handdator

Visa fullständig version : Arbetslös i knappt en månad - klättrar redan på väggarna


Ventor
2010-01-04, 09:05
Hej

Har varit arbetslös i cirka en månad nu och har redan börjat klättra på väggarna hemma. Vad gör ni om dagarna som är arbetslösa förutom att söka jobb och träna?

Det som känns jobbigast är att man inte har någon inkomst och är på det sättet ganska begränsad.

Kom gärna med förslag på vad man kan göra, blir galen på att vara hemma när vänner och familj arbetar.

Bästa hälsningar
Ventor

Nixon
2010-01-04, 09:08
Tv/pc-spel, filmer, plöjer igenom mängder med serier, läser böcker, umgås med andra arbetslösa, försöker fixa en hållbar budget. Ett tag var jag inne på korsord men det höll bara nån vecka.

Varit arbetslös i ca 13½ mån nu och snart börjar man få slut på idéer.

Nina L
2010-01-04, 09:11
Skaffa en arbetslös tjej, lol.

Annars: Städa, surfa, kolla nerladdade tv-serier, läs böcker, shoppa (billigt), gör saker du skjutit upp, sov middag, dra i bananen osv.

Ventor
2010-01-04, 09:15
Tv/pc-spel, filmer, plöjer igenom mängder med serier, läser böcker, umgås med andra arbetslösa, försöker fixa en hållbar budget. Ett tag var jag inne på korsord men det höll bara nån vecka.

Varit arbetslös i ca 13½ mån nu och snart börjar man få slut på idéer.

Hur kommer det sig att du har varit arbetslös så länge, om jag får fråga?

V

Ventor
2010-01-04, 09:17
Skaffa en arbetslös tjej, lol.

Annars: Städa, surfa, kolla nerladdade tv-serier, läs böcker, shoppa (billigt), gör saker du skjutit upp, sov middag, dra i bananen osv.

Åh nej!

Jo, det gäller väl bara att försöka liva upp fantasin lite så finns det nog en hel del att göra.

MrPowa
2010-01-04, 09:27
Kolla om du kan hjälpa till nånstans, har jag gjort under mina ca 11 månader utan jobb.

Emil_Larsson
2010-01-04, 09:59
Varit arbetslös sedan 14 augusti (eller ja, fått jobba en helg däremellan tills nu.)

Umgås med vänner, läsa, spela tv-spel, promenera med hunden, träna, se på film osv. Börjar bli väldigt långtråkigt att gå såhär, men vad gör man. Man får passa på att göra sånt som tar tid som man vanligtvis inte hann med innan då man jobbade eller gick i skolan.

/Peace.

Control_61
2010-01-04, 10:17
Du är på ett träningsforum, så antar att du är intresserad av träning? Träna, läs böcker om träning, lär dig en massa om näringslära, gå någon kurs?

Försök med lite personlig utveckling. Varför inte lära sig ett språk? Utbilda dig till massör? Lära dig om aktiemarknaden? Läsa en bok om att tala inför folk och försöka bli en bättre talare? Ge dig iväg och backpacka? Sök jobb?

daja
2010-01-04, 10:20
Tv/pc-spel, filmer, plöjer igenom mängder med serier, läser böcker, umgås med andra arbetslösa, försöker fixa en hållbar budget. Ett tag var jag inne på korsord men det höll bara nån vecka.

Varit arbetslös i ca 13½ mån nu och snart börjar man få slut på idéer.

Om man är arbetslös i över ett år är det rätt uppenbart att man inte är alltför missnöjd med sin situation, börja plugga eller flytta om det är så omöjligt att få ett arbete i Lidköping.

jaaaaag
2010-01-04, 10:23
Detta är min första arbetslösa dag. Får se hur länge det dröjer innan jag går nuts.

Nina L
2010-01-04, 10:37
Vad gör ni om dagarna som är arbetslösa förutom att söka jobb och träna?

Du är på ett träningsforum, så antar att du är intresserad av träning? Träna, läs böcker om träning, lär dig en massa om näringslära, gå någon kurs?

Försök med lite personlig utveckling. Varför inte lära sig ett språk? Utbilda dig till massör? Lära dig om aktiemarknaden? Läsa en bok om att tala inför folk och försöka bli en bättre talare? Ge dig iväg och backpacka? Sök jobb?

http://images.paraorkut.com/img/funnypics/images/l/lol_you_fail-12821.jpg

D Andersson
2010-01-04, 10:39
Kom gärna med förslag på vad man kan göra, blir galen på att vara hemma när vänner och familj arbetar.


