handdator

Visa fullständig version : Att mäta kroppsfett


karlingen
2010-01-04, 18:20
Vilken metod är enligt er den bästa för att mäta kroppsfett?
Och stämmer resultaten som visas på Vågen?

Kappman
2010-01-04, 18:37
1. Undervattensmätning
2. BodPod

3. Kaliper

Grandmaster
2010-01-04, 18:59
DEXA är bäst.

karlingen
2010-01-04, 19:41
Har ni nån aning om var man kan mäta kroppsfettet och hur man går tillväga?

Morty
2010-01-04, 20:06
Jag fick en Bodpod-mätning i julklapp :) Man kan göra dem på pauluns näringscenter.

CRZ
2010-01-05, 13:56
Hör med t.ex personliga tränare eller någon som kan tänkas äga en kalipermätare, tycker jag funkar bra :)

Per B
2010-01-05, 14:03
Nu har ju bioimpedansmätning inte nämnts här, men jag passar på att kommentera den ändå. Jag har en Omron BF500, och jag skrev lite om mina erfarenheter om den här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118660

För att summera så är den inte så mycket att ha, men det hade jag i ärlighetens namn inte räknat med heller... men jag tycker om tekniska prylar. *flex*

Annars är nog spegeln det billigaste sättet att "mäta" kroppsfettet, men självklar är det ju ganska svårt att kvantifiera förändringar. Men jag kör bokstavligen talat med metoden "mellan tummen och pekfingret" genom att helt enkelt nypa mig i fläsket på magen. ;)

Fru_Flisa
2010-01-05, 15:21
Flikar in en fråga ang skillnader vid mätresultat..

Nån som har en uppfattning hur mycket det kan skilja om jag gjort en mätning med Tanita Body Composition Analyzer TBF-300 med inställning "normal" istället för "atlet" som jag bör ha den inställd på iom att jag tränar?

Toby Asp
2010-01-05, 19:08
Flikar in en fråga ang skillnader vid mätresultat..

Nån som har en uppfattning hur mycket det kan skilja om jag gjort en mätning med Tanita Body Composition Analyzer TBF-300 med inställning "normal" istället för "atlet" som jag bör ha den inställd på iom att jag tränar?

För det första så är det en bioimpendansvåg, så noggrannheten är dålig (dessutom står man bara på den, inga handtag eller?=ännu sämre). Sen, vad tar inställningen atlet in i beräkningen, ökad muskelmassa? Min uppfattning är att skillnaden antagligen blir stor (men omöjlig att precisera) eftersom verktyget är så oexakt.

Ola Wallengren
2010-01-05, 19:44
Bästa metoden för att mäta kroppsammansättnigen är med en s.k. multi-component-model.

Där man mäter:
Kroppsvolymen med BodPod
Benmassan med DXA
Vätskevolym, intra- och extracellulärt med isotopspädning

Dessa mätningar slår man i hop i en modell där man utnyttjar varje metods styrka och får på så sätt en ganska god uppfattning om kroppsammansättningen men även en sådan mätning har felkällor och felmarginaler så inte heller den ger svaret på den "sanna" kroppsammansättningen.

Fru_Flisa
2010-01-09, 07:41
För det första så är det en bioimpendansvåg, så noggrannheten är dålig (dessutom står man bara på den, inga handtag eller?=ännu sämre). Sen, vad tar inställningen atlet in i beräkningen, ökad muskelmassa? Min uppfattning är att skillnaden antagligen blir stor (men omöjlig att precisera) eftersom verktyget är så oexakt.

Nope, inga handtag. Bara stå.

Tänkte på om nån hade testat båda alternativen och sett hur det skillde för jag har inte fått nåt direkt svar av Tanita mer än att den rådande vätskebalansen kan på bf-värdet utgöra en diff på 3-4%, vilket maximalt inte gör så mycket i skillnad.
Men de påstår att mätmetoden i övrigt är väldigt exakt, fast att man bör ställa in den korrekt då.

HMB
2010-06-23, 19:50
Bump!

Någon som kan tipsa om vart i stockholm man kan mäta kroppsfett med en någorlunda vettig mätmetod (bodpod / undervattensmätning) till ett bra pris?

Lord
2010-06-23, 20:49
Magnetresonans 3D-imaging av hela din kropp borde vara mest exakt, för en vettig summa med värden som inte varierar vilt skulle jag säga kaliper.

HulkH
2010-06-23, 22:34
Bump!

Någon som kan tipsa om vart i stockholm man kan mäta kroppsfett med en någorlunda vettig mätmetod (bodpod / undervattensmätning) till ett bra pris?

menar du att köpa en, eller åka till nån central?^^

HMB
2010-06-24, 09:02
menar du att köpa en, eller åka till nån central?^^ Åka till nått ställe och få det gjort :)