handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt träningssätt?


the dutch lumberjack
2010-01-04, 16:04
Istället för att köra det traditionella 3*set upplägget kör jag endast 1 set/övning.

Såhär ser det ut och anledningen är för att man inte ska köra slut sig inför nästa övning.

Ex:

Kör jag 3*set Bänkpress så kommer jag inte orka Militärpressen lika bra och axelutvecklingen kommer följdaktligen släpa.

Detta medför sedan att största prioriteten hamnar hos den första övningen i passet alltid.

Visst kan man byta ut platserna på övningarna vid 3*set, det kan man dock med 1*set också. Det jag menar är att man jämnar ut oddsen mellan övningarna.

Dag 1

Bänkpress 9*65
Militärpress 8*40
Dips 12*kv
Sidolyft 12*16
Hantelpress 8*55
Pushdowns 10*40

Cable crunches 14*75


Dag 2

Chins 8*(kv+7)
Latsdrag 8*75
Bänkrodd 8*65
Marklyft 10*100
Bicepscurl 8*37,5

Knädrag 10*55

Ser faktiskt ingen idé i att köra bänkpress på en vikt i första setet för att sedan göra ett sämre andraset för att man blivit tröttare.

Och skulle man mot förmodan klara samma vikt på alla tre seten så borde man istället kunna höja vikten och klara ett bra set.

När jag nått 10 reps på en övning höjer jag, men bara så mycket så att jag åtminstone klarar 8 reps på den nya vikten. (Med undantag på vissa övningar där jag försöker förbättra tekniken innan viktökning.)

Cirka fem minuter mellan seten och 3-4 vilodagar mellan träningspassen.

Fler som tränar som jag?
Synpunkter?

emi23j
2010-01-04, 16:36
Jag förstår mycket lite av det du skrev.

Det kan bero på att det är eftermiddag och jag är allmänt pissig. Kör du bara 1 set per övning eller vad menar du?

the dutch lumberjack
2010-01-04, 16:40
Jag förstår mycket lite av det du skrev.

Det kan bero på att det är eftermiddag och jag är allmänt pissig. Kör du bara 1 set per övning eller vad menar du?

Ja.

mini
2010-01-04, 16:41
Varför bara köra ett set när du kan göra tre, eller för den delen fem? Jag slår vad om att den vikt du klarar att göra en tia på klarar du att göra en åtta på fem minuter senare, och sedan ytterligare en fem minuter efter det. Du har så lång vila mellan seten. Du missar mycket på att bara köra ett set. Vore det en bra metod skulle fler än Nautilus anammat den.

emi23j
2010-01-04, 16:43
Varför bara köra ett set när du kan göra tre, eller för den delen fem? Jag slår vad om att den vikt du klarar att göra en tia på klarar du att göra en åtta på fem minuter senare, och sedan ytterligare en fem minuter efter det. Du har så lång vila mellan seten. Du missar mycket på att bara köra ett set. Vore det en bra metod skulle fler än Nautilus anammat den.

+1!


Din metod kan möjligtvis anses som duglig om man bara tränar för att upprätthålla sin egenskaper. Men det är möjligt att det kanske också är för lite (beroende på hur du tränat innan).

Shrimpy
2010-01-04, 16:55
Får man fråga hur länge du har kört med detta koncept och hur det har gett resultat för dig?

the dutch lumberjack
2010-01-04, 17:01
Varför bara köra ett set när du kan göra tre, eller för den delen fem? Jag slår vad om att den vikt du klarar att göra en tia på klarar du att göra en åtta på fem minuter senare, och sedan ytterligare en fem minuter efter det. Du har så lång vila mellan seten. Du missar mycket på att bara köra ett set. Vore det en bra metod skulle fler än Nautilus anammat den.

Men vad vinner man på att göra en 8a efter en 10a på samma övning?
En 10a är bättre än en 8a.

Skulle där finnas en vinst med en 8a efter en 10a tex så skulle den vinsten vara marginell, så pass liten att den inte motiverar den tappade orken inför nästa övning.

Så Nautilus har också kommit fram till detta, där ser man.

mini
2010-01-04, 17:09
Men vad vinner man på att göra en 8a efter en 10a på samma övning?
En 10a är bättre än en 8a.

Skulle där finnas en vinst med en 8a efter en 10a tex så skulle den vinsten vara marginell, så pass liten att den inte motiverar den tappade orken inför nästa övning.

Så Nautilus har också kommit fram till detta, där ser man.

Du vinner fler reps såklart. Varför gör du inte bara en maxsingel? Då borde du orka ännu mer?
Du bör inte tappa särskilt mycket ork inför nästa övning. Då har du för dålig styrka och allmänkondition.

the dutch lumberjack
2010-01-04, 17:41
Får man fråga hur länge du har kört med detta koncept och hur det har gett resultat för dig?

Nästan 1 år.

Kan bara uttala mig positivt hurvida min kropp reagerat på det.

Dels blir det mycket roligare att träna då det känns som man kan prestera till 100% i varje övning, detta medför att alla övningarna känns lika viktiga och att man inte gör någon övning "bara därför att".
Passet blir lite kortare och man kan ha full fokus och ork hela tiden.

Större och framförallt jämnare muskelutveckling musklerna emellan som följd.

Vill inte övertala någon att tycka som jag, tänkte bara lufta mina erfarenheter av vad som fungerat för just mig.

the dutch lumberjack
2010-01-04, 17:46
Du vinner fler reps såklart. Varför gör du inte bara en maxsingel? Då borde du orka ännu mer?
Du bör inte tappa särskilt mycket ork inför nästa övning. Då har du för dålig styrka och allmänkondition.

Varför jag inte gör en maxsingel?

För att jag är ute efter volym, cirka 6-12 reps (whatever floats your boat).

mini
2010-01-04, 17:48
Varför jag inte gör en maxsingel?

För att jag är ute efter volym, cirka 6-12 reps (whatever floats your boat).

Det är inte min båt som ska flyta, det är din, och trots rubriken på din tråd verkar du inte vilja träna på något annat vis, så :thumbup:

chaffisen
2010-01-04, 17:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105785&highlight=set

the dutch lumberjack
2010-01-04, 18:00
Det är inte min båt som ska flyta, det är din, och trots rubriken på din tråd verkar du inte vilja träna på något annat vis, så :thumbup:

Det jag menade var att 6-12 reps är cirka för volym, sen får man själv bestämma vad som passar en bäst inom intervallet.

Nej det är sant att jag inte tänker träna på något annat vis (tills jag kommit på något bättre vill säga.)

Rubriken har väl inte att göra med att jag ska byta träningssätt, förstår inte riktigt:)

the dutch lumberjack
2010-01-04, 18:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105785&highlight=set

Om ni läser hur testet gick till så förstår ni kanske att man inte kan jämföra det med ett träningsschema där flera övningar ingår.

Det var EN övning testpersonerna fick göra på varje pass.

Och det kan jag köpa.
Om jag endast tränar knäböj på mitt benpass så hade multipla set varit bättre än Ett.

Men har jag även utfall, benpress, benspark och goodmornings på schemat så blir bilden en annan.

Xtreme-G
2010-01-04, 18:36
Jag förstår din poäng. "Problemet" är att du trots att du kör flera övningar får en väldigt liten volym per muskelgrupp under ett träningspass. Det måste väl dessutom ta väldigt lång tid att byta mellan de olika övningarna? Själv håller jag på att experimentera lite med att köra lägre volym men högre frekvens men kör betydligt högre volym än du.

Att du tycker att andra set skulle bli "sämre" är ett underligt resonemang. Dina andra övningar blir väl också "sämre" av den första övningen?

Prova köra två set och sedan ev ännu fler och därefter utvärdera vad du tycker bäst om?

Seb74
2010-01-04, 18:47
Det är väl inte hur många reps man orkar, utan hur mycket man tröttar ut muskeln i varje set, som är avgörande?
Så om man orkar 10 första settet, och bara 8 andra, men är lika slutkörd efter bägge, så har dom båda gett i stort sett lika mycket....right?

Och i så fall faller ju hela resonemanget pladask då flera set ger mer volym och mer överbelastning av muskeln.

PepzAdept
2010-01-04, 18:56
Istället för att köra det traditionella 3*set upplägget kör jag endast 1 set/övning.

Såhär ser det ut och anledningen är för att man inte ska köra slut sig inför nästa övning.

Ex:

Kör jag 3*set Bänkpress så kommer jag inte orka Militärpressen lika bra och axelutvecklingen kommer följdaktligen släpa.

Detta medför sedan att största prioriteten hamnar hos den första övningen i passet alltid.

Visst kan man byta ut platserna på övningarna vid 3*set, det kan man dock med 1*set också. Det jag menar är att man jämnar ut oddsen mellan övningarna.

Dag 1

Bänkpress 9*65
Militärpress 8*40
Dips 12*kv
Sidolyft 12*16
Hantelpress 8*55
Pushdowns 10*40

Cable crunches 14*75


Dag 2

Chins 8*(kv+7)
Latsdrag 8*75
Bänkrodd 8*65
Marklyft 10*100
Bicepscurl 8*37,5

Knädrag 10*55

Ser faktiskt ingen idé i att köra bänkpress på en vikt i första setet för att sedan göra ett sämre andraset för att man blivit tröttare.

Och skulle man mot förmodan klara samma vikt på alla tre seten så borde man istället kunna höja vikten och klara ett bra set.

När jag nått 10 reps på en övning höjer jag, men bara så mycket så att jag åtminstone klarar 8 reps på den nya vikten. (Med undantag på vissa övningar där jag försöker förbättra tekniken innan viktökning.)

Cirka fem minuter mellan seten och 3-4 vilodagar mellan träningspassen.

Fler som tränar som jag?
Synpunkter?

Ser väl ut som ett alldeles utmärkt nybörjarupplägg. Ett set per övning och två pass i veckan, då finns det ju inte en möjlighet att slita ut muskler och leder.

Du säger att du fått resultat av detta upplägg, vad lite mer specifikt innebär det och vad har du för mål egentligen?

PepzAdept
2010-01-04, 19:00
Det är väl inte hur många reps man orkar, utan hur mycket man tröttar ut muskeln i varje set, som är avgörande?
Så om man orkar 10 första settet, och bara 8 andra, men är lika slutkörd efter bägge, så har dom båda gett i stort sett lika mycket....right?

Och i så fall faller ju hela resonemanget pladask då flera set ger mer volym och mer överbelastning av muskeln.

Jo du måste slita sönder musklerna för att sedan vila dem så de återhämtar sig och blir större och starkare. För det krävs ändå viss volym i träningen. Men han kanske inte är ute efter att bygga utan mest att motionera?

the dutch lumberjack
2010-01-04, 19:15
Det är väl inte hur många reps man orkar, utan hur mycket man tröttar ut muskeln i varje set, som är avgörande?
Så om man orkar 10 första settet, och bara 8 andra, men är lika slutkörd efter bägge, så har dom båda gett i stort sett lika mycket....right?

Och i så fall faller ju hela resonemanget pladask då flera set ger mer volym och mer överbelastning av muskeln.

Istället för att använda en övning för att trötta ut muskeln så använder jag flera vilket leder till "flera set ger mer volym".

På vilket sätt man tröttar ut muskeln blir ju avgörande hur muskeln reagerar, klarar man 10 reps på en vikt så är det alltid bättre än en 8a på samma vikt menar jag.

Seb74
2010-01-04, 19:18
klarar man 10 reps på en vikt så är det alltid bättre än en 8a på samma vikt menar jag.

Jag vet inte om det nödvändigtvis är så till 100%.
Har förövrigt för mig jag sett nån kurva nånstans om hur mycket volym som var optimalt, och det var då långt mer än 10 reps för en muskelgrupp, men klart, om man attackerar samma muskel med massa alternativa övningar blir det ju volym ändå, men då är det ju lite samma sak, att muskeln ändå blir trött vilket du tydligen vill undvika :s

the dutch lumberjack
2010-01-04, 19:24
Ser väl ut som ett alldeles utmärkt nybörjarupplägg. Ett set per övning och två pass i veckan, då finns det ju inte en möjlighet att slita ut muskler och leder.

Du säger att du fått resultat av detta upplägg, vad lite mer specifikt innebär det och vad har du för mål egentligen?

Målet är helt enkelt att kunna lyfta så hög vikt som möjligt inom repsantalet 8-10 vid alla övningar på passet.

Resultatet har blivit att jag inte tröttat ut mig till 100% i första övningen tex vilket gjort att jag kunna lyfta mer i andra övningen osv. Detta har gjort att jag kunnat öka i många övningar pga att jag haft mer ork kvar i kroppen.

the dutch lumberjack
2010-01-04, 19:30
Jag förstår din poäng. "Problemet" är att du trots att du kör flera övningar får en väldigt liten volym per muskelgrupp under ett träningspass. Det måste väl dessutom ta väldigt lång tid att byta mellan de olika övningarna? Själv håller jag på att experimentera lite med att köra lägre volym men högre frekvens men kör betydligt högre volym än du.

Att du tycker att andra set skulle bli "sämre" är ett underligt resonemang. Dina andra övningar blir väl också "sämre" av den första övningen?

Prova köra två set och sedan ev ännu fler och därefter utvärdera vad du tycker bäst om?

Tar väl inte längre tid att byta mellan övningarna än om jag kört 3-set, en del av vilan blir ju att byta övning också.

Hur stor volym/muskelgrupp är optimalt då?

På bröst/axlar/triceps-dagen så involveras tuttarna i 10 reps på bänk, 10 reps på dips och 10 reps på hantelpress.

Är nyfiken om detta isåfall är för lite?

Dock får man tänka på att man lyfter sämre och sämre för varje set som går och ökningen avtar. Så de första seten är effektivast med andra ord.

Sniggel
2010-01-04, 19:52
Det är väl inte hur många reps man orkar, utan hur mycket man tröttar ut muskeln i varje set, som är avgörande?
Så om man orkar 10 första settet, och bara 8 andra, men är lika slutkörd efter bägge, så har dom båda gett i stort sett lika mycket....right?

Och i så fall faller ju hela resonemanget pladask då flera set ger mer volym och mer överbelastning av muskeln.

Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Fler reps (kan vara över flera set) på samma vikt ger bättre resultat, även om du inte skulle bli ett dugg trött av det.
ex:
10*100 kg (failure) + 6*100 kg (failure) = trött som tusan
eller
7*100 kg + 7*100 kg + 7*100 kg = något trött, men inte tappat mycket akut styrka. Kan göra fler set men sparar sig till nästa pass, som är redan om 3 dagar.

edit: såg nu att du nämnde flera set, men det behöver itne ha att göra med hur slutkörd muskeln blir, man kan bli mer trött i musklerna efter 1 set än efter 5 t ex.

PepzAdept
2010-01-04, 21:11
Målet är helt enkelt att kunna lyfta så hög vikt som möjligt inom repsantalet 8-10 vid alla övningar på passet.

Resultatet har blivit att jag inte tröttat ut mig till 100% i första övningen tex vilket gjort att jag kunna lyfta mer i andra övningen osv. Detta har gjort att jag kunnat öka i många övningar pga att jag haft mer ork kvar i kroppen.

Intressant mål. Vad ska poängen med det vara egentligen? Hur har din styrkeutveckling sett ut det senaste året i övningarna?

Det är väl knappast ett resultat att inte trötta ut sig själv? Har du blivit markant starkare, lagt på dig muskler eller vad? Det är väl ett resultat. Hur mycket har du ökat i basövningarna t.ex?

PepzAdept
2010-01-04, 21:14
Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Fler reps (kan vara över flera set) på samma vikt ger bättre resultat, även om du inte skulle bli ett dugg trött av det.
ex:
10*100 kg (failure) + 6*100 kg (failure) = trött som tusan
eller
7*100 kg + 7*100 kg + 7*100 kg = något trött, men inte tappat mycket akut styrka. Kan göra fler set men sparar sig till nästa pass, som är redan om 3 dagar.

edit: såg nu att du nämnde flera set, men det behöver itne ha att göra med hur slutkörd muskeln blir, man kan bli mer trött i musklerna efter 1 set än efter 5 t ex.

Om vi bortser från faliure så pratar ni om samma sak. dina 3 set med 7 reps på 100kg blir 2100kg i total lyft vikt jämfört med exempelvis 10 + 6 + 5 reps på samma vikt.

the dutch lumberjack
2010-01-04, 21:36
Intressant mål. Vad ska poängen med det vara egentligen? Hur har din styrkeutveckling sett ut det senaste året i övningarna?

Det är väl knappast ett resultat att inte trötta ut sig själv? Har du blivit markant starkare, lagt på dig muskler eller vad? Det är väl ett resultat. Hur mycket har du ökat i basövningarna t.ex?

Vet inte riktigt hur jag ska utveckla poängen med mitt tränande.
Tränar för att kunna lyfta högre vikter som jag sade innan, vad förstår du inte?

Dips, 6->12
Bänk, 50->65
Militärpress 30->40
Latsdrag 60->75
Rodd 50->65
Bicepscurl 27,5 ->37,5
Chins kv-> kv+7kg

På ett ungefär. Men det finns fler faktorer än just träningsupplägget som påverkar.
Mycket av det som påverkar är hur mycket jag prioriterar kondition, läs fotboll.
Det är svårare än man tror att kombinera fotboll med bra gymökningar, för mig iaf.

130kg finsk sisu
2010-01-04, 21:47
Själv kör jag ganska ofta bara 1 set men då är det ett tungt set sen blir det ju en hel del övergångsset. typ om jag skall bänka på 210 så kör jag
3x20x20kg 2x10x60kg 8x100kg 4x120kg 6x150kg 4x180kg 3x200kg 1x220kg och sen 12x210kg.
Ed Coan tränade ofta så att han hade ett målset för dagen. Men det betyder ju att man även skall ha uppvärmningsset.
Så om du typ vill bänka på 70kg och klarar 8 reps. Så skulle jag köra, 20x20kg 2x10x40kg 5x50kg 5x60kg 1x65kg 1x75kg och sist 8x70kg. Då får du bra uppvärming, du banar in rörelsen både för passet och för framtiden. Du ger musklerna LITE stimuli samtidigt. Målsettet är dock det som i huvudsak bygger styrka och välbeffinande

mina 5 cent

Mr.Sjöborg
2010-01-04, 21:58
Du strävade väll efter att bygga volym sa du? kan lova dig att 3set för tex bröst inte kommer räcka

Hade du tränat i 1år? inget illa menat men dom ökningarna över 1år skulle inte jga påstå vara bra...förlåt men de är den hårda sanningen, kan lova dig att med ett program med fler set skulle gynna dig

musklerna ser inte vikterna, den kännr att den inte är tillräckligt stark och då växer den

the dutch lumberjack
2010-01-04, 22:02
Själv kör jag ganska ofta bara 1 set men då är det ett tungt set sen blir det ju en hel del övergångsset. typ om jag skall bänka på 210 så kör jag
3x20x20kg 2x10x60kg 8x100kg 4x120kg 6x150kg 4x180kg 3x200kg 1x220kg och sen 12x210kg.
Ed Coan tränade ofta så att han hade ett målset för dagen. Men det betyder ju att man även skall ha uppvärmningsset.
Så om du typ vill bänka på 70kg och klarar 8 reps. Så skulle jag köra, 20x20kg 2x10x40kg 5x50kg 5x60kg 1x65kg 1x75kg och sist 8x70kg. Då får du bra uppvärming, du banar in rörelsen både för passet och för framtiden. Du ger musklerna LITE stimuli samtidigt. Målsettet är dock det som i huvudsak bygger styrka och välbeffinande

mina 5 cent

Kan tillägga att jag värmer upp på löpbandet 5-10 minuter och latchar på låga vikter innan jag drar igång.

Ditt upplägg ser intressant ut, ska testas!

PepzAdept
2010-01-04, 22:03
Vet inte riktigt hur jag ska utveckla poängen med mitt tränande.
Tränar för att kunna lyfta högre vikter som jag sade innan, vad förstår du inte?

Dips, 6->12
Bänk, 50->65
Militärpress 30->40
Latsdrag 60->75
Rodd 50->65
Bicepscurl 27,5 ->37,5
Chins kv-> kv+7kg

På ett ungefär. Men det finns fler faktorer än just träningsupplägget som påverkar.
Mycket av det som påverkar är hur mycket jag prioriterar kondition, läs fotboll.
Det är svårare än man tror att kombinera fotboll med bra gymökningar, för mig iaf.
Inte direkt några markanta ökningar på ett år. Nja tycker bara att det är ett underligt tillvägagångssätt. Ska man bli bra på något behöver man träning på det specifikt. du gör 8-12 reps i veckan per övning. Det är knappast mycket träning. Tror du skulle få mycket bättre utveckling på alla sätt om du valde att justera din träningsfilosofi.

Själv kör jag ganska ofta bara 1 set men då är det ett tungt set sen blir det ju en hel del övergångsset. typ om jag skall bänka på 210 så kör jag
3x20x20kg 2x10x60kg 8x100kg 4x120kg 6x150kg 4x180kg 3x200kg 1x220kg och sen 12x210kg.
Ed Coan tränade ofta så att han hade ett målset för dagen. Men det betyder ju att man även skall ha uppvärmningsset.
Så om du typ vill bänka på 70kg och klarar 8 reps. Så skulle jag köra, 20x20kg 2x10x40kg 5x50kg 5x60kg 1x65kg 1x75kg och sist 8x70kg. Då får du bra uppvärming, du banar in rörelsen både för passet och för framtiden. Du ger musklerna LITE stimuli samtidigt. Målsettet är dock det som i huvudsak bygger styrka och välbeffinande

mina 5 cent

Det är i princip mitt tillvägagångssätt också. Lite justering beroende på tillfälliga mål såklart. Och att det där kanske hade varit vikter jag markar med och inte bänkar :Virro

the dutch lumberjack
2010-01-04, 22:14
Inte direkt några markanta ökningar på ett år. Nja tycker bara att det är ett underligt tillvägagångssätt. Ska man bli bra på något behöver man träning på det specifikt. du gör 8-12 reps i veckan per övning. Det är knappast mycket träning. Tror du skulle få mycket bättre utveckling på alla sätt om du valde att justera din träningsfilosofi.

Träningsupplägg i stil med Sisus "för-set" innan finalsetet skulle vara något då?

Gabriel174
2010-01-04, 22:15
Själv kör jag ganska ofta bara 1 set men då är det ett tungt set sen blir det ju en hel del övergångsset. typ om jag skall bänka på 210 så kör jag
3x20x20kg 2x10x60kg 8x100kg 4x120kg 6x150kg 4x180kg 3x200kg 1x220kg och sen 12x210kg.
Ed Coan tränade ofta så att han hade ett målset för dagen. Men det betyder ju att man även skall ha uppvärmningsset.
Så om du typ vill bänka på 70kg och klarar 8 reps. Så skulle jag köra, 20x20kg 2x10x40kg 5x50kg 5x60kg 1x65kg 1x75kg och sist 8x70kg. Då får du bra uppvärming, du banar in rörelsen både för passet och för framtiden. Du ger musklerna LITE stimuli samtidigt. Målsettet är dock det som i huvudsak bygger styrka och välbeffinande

mina 5 cent

Hur länge vilar du mellan varje set? :)

kalajset
2010-01-04, 22:15
Jag infliker, (ja, klart man tenderar att prata sig varm om eget beprövade upplägg när de fungerar), att lågsetsträning, 1 set per muskelgrupp, (ja - arbetsset, något uppvärmningsset eller två brukar i regel köras utöver det), har gett mig själv mina snabbaste ökningar hittills under mina få, (två år), på gymmet. Men då tränar jag helkroppspass, tre gånger i veckan, olika övningar varje pass, samt försöker att ständigt höja repsen i arbetssetet mot ett repsmål, för att sedan höja vikten. - Sträva mot progression m ao. Tror själv progression är ett måste om man vill få bra resultat med lågvolymsträning, (eller OK, i all form av träning egentligen, men det verkar vara extra viktigt när man kör med låg volym).

Sedan kan det bero på kosten, motivationen, eller vad som helst egentligen - men just nu fungerar det.

PepzAdept
2010-01-04, 22:47
Träningsupplägg i stil med Sisus "för-set" innan finalsetet skulle vara något då?

Är man i princip bäst i världen på bänkpress vet man nog vad man pratar om ;)
Ja det funkar, det som sniggel skrev funkar och ditt sätt funkar också. Det handlar ju bara om vad man vill uppnå för resultat. Sen ska du ju lägga upp ett schema som funkar med dina övriga aktiviteter såklart, som fotbollen eller vad du skrev. Men vågar nog påstå att du kommer ha större chans till att lägga på dig muskler om du ökar träningsvolymen. Och får du större muskler torde du bli starkare också. Så ser jag på det i alla fall. Att bli starkare i alla övningar samtidigt i samma pass och uppnå det genom att träna mindre och egentligen lättare känns för mig som ett underligt mål. Att bli starkare och därmed öka vikterna på sikt känns för mig som ett vettigare mål.

PepzAdept
2010-01-04, 22:49
Jag infliker, (ja, klart man tenderar att prata sig varm om eget beprövade upplägg när de fungerar), att lågsetsträning, 1 set per muskelgrupp, (ja - arbetsset, något uppvärmningsset eller två brukar i regel köras utöver det), har gett mig själv mina snabbaste ökningar hittills under mina få, (två år), på gymmet. Men då tränar jag helkroppspass, tre gånger i veckan, olika övningar varje pass, samt försöker att ständigt höja repsen i arbetssetet mot ett repsmål, för att sedan höja vikten. - Sträva mot progression m ao. Tror själv progression är ett måste om man vill få bra resultat med lågvolymsträning, (eller OK, i all form av träning egentligen, men det verkar vara extra viktigt när man kör med låg volym).

Sedan kan det bero på kosten, motivationen, eller vad som helst egentligen - men just nu fungerar det.

Svårt att jämföra helkroppspass med flersplitpass av den enkla anledningen att du inte kan köra lika hårt på dina pass eftersom att CNS inte kommer att hinna återhämta sig i så fall.

kalajset
2010-01-04, 22:59
Svårt att jämföra helkroppspass med flersplitpass av den enkla anledningen att du inte kan köra lika hårt på dina pass eftersom att CNS inte kommer att hinna återhämta sig i så fall.

Märker personligen inte av några konstigheter med CSN och återhämtning för tillfället, klarar i 90% av fallen i varje pass att öka i det jag ska öka i på nuvarande upplägg med tre helkroppspass i veckan, även om jag går i närheten/till failure, vilket jag försöker göra i lämpliga övningar. Detta kan förstås bero på att jag i vanliga fall kört på för klent, och kanske fortfarande gör det.

Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att verkligen kunna säga något i stil med: "detta fungerar överlägset bäst, och då har jag ändå provat det mesta", - så är det rakt inte, och jag hoppas inte mitt inlägg uppfattades som så. Däremot fungerar som sagt lågvolymsträning á tre helkroppspass i veckan väldigt bra för mig hittills, just nu, av någon anledning jag självklart inte kan sätta fingret på exakt varför, - det kan som sagt lika gärna vara en sådan enkel sak som bättre motivation som gör att det fungerar såpass väl, och inte upplägget i sig. Kanske hade fått ännu bättre resultat på en traditionell flersplitt.

Dessutom tror jag av diverse anledningar det inte "går" att köra såhär år ut och år in, men merparten av ett träningsår - möjligt.

Erdbeere
2010-01-04, 23:30
Har kört efter liknande upplägg då målet har varit att öka i styrka och det har gett mig mycket bra resultat. Mycket större har jag dock inte blivit.
Om jag inte är helt ute och cyklar finns det väl en hel del som förespråkar lågvolymsträning?
Hardgainer och Doggcrapp har ju gett många fina resultat tex, även Dorian Yates tränade väl främst lågvolym?

PepzAdept
2010-01-04, 23:36
Märker personligen inte av några konstigheter med CSN och återhämtning för tillfället, klarar i 90% av fallen i varje pass att öka i det jag ska öka i på nuvarande upplägg med tre helkroppspass i veckan, även om jag går i närheten/till failure, vilket jag försöker göra i lämpliga övningar. Detta kan förstås bero på att jag i vanliga fall kört på för klent, och kanske fortfarande gör det.


Nej men så är du gissningsvis inte ens i närheten till samma nedbrytning på dina pass som du skulle vara som du körde exempelvis 1-2 muskelgrupper per pass och körde skiten ur dem varje pass. Det var det jag menade. Inte att du inte kunde träna nära faliure på ditt målset.

PepzAdept
2010-01-04, 23:38
Har kört efter liknande upplägg då målet har varit att öka i styrka och det har gett mig mycket bra resultat. Mycket större har jag dock inte blivit.
Om jag inte är helt ute och cyklar finns det väl en hel del som förespråkar lågvolymsträning?
Hardgainer och Doggcrapp har ju gett många fina resultat tex, även Dorian Yates tränade väl främst lågvolym?

Lågvolym på det där sättet? Ett set med 8-12 reps per övning?

Medusa
2010-01-04, 23:58
Om jag inte är helt ute och cyklar finns det väl en hel del som förespråkar lågvolymsträning?
Hardgainer och Doggcrapp har ju gett många fina resultat tex, även Dorian Yates tränade väl främst lågvolym?

Dorian Yates tränade lågvolym, men han värmde upp ordentligt innan sitt arbetsset som han tog till absolut failure, och ibland med forcerade reps och rest-pause inom setet.. så det var inte normala raka set.. titta på Blood and Guts.. perfekt form och ett långsamt jämnt tempo genom hela rörelsen.. rekommenderar den videon..

DC kan inte kallas lågvolym om lågvolym innebär ett set.. DC träning använder rest-pause teknik, så i praktiken är det tre set med X vikt i tät följd med minimal vila mellan.. tagna till positiv failure, inga forcerade reps eller pass.. därefter negativa reps och eventuellt en statisk repetition.. innan allt detta så ska man helst göra flera uppvärmningsset.. det kan knappast jämföras med ett enda normalt rakt set taget till positivt failure..

jag tror att dom flesta träningsmetoder bygger styrka och massa sålänge man tränar regelbundet och verkligen sköter sin diet, huvudsaken är att man kommer tillbaka till gymmet vecka ut vecka in och äter därefter.. det är också personligt, somliga klarar inte av att träna ex som Yates.. dom kan inte tvinga fram den intensiteten med perfekt form.. då passar kanske träning med lite med lite mer volym bättre och inte failure i varje set..

kalajset
2010-01-05, 00:19
Nej men så är du gissningsvis inte ens i närheten till samma nedbrytning på dina pass som du skulle vara som du körde exempelvis 1-2 muskelgrupper per pass och körde skiten ur dem varje pass. Det var det jag menade. Inte att du inte kunde träna nära faliure på ditt målset.

Ah, då är jag med på hur du menade, missförstod tyvärr ditt förra inlägg något, sorry. Absolut, det är, (om nu någon annan missat det), p ga de få arbetsseten per muskelgrupp och pass som det överhuvudtaget går att köra på detta sätt. Försöker man köra mer traditionell "högvolymsträning", (tja, för skojs skull t ex definierat som ca 15 arbetsset per muskelgrupp och pass), med samma muskelgrupper tre gånger i veckan lär det inte hålla sådär särskilt länge för de allra, allra flesta, det är isåfall en förmåga man lär få träna upp.