Söka jobb, utbilda dig.

Vad du än gör ska du inte se nuvarande situation som något normaltillstånd, det ska kännas som att något är fel när man inte har ett jobb. Så att det känns jobbigt och konstigt är helt i sin ordning.

TehSaxo
2010-01-04, 10:42
Skaffa en arbetslös tjej, lol.

Annars: Städa, surfa, kolla nerladdade tv-serier, läs böcker, shoppa (billigt), gör saker du skjutit upp, sov middag, dra i bananen osv.

what the F hahah

Nixon
2010-01-04, 10:48
Hur kommer det sig att du har varit arbetslös så länge, om jag får fråga?
För att jag inte fått tag på ett jobb.
Om man är arbetslös i över ett år är det rätt uppenbart att man inte är alltför missnöjd med sin situation, börja plugga eller flytta om det är så omöjligt att få ett arbete i Lidköping.
Har inte enbart varit arbetslös, varit lite sjukskriven också. Och jo, jag är rätt missnöjd med min nuvarande situation. Ska dock börja läsa på komvux nu den 11:e.

C.E.J.
2010-01-04, 21:14
Annars: Städa,

Jesus H Christ, nej?! *screwy*

maximuscle
2010-01-04, 21:18
har pluggat 1,5 år...ledig 2 vecko dagar + helg hela tiden...klättrade på väggarna efter 3 månader...aldrig igen plugga säger jag...men födrev den mesta tiden med att träna och ligga i soffan :)

Wille005
2010-01-04, 21:24
Klättra är riktigt roligt faktiskt, om jag var du skulle jag testa på både bouldring och topprepsklättring och köpa ett par klätterskor efter ändamål. När värmen kommer bör du även ta dig ut i naturen och pröva på att klättra i berg. Tänk på att säkerheten alltid kommer först.

Aimbert
2010-01-04, 21:26
Läs en jävla massa pokerteori/kolla pokervideos och börja spela poker? Bra tidsfördriv, och är du intresserad kan du tjäna bra pengar. :)

frambogir
2010-01-04, 21:27
När jag var arbetslös, vilket varade i ett halvår, blev jag nedstämd och håglös. Det enda jag gjorde var träna, titta på film och sitta inlåst i lägenheten.

petah
2010-01-04, 21:31
Om man är arbetslös i över ett år är det rätt uppenbart att man inte är alltför missnöjd med sin situation, börja plugga eller flytta om det är så omöjligt att få ett arbete i Lidköping.

håller med här faktiskt

LoTiX
2010-01-04, 21:42
Kolla om du kan göra välgörenhetsarbete någon eller några dagar i veckan medan du söker jobb. Kommer absolut uppskattas utav de som kikar på din resume framöver.

jakke
2010-01-04, 21:43
När jag var arbetslös, vilket varade i ett halvår, blev jag nedstämd och håglös. Det enda jag gjorde var träna, titta på film och sitta inlåst i lägenheten.

+1. dock var jag inte ledig så länge. Tyvärr försvinner lusten och drivet att göra något meningsfull när man varit arbetslös en längre stund, det tar typ en eftermiddag att handla mat. Min räddning var långpromenader.

Morty
2010-01-04, 21:46
Självklart att man ska plugga... Nummer ett vore att anmäla sig till någon kurs, spela roll vilken, så länge man är någorlunda intresserad av den. Spelar ingen roll om det så är en 5-poängskurs i svensk språkhistoria, just do it.

Själv hade jag pluggat nätverksteknik (Cisco CCNP) och portugisiska. Satt upp en ordentlig studieplan, och gjort mitt eget schema. Typ something like this:


08:30 väckarklocka
09:00 frukost
10:00 - 12:00 Plugga nätverksteknik efter studieplan
12:00 - 13:30 Laga mat, äta lite av den
13:30 - 15:00 Plugga portugisiska efter studieplan
15:00 - 15:30 Bege sig till gymmet
15:30 - 17:00 Styrketräning
17:00 - 17:30 Hem igen
17:30 - 18:00 Äta resten av lunchmaten
18:00 - 22:00 Fritid - söka jobb, fixa CV, nätverka, etc.
22:00 - 22:30 Förbereda sova, kanske utvärdera dagen i någon form av dagbok


Tror att det verkligen skulle kunna hjälpa mot förslappningen och rastlösheten. Dessutom gör man nånting på dagarna, dock på sina egna förutsättningar.

