handdator

Visa fullständig version : Chips vs Popcorn


lyotomachida
2010-01-04, 21:19
Hej, imorgon tänkte jag kolla på bio efter gymmet. Nån som vet vilket som är minst "skadligt" för ens träning? Vad hade du valt och vrf?

mvh

Ungrim
2010-01-04, 21:20
Svårt att säga, vad har du för mål med träningen??

Vill du ha mycket kalorier är väll chipsen att föredra, försöker du gå ner i vikt är väll popcornen ett bättre alternativ.

Sniggel
2010-01-04, 21:21
Svårt att säga, vad har du för mål med träningen??

Vill du ha mycket kalorier är väll chipsen att föredra, försöker du gå ner i vikt är väll popcornen ett bättre alternativ.

+1

Chips ger mer tryck (ok väldigt subjektivt), bra om du vill bygga och planerat in ett pass efter bion t ex :P

lyotomachida
2010-01-04, 21:23
Aha, för jag har alltid trott att chips, popcorn etc inte var bra för ens träning(Kanske tänkte på godis, choklad etc)? Men isf blir det nog chips. Jag behöver få i mig mer kalorier. Tack för hjälpen ungrim och sniggel :)

WHITEFOLKS
2010-01-04, 21:42
Att det är "bra" för träning är väl lite att ta i :)

Ungrim
2010-01-04, 21:55
Att det är "bra" för träning är väl lite att ta i :)

Bättre än en hungrig mage och kropp som skriker efter energi.

Exhale_
2010-01-04, 23:19
Energi är bra för din träning.

vasslefranmjolk
2010-01-04, 23:20
Hej, imorgon tänkte jag kolla på bio efter gymmet. Nån som vet vilket som är minst "skadligt" för ens träning? Vad hade du valt och vrf?

mvh

Hur ofta går du på bio? Om det inte är varje dag, unna dig det du tycker bäst om. Såvida du inte ska på en BB-scen dagen efter.

Varken chips eller popcorn är farligt för din träning. Ska du vara opti skulle jag dock föredra popcornen(i kombination med en proteindrink/EAA på gymmet) för att fylla på glykogenlagrena.

beckman88
2010-01-04, 23:28
Bättre än en hungrig mage och kropp som skriker efter energi.


Nej bara tillgång till aminosyror för uppbyggnad. Energin finns larad sedan tidigare.

Om man sedan upplever försämringar pga hunger eller så är en annan femma. Men det är fullkomligt individuellt.

- Eddie Vedder om frågan "Behöver man inte äta innan träning?"

Jag tränar ofta på tom mage, det funkar för mig =)

Doctor Snuggles
2010-01-04, 23:30
Det som är minst skadligt är att inte bekymra sig över vad som är minst skadligt.

Johan_P
2010-01-05, 00:53
Varför skulle chips eller popcorn vara farligt för ens träning?

tsp
2010-01-05, 00:59
Varför skulle chips eller popcorn vara farligt för ens träning?

Man kan ju få chipstuttar!! :smash:

lyotomachida
2010-01-05, 02:23
Varför skulle chips eller popcorn vara farligt för ens träning?

Jag tänkte om de gav samma negativa effekt som godis, choklad etc

dt06mj2
2010-01-05, 03:13
Det finns såklart nyttigare saker att äta än chips och popcorn.

Däremot kommer du lägga på dig fett så länge du äter ett kaloriöverskott, hur nyttigt du än äter.

Ungrim
2010-01-05, 10:52
- Eddie Vedder om frågan "Behöver man inte äta innan träning?"

Jag tränar ofta på tom mage, det funkar för mig =)


Det är ju skillnad att träna på tom mage och att ha en kropp som är tom på energi.

Scratch89
2010-01-05, 11:04
Jag tänkte om de gav samma negativa effekt som godis, choklad etc

Vadå för negativ effekt? Du verkar tro att bara för att man äter chklad eller godis så kommer du bli fem kilo svagare i bänkpressen. Snarare tvärtom; det är vid överätning som man blir stor och stark.

Däremot om du försöker hålla formen så kan det vara dumt att äta alldeles för mycket godis, men då får man väl antingen anpassa resten av dagen/veckan, eller helt enkelt bara acceptera att man ätit lite mer chips en dag.

TehSaxo
2010-01-05, 11:19
Varför skulle chips eller popcorn vara farligt för ens träning?

Man kan ju få chipstuttar!! :smash:

hahah :D

Per B
2010-01-05, 11:51
Vadå för negativ effekt? Du verkar tro att bara för att man äter chklad eller godis så kommer du bli fem kilo svagare i bänkpressen. Snarare tvärtom; det är vid överätning som man blir stor och stark.

Är det nån gång man ska unna sig lite "extra gott" (alkohol undantaget) är det ju just efter att man tränat. Man skulle kunna tänka sig att man ovanpå sitt ordinarie program lägger på några set där varje extra set motsvarar X godisbitar eller X gram chips, då blir man extra motiverad och kroppen får dessutom lite extra energi efteråt att bygga muskler av. *flex*

Eddie Vedder
2010-01-05, 11:53
Är det nån gång man ska unna sig lite "extra gott" (alkohol undantaget) är det ju just efter att man tränat.

Nja, vet inte om jag håller med om det där.

Visst är det kanske rätt ur rent fysiologisk synvinkel men nog tycker jag att man hellre kan välja att "unna sig" på bion med polare än ensam i omklädningsrummet.;)

Jag förstår hur du menar som sagt men jag tycker nog man gör mer "rätt" att välja den typen av mat i de sociala sammanhang där det känns kul än när det är som mest "opti".

Per B
2010-01-05, 11:57
Nja, vet inte om jag håller med om det där.

Visst är det kanske rätt ur rent fysiologisk synvinkel men nog tycker jag att man hellre kan välja att "unna sig" på bion med polare än ensam i omklädningsrummet.;)

Jag förstår hur du menar som sagt men jag tycker nog man gör mer "rätt" att välja den typen av mat i de sociala sammanhang där det känns kul än när det är som mest "opti".

Fast du missförstår mig, jag var nog inte tydlig nog. Med "just efter man tränat" menade jag inte precis direkt efter passet, utan mer "just den dagen" (kanske blir några timmar senare). Men jag förstår att du missförstod det, för i min mening kan ju faktiskt "just efter" tolkas på två sätt. *slap*

Eriic
2010-01-05, 12:42
Chips är ju grymt mycket godare än popcorn, så om jag vill gå ner i vikt skulle jag välja popcorn, annars chips :)
Jag kan knappt sluta äta chips när jag väl börjat

z_bumbi
2010-01-05, 13:00
Fast du missförstår mig, jag var nog inte tydlig nog. Med "just efter man tränat" menade jag inte precis direkt efter passet, utan mer "just den dagen" (kanske blir några timmar senare). Men jag förstår att du missförstod det, för i min mening kan ju faktiskt "just efter" tolkas på två sätt. *slap*

Det finns ingen större anledning att börja tänka på kompensation bara för att man går på bio eller vad man nu gör vid ett tillfälle. I ett något så när normalt förhållande till mat så är det inget konstigt att äta mer vissa dagar och mindre andra, om det sen inträffar i samband med träning eller inte kan lika gärna styras av slumpen som något annat.
Får man för sig att sätta nytt rekord på pizzabuffen eller att man kör något särskilt jobbigt pass och därför äter mer efter det så är det lite annorlunda då det inte handlar om normala situationer. Rekordet på pizzabuffen kommer iofs inte att påverka så mycket på sikt och om man inte äter mer totalt den veckan än andra veckor så kommer det inte att påverka ett dugg.

Emil_Larsson
2010-01-05, 14:23
Man kan ju få chipstuttar!! :smash:

:laugh:

Mitt svar är: Ta det du vill ha.

Om jag skulle vara sugen på en påse Non-stop och en liten popcorn med coca cola så skulle jag köpa det.

/Peace.

Johan_P
2010-01-05, 15:58
Jag tänkte om de gav samma negativa effekt som godis, choklad etc

Godis, choklad etc. innehåller makronutrienter precis som alla andra livsmedel. Där är inget som påverkar din styrketräning negativt, eventuellt maltrodextrin eller liknande kanske t.o.m. gynnar träningen. Sen att det kan vara ett dåligt val av livsmedel är en annan sak.

Kakao får dig inte att göra två repetitioner mindre i benpressen. T.ex.

Eddie Vedder
2010-01-05, 16:10
Kakao får dig inte att göra två repetitioner mindre i benpressen. T.ex.

Kakao är the shit!:thumbup:

http://traningslara.se/blogg/kakao-rena-supermedicinen/

Mr.Sarkastisk
2010-01-05, 16:17
Kakao är the shit!:thumbup:

http://traningslara.se/blogg/kakao-rena-supermedicinen/

Rena supermedicinen? *screwy*
Hellre så äter jag ju 2000kcal spaghetti och köttfärssås än att jag trycker i mig en Aladdin ask..

:D

Johan_P
2010-01-05, 16:19
Kakao är the shit!:thumbup:

http://traningslara.se/blogg/kakao-rena-supermedicinen/

Ja, kolla...! :thumbup:

Turbonisse
2010-01-05, 16:30
Rena supermedicinen? *screwy*
Hellre så äter jag ju 2000kcal spaghetti och köttfärssås än att jag trycker i mig en Aladdin ask..

:D

Inte om jag redan täckt mitt näringsbehov för dagen :)