handdator

Visa fullständig version : Krampkänning vid benträning?


Pendelous
2010-01-04, 15:52
Har inte tränat ben så länge, men idag när jag körde frontböj fick jag någon konstigt känsla i "droppmuskeln". Kändes typ som om jag skulle få kramp om jag böjde på benet. Samma känsla har jag fått när jag har kört lårcurl och raka mark, men då i baksida lår. Struntade i sista setet idag, kändes läskigt om man skulle kramp mitt i setet.

Kan man få kramp i benmuskulaturen på bara sådär 3-6 set? Eller är det någon annars slag känning som uppstår? Ifall ja, hur ska man förebygga det?


Har en till fråga som inte har något med ovanstående att göra. Jag har precis börjat köra en övning för baksida axlar i CC. Korsdrag fast stående eller vad man ska säga. Tänkte bara om kablarna kan ta skada av att dom gnids mot varandra eller att den här pluppen man håller i längs ut i kablen kan lossa (kör utan handtag). Eller tror ni det är lungt?

Pendelous
2010-01-05, 18:20
Ingen som vet?

1992_08
2010-01-05, 18:24
krampkänningar kan man få ja, hade det förut när vaden va över"ansträngd" det blir så musklerna är ovana, och speciellt bena som är en stor muskel och som man kan köra riktigt hårt så kan det infalla, ;) Kan ej hur detta fungerar i själva teorin men i praktiken

Och det beror ju på hur dem gnids på varandra,, bör inte ta så farlig skada.

Pendelous
2010-01-06, 18:35
krampkänningar kan man få ja, hade det förut när vaden va över"ansträngd" det blir så musklerna är ovana, och speciellt bena som är en stor muskel och som man kan köra riktigt hårt så kan det infalla, ;) Kan ej hur detta fungerar i själva teorin men i praktiken

Och det beror ju på hur dem gnids på varandra,, bör inte ta så farlig skada.

Okej, du har aldrig fått kramp när du tränat ben då?

jikajd
2010-01-06, 18:39
Brukade få det när jag inte värmde upp ordentligt, idag värmer jag upp med fler set och vilar lite längre mellan uppvärmningen och första arbetssetet.

Pendelous
2010-01-06, 18:44
Okej, ska prova det imorgon.

Om vi pratar frontböj; räcker det med några lätt set böj, eller bör man värma upp i bensparken och eventuellt lårcurlen också? Eller kanske benpressen...

Arf Pingvin
2010-01-06, 21:03
Du kan börja med några lätta set i den övning du tänkt köra.

Tobbeh
2010-01-07, 23:27
Salt motverkar kramp, huråvida dett är sant kan jag inte svara på.. men fick tippset av en träningskamrat. Det funkar för mig 'tror jag'.

edit: du ska inte käka massa salt innan passet eller så, salta lite extra på din vanliga kost.

Pendelous
2010-01-07, 23:43
Magnesium förebygger väl kramp tror jag, men i vanligt matsalt finns väl bara natrium? Tror jag i alla fall :).

Tobbeh
2010-01-08, 00:22
Magnesium förebygger väl kramp tror jag, men i vanligt matsalt finns väl bara natrium? Tror jag i alla fall :).

det kanske stämmer, jag vet inte.. ska kika närmare på detta när jag får lite tid över.

mn8eii
2010-01-08, 03:56
Tobbeh och Pendelous -> http://traningslara.se/blogg/varfor-far-man-kramp-del-i/

Sniggel
2010-01-08, 11:37
Numera får jag det alltid på varje repetition i benpressen i utlåsningen, men har blivit van och ignorerar det. Har ofta kramp lite här och var och ibland hjälper magnesiumtabletter något och ibland hjälper det att salta maten (något jag är dålig på).

Tobbeh
2010-01-08, 13:44
Man lär sig något nytt varje dag, tackar. Skulle kika på det nu, men du hade länkat.

Pendelous
2010-01-08, 23:24
Numera får jag det alltid på varje repetition i benpressen i utlåsningen, men har blivit van och ignorerar det. Har ofta kramp lite här och var och ibland hjälper magnesiumtabletter något och ibland hjälper det att salta maten (något jag är dålig på).
Okej, senaste gången jag fick kramp i baksida och framsida lår, det var efter en fotbollsmatch, gjorde det väldigt, väldigt ont. Riktigt obehagligt, inget jag skulle kunna ignorera :).

Har aldrig fått kramp när jag tränat ben, bara kännt det komma/vara på väg typ.

Pendelous
2010-01-14, 20:04
Fan, blev likadant när jag körde böj idag. Gjorde inte ont under själva övningen men ungefär en minut efter 3:e setet när jag böjde på benet kände jag av det, då i "droppmuskeln". Gjorde lite ont eller vad man ska säga. Kunde i alla fall köra klart alla fem seten.
Efter frontböj körde jag marklyft och kände mig stel i benen och det gjorde lite ont, framförallt i baksida lår. (Kör vanligtvis inte böj och mark samma pass). Ska sägas att jag värmde upp i benpressen, lårcurlen samt 2-3 lättare set frontböj.
Nu, några timmar efteråt, känner jag mig lite stel i benen. Inte ont direkt.

Varför blir det såhär hela tiden?

tsp
2010-01-14, 20:14
Satt och tänkte på om man skulle skapa en precis likadan tråd när jag åkte hem från gymmet idag. :P Har under två års tid kännt samma grej. Och nu några timmar efter passet känns "droppmuskeln" helt död och typ krampig om jag böjer lite på knäna, gör sjukt ont.

davvvan
2010-01-14, 20:27
Kramp i vad har man fått när man spelat fotboll någon gång. När jag var yngre, 14-15 års åldern kunde jag vakna mitt i natten av kramp i vaden/vaderna och jag minns att det alltid gjorde ont som fan.