Rockhard
2010-01-04, 21:55
Jesus H Christ, nej?! *screwy*

Gillar du när det är smutsigt?

shadowfire
2010-01-04, 22:00
Hur hinner ni göra annat än träna och söka jobb/vidareutbilda sig då ni är arbetslösa? Det var definitivt en heltidssysselsättning minst då jag var arbetslös. Blev inte mkt fritid till övers.

shadowfire
2010-01-04, 22:02
självklart att man ska plugga... Nummer ett vore att anmäla sig till någon kurs, spela roll vilken, så länge man är någorlunda intresserad av den. Spelar ingen roll om det så är en 5-poängskurs i svensk språkhistoria, just do it.

Själv hade jag pluggat nätverksteknik (cisco ccnp) och portugisiska. Satt upp en ordentlig studieplan, och gjort mitt eget schema. ..........

+1111

shut teh face
2010-01-04, 22:08
Det är lätt att bara slöa, speciellt när man är ung. Jag gick hemma ett år och tyckte det var underbart. Förberedde en fin middag åt tjejen när hon kom hem från jobbet, vaknade när jag ville, drack kaffe i lugn och ro, gick en promenad, hem och äta frukost i lugn och ro. Och då var klockan redan mitt på dagen. Så jag spelade 2-3 timmar sen började med middagen, och när tjejen kom hem så umgicks man ju med henne.

Detta samtidigt som jag inte hade något behov av att slösa pengar. Det enda jag behöver är en hyffsad stadig matbudget så jag kan laga mat i timmar, pengar till snus och så kaffe, och min dator. :cool:

stevebc
2010-01-04, 22:14
Ja, finns det inga jobb är det bara att sätta igång med studierna. Du kommer få något att göra, få underhåll under tiden (8k med lån?) och öka dina chanser att få arbete senare enormt.

C.E.J.
2010-01-04, 22:34
Gillar du när det är smutsigt?

Har du läst tråden? Det föreslogs alltså som sysselsättning, sannolikt utöver den ordinarie städningen.

Rockhard
2010-01-04, 22:41
Har du läst tråden? Det föreslogs alltså som sysselsättning, sannolikt utöver den ordinarie städningen.


Det föreslogs inte som sysselsättning. Och även om det varit så, gillar du när det är smutsigt? I annat fall är det väl bra att någon städar :confused:

C.E.J.
2010-01-04, 22:53
Det föreslogs inte som sysselsättning. Och även om det varit så, gillar du när det är smutsigt? I annat fall är det väl bra att någon städar :confused:

Antingen föreslogs det som sysselsättning, eller så utgick Nina L från att TS inte städar alls.

von huff
2010-01-04, 22:55
Finns ingenting kul man kan göra utan pengar.Läs en bok eller spela nåt spel

Zakath
2010-01-05, 01:08
Volontärarbete kanske? :)

Många som säger att det är en av de saker som höjer deras livskvalitet allra mest.

Zakath
2010-01-05, 01:13
För övrigt tycker jag inte alls man behöver känna sig särskilt begränsad utan stabil inkomst, cykla överallt, ät inte ute, köp billig mat (men lyxa till det lite då och då), träffa myket vänner och familj när du har tiden m.m. Förutsatt att du inte brinner för någon dyr hobby.

Själv lever jag gott på ca. 4-5k/månad, allt inkluderat. :)

Edit: Just det, sök in till högskola och läs något du VERKLIGEN brinner för. Om det intresset finns.

Bear Grylls
2010-01-05, 01:51
Skriv upp de serier som du gillar men inte riktigt följt sen laddar du ner alla säsonger av dessa och kollar igenom. Medans du gör det kan du även ladda ner filmer i mängder. Tycker det är askul att bara sitta och slappa med något gott att äta och slökolla på lite serier och filmer.

