handdator

Visa fullständig version : Kyltekniker/montör


Lasse Kongo
2010-01-04, 12:03
Någon som jobbar som det och som kan kommentera lite hur det jobbet är, jag är tämligen söker på att jag ska skola
om mig till det inom en snart framtid.

Tack på förhand

Baboom
2010-01-04, 12:10
Fel del av forumet. Bättre att fråga i repan.

Här är i alla fall en bild på en kyltekniker

http://www.vvskylcenter.ax/files/Lennart3.jpg

Ungrim
2010-01-04, 12:11
:laugh:

*Tråd Låst*

Guybrush
2010-01-04, 12:22
Hahahaha!!!!!

MangeByggarn
2010-01-04, 12:35
Någon som jobbar som det och som kan kommentera lite hur det jobbet är, jag är tämligen söker på att jag ska skola
om mig till det inom en snart framtid.

Tack på förhand

Nyvaken? :smash:

Lasse Kongo
2010-01-04, 16:42
Nyvaken? :smash:

Haha jag fattar inget : /

Raggis
2010-01-04, 16:46
Du placerade ursprungligen tråden i "Medlemsbilder", därav den fina bilden på kylteknikern.

Lasse Kongo
2010-01-04, 17:00
Du placerade ursprungligen tråden i "Medlemsbilder", därav den fina bilden på kylteknikern.

Hahaha ja då fattar jag, lol jag var nog lite nyvaken.

Baboom har inte bara en schysst fysik utan även humor höhö

Upptaget
2010-01-04, 17:10
Jag avslutade precis min utbildning i katrineholm till kyltekniker för ca 1 mån sedan, jobbar nu också som detta, själv så trivs jag skitbra med jobbet, varierande arbete, självständigt, problemlösning.. Just jag som är på ett lite mindre företag håller mest på med alla typer av värmepumpar, bil ac och mindre butikskyla..

Måste också erkänna att jag är lite sådär smålat av mig ibland och att jobba som kyltekniker är inte alls enligt mig lika tungt som snickare eller elektriker, mindre slit och mindre tid som nu att slippa stå ute i kylan..

Så jag säger bara kör på, oerhört stor chans att få jobb efter utbildningen också då det finns väldigt få kyltekniker i Sverige..

Nästan bara positivt med jobbet än sålänge, det enda lilla minus är att man sitter ganska mycket på knä vilket märks på de gammla rävarna på jobbet..

martin_vbg
2010-01-04, 18:31
Jag själv jobbar inte som kyltekniker men jag jobbar med kyla och kommer i kontakt med kyltekniker dagligen.

Det verkar vara ett bra arbete, bra mycket bättre än många andra hantverksyrken. Ett stimulerande arbete där det finns mycket att lära. Jag tror det är ett bra val om man är praktiskt lagd men ändå ha ett lite utmanande arbete.

Sen är det ju en bransch där det händer lite grejer speciellt nu när allt skall effektiviseras.

Jockefoten
2010-01-04, 19:13
Jag är också nyutbildad kyltekniker, jobbar dock på Sveriges största kylföretag, vi har mycket industri och butikskyla och det är ett riktigt slitsamt arbete, blir kanske 5-6timmar övertid i veckan.

Det roliga med yrket är att det är bra betalt (30+ efter skatt om du hamnar på rätt firma) samt att det finns ingen bra kylteknisk process ännu så man stöter jämt på nya fel, detta gör att branschen utvecklas något enormt precis hela tiden. Ena dagen är det koldioxid som gäller nästa dag är det ammoniak.

Största nackdelen är att det är ett väldigt ensamt yrke. Jag får magsår ibland när jag är ute själv på svåra jobb.

Lasse Kongo
2010-01-04, 19:25
Jag är också nyutbildad kyltekniker, jobbar dock på Sveriges största kylföretag, vi har mycket industri och butikskyla och det är ett riktigt slitsamt arbete, blir kanske 5-6timmar övertid i veckan.

Det roliga med yrket är att det är bra betalt (30+ efter skatt om du hamnar på rätt firma) samt att det finns ingen bra kylteknisk process ännu så man stöter jämt på nya fel, detta gör att branschen utvecklas något enormt precis hela tiden. Ena dagen är det koldioxid som gäller nästa dag är det ammoniak.

Största nackdelen är att det är ett väldigt ensamt yrke. Jag får magsår ibland när jag är ute själv på svåra jobb.

Tack för era svar.

Just arbeta ensamt har jag inga problem med, bara man får träffa sina kollegor och tjöta loss lite ibland =) Men antar att du menar att magsåren kommer när man är ensam och det blir svåra saker som man ska lösa själv?

Jockefoten
2010-01-04, 19:36
Tack för era svar.

Just arbeta ensamt har jag inga problem med, bara man får träffa sina kollegor och tjöta loss lite ibland =) Men antar att du menar att magsåren kommer när man är ensam och det blir svåra saker som man ska lösa själv?

Ja precis men jag får rätt mycket ansvar och blir väldigt lätt nervös, dålig kombination!

Lasse Kongo
2010-01-04, 19:50
Ja precis men jag får rätt mycket ansvar och blir väldigt lätt nervös, dålig kombination!

Så kan det vara, men du lär ju bara bli bättre och bättre ju mer du kommer jobba, och mao mindre nervös, tänk positivt :)