handdator

Visa fullständig version : Gynokomasti återigen


mikkeborås
2010-01-04, 22:47
Tja!

Har varit i kontakt med läkare nu angående mina "man boobs"
Läkaren konstaterade att jag förstorade bröstkörtlar tom ganska mycket enligt henne..

Men nu till frågan
Läkaren var negativ till operation, hon vill mest se om jag har någon felaktig hormonbalans, om jag hade det så skall jag gå på hormonbehandling.
Om nu inte så va fallet så fick ja göra det privat eller helt enkelt leva med det. hon tyckte att jag skulle träna lite extra och vara nöjd för att hon ansåg att det var inget stort problem.

Skall jag stå på mig å försöka kräva operation eller?
behöver snacka av mig lite hehe

kan tillägga att jag har gått ifrån 120 kg till 97 kg och mina bröst är lika stora ännu. Visst har jag en bit kvar med mitt kroppsfett! Ligger just nu på 14.8%
Har haft bröstformen sen ca 5-6 års åldern

Bilder finns bifogade

beckman88
2010-01-04, 23:22
hon tyckte att jag skulle träna lite extra och vara nöjd för att hon ansåg att det var inget stort problem.


Lite konstigt att hon säger att hon inte tyckte att det var något problem när det uppenbarligen är problematiskt för dig. Alla operationer har ju negativa delar. Det är superbra att du delar med dig och får skriva av dig lite. Dock tycker jag inte att du ska göra så mycket mer än så via internet. Du verkar redan vara en god bit på vägen till en hälsosammare kropp, creds mate!
Tänk över det riktigt, se vad som händer om 5, kanske 10kg. Kolla med olika doktorer. Dock är det slutgiltiga beslutet ditt =) Hoppas det rättar till sig för dig, lycka till!

/ Beckman

mikkeborås
2010-01-04, 23:50
Jag skall kolla upp problemet med någon läkare till innan jag tar beslutet om privat finansiering. Tanken är att jag skall vänta och se hur det ser ut vid 90 kg. Är faktiskt skönt att hon konstaterade ändå att jag hade förstorade bröstkörtlar! nu vet jag var problemet är, nu ska man bara lösa det! Är inte sugen att stoppa kroppen full med anti-östrogen eller testosteron som det kan bli tal om

shadowfire
2010-01-04, 23:57
Ska jag vara ärlig så ser det mer ut än 14,8% i fetthalt och ökad fettinlagring lägger sig bland annat så att man får "man boobs". Jag håller med beckman88, du är på god väg till en hälsosammare kropp och har gjort det riktigt bra hittills!
Fortsätt ner en bit och bli lite hårdare först vettja, så ser du också hur mkt bröstpartiet förändras och så får du ta ställning till hur du känner dig då. Mycket kan hända med din kroppshydda om du skalar av ytterligare fett.

tsp
2010-01-05, 00:45
Som shadowfire säger så har du garanterat mer än 14.8% fett. Ser snarare ut att vara upp emot 18-20%. Det är lätt att tro att fettet är "mindre" än det faktiskt är.

mikkeborås
2010-01-05, 08:50
Som shadowfire säger så har du garanterat mer än 14.8% fett. Ser snarare ut att vara upp emot 18-20%. Det är lätt att tro att fettet är "mindre" än det faktiskt är.

Ja jag har också funderat på att fett procenten inte stämmer men kaliper mätaren borde inte visa så mycket fel!? det är ju min PT som mäter mig liksom
(bröst, mage, lår)
Enligt PT så sitter mitt fett på magen, men jag gör så här att jag mäter idag och skriver ut det här så får vi se om PT läser fel i sina tabeller eller nått hehe

Langster
2010-01-05, 10:25
Du ligger långt över 20% bf, tro mig. 3-punktsmätning låter inte seriöst alls, om det nu bara var de 3 ställena som mättes. Jag tror din PT är okunnig.
Vid 14% ser man ärligt talat rätt jäkla fit ut.

Håller med föregående talare, gå ned minst 10 kg till och se vad som händer.

mikkeborås
2010-01-05, 13:15
sagt och gjort! har bytt PT tränare och mätt igen! 20.7% på både kaliper och våg.
svaret jag fick varje de skiljde var att min förra PT får alltid lägre resultat! konstigt nog är de skönt att veta att resultaten innan var inkorrekta! nu kan man jobba vidare i lugn och ro!

Johan_P
2010-01-05, 15:26
sagt och gjort! har bytt PT tränare och mätt igen! 20.7% på både kaliper och våg.
svaret jag fick varje de skiljde var att min förra PT får alltid lägre resultat! konstigt nog är de skönt att veta att resultaten innan var inkorrekta! nu kan man jobba vidare i lugn och ro!

De resultaten du får från kaliper och/eller våg är troligtvis inkorrekta oavsett vilken PT som nu mäter. Du får se det som en approximation av hur mycket av din kroppsvikt som består av fettvikt, inte en total sanning.

Har kommit bra råd och tips i tråden för övrigt. Fortsätt kämpa!

Raggis
2010-01-05, 15:57
Stå på dig. Det där skall du inte behöva dras med.

stavgren
2010-01-05, 17:25
Jag fick själv gyno i ena(???) bröstet efter en kraftig viktuppgång. Fick fettsamlingar i båda brösten men enbart den ena bröstkörteln svullnade upp och ömmade. Efter en tid kom det t.o.m lite vätska när man klämde på den(då fick jag panik vill jag lova) :S
Var då övertygad om att jag skulle behöva lägga mig på operationsbordet för att få det fixat.
Men så började jag deffa och till min stora glädje märkte jag efter några månader att körteln började minska och slutligen var den tillbaka till normalstorlek(dvs nästan obefintlig).

Så uppenbarligen är det inte 100% nödvändigt med varken operation eller hormonbehandling för att bli av med problemen.
Vänta och se ett tag om du märker att de börjar minska innan du bestämmer dig för vad du vill göra. Om ingen förbättring sker så ska du dock definitivt få det fixat på ett eller annat sätt!

Lycka till med allt! :)

//Tim

Shajjn
2010-01-05, 18:06
Gå ner i vikt.

Min åsikt är att läkaren borde:
1. rekommendera, och motivera dig att träna och äta för en fortsatt viktnedgång.
2. erkänna ditt problem
3. tala om att du absolut skall komma på återbesök eller ta upp ditt problem med annan läkare om ditt problem kvarstår efter viktnedgång, för vidare utredning och eventuell behandling.

Motoranimal
2010-01-05, 19:33
Jag är i liknande sits. Väger 115 kg över 190 cm och har lite större bröst än dig. Jag har en operationstid nu i februari och valde att göra den trots att jag har lite kvar mot min målvikt eftersom jag alltid haft problem med fettansamling samt förstorad körtel sen jag var liten. Jag har dock gått ner 15 kg och ska gå ner 5 till innan operationen för att komma i en form som liknar mitt mål innan jag opereras.

Jag valde att betala själv och går på en klinik som tar betalt 30 000 för den. Blev rekomenderad av läkare att gå på en privatklinik istället för att försöka få gjort det på ett sjukhus eftersom de bästa kirurgerna i plastikkirurgi oftast hamnar på privata.

Många kommer nog säga åt dig att fortsätta att gå ner i vikt, men vi som lider av gyn och fettansaling kring brösten vet att vi aldrig kommer kunna bli av med dem för alltid på annat sätt än med operation.

Raggis
2010-01-05, 20:07
Jag är i liknande sits. Väger 115 kg över 190 cm och har lite större bröst än dig. Jag har en operationstid nu i februari och valde att göra den trots att jag har lite kvar mot min målvikt eftersom jag alltid haft problem med fettansamling samt förstorad körtel sen jag var liten. Jag har dock gått ner 15 kg och ska gå ner 5 till innan operationen för att komma i en form som liknar mitt mål innan jag opereras.

Jag valde att betala själv och går på en klinik som tar betalt 30 000 för den. Blev rekomenderad av läkare att gå på en privatklinik istället för att försöka få gjort det på ett sjukhus eftersom de bästa kirurgerna i plastikkirurgi oftast hamnar på privata.

Många kommer nog säga åt dig att fortsätta att gå ner i vikt, men vi som lider av gyn och fettansaling kring brösten vet att vi aldrig kommer kunna bli av med dem för alltid på annat sätt än med operation.

Du får dock bättre resultat av operationen om du är inom normalvikt.

mikkeborås
2010-01-06, 17:36
Jag har valt att ta det lugnt och fortsätta i samma takt att gå ner till -90 sen om problemet kvarstår så skall jag jobba vidare med läkarna eller gå till privat plastik kirugri.
Det viktigaste är ju fortfarande att ha en bra relation till sin kost och lägga sig på en målvikt och vara vikt stabil under en tid. målet är fortfarande att ha runt 11-12% kroppsfett och försöka förlora 0.5-1.5 kg i veckan. jag vill ju inte tappa de få musklerna jag har:) men som alla med gyno vet.. det är jobbigt att ha dem! en tshirt sitter aldrig snyggt och man försöker dölja de igenom att ha dålig hållning osv! jag är lyckligt lottad att jag har ett bra psyke och bra självförtroende.