Sen kan du ju börja läsa böcker. Är också kul att göra när man inte har något bättre för sig sen kan man spela skitintelektuell när man läst någon flashig bok och analysera sönder den för någon :P

Kanske fixa lite hemma? Städa, tvätta, städa garderoben. Fan kommer ju på asmycket skit jag kan sysselsätta mig med de sista dagarna av mitt lov nu ju :D

C.E.J.
2010-01-05, 05:28
Kanske fixa lite hemma? Städa, tvätta, städa garderoben. Fan kommer ju på asmycket skit jag kan sysselsätta mig med de sista dagarna av mitt lov nu ju :D

Men LOL? Fattar inte varför så pass många ändå listar saker som är TRÅKIGA. Finns redan så mycket måsten i livet, varför spendera ännu mer tid på skittråkiga saker? Att TS kryper på väggarna har nog knappast nåt med att det är brist på saker att göra, utan för att det är brist på ROLIGA saker att göra.

Och ja jag blir fan upprörd när folk rekommenderar städning som syssla, det är ju UTESLUTANDE TRÅKIGT *gah!*

hendrong
2010-01-05, 06:23
Städning kan fan vara roligt. Tillfredsställande, åtminstone.

coxie
2010-01-05, 06:26
WoW eller annat MMO dödar mycket tid till ett överkomligt pris.

1911
2010-01-05, 06:28
Gå runt och kolla på motorcyklar och liknande, sen kan du ragga brudar på caféer.

Nina L
2010-01-05, 08:36
Antingen föreslogs det som sysselsättning, eller så utgick Nina L från att TS inte städar alls.
Är det möjligt att städa utan att samtidigt sysselsätta sig med just städning? Jag uppfattade det som att han behövde något att fylla dagarna med snarare än tips på roliga hobbies, något som skulle hindra honom från att klättra på väggarna. Att fixa rent och bra ordning hemma tycker jag är en vettig och tillfredställande
sysselsättning. Jag utgick ifrån att det fanns rum för förbättring på det området.

Annars kan han ju alltid börja med droger. Det tar en massa tid och är (i alla fall i början) grymt roligt.

Celia
2010-01-05, 08:53
Annars kan han ju alltid börja med droger. Det tar en massa tid och är (i alla fall i början) grymt roligt.

Haha, du gav mig mitt första skratt för dagen :D Och det innan andra kanan kaffe :)

Om man inte vill rusa ner sig kan man:
gå In på en av de otaliga gratiskurserna via nätet och lära sig ett nytt språk?

Bygg hemsidor.

terrorisera andra lediga/lösa människor. Spring till gymmet 2 ggr per dag :P

kartlägg de bästa gångvägarna i ditt område, gärna med bilder, längd osv

Skaffa en blogg om något extraordinärt och dra in lite extra cash.

_slipknot1_
2010-01-05, 08:55
Piratebay är din vän! Tanka ned alla halvintressanta serier/filmer och spel! Sen massvis med träning, så fördrev jag min arbetslösa period på 3 månader. Börja syssla med någon ny intressant sport!

tjabon
2010-01-05, 08:57
Är det möjligt att städa utan att samtidigt sysselsätta sig med just städning? Jag uppfattade det som att han behövde något att fylla dagarna med snarare än tips på roliga hobbies, något som skulle hindra honom från att klättra på väggarna. Att fixa rent och bra ordning hemma tycker jag är en vettig och tillfredställande
sysselsättning. Jag utgick ifrån att det fanns rum för förbättring på det området.

Annars kan han ju alltid börja med droger. Det tar en massa tid och är (i alla fall i början) grymt roligt.

:D

Inte helt fel!

Utmanar också kreativiteten, så att man hittar vägar till att skaffa sej
nya inkomster med väldigt okonventionella metoder ..... *popcorn*.
För att inte tala om alla spännande nya bekantskaper.

Curls
2010-01-05, 09:40
börja plugga?

Baha
2010-01-05, 10:29
många som är din typ av person, klättra på väggen typen, brukar när dom går i pension när dom är 65 antingen bli alkoholister eller bara dö inom ett år.

så se det som en bra lärdom för framtiden, det är bra att jobba, men se framförallt till att NÅGONÀNNAN inte måste hålla dig med arbete för att du skall va glad

Eddie Vedder
2010-01-05, 10:34
Och ja jag blir fan upprörd när folk rekommenderar städning som syssla, det är ju UTESLUTANDE TRÅKIGT *gah!*

Jag tycker du underskattar värdet i att göra något "värdefullt" här. Allt kul känns inte som en meningsfull syssla.

Visst kan man slå ihjäl någon timme framför några avsnitt av en serie men det känns knappast som något värdefullt och ger ingen tillfredsställelