handdator

Visa fullständig version : Hungrig!


funkyfiat
2010-01-04, 16:21
Hej alla glada Kolozzeumare! :thumbup:

Går rakt på sak. Jag har börjat träna styrketräning. Precis som förr, så blir jag grymt hungrig under passet, alternativt efter passet. Syftet med träningen är att komma i bättre form styrkemässigt, men inte nödvändigtvis synbart (nåja, kanske lite tonad muskulatur). Jag tränade rodd förut, och varje sommar kör jag ett antal kilometer på cykel/inlines. Dock har jag inte tränat på flera år, men kommit igång nu och varit igång i cirka 2 veckor. Jag har en kroppstyp som är ganska "tanig", dock ej spinkig. Därav syns inte musklerna, men styrkan märks. Kanske bör nämnas att jag är tjej.

Ett vanligt pass för mig ser ut som följer:

- Tränar 3-4ggr/vecka (måndag, onsdag, fredag, ev. lördag).
- Jag börjar alltid med 30-45min. konditionsträning på cyckel. Börjar ibland redan då mot slutet vara hungrig.
- Jag promenerar alltid till gymmet. En promenad åt ETT håll tar ca 30-40min. Förutom promenaden till gymmet går jag åtminstone 30-120minuter/dag (något jag alltid gjort utan att klassa som träning).
- Därefter kör jag olika styrkeövningar beroende på om jag fokuserar på ben, armar, bål etc under ett specifikt pass (jag delar alltså upp kroppen på antalet dagar så att de delar jag har träningsvärk i hinner vila lite innan de körs igen).
- Jag bastar i cirka 15-30min. nästan varje gång då jag kommit hem efter ett träningspass. Upplever att det ökar blodgenomströmningen och hjälper musklerna att slappna av. Jag bastar inte för att tappa i vikt, utan för att jag gillar känslan efteråt.


Innan varje gympass äter jag havregrynsgröt som frukost med en liten klick sylt i. Bladar även i kardemumma för smakens skull. Lägger till ett knäckebröd och dricker varmt, grönt, thé alternativt laktosfri lättmjölk. Dricker ProTargo protein á 30g (vattenmängden jag blandar ut proteinet med uppgår endast till 200ml) ca 1h-40min. innan jag promenerar till gymmet. Dricker 30g ProTargo igen ca 5-30min. efter gympasset på vägen hem. Tål även att nämnas att jag äter 2 fettförbrännande piller/dag (L-Caritine, 1000mg per piller) för att arbeta bort lite underhudsfett och få mer framträdande muskulatur. Ibland dricker jag ProTargo som ett mellanmål (då samma mängd, dvs 30g) istället för till exempel en smörgås. Jag äter alltid någon form av snabba kolhydrater när jag väl är hemma igen (antingen en varm tillagad måltid eller två mackor med mörkt/ibland vitt bröd samt något snabbt som till exempel ost eller liknande som pålägg). Jag har under hela mitt liv aldrig varit en storätare. Dvs, jag har alltid ätit lite, men många ggr per dag.

Trots att jag känner att jag äter rätt så verkar jag ha relativt snabb ämnesomsättning (kanske?). Blir fort hungrig igen.

Har ni några tips på hur jag bör lägga upp min diet för att slippa uppleva hungerkänslor under mitt pass alternativt efter passet? Kanske bör dricka mer proteiner?

God fortsättning till er alla! :thumbup:

funkyfiat
2010-01-04, 16:28
PS. Glömde tillägga att jag även tar 2 piller/dag av "Mitt val"-tabletter från Apoteket (förutom L-Carnitine) som innehåller en hel del järn och andra mineraler som kvinnor förlorar rätt mycket av varje månad.. DS.

emi23j
2010-01-04, 16:42
Har ni några tips på hur jag bör lägga upp min diet för att slippa uppleva hungerkänslor under mitt pass alternativt efter passet? Kanske bör dricka mer proteiner?

För att inte bli hungrig under passet rekommenderar jag att du äter innan passet. Jag tränar oftast inom 1 timme efter måltid (när det gäller styrketräning). Är det mer konditionsinriktat brukar jag vänta 1.5 timme.

Detta betyder då att jag tränar efter frukost, efter lunch eller efter middag.

funkyfiat
2010-01-04, 17:20
För att inte bli hungrig under passet rekommenderar jag att du äter innan passet. Jag tränar oftast inom 1 timme efter måltid (när det gäller styrketräning). Är det mer konditionsinriktat brukar jag vänta 1.5 timme.

