faktiskt.

Gabriel174
2010-01-06, 00:55
Någon som kört Postkodslotteriet?

Detta har hänt

22 november Aftonbladet avslöjar kuppen mot tittartävlingen. Samma personer vinner 20 000 kronor vecka efter vecka. Två män i Stockholm har vunnit tio gånger vardera. TV 4 mörkar detta genom att bara publicera en vinnare i taget. Tidigare låg vinnarlistor för hela året ute på nätet.

23 november Full läsar- och tittarstorm efter Aftonbladets avslöjande. TV 4 publicerar veckans två vinnare på sin hemsida. En av dessa är 49-åringen från Stockholm som vinner för femte gången på fem veckor. Vecka 43 vann han både fredag och lördag.

24 november Efter krismöte beslutar TV 4 och Postkodlotteriet att ändra reglerna. Det ska bara gå att ringa in och tävla under programtiden.

– Vi måste återvinna trovärdigheten, säger TV 4:s programchef Fredrik Arefalk.

26 november TV 4 och Postkodlotteriet inför en vinnarjury som ska hindra kupper mot tävlingen.

När förra helgens vinnare publicerades två dagar efter Aftonbladets avslöjande visade det sig att 49-åringen som vunnit tio gånger – vunnit igen.

Det var femte gången han vann 20 000 kronor på fem veckor.

Wtf

Bear Grylls
2010-01-06, 01:06
Ett gäng bildar ett företag/program som ska jobba för att pengar ska gå till välgörenhet, företaget/programmet går bra, de i toppen tjänar hyfsat stora pengar på det. Pengar går till välgörenhet.

Jag ser inte problemet, faktiskt.

Jag tänkte mer på prgram och event som är organiserade just för välgörenhet. Det är ganska stor skillnad enlgit mig om ett vanligt företag väljer att donera lite av deras vinnst till välgörenhet medans cheferna lever gott men tycker det är lite vilseledande att säga till någon att pengarna går till välgörenhet om man stoppar mycket av dem i sin egen ficka.

EkarN
2010-01-06, 01:40
Postkodlotteriet är väl ett vinstdrivande företag(förening whatever) såvitt jag vet snarare än en välgörenhetsorganisation? De skänker bara en jävla massa till välgörenhet.

petah
2010-01-06, 18:11
postkodlotteriet är väl ett vinstdrivande företag(förening whatever) såvitt jag vet snarare än en välgörenhetsorganisation? De skänker bara en jävla massa till välgörenhet.

+1

bubbe
2010-01-06, 18:15
Vad det gäller välgörenhet så kan man kolla om organisationen har ett 90-konto. Då måste iaf minst 75% gå till välgörenhet.

http://www.insamlingskontroll.se/

Lambii
2010-01-06, 18:35
Nu syftar jag inte på portkodlotteriet för jag vet inte mycket om det. Men ska man jobba med välgörenhet så ska man inte ha betalt hur jävla duktig man är tycker jag. Det finns ju en anledning till varför det är just välgörenhet. Jobbar man med det för vinst till egen kassa ser jag de som bedrägeri.

Rahf
2010-01-06, 18:47
Men om företaget är vinstdrivande så jobbar de ju inte för välgörenhet. Då är själva aspekten att donera pengar till välgörenhet förmodligen ett smart sätt att få folk att handla produkt/använda tjänst som företaget levererar. Att företaget gör det överhuvudtaget är väl värt en eloge i sig? De skulle bara kunna skita i det och behålla all inkomst för sig själva.

Verbatim
2010-01-06, 18:56
Nu syftar jag inte på portkodlotteriet för jag vet inte mycket om det. Men ska man jobba med välgörenhet så ska man inte ha betalt hur jävla duktig man är tycker jag. Det finns ju en anledning till varför det är just välgörenhet. Jobbar man med det för vinst till egen kassa ser jag de som bedrägeri.

Men, haha, är du allvarlig?

Kaew
2010-01-06, 19:10
Postkodlotteriet är väl ett vinstdrivande företag(förening whatever) såvitt jag vet snarare än en välgörenhetsorganisation? De skänker bara en jävla massa till välgörenhet.

Precis hur svårt ska vara. Som vanligt fattiga inskränkta sossar som blir upprörda.

Hades
2010-01-06, 20:19
Postkodlotteriet är väl ett vinstdrivande företag(förening whatever) såvitt jag vet snarare än en välgörenhetsorganisation? De skänker bara en jävla massa till välgörenhet.

+1

Men om företaget är vinstdrivande så jobbar de ju inte för välgörenhet. Då är själva aspekten att donera pengar till välgörenhet förmodligen ett smart sätt att få folk att handla produkt/använda tjänst som företaget levererar. Att företaget gör det överhuvudtaget är väl värt en eloge i sig? De skulle bara kunna skita i det och behålla all inkomst för sig själva.

Precis hur svårt ska vara. Som vanligt fattiga inskränkta sossar som blir upprörda.

Innan vi skriker oss hesa om vinstdrivande företag, så kan det vara värt att ta en titt i lotterilagen (1994:1000) där man kan läsa bland annat följande:

Vem som kan få tillstånd

15 § Tillstånd att anordna ett egentligt lotteri får lämnas till en svensk juridisk person som är en ideell förening och som
1. enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet,
2. bedriver verksamhet som huvudsakligen tillgodoser sådant ändamål,
3. inte vägrar någon inträde som medlem, om det inte finns särskilda skäl för detta med hänsyn till arten eller omfattningen av föreningens verksamhet eller syfte eller av någon annan orsak, och
4. för sin verksamhet behöver lotteriinkomster.

Tillstånd får lämnas också till en annan juridisk person än en ideell förening eller en juridisk person som har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål utom landet, om det finns särskilda skäl för det.

När det gäller Postkodlotteriet innehas tillståndet av Svenska PostkodFöreningen som är en ideell förening.

Lambii
2010-01-06, 21:33
Men, haha, är du allvarlig?

Ja, vad är det som är konstigt?

schabo-labo
2010-01-07, 07:02
Halva debatt från 15 okt handlar om insamlingsproblemet, sevärda 20min;


http://svtplay.se/v/1731412/debatt/del_9_av_18__torsdag?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1737166/sb,p104688,3,f,-1Vad det gäller välgörenhet så kan man kolla om organisationen har ett 90-konto. Då måste iaf minst 75% gå till välgörenhet.

http://www.insamlingskontroll.se/Det är tyvärr ingen garanti att så sker. Det här med 90-konton kan skapa mer problem än vad det gör, se hur det var i samband med tsunami-vågen. Rädda Barnen fick 200 miljoner, då kunde de använt 50 miljoner av dem i administarativa kostnader..