handdator

Visa fullständig version : Kommande yrkesförsvaret


1911
2010-01-05, 01:37
Någon som hade tänkt bli yrkesmilitär nu när det ska bli yrkesarmé till sommaren/vintern?

Hur tror ni det nya försvaret kommer bli? Tror ni att man kommer lyckas locka mycket bra folk eller kommer det som i många andra länder med professionella soldater att bli rättså... korkade... personer som söker till normala förbanden?

Läste att lönen under den militära grundutbildningen (4 månader) kommer vara drygt 4000 per månad, med gratis käk, husrum o.sv... hur det blir efter det har jag ingen aning om, men tippar på 16-18 000 i grundlön för menig-nivån?

Bear Grylls
2010-01-05, 01:42
Jag funtar på att göra det beroende på vad jag har för olika alternativ när jag tagit studenten. Skulle egentligen gjort lumpen nu men åkte till USA ett år så måste göra klart min gymnasieutbildning först.

För övrigt så tror jag det kommer vara som vanligt. Finns ju alltid några smartisar som vill göra lumpen som de kommer sätta som befäl och officerare för att hålla koll på de korkade lammen som också vill kriga och skjuta.

C.E.J.
2010-01-05, 01:46
16-18k för att löpa risken att bli sänd till Afghanistan dvs. i princip dödsdömd? lol

Snobbe
2010-01-05, 01:48
16-18k för att löpa risken att bli sänd till Afghanistan dvs. i princip dödsdömd? lol

dödsdömd är man nog inte men ja jag går nog hellre arbetslös än o tar chansen att bli skickad till afghanistan för 18k i månaden.

Exdiaq
2010-01-05, 01:48
Man får ju hoppas att de 300 miljoner som ska läggas på reklam lockar tillräckligt och bra folk i alla fall..

1911
2010-01-05, 01:48
Det är ju lönen i Sverige. När de är utsända får de väl åtminstone 30-35k...

C.E.J.
2010-01-05, 01:51
Det är ju lönen i Sverige. När de är utsända får de väl åtminstone 30-35k...

Det gör detsamma. Jag personligen skulle allt vilja ha bra mer än 30-35k mot att jag markant höjer risken att dö i förtid. Ens om det var 100k fattar jag inte hur man är funtad om man tycker att det är en bra deal. Hellre leva mina sista 60 år på socbidrag än att leva 5 år till med hög lön.

Bear Grylls
2010-01-05, 01:55
Det gör detsamma. Jag personligen skulle allt vilja ha bra mer än 30-35k mot att jag markant höjer risken att dö i förtid. Ens om det var 100k fattar jag inte hur man är funtad om man tycker att det är en bra deal. Hellre leva mina sista 60 år på socbidrag än att leva 5 år till med hög lön.

Hur många svenska soldater är det som har dött där nere och hur förhåller sig dödssiffran till antalet ditsända svenska soldater? Jag själv tar nog den risken alla dagar i veckan istället för att sitta och ruttna i någon lägenhet eller ännu värre hemma hos föräldrarna :S

Exdiaq
2010-01-05, 01:59
16-18k för att löpa risken att bli sänd till Afghanistan dvs. i princip dödsdömd? lol


Nu kommer jag inte ihåg exakta siffror men hade för mig att det var bättre än så. Lön på 16 000 - 18 000 låter rätt rimligt när det gäller att vara har i Sverige. Men i alla fall i nuläget har man tillägg, traktamenten o.s.v. när man tjänstgör i utlandsstyrkan så det blir mer än det en soldat i Sverige har. Räkna själv här (http://www.mil.se/sv/Rekrytering/Sok-internationell-tjanst/Villkor-vid-internationell-tjanst/) om du har lust.

Sen är man lååångt ifrån dödsdömd som svensk soldat om man ska tjänstgöra i Afghanistan. Visst har det sina risker men det är inte på långa vägar lika farligt som i södra Afghanistan.

Exdiaq
2010-01-05, 02:03
Det gör detsamma. Jag personligen skulle allt vilja ha bra mer än 30-35k mot att jag markant höjer risken att dö i förtid. Ens om det var 100k fattar jag inte hur man är funtad om man tycker att det är en bra deal. Hellre leva mina sista 60 år på socbidrag än att leva 5 år till med hög lön.

Nu är det inte särskilt många heller som åker dit för pengarnas skull, utan för att hjälpa till.

andeN.
2010-01-05, 02:04
Nu är det inte särskilt många heller som åker dit för pengarnas skull, utan för att hjälpa till.

De flesta gör det nog för spänningens skull.

EkarN
2010-01-05, 02:45
Som svensk soldat just nu är nog risken att dö i arbetet mindre än för en byggnadsarbetare skulle jag tro, med eller utan Afghanistan. Men vem vet vad framtiden för med sig? Om man gör karriär i armén och är med om säg 30 år, då ett krig kanske utspelar sig. Då ångrar man kanske sitt karriärval.

1911
2010-01-05, 02:51
Om det blir krig på riktigt kommer alla civila ångra sig lika mycket antar jag. Speciellt de som hade minst av allt med det hela att göra.


Jag tror att en del svenska soldater kommer dö inom närmsta 10 åren, förutsatt att vi har en regering som vågar sända soldaterna till typ Afrika...

pbiddy
2010-01-05, 10:30
16-18k för att löpa risken att bli sänd till Afghanistan dvs. i princip dödsdömd? lol

Se det från den ljusa sidan:

Första åren i Främlingslegionen får du runt 1050 euro :)

130kg finsk sisu
2010-01-05, 10:35
De jag känner vilket är rätt många åker därför:
1. Äventyr
2. Representera landet/göra gott för landet
3. Av respekt för krigsveteranerna
4. Vilja att hjälpa till i världen
5. Pengarna
6. Militäret intresserade

i den ordningen och oftast nämns nåt av de 3 första som huvudorsak.
I Finland är bara ca.10% av fredsbevararna yrkesmilitärer. I sverige med? Nordiska förband brukar ju få beröm för att man har ett brett civilt kunnande. Själv skall jag åka bara jag blir smal. Efter 5-6 år kanske.

shut teh face
2010-01-05, 10:36
Som svensk soldat just nu är nog risken att dö i arbetet mindre än för en byggnadsarbetare skulle jag tro, med eller utan Afghanistan. Men vem vet vad framtiden för med sig? Om man gör karriär i armén och är med om säg 30 år, då ett krig kanske utspelar sig. Då ångrar man kanske sitt karriärval.
Varför då? Då är man ju kanske major eller liknande. Alla andra som inte varit yrkesmilitärer kommer ju få dö i fronten medan du sitter lite mer säkert och beordrar folk att göra saker. Om vi ponerar att Sverige ligger i krig och alla får vara med. Om det blir krig i [insert-country-here] så har jag ju valet att ge fan att åka dit, oavsett grad. Sen om jag förlorar jobbet, visst. Men jag blir inte åtalad som landsförrädare.

130kg finsk sisu
2010-01-05, 10:42
Vad är straffet för att dessertera i krigstid i Sverige? I Finland var det döttsstraff fram till 1975 eller 1979. Har flera bekanta vars släktningar avrättades av finska staten under 2vk.

shut teh face
2010-01-05, 10:45
Vad är straffet för att dessertera i krigstid i Sverige? I Finland var det döttsstraff fram till 1975 eller 1979. Har flera bekanta vars släktningar avrättades av finska staten under 2vk.
Man får inte rösta i kyrkvalet och A-kassan sänks med 5,4%

pragmatist
2010-01-05, 11:04
Vad är straffet för att dessertera i krigstid i Sverige? I Finland var det döttsstraff fram till 1975 eller 1979. Har flera bekanta vars släktningar avrättades av finska staten under 2vk.

Man kan få upp till livstids fängelse, i grova fall. Normalstraffet för att avvika eller ordervägra är dock böter eller fängelse i högst två år. I Sverige avskaffades dödsstraff i krigstid 1973.

C.E.J.
2010-01-05, 12:03
Hur många svenska soldater är det som har dött där nere och hur förhåller sig dödssiffran till antalet ditsända svenska soldater? Jag själv tar nog den risken alla dagar i veckan istället för att sitta och ruttna i någon lägenhet eller ännu värre hemma hos föräldrarna :S

Risken att dö i förtid som svensk soldat stationerad i Afghanistan eller liknande är betydligt högre än samma risk för random lowlife (alltså socfall) i Sverige, så mycket är säkert ;)


Se det från den ljusa sidan:

Första åren i Främlingslegionen får du runt 1050 euro :)

En ännu ljusare sida är förstås möjligheten att stanna hemma i Sverige med ev. lägre ersättning men å andra väsentligt lägre risk att bli sprängd i bitar.

Stråhle
2010-01-05, 12:24
Får man göra utlandstjänst efter bara den grundläggande militärutbildningen?

Langster
2010-01-05, 12:25
Det gör detsamma. Jag personligen skulle allt vilja ha bra mer än 30-35k mot att jag markant höjer risken att dö i förtid. Ens om det var 100k fattar jag inte hur man är funtad om man tycker att det är en bra deal. Hellre leva mina sista 60 år på socbidrag än att leva 5 år till med hög lön.

Men du missar helt KICK SOME ASS chansen!! YEAH!!!

http://www.iconicphotos.com/manage/photos/Dave_Friedman/Rambo_cuts_loose_lg_291.jpg

EkarN
2010-01-05, 12:32
Varför då? Då är man ju kanske major eller liknande. Alla andra som inte varit yrkesmilitärer kommer ju få dö i fronten medan du sitter lite mer säkert och beordrar folk att göra saker. Om vi ponerar att Sverige ligger i krig och alla får vara med. Om det blir krig i [insert-country-here] så har jag ju valet att ge fan att åka dit, oavsett grad. Sen om jag förlorar jobbet, visst. Men jag blir inte åtalad som landsförrädare.

Hahaha. I modern krigföring funkar det inte riktigt så. I princip bara högre befäl som får sitta i en bunker och kommendera. En major är bataljonschef och ligger ganska risigt till han också.

Om det blir yrkesförsvar kommer vio få 40.000 välutbildade men inget mer. 100.000-tals kommer inte ha något att göra i ett krig.

z_bumbi
2010-01-05, 12:33
Får man göra utlandstjänst efter bara den grundläggande militärutbildningen?

I dag så kan du söka om du "bara" har grundutbildningen och om du blir uttagen så hamnar du på en missionsutbildning där det sker samträning och utbildning anpassat efter förhållandena dit ni ska.
I det nya yrkesförsvaret ska alla utbildas så att de i alla fall är förberedda för att åka utomlands. Utöver det blir det troligen* precis som idag särskilda missionsutbildningar men iom att de kan plocka förband/grupper som redan är samtränade så bör utbildningstiden minska. Idag värvar de ganska så friskt bland de som är utomlands så i början kommer det att finnas ganska så många som redan varit utomlands och iom att folk är anställda så kommer kunskapen i högre grad finnas kvar så länge det inte går lång tid mellan uppdragen.

*Det är väl ingen som riktigt vet hur det blir?

Exdiaq
2010-01-05, 12:37
Får man göra utlandstjänst efter bara den grundläggande militärutbildningen?


Nej, det har jag mycket svårt att tro eftersom om jag skulle vilja söka internationell tjänst efter lumpen så måste jag utbilda mig i ett antal månader till.

Karvig
2010-01-05, 12:51
Hur många svenska soldater är det som har dött där nere och hur förhåller sig dödssiffran till antalet ditsända svenska soldater? Jag själv tar nog den risken alla dagar i veckan istället för att sitta och ruttna i någon lägenhet eller ännu värre hemma hos föräldrarna :S

Om jag inte räknar helt fel nu har 74 svenska militärer dött i utlandstjänst. Endast tolv av dessa har dött i strid/minor etc.

EDIT: Glömde lägga till att detta alltså är bland de cirka hundratusen militärer vi haft utomlands genom åren.

Tror ni att man kommer lyckas locka mycket bra folk eller kommer det som i många andra länder med professionella soldater att bli rättså... korkade... personer som söker till normala förbanden?

Läste att lönen under den militära grundutbildningen (4 månader) kommer vara drygt 4000 per månad, med gratis käk, husrum o.sv... hur det blir efter det har jag ingen aning om, men tippar på 16-18 000 i grundlön för menig-nivån?

Rekryteringen kommer enligt min åsikt inte gå vägen alls. Vilka ungdomar är beredda att lägga några av sitt livs bästa år på att gröta runt som skyttesoldater för att sedan komma ut i det civila med väldigt litet civilt meritvärde. Visst kan man hävda att värnplikten redan nu är frivillig men det blir ändå inte samma sak när du måste ljuga dig ur testerna för att bedömas som olämplig. Jag vet själv med mig att jag aldrig hade sökt mig till Försvarsmakten om det varit det nya systemet. Risken att man får "fel" människor är nog också rätt överhängande. Titta bara på Nederländerna och hur bra det gått för dem att rekrytera.

Ersättningen är inte helt klar än men du är på rätt spår. Tanken är att man ska kunna erbjuda förmånligt boende etc även då man är anställd. Ingen vet hur dock.

*Det är väl ingen som riktigt vet hur det blir?

Just nu verkar det inte som om någon vet riktigt hur det blir, ens på riktigt hög nivå.

Får man göra utlandstjänst efter bara den grundläggande militärutbildningen?

De som endast genomgått grundutbildningen kommer inte att åka. Som z_bumbi skriver så är det bland de anställda som man ska skicka iväg folk.

Bear Grylls
2010-01-05, 12:53
Om jag inte räknar helt fel nu har 74 svenska militärer dött i utlandstjänst. Endast tolv av dessa har dött i strid/minor etc.



Du har inte koll på hur de andra har dött?

Karvig
2010-01-05, 13:07
Du har inte koll på hur de andra har dött?

Jodå.

Åtta i flygolyckor.

Sjutton i trafikolyckor.

Tolv andra olyckor.

Sju självmord.

Fyra vådaskott.

Fjorton har dött en naturlig död.

Det här är dock draget ur huvudet eftersom jag inte har underlaget framför mig så jag kör med en brasklapp på att du får räkna med +-1 på varje post.

Risken att dö i förtid som svensk soldat stationerad i Afghanistan eller liknande är betydligt högre än samma risk för random lowlife (alltså socfall) i Sverige, så mycket är säkert ;)

Är det verkligen så säkert det? Som jag skrev i min post ovan har vi haft cirka hundratusen svenska militärer i utlandstjänst och endast tolv av dessa har dött i strid/minor el. liknande. De andra dödsfallen kan knappast räknas som specifika för utlandstjänst. Visst är Afghanistan snäppet värre än t.ex. Kosovo men vi har varit på värre insatser, Kongo t.ex. där sex svenskar dog.

Folk slänger ur sig en hel del åsikter om hur farligt det är att göra utlandstjänst fast de inte har särskilt stor koll eller inblick alls. Om du har koll men skrev så ändå ber jag om ursäkt.

spoonchest
2010-01-05, 13:10
Se det från den ljusa sidan:

Första åren i Främlingslegionen får du runt 1050 euro :)

Det beror på vilket regemente du ska tjänstgöra vid. Som bäst plockar du ut en lön på runt 50000 med ett femårskontrakt.
Men då är det väl i princip skrivet i sten att du kommer hamna i stridigheter.

Jag tänker nog söka till GMU när det drar igång, för att sedan vidareutbilda mig.
Detta förutsatt att jag inte blir antagen till någon annan utbildning innan dess. Om drygt ett år dvs.

spoonchest
2010-01-05, 13:17
Nej, det har jag mycket svårt att tro eftersom om jag skulle vilja söka internationell tjänst efter lumpen så måste jag utbilda mig i ett antal månader till.

Precis, och som jag har fattat det så går du GMU i tre månader. Det enda det ger dig möjlighet till är att platsa i hemvärnet, eller vidareutbilda dig.

Vidare så kommer man se till hur det har gått på utbildningen innan du erbjuds tjänstgöring vid något förband.

spoonchest
2010-01-05, 13:20
man får inte rösta i kyrkvalet och a-kassan sänks med 5,4%

:d

Baan
2010-01-05, 15:06
...

Fjorton har dött en naturlig död.

...

Nackdelen med att skicka vinterkrigets veteraner till t.ex. Balkan.

Osten80
2010-01-05, 15:07
Nackdelen med att skicka vinterkrigets veteraner till t.ex. Balkan.

Hahaha, vilken bild jag fick i skallen nu.

CrazyJoeDavola
2010-01-05, 17:01
Jag vill jobba på en sån kanonbåt och jaga pirater utanför afrika :)

Kan ingen skriva nån guide hur man går tillväga för att bli "soldat" och få de där 18 000 i månaden? :)

Karvig
2010-01-05, 17:08
Jag vill jobba på en sån kanonbåt och jaga pirater utanför afrika :)

Kan ingen skriva nån guide hur man går tillväga för att bli "soldat" och få de där 18 000 i månaden? :)

Anmäl ditt intresse för GMU

Försvarsmakten börjar rekryteringen till GMU under 2010. Detaljerna är inte klara, men du kan redan nu anmäla ditt intresse för den nya utbildningen.

För att anmäla ditt intresse för GMU skapar du ett användarkonto i ett system som vi kallar rekryteringskontoret. Följ denna instruktion:

1. Gå till mil.se/rekryteringskontoret (nytt fönster).
2. Klicka på Registrera dig och följ instruktionerna.
3. När du har fått dina inloggningsuppgifter, logga in i rekryteringskontoret.
4. Ange fullständiga personuppgifter och avsluta med Spara.
5. Klicka på fliken Bakgrund och följ instruktionen. Avsluta med Spara.
6. Klicka på fliken Intresseanmälan och följ instruktionen. GMU finns som ett val under rubriken "Yrken och utb. utan krav på militär bakgrund". Gör dina val och avsluta med Spara.

Mer än så kan man inte göra för tillfället, det är lite mitt i just nu.

Crippa90
2010-01-05, 17:12
Rycker in i lumpen den 18:e januari, men får hoppa av utbildningen någon gång i sommar då det blir frivilligt. Beroende på hur det är och om man får högre ersättning så stannar jag kvar.

Någon utlandstjänst efteråt blir det absolut inte.

Trekker
2010-01-05, 20:37
Det största problemet för rekryteringen som jag ser det är skatteverket. Som alltid så säger dom tvärt nej så fort någon form av ersättning utöver lön och lönetillägg kommer upp. Det blir väl inte rättvist annars.

En skyttesoldat kommer ha väldigt litet civiltmeritvärde av sina 4-8år i armén. När han kommer tillbaks till det civila så har hans liv varit ett vakuum under den perioden, ingen utbildning, inga meriter, ingen karriär osv. Jag tror detta kommer bli ett stort problem när väl det spännande i ett yrkesförsvar försvunnit.

sunkan
2010-01-05, 21:01
En skyttesoldat kommer ha väldigt litet civiltmeritvärde av sina 4-8år i armén. När han kommer tillbaks till det civila så har hans liv varit ett vakuum under den perioden, ingen utbildning, inga meriter, ingen karriär osv. Jag tror detta kommer bli ett stort problem när väl det spännande i ett yrkesförsvar försvunnit.

Jag har ju dock bara gjort 3,5år men jag skulle nog säga att du har rätt.

Vinter
2010-01-05, 21:11
Det största problemet för rekryteringen som jag ser det är skatteverket. Som alltid så säger dom tvärt nej så fort någon form av ersättning utöver lön och lönetillägg kommer upp. Det blir väl inte rättvist annars.

En skyttesoldat kommer ha väldigt litet civiltmeritvärde av sina 4-8år i armén. När han kommer tillbaks till det civila så har hans liv varit ett vakuum under den perioden, ingen utbildning, inga meriter, ingen karriär osv. Jag tror detta kommer bli ett stort problem när väl det spännande i ett yrkesförsvar försvunnit.

Självklart har du rätt, i sverige är det rent dumt att tjänstgöra för de pengarna om man kan få andra jobb. Och därför måste man i utlandet locka med tex, skattebefriade inköp. Feta utbildningsbidrag, tidigare pension(fullt betald). Och möjlighet till lång karriär. Det lär inte bli de bästa möjliga, som skriver på för yrkesförsvaret.

Defqon
2010-01-05, 21:12
Jag hoppar in i lumpen om ett tag, ska se vad för ställe jag hamnar på.. sökte strid och jägare. Beroende på hur det går i lumpen så avgör det om jag kommer söka till försvarsmakten. Tycker jag det är kul och okej att hålla på med så gör jag det defenitivt

Karvig
2010-01-05, 22:47
Det största problemet för rekryteringen som jag ser det är skatteverket. Som alltid så säger dom tvärt nej så fort någon form av ersättning utöver lön och lönetillägg kommer upp. Det blir väl inte rättvist annars.

En skyttesoldat kommer ha väldigt litet civiltmeritvärde av sina 4-8år i armén. När han kommer tillbaks till det civila så har hans liv varit ett vakuum under den perioden, ingen utbildning, inga meriter, ingen karriär osv. Jag tror detta kommer bli ett stort problem när väl det spännande i ett yrkesförsvar försvunnit.

Du har så rätt så. Det vore trevligt om politikerna förstod vad de gjorde innan de bestämmer sig för vissa lösningar.

Exdiaq
2010-01-05, 23:02
Rycker in i lumpen den 18:e januari, men får hoppa av utbildningen någon gång i sommar då det blir frivilligt. Beroende på hur det är och om man får högre ersättning så stannar jag kvar.

Någon utlandstjänst efteråt blir det absolut inte.


Vad har du för befattning?

Exdiaq
2010-01-05, 23:11
Det största problemet för rekryteringen som jag ser det är skatteverket. Som alltid så säger dom tvärt nej så fort någon form av ersättning utöver lön och lönetillägg kommer upp. Det blir väl inte rättvist annars.

En skyttesoldat kommer ha väldigt litet civiltmeritvärde av sina 4-8år i armén. När han kommer tillbaks till det civila så har hans liv varit ett vakuum under den perioden, ingen utbildning, inga meriter, ingen karriär osv. Jag tror detta kommer bli ett stort problem när väl det spännande i ett yrkesförsvar försvunnit.


Ingen utbildning - bra självkännedom, blir man befäl av något slag visar det på bra ledaregenskaper och förmodligen får man vidareutbilda sig inom ledarskap.
Meriter - goda vitsord från högre befäl väger säkerligen tungt.
o.s.v.

Sen måste man ju inte nödvändigtvis bli skyttesoldat för det finns andra befattningar också. Själv är jag underhållssoldat och kommer mucka med C-körkort, ADR-utbildning och förhoppningsvis goda vitsord. Så helt bortslängt är det inte. Men sen beror det ju också vad man vill syssla med efter sin tjänstgöring.

spoonchest
2010-01-06, 08:03
Ingen utbildning - bra självkännedom, blir man befäl av något slag visar det på bra ledaregenskaper och förmodligen får man vidareutbilda sig inom ledarskap.
Meriter - goda vitsord från högre befäl väger säkerligen tungt.
o.s.v.

Sen måste man ju inte nödvändigtvis bli skyttesoldat för det finns andra befattningar också. Själv är jag underhållssoldat och kommer mucka med C-körkort, ADR-utbildning och förhoppningsvis goda vitsord. Så helt bortslängt är det inte. Men sen beror det ju också vad man vill syssla med efter sin tjänstgöring.

Som sagt, en merit är ju alltid en merit.
Och betyg får man ju vad jag vet också när du har gjort värnplikten och jag vet då ingen arbetsgivare som INTE skulle ta sådana betyg i beaktande vid en ev. anställning. vare sig de är relevanta för sortens arbete man söker eller ej.
Jag tycker iaf att ett bra betyg säger en hel del om en person.

Crippa90
2010-01-06, 09:58
Vad har du för befattning?

Insatssoldat i Uppsala/Bålsta. Får hoppas att det är någorlunda vettigt. :)

z_bumbi
2010-01-06, 10:07
En skyttesoldat kommer ha väldigt litet civiltmeritvärde av sina 4-8år i armén. När han kommer tillbaks till det civila så har hans liv varit ett vakuum under den perioden, ingen utbildning, inga meriter, ingen karriär osv. Jag tror detta kommer bli ett stort problem när väl det spännande i ett yrkesförsvar försvunnit.

Hur många rena skyttesoldater kommer det att finnas i ett yrkesförsvar i den storlek som är aktuellt?

Trekker
2010-01-06, 11:45
Ingen utbildning - bra självkännedom, blir man befäl av något slag visar det på bra ledaregenskaper och förmodligen får man vidareutbilda sig inom ledarskap.
Meriter - goda vitsord från högre befäl väger säkerligen tungt.
o.s.v.

Sen måste man ju inte nödvändigtvis bli skyttesoldat för det finns andra befattningar också. Själv är jag underhållssoldat och kommer mucka med C-körkort, ADR-utbildning och förhoppningsvis goda vitsord. Så helt bortslängt är det inte. Men sen beror det ju också vad man vill syssla med efter sin tjänstgöring.

Man kommer inte bli befäl, man skriver på kontrakt för sin tjänst. Sgt och uppåt är det skola för att bli, så någon ledarskapsutbildning lär det inte bli. En kspskytt är en kspskytt i flera år, en TOLO-soldat sysslar med TOLO.

Goda vitsord är ju bra, men det är ingen merit eller utbildning. Detta landet har ingen tradition i att ta hand om våra soldater. Vitsord säger ju bara hurdan du är som person, det är inget som gör dig konkurrensmässig i arbetslivet.

Jag tog exemplet skyttesoldat eftersom det inte finns någon civilmotsvarighet till det. Men vad är det som gör att en 18åring väljer att jobba i försvaret med att köra lastbil för 16000:- i månaden i enbart 4år, när man kan göra samma sak på ett åkeri för 22.000:- med en säker framtid och karriärmöjlighet. När 18åringen kommer ut efter 4år i försvaret står han på samma ställe som han gjorde som 18åring (utbildningsmässigt), med ett papper som säger att han kan jobba i grupp och är lätt att jobba med. Att han får körkort av försvaret är inte ens säkert, skatteverket igen.

Trekker
2010-01-06, 11:48
Hur många rena skyttesoldater kommer det att finnas i ett yrkesförsvar i den storlek som är aktuellt?

Vet faktiskt inte, tror knappt det är bestämt hur många kontraktsanställda soldater som de facto ska vara heltidsanställda. Men räknar med 3 manöverbataljoner som heltidsanställda, med 3-4 stridande kompanier om 120-150man var. Lågt räknat. Vi får se.

tsp
2010-01-06, 11:54
De jag känner vilket är rätt många åker därför:
1. Äventyr
2. Representera landet/göra gott för landet
3. Av respekt för krigsveteranerna
4. Vilja att hjälpa till i världen
5. Pengarna
6. Militäret intresserade

i den ordningen och oftast nämns nåt av de 3 första som huvudorsak.
I Finland är bara ca.10% av fredsbevararna yrkesmilitärer. I sverige med? Nordiska förband brukar ju få beröm för att man har ett brett civilt kunnande. Själv skall jag åka bara jag blir smal. Efter 5-6 år kanske.

Det spelar alltså ingen som helst roll vilket konflikt det handlar om? I _alla_ lägen tycker du det känns positivt och "bra" för landet med krig och militära insatser i olika områden? Kul inställning..

130kg finsk sisu
2010-01-06, 12:07
Det spelar alltså ingen som helst roll vilket konflikt det handlar om? I _alla_ lägen tycker du det känns positivt och "bra" för landet med krig och militära insatser i olika områden? Kul inställning..

Kul kanske. Men en fredsbevarare skall vara opartisk. Bättre då att tjäna egna landet först.
Det är staten som tagit beslut om att göra insatsen och då får man rätta sig till det. Tror du alla amerikanska soldater tycker om kriget i Irak?

1911
2010-01-07, 06:02
Skillnaden är att många i USA har valet att vara jävligt fattiga eller bli soldater. I Sverige kan man ju leva på det sociala skyddsnätet på ett helt annat vis. Alltså kan man ju inte jämföra t.ex. svenska, finska, danska yrkessoldater med sina amerikanska motsvarigheter. De senare är ju oftare där för att de inte hade något direkt val... rent ekonomiskt.

1911
2010-02-03, 01:32
Jag ska söka 2013 när jag pluggat klart.

Ett tips till andra sökanden kan ju vara att ha någon form av utbildning i bagaget så man inte måste starta på 0 sen när man är typ 30-35 och har pensionerats som trooper. Det lär vara lätt att hamna i någon typ av depression då.

sunkan
2010-02-03, 14:46
Om jag överhuvud taget skulle ha tanken att fortsätta fler år i försvaret som soldat så vill jag ha liknande avtal som i USA. Efter 20år så går du i pension med fullt betalt. Dina barn/familj/du får betalt college, sjukhus, tandläkare.

Nitrometan
2010-02-03, 14:51
Dina barn/familj/du får betalt college, sjukhus, tandläkare.
Det gäller väl bara officerare?

Inte de vanliga soldaterna (meniga/underbefäl) väl?

Eller har armén så mycket pengar?

sunkan
2010-02-03, 15:18
Det gäller väl bara officerare?

Inte de vanliga soldaterna (meniga/underbefäl) väl?

Eller har armén så mycket pengar?

Han jag träffade och diskuterade detta var master sergeant vilket blir OR-8 vilket i Sverige skulle vara en förvaltare som är mellan kapten/major om man ser till det gamla systemet. Så jo då har du nog rätt.

Vinter
2010-02-03, 15:43
Han jag träffade och diskuterade detta var master sergeant vilket blir OR-8 vilket i Sverige skulle vara en förvaltare som är mellan kapten/major om man ser till det gamla systemet. Så jo då har du nog rätt.

Det är ett ganska bra deal med tanke på andra val man kan göra. Det dåliga är ju att staten äger dig till kontraktet går ut, dygnet runt om det behövs.
Samt att man måste åka runt världen till olika krig man kanske inte gillar... Men ja alla amerikanska soldater har rätt till pension efter 20år tjänst. Den är dock ganska låg. Men att anställa folk har alltid varit den kanske billigaste delen av ett försvar. Det dyra brukar vara att träna och använda utrustning, den har ju en förmåga att gå sönder.

Totalt ligger usa's försvarsbudget på något över 1000 miljarder $$$
http://en.wikipedia.org/wiki/Military_budget_of_the_United_States

nidas
2010-02-03, 16:14
Rycker in i lumpen den 18:e januari, men får hoppa av utbildningen någon gång i sommar då det blir frivilligt. Beroende på hur det är och om man får högre ersättning så stannar jag kvar.

Någon utlandstjänst efteråt blir det absolut inte.

är inte så att du har överdrivet mycket till val som kontraktsanställd.. alla inom FM nu för tiden som skriver kontrakt (inkl civila) har "obligatorisk utlandstjänst" inskrivet i kontraktet. dvs det ska bra jävla skäl till att banga den pucken om de serverar den ;)

Herr Heder
2010-02-03, 16:19
Detta är enbart negativt.

Det bör vara varje svensk mans plikt att göra värnplikten! Det borde inge en sund känsla av fosterlandskärlek och gemenskap.

z_bumbi
2010-02-03, 16:40
Det är ett ganska bra deal med tanke på andra val man kan göra. Det dåliga är ju att staten äger dig till kontraktet går ut, dygnet runt om det behövs.
Samt att man måste åka runt världen till olika krig man kanske inte gillar... Men ja alla amerikanska soldater har rätt till pension efter 20år tjänst. Den är dock ganska låg. Men att anställa folk har alltid varit den kanske billigaste delen av ett försvar. Det dyra brukar vara att träna och använda utrustning, den har ju en förmåga att gå sönder.

Totalt ligger usa's försvarsbudget på något över 1000 miljarder $$$
http://en.wikipedia.org/wiki/Military_budget_of_the_United_States

En låg pension efter 20 år och där man har 15-20 år kvar att jobba på är iofs inte helt fel men är det inte generellt så att pension i USA på de flesta jobb är betydligt lägre i förhållande till vad man haft i lön? Sen ingår väl dessutom fortfarande utbildningspengar?
Armens hemsida var så seg att jag inte orkade vänta på att hitta rätt.

130kg finsk sisu
2010-02-03, 17:04
detta är enbart negativt.

Det bör vara varje svensk mans plikt att göra värnplikten! Det borde inge en sund känsla av fosterlandskärlek och gemenskap.

+1