Detta betyder då att jag tränar efter frukost, efter lunch eller efter middag.


Jag förstår. Idag åt jag till exempel 1h innan mitt träningspass. Blev trots allt hungrig strax efter konditionsdelen (och då hade jag fortfarande styrkedelen kvar). Åt havregrynsgröt (enligt ovan), la till 2 ägg och en till macka + proteinshake á 30g innan passet. Kanske bör äta en flintastek eller liknande innan? Skämt å sido...

Per B
2010-01-04, 17:24
Kan du förtydliga "hungrig"? Blir du kraftlös, eller är det bara så att du känner att det suger i magen?

Jag tycker inte man ska äta så tätt inpå träningen som 1 timme, snarare bör du försöka öka tiden mellan mat och träning.

Jag har för det mesta hungerkänslor redan när jag går till gymmet, och det känns också mycket bättre att träna då. Jag försöker äta 3½-4 timmar innan jag ska träna, och sen äter jag rejält direkt efter passet. Visst kan jag känna hungerkänslor under passet, men för det mesta är det bara skönt. Och för det mesta går hungerkänslorna över när jag tränar, särskilt om jag dricker vatten.

Shrimpy
2010-01-04, 17:37
Du kanske ska testa att ta en banan eller något liknande efter konditions ineldningen och se om det blir bättre? Samt ta en 5 min "paus" för att inte få håll när du påbörjar styrkedelen?

Tabbe
2010-01-04, 17:39
Istället för att småäta hela tiden testa att äta 3-4 stora måltider så håller du dig kanske mätt längre.

funkyfiat
2010-01-04, 19:45
Kan du förtydliga "hungrig"? Blir du kraftlös, eller är det bara så att du känner att det suger i magen?

Jag tycker inte man ska äta så tätt inpå träningen som 1 timme, snarare bör du försöka öka tiden mellan mat och träning.

Jag har för det mesta hungerkänslor redan när jag går till gymmet, och det känns också mycket bättre att träna då. Jag försöker äta 3½-4 timmar innan jag ska träna, och sen äter jag rejält direkt efter passet. Visst kan jag känna hungerkänslor under passet, men för det mesta är det bara skönt. Och för det mesta går hungerkänslorna över när jag tränar, särskilt om jag dricker vatten.

Jag blir inte kraftlös. Det är snarare så att blodtrycket sjunker och jag blir trött, även om hjärtat bultar fortare. Jag känner mig tom i magen så det börjar kurra och "suga" lite som du nämnde. Kanske bör dricka min proteindrink under passet istället för efter för att lösa det hela?

funkyfiat
2010-01-04, 19:46
Du kanske ska testa att ta en banan eller något liknande efter konditions ineldningen och se om det blir bättre? Samt ta en 5 min "paus" för att inte få håll när du påbörjar styrkedelen?


Hm, definitivt värt att prova! Skall även prova med att dricka min proteindrink under passet istället för helt efter träningen.

funkyfiat
2010-01-04, 19:48
Istället för att småäta hela tiden testa att äta 3-4 stora måltider så håller du dig kanske mätt längre.

Stora måltider har inte varit något för mig. Känner mig bara slö. Just nu kanske jag äter något cirka var 3:e / 4:e timme. Bör dock kanske se över min kost helt. Jag vill ju vara "mätt" (men inte full så att säga) under träningen så jag slipper sitta där med kurrande mage. *gah!* Hehe :)

vasslefranmjolk
2010-01-04, 20:08
Träna konditionsträning och styrketräning separat då det hämmar utvecklingen att köra båda samma pass.

regus
2010-01-04, 20:17
Träna konditionsträning och styrketräning separat då det hämmar utvecklingen att köra båda samma pass.

Ja, det gör det. Men varför ge ett sådant råd när man inte vet något om personens träningsrutiner, vardag och framförallt mål?

Shrimpy
2010-01-04, 20:19
ja, det gör det. Men varför ge ett sådant råd när man inte vet något om personens träningsrutiner, vardag och framförallt mål?

+1

Per B
2010-01-04, 20:22
ja, det gör det. Men varför ge ett sådant råd när man inte vet något om personens träningsrutiner, vardag och framförallt mål?

+1

emi23j
2010-01-04, 20:22
Kan du förtydliga "hungrig"? Blir du kraftlös, eller är det bara så att du känner att det suger i magen?

Jag tycker inte man ska äta så tätt inpå träningen som 1 timme, snarare bör du försöka öka tiden mellan mat och träning.

Jag har för det mesta hungerkänslor redan när jag går till gymmet, och det känns också mycket bättre att träna då. Jag försöker äta 3½-4 timmar innan jag ska träna, och sen äter jag rejält direkt efter passet. Visst kan jag känna hungerkänslor under passet, men för det mesta är det bara skönt. Och för det mesta går hungerkänslorna över när jag tränar, särskilt om jag dricker vatten.

Inte optimalt.

Man behöver energi både under och efter passet. Det då äter direkt efteråt kommer ta en viss tid för kroppen att bryta ned innan den kan använda sig av energin.

När det gäller styrketräningen är det bättre att äta nära inpå passet än långt ifrån just av den anledningen att kroppen ska ha näring att börja återhämta sig direkt efter avslutat träningspass.

emi23j
2010-01-04, 20:26
Här har du ett bra tips på hur du inte blir hungrig under passet. Kräver nog säkert lite "getting used to" dock.

http://www.youtube.com/watch?v=7YmQyoUW3y0&feature=PlayList&p=227C2341F9C3CB88&playnext=1&playnext_from=PL&index=72

Per B
2010-01-04, 20:32
Inte optimalt.

Man behöver energi både under och efter passet. Det då äter direkt efteråt kommer ta en viss tid för kroppen att bryta ned innan den kan använda sig av energin.

När det gäller styrketräningen är det bättre att äta nära inpå passet än långt ifrån just av den anledningen att kroppen ska ha näring att börja återhämta sig direkt efter avslutat träningspass.

Vad som är optimalt eller inte känns inte som riktigt relevant i den här tråden, det var ju inte det trådskaparen frågade om... hennes fråga gällde ju hur hon ska stävja hungern under passet. Min inställning är att man ska vänja sig vid att vara hungrig, men eventuellt minska den lite genom att dricka nåt under passet (oavsett om det är vatten eller nån vassle- eller EAA-drink).

Fru_Flisa
2010-01-04, 20:32
Äter du inget fett?
Jag tror det är det som ställer till hungerkänslorna för dej.
Det är inget du bör undvika eller snåla på när du tränar hursomhelst.

mikaelj
2010-01-04, 20:33
...lättmjölk?

Du kanske är lite fettskrämd. Fett ger energi på liten volym.

funkyfiat
2010-01-04, 20:50
Äter du inget fett?
Jag tror det är det som ställer till hungerkänslorna för dej.
Det är inget du bör undvika eller snåla på när du tränar hursomhelst.


Jodå. Jag äter bland annat pasta rätt ofta, även om det kanske inte klassas som fett? Har du några exempel på bra fetter som jag kan äta i samband med till exempel frukost och lunch?

funkyfiat
2010-01-04, 20:52
...lättmjölk?

Du kanske är lite fettskrämd. Fett ger energi på liten volym.

Jag har med tiden blivit laktosintolerant. Anledningen till att jag väljer laktosfri lättmjölk är för att jag tycker den laktosfria mellanmjölken till exempel smakar rätt vidrigt. Fett-skrämd är jag inte (kul term ;) ), däremot så borde jag kanske äta rätt sorts fetter.

funkyfiat
2010-01-04, 20:53
Här har du ett bra tips på hur du inte blir hungrig under passet. Kräver nog säkert lite "getting used to" dock.

http://www.youtube.com/watch?v=7YmQyoUW3y0&feature=PlayList&p=227C2341F9C3CB88&playnext=1&playnext_from=PL&index=72

Oh. My. God! :eek:

mikaelj
2010-01-04, 20:55
Jodå. Jag äter bland annat pasta rätt ofta, även om det kanske inte klassas som fett? Har du några exempel på bra fetter som jag kan äta i samband med till exempel frukost och lunch?

Pasta är en kolhydratkälla! Gjort på vete. Potatis, ris, bröd, frukostflingor, musli, quinoa, havre och råg är andra kolhydratkällor.
Fett hittar du i fisk, kött, ost, ägg, olivolja, smör, kokosfett.

Du behöver aldrig äta snabba kolhydrater. Minska mängden bröd, eller ha mer pålägg på. Drick inte din mat! Få i dig energi från riktig mat!
Tror jag att du är hungrig konstant.

funkyfiat
2010-01-04, 20:58
Ja, det gör det. Men varför ge ett sådant råd när man inte vet något om personens träningsrutiner, vardag och framförallt mål?

Bra fråga. Borde ha tydliggjort det.

Mål: Trimma kroppen och få mer framträdande muskulatur (dvs bort med underhudsfett i viss mån och bygga lite framträdande muskler, men inte allt för mycket).
Träningsrutiner: 3-4pass i veckan. Kör kondition i 30-45minuter på cykel, och sedan styrkepass (ben eller armar eller bål/rygg separat på olika dagar) i cirka en timme efter konditionen.
Vardag: Går ovanligt mycket per dag rent automatiskt så att säga. 30-120minuter åt ett håll (beroende på om jag går till jobb, vänner, etc). På somrarna går jag lite mer, och ovanpå det kör jag i alla fall 6-9KM på inlines eller vanlig damcykel. Är det vinter är det dock bara gym som gäller.

funkyfiat
2010-01-04, 21:01
Pasta är en kolhydratkälla! Gjort på vete. Potatis, ris, bröd, frukostflingor, musli, quinoa, havre och råg är andra kolhydratkällor.
Fett hittar du i fisk, kött, ost, ägg, olivolja, smör, kokosfett.

Du behöver aldrig äta snabba kolhydrater. Minska mängden bröd, eller ha mer pålägg på. Drick inte din mat! Få i dig energi från riktig mat!
Tror jag att du är hungrig konstant.


Nej, inte konstant men kanske lite oftare än den genomsnittliga personen. Smör har jag på mackorna varje dag inkl. ost och skinka. Hm... borde göra ett schema på vad jag äter under en vecka för att få en väl grundad överblick, egentligen.

vasslefranmjolk
2010-01-04, 21:09
*gah!*Ja, det gör det. Men varför ge ett sådant råd när man inte vet något om personens träningsrutiner, vardag och framförallt mål?

För att om man konditionstränar så hårt i 40 min att man blir hungrig(som TS) är det ett ofrånkomligt scenario att man blir ännu hungrigare av styrketräning efter det!?

mikaelj
2010-01-04, 21:38
bygga lite framträdande muskler, men inte allt för mycket).

Var inte orolig. Det tar åratal av hård träning och mycket mat att bli stor, och du har dessutom fel kön för att "riskera" det.

Läs lite här på forumet. Att inte lyckas bli stor (och misströsta över det) är betydligt vanligare än att man vaknar upp en dag och är Arnold anno Mr. Olympia.

emi23j
2010-01-05, 10:58
Vad som är optimalt eller inte känns inte som riktigt relevant i den här tråden, det var ju inte det trådskaparen frågade om... hennes fråga gällde ju hur hon ska stävja hungern under passet. Min inställning är att man ska vänja sig vid att vara hungrig, men eventuellt minska den lite genom att dricka nåt under passet (oavsett om det är vatten eller nån vassle- eller EAA-drink).

Hon frågade hur hon ska slippa hunger känslorna när hon tränar. Det är knappast optimalt att inte äta någonting 3-4 timmar innan man tränar. När man ändå tar sig tid att skriva för att ge råd är det då inte lika bra att försöka ge så optimala råd som möjligt utifrån den kunskap man har? Varför bara ta sig tid att skriva hälften av historien när andra halvan är minst lika viktig?

Per B
2010-01-05, 11:43
Hon frågade hur hon ska slippa hunger känslorna när hon tränar. Det är knappast optimalt att inte äta någonting 3-4 timmar innan man tränar. När man ändå tar sig tid att skriva för att ge råd är det då inte lika bra att försöka ge så optimala råd som möjligt utifrån den kunskap man har? Varför bara ta sig tid att skriva hälften av historien när andra halvan är minst lika viktig?

Fast hungern styrs ju mer av rutiner, och hela min poäng är att känna "sug i magen" under ett träningspass är nåt man ska försöka vänja sig vid. Det är ju en helt annan sak om man känner sig kraftlös p g a att man ätit för dåligt, men det löser du ju inte genom att äta direkt innan passet: det är ju energin från tidigare måltider du använder.

Vill man ändå vara optimal så tror jag du får ganska svagt stöd för dina råd att äta "riktigt" direkt innan passet (en EAA- eller vassle-drink är ju en annan femma).

Men för att ge ett mer konkret råd till trådskaparen så tycker jag hon borde prova att köra konditionsträningen EFTER styrketräningen istället för före och känna om det känns bättre. Min gissning är att hungerkänslorna hålls tillbaka mer under konditionsträningen.

emi23j
2010-01-05, 12:30
Fast hungern styrs ju mer av rutiner, och hela min poäng är att känna "sug i magen" under ett träningspass är nåt man ska försöka vänja sig vid. Det är ju en helt annan sak om man känner sig kraftlös p g a att man ätit för dåligt, men det löser du ju inte genom att äta direkt innan passet: det är ju energin från tidigare måltider du använder.

Vill man ändå vara optimal så tror jag du får ganska svagt stöd för dina råd att äta "riktigt" direkt innan passet (en EAA- eller vassle-drink är ju en annan femma).

Men för att ge ett mer konkret råd till trådskaparen så tycker jag hon borde prova att köra konditionsträningen EFTER styrketräningen istället för före och känna om det känns bättre. Min gissning är att hungerkänslorna hålls tillbaka mer under konditionsträningen.

Jojo givetvis, men det du äter innan passet används ju som näring för att bygga upp musklerna efter passet avslutats.

Nu äter ju inte jag heller som grabbarna från elitetfs, eftersom mitt mål inte överrens stämmer med deras. Men om man vill optimera återhämtningen (som nu kanske inte var frågan) så bör man försöka äta så nära inpå passet som möjligt, vilket givetvis också hjälper med hungerkänslorna.

Att gå omkring och lära sig leva med hungern/suget känns som en idiotisk idé. Varför ska man försöka vänja sig vid detta? Att gå omkring hungrig leder oftast till nedsatt koncentration och även trötthet på gymmet vilket inte kan anses som bra ur någon synvinkel.
Att ta EAA innan passet gör nog de flesta (och det är ju givetvis bra), men det hjälper föga med att bota hungerkänslor det är ju som att dricka smaksatt vatten.

Att springa/konditionsträna direkt efter styrketräningen är en bra idé!

Per B
2010-01-05, 12:54
Att gå omkring och lära sig leva med hungern/suget känns som en idiotisk idé. Varför ska man försöka vänja sig vid detta? Att gå omkring hungrig leder oftast till nedsatt koncentration och även trötthet på gymmet vilket inte kan anses som bra ur någon synvinkel.
Att ta EAA innan passet gör nog de flesta (och det är ju givetvis bra), men det hjälper föga med att bota hungerkänslor det är ju som att dricka smaksatt vatten.

Men man måste skilja på att "känna sig sugen" och att vara kraftlös p g a att man inte ätit tillräckligt. Att äta mat varje gång man känner sig sugen är då ingen bra idé om man vill gå ner i vikt (eller hålla den för den delen).

I samband med träning presterar då JAG betydligt bättre om magsäcken hunnit tömmas än om det ligger en massa mat kvar (om jag inte fastat i 12+ timmar innan passet då, vilket händer då och då).

Personligen kan jag äta 3 ggr så mycket som jag normalt äter till middag och ända känna ett sug i magen efter 30 minuter, medans om jag ätit den normala portionen hade jag stått mig längre.

Men allt det här är ju högst individuellt, jag försöker ge råd utifrån vad som funkar för MIG...

Sniggel
2010-01-05, 13:21
Var inte orolig. Det tar åratal av hård träning och mycket mat att bli stor, och du har dessutom fel kön för att "riskera" det.

Läs lite här på forumet. Att inte lyckas bli stor (och misströsta över det) är betydligt vanligare än att man vaknar upp en dag och är Arnold anno Mr. Olympia.

Kanske ska jämföra med Pauline Nordin? för att få perspektiv på det hela. Där är en kvinna som tränat väldigt länge och blivit "väldigt" muskulös. Om trådskaparen fått se en bild på henne och inser vilket slit och tålamod som ligger bakom (framförallt hur många år hon har lagt ner på att bygga muskler) kanske hon inser att det nog inte är någon risk att hon ska bli "för stor".

Funkyfiat: googla på pauline nordin :)

mikaelj
2010-01-05, 13:23
Bra idé, Sniggel!

Klicka på http://www.kostdoktorn.se/jamna-matpyramiden-med-marken (Pauline Nordin) så kan vi få med lite propaganda samtidigt. :-)

funkyfiat
2010-01-05, 13:37
Att springa/konditionsträna direkt efter styrketräningen är en bra idé!

Så då kanske jag bör köra 15-20 minuters uppvärmning innan mitt styrkepass och senare avsluta med 30min. cykling?

z_bumbi
2010-01-05, 13:52
För att kommentera något så behöver i alla fall jag veta mer. Med tanke på mängden fysisk aktiivt per dag så tycker jag t ex de måltider som har nämnts är ganska så små och det kan ju bero på flera saker.
Kroppsvikt och längd samt ungefärlig dagsmatsedel är en bra början för att man ska kunna göra sig en uppfattning.

Jag flyttar det dessutom till kostdelen då det är den huvudsakliga frågan.

funkyfiat
2010-01-05, 13:56
Kanske ska jämföra med Pauline Nordin? för att få perspektiv på det hela. Där är en kvinna som tränat väldigt länge och blivit "väldigt" muskulös. Om trådskaparen fått se en bild på henne och inser vilket slit och tålamod som ligger bakom (framförallt hur många år hon har lagt ner på att bygga muskler) kanske hon inser att det nog inte är någon risk att hon ska bli "för stor".

Funkyfiat: googla på pauline nordin :)

Har googlat litta. Tack för era tips. :) Hon är rätt maffig, minst sagt. ;) Jag kan lugnt säga att det där inte är mitt mål. Med min kroppstyp så hade det nog tagit dubbelt så lång tid dessutom. *flex* :Virro

Ser på en sida som jag länkats till av mikaelj att hon äter 2-3kg grönsaker per dag. Vill här inflika en rolig kommentar om att grönsaksportionerna jag äter vanligtvis är större än just mängden pasta. Dock har jag, som sagt, ej syfte att bygga några bamsiga muskler.

mikaelj
2010-01-05, 14:20
... men du kommer inte att bygga bamsiga muskler. Det kräver hård (= många kilon på skivstängerna) träning, massvis med mat och en hel del testosteron.

Eddie Vedder
2010-01-05, 14:38
Smör har jag på mackorna varje dag inkl. ost och skinka.

Kan du precisera "smör" tror du? Inte ovanligt att folk av någon anledning använder det ordet även när det gäller lättmargariner som typ LÄTTA eller Milda.

Att gå omkring och lära sig leva med hungern/suget känns som en idiotisk idé. Varför ska man försöka vänja sig vid detta? Att gå omkring hungrig leder oftast till nedsatt koncentration och även trötthet på gymmet vilket inte kan anses som bra ur någon synvinkel.

Kan man inte prestera lite hungrig känns det som något är fel. Enorm hunger beror ju oftast på att energin är slut och då är det ju förstås dags att käka.

Men en viss hunger är i sig inga som helst problem och inget Per skriver är det minsta felaktigt eller konstigt som jag ser det. Tvärtom tycker jag att han har helt rätt.

Att springa/konditionsträna direkt efter styrketräningen är en bra idé!

Nej en dålig idé

Dock har jag, som sagt, ej syfte att bygga några bamsiga muskler.

Tur att den "risken" inte finns då.:) För du vaknar inte upp dagen efter ditt träningspass och chockas över att Jay Cutler i kvinoformat tittar tillbaka på dig. Tro mig.

funkyfiat
2010-01-05, 14:53
För att kommentera något så behöver i alla fall jag veta mer. Med tanke på mängden fysisk aktiivt per dag så tycker jag t ex de måltider som har nämnts är ganska så små och det kan ju bero på flera saker.
Kroppsvikt och längd samt ungefärlig dagsmatsedel är en bra början för att man ska kunna göra sig en uppfattning.

Jag flyttar det dessutom till kostdelen då det är den huvudsakliga frågan.


Bra att ni frågar om information som saknas. Ännu en kort redogörelse från min sida:

Vikt: 65kg
Längd: 174cm
Ungefärlig dagsmatsedel (VÄLDIGT ungefärlig):

Frukost:
- Havregrynsgröt + 1 macka (smör + skinka eller ost/sylt, varierar varje dag) alternativt två knäckebröd med leverpastej/gurka och någon form av skinka. Grönt té eller laktosfri lättmjölk till.
- Ibland äter jag fruktmüsli med två mackor (eller två knäckebröd) med varierat pålägg. Har alltid smör på. Dricker té (svart eller grönt) eller mjölk till.

Lunch:
Grillad laxfilé med ärtor/morötter/broccoli + potatis. Ibland tar jag en kebab med vitlökssås (utan läsk dock - blir en ramlösa, gärna icke kolsyrat vatten om det finns), och ibland har jag med mig köttfärsbiffar, gärna med pasta eller potatis samt tomatsås. Ibland blir det grillad kyckling med pasta eller potatis. Jag äter aldrig hamburgare från McDonald's eller Burger King. Blir otroligt dålig i magen av det. Jag äter heller inget godis/chips och dricker ingen som helst läsk. Tillhör de få som har avvänjt mig vid för mycket sockerblask och tycker det är för sött. =/ Tar ibland Sushi (gärna 12 bitar, med miso-soppa och det där gröna alggräset till). Dricker jag inte té eller mjölk till mina måltider, så tar jag vanligt kallt kranvatten och häller i lite citronkoncentrat (eller lägger i några klyftor vanlig citron). Maten ska smaka, inte drycken. ;)

Mellanmål (dock inte varje dag):
Någon frukt. Gärna en fruktsallad med päron, apelsiner, äpplen och bananer i. Ibland endast bara en enkel banan. Eller en ProTargo proteinshake med en macka vid sidan om. Kanske en ProTargo i efterskott, speciellt efter träning.

Middag:
Ungefär detsamma som lunchen, men lite maffigare kanske. Dricker här dock alltid citronvatten till.

Kvällsmat (kring kl. 20.30-21.00):
Ibland tar jag bara två mackor (mörkt rågbröd) och té beroende på vad jag känner för. Ibland nöjer jag mig med en skål müsli med filmjölk i. Är inte precis stor i aptiten om kvällarna. Har jag inte haft en träningsdag tar jag 30g ProTargo till. Har oftast träningsdag dagen efter.


Som ni ser är mitt mål inte att gå ner i vikt, utan "trimma" kroppen lite. Vore tokigt om jag ville gå ner räknat på min längd. Tycker jag äter rätt hälsosamt i ren allmänhet. Kanske behöver slänga in fler "långsamma" saker?

funkyfiat
2010-01-05, 14:56
Kan du precisera "smör" tror du? Inte ovanligt att folk av någon anledning använder det ordet även när det gäller lättmargariner som typ LÄTTA eller Milda.

Smör = Bregott (lättsaltat), eller Bregott (ekologiskt, normalsaltat). Milda (i flytande form med olivolja) äter jag bara när jag fräst grönsaker eller liknande (kött, till exempel) i det i stekpannan.

Sniggel
2010-01-05, 15:20
Jag tror att ett ägg till den frukosten kan göra lite grann för din långtidsmättnad.
Låter jobbigt att bli så hungrig av träningen. Jag kunde bli något hungrig förut, men inte på det viset som du beskriver, och nu för tiden är det snarare så att träningen "stänger av" hungern tills att jag är klar (eller tills jag börjar äta), då den vaknar till liv igen (med undantag för konditionsträning).

Matsa
2010-01-06, 00:00
Kan man inte prestera lite hungrig känns det som något är fel. Enorm hunger beror ju oftast på att energin är slut och då är det ju förstås dags att käka.

Men en viss hunger är i sig inga som helst problem och inget Per skriver är det minsta felaktigt eller konstigt som jag ser det. Tvärtom tycker jag att han har helt rätt.

Jag tycker inte heller att något som Per skriver är fel, det är bra att lära sig skilja på riktig hunger och ett sug. Däremot presterar jag själv helt klart bättre med något i magen än vad jag gör hungrig, därför försöker jag äta något lätt nära inpå passet. 30-60 minuter innan ett styrkepass känns lagom, på den tiden jag sysslade med kampsport och fotboll försökte jag dock undvika att äta närmre inpå än 60 minuter.

Jag antar att detta är individuellt som så mycket annat, jag är lite av ett matvrak och är sedan länge van att äta ganska nära inpå träning. Att fasta tre timmar före träning fixar jag inte.

emi23j
2010-01-06, 11:19
Kan man inte prestera lite hungrig känns det som något är fel. Enorm hunger beror ju oftast på att energin är slut och då är det ju förstås dags att käka.

Men en viss hunger är i sig inga som helst problem och inget Per skriver är det minsta felaktigt eller konstigt som jag ser det. Tvärtom tycker jag att han har helt rätt.

Nej en dålig idé



Jo! visst. Men om du äter 4 timmar innan du gymmar + tränar konditionsträning (ett pass som jag skulle gissa tar 2 timmar i runda slängar) och sen tar det ju givetvis tid att stretcha, duscha och ta sig hem och fixa i ordning mat. Vilket gör att det går 7 timmar mellan mål 1 och mål 2. Nu pratar jag ju bara från mina egna erfarenheter och hur det fungerar för mig. Kommer t ex ihåg när man gick på gymnasiet att man käkade lunch vid typ 12 och gymmade vid 1530, man presterade inte så bra då. Magen kurrade som fan och man var rätt så hungrig.

Jag kan hålla med om att:
om man ska konditionsträna inte bör äta alltför tätt inpå för då brukar det bli jobbigt med mat som ligger och skvalpar i magen. Men 2 timmar innan brukar räcka gott och väl.

Det är en dålig idé att löpa efter styrketräning om man vill bygga muskler eftersom att fel signaler skickas på cellnivå.
Men om målet primärt är att gå ned i vikt ser jag inga problem med att löpa efter styrketräningen, även om jag personligen skulle löpa innan. Men du kanske har andra kunskaper att dela med dig om?
Men helt klart skall dessa två träningsformer inte blandas för mycket inom samma pass.

Eddie Vedder
2010-01-06, 11:24
Jo! visst. Men om du äter 4 timmar innan du gymmar + tränar konditionsträning (ett pass som jag skulle gissa tar 2 timmar i runda slängar) och sen tar det ju givetvis tid att stretcha, duscha och ta sig hem och fixa i ordning mat. Vilket gör att det går 7 timmar mellan mål 1 och mål 2.

Med t.ex. en proteindrink direkt efter passet ser jag inget konstigt i 7 timmar. Att äta lunch vid 13, träna vid 18, ta en portion EAA direkt efter passet och sedan käka middag runt 20-20:30 är det vanligaste för mig typ.

Jag är sugen på mat som bara den i slutet av passet men det är inget fel i det som jag ser det.

[QUOTE=emi23j;4086607]Men du kanske har andra kunskaper att dela med dig om?

Ja och det kan du läsa i varenda tråd på hela forumet i stort sett. Klart det är sämre att ge kroppen sämre förutsättningar för bäst förlust av kroppsmassa. Vad är egenvärdet av siffror på vågen om onödigt stor del är muskelmassa?

tsp
2010-01-06, 12:49
Tycker det låter som att du äter lite väl lite. På din längd och vikt ska du äta ungefär 2000kcal för att hålla dig viktstabil. I nuläget gissar jag, utifrån den väldigt subjektiva info du utdelat, att du ligger på runt 1800-2000kcal. Minus minst 600kcal för din träning. Är du säker på att du inte går ner i vikt med den kosten du äter nu?

funkyfiat
2010-01-06, 14:54
Tycker det låter som att du äter lite väl lite. På din längd och vikt ska du äta ungefär 2000kcal för att hålla dig viktstabil. I nuläget gissar jag, utifrån den väldigt subjektiva info du utdelat, att du ligger på runt 1800-2000kcal. Minus minst 600kcal för din träning. Är du säker på att du inte går ner i vikt med den kosten du äter nu?

Först och främst; fina tips och diskussioner jag fått ta del av här i denna tråd! Underbart att kunna ställa frågor till kunniga individer.

Jag vet inte hur många kcal jag förbrukar i dagsläget. Allt jag vet är att jag håller samma vikt hela tiden, och alltså inte går ner i vikt. Dock så har jag slängt i 4-5 små nävar med jordnötter och en sopp-tallrik med nyponsoppa (med gräddglass och ett halvt kryddmått kanel i) efter träningen nu i min diet. Lite sockrigt och flottigt kanske, men det verkar fungera fint! :) Jag provade dessutom att dricka en s.k "Gainomax Recharge" 5min. före träningen (drack fyra rediga klunkar) och sen drack jag upp resten av Gainomaxen 2min. efter träningen i omklädningsrummet. POFF! Var inte hungrig. I övrigt vill jag mena på att "suget" jag nämnt tidigare är riktigt redig hunger när magen kurrar och ska hålla på. Fast jag är lite osäker på om jag gillar Gainomax, tycker den smakar lite väl sött och den lilla laktos som finns däri gör mig gasig.

Finns det några bra gainers som jag kan blanda ihop med mitt ProTargo? Verkar som om jag just behöver prioritera en gainer för att i alla fall kunna komma hem och känna mig "mätt" utan att bli vresig i humöret när blodsockret sjunkit. ;)