handdator

Visa fullständig version : Helkropp: Förhållande mellan press/drag


magnus_lo
2010-01-05, 20:21
Hej, tränar helkropp 2 dagar i veckan och har inga BB-drömmar. Undrar om någon med lite längre erfarenhet har några synpunkter på detta förhållande mellan press-/dragövningar totalt sett:

Press: Bänk, dips, militärpress (enda axelövningen)

Drag/Lyft: Marklyft, chins, rodd

Ibland kan jag undra om allt tal om träning av baksida axel egentligen beror att man i grunden tränar för mycket press. Vad säger ni med lång erfarenhet?

-Englund
2010-01-05, 20:42
beror på hur många set du kör... lite mer axlar kunde vara bra annars.

Kauppi
2010-01-05, 20:47
lägg in sidolyft på press, så ärre kanon =)

dream_theater_
2010-01-05, 20:51
Att militärpress är enda axelövningen är ju inte sant. Du använder dig av axlarna i samtliga övningar på pressdagen...

magnus_lo
2010-01-05, 21:13
Jag köra lika många set på varje övning. Axlarna får sitt i alla pressövningar och rodden, i mindre utsträckning rimligtvis även latsdrag. Läste någonstans att även marklyft är bra för trapz och axlar (bl a förstås), men hur bra den egentligen är för axlarna får någon annan svara på. Min fråga rörde mer framsida vs baksida.

dream_theater_
2010-01-05, 21:19
Lägg till sidolyft på pressdagen och KNÄBÖJ på lyftardagen. Då är det bra!

Kauppi
2010-01-05, 21:19
baksida axlar bör du lägga in i rygg passet, roddar osv tar mycket där.

framsida axlarna för mycketmycket stryk i bänkpress.. också i militärpressen så klart. lägg bara in sidolyft också så ser de utmärkt ut.

magnus_lo
2010-01-05, 21:31
Lägg till sidolyft på pressdagen och KNÄBÖJ på lyftardagen. Då är det bra!

Knäböj har jag redan, men hur menar du att det skulle påverka axlarna?

baksida axlar bör du lägga in i rygg passet, roddar osv tar mycket där.

framsida axlarna för mycketmycket stryk i bänkpress.. också i militärpressen så klart. lägg bara in sidolyft också så ser de utmärkt ut.

Jag upplever faktiskt att axlarna har växt bättre sen jag drog ner på den direkta träningen av dem. Kör man helkropp bör man vara försiktig med axelträningen och det ska krävas mycket för att jag ska lägga till en enledsövning.

Kauppi
2010-01-05, 21:33
mm jag kör detsamma.
kör bröst, axlar o triceps.
bänkpress, hantelpress, sidolyft. sen triceps.

siimon89
2010-01-05, 21:48
Majoriteten bör köra mer dragövningar än pushövningar pga. obalanser

magnus_lo
2010-01-06, 15:29
Majoriteten bör köra mer dragövningar än pushövningar pga. obalanser

Mitt upplägg kan ses som 50/50 då?

z_bumbi
2010-01-06, 16:26
Om det handlar om balansen mellan fram och baksida så skulle jag köra mer rodd. Bänkpress, dips, militärpressar och latsdrag är övningar som påverkar att axlarna dras framåt, rodd och marklyft motverkar det. (väldigt förenklat)
Sen är dessutom rygg- och magstyrka en avgörande faktor i de flesta övningarna (i alla fall med fria vikter) så det skadar aldrig att vara starkare där än i övriga delar av kroppen.
Vill man inte köra fler set så dra ner på latsdraget till förmån för rodd.

magnus_lo
2010-01-06, 20:20
Om det handlar om balansen mellan fram och baksida så skulle jag köra mer rodd. Bänkpress, dips, militärpressar och latsdrag är övningar som påverkar att axlarna dras framåt, rodd och marklyft motverkar det. (väldigt förenklat)
Sen är dessutom rygg- och magstyrka en avgörande faktor i de flesta övningarna (i alla fall med fria vikter) så det skadar aldrig att vara starkare där än i övriga delar av kroppen.
Vill man inte köra fler set så dra ner på latsdraget till förmån för rodd.

Jag förstår att latissimus dorsi bidrar till att rotera axeln framåt, men jag visste inte att synergisterna arbetar så pass lite att chins istället blir en del av problemet. Borde inte ditt nybörjarprogram justeras isf?

"Endagsträning
Nybörjarträning. min version för de första två månaderna.
Träna styrka en till två gånger per vecka, samt ett konditionpass per vecka.
Första månaden så kör man utan att ta slut på musklerna utan man banar bara in en jämn och fin rörelse sen väljer man vikt så att man klarar 10 st och behåller den vikten tills man klarar 15 repetioner för att först då höja belastningen.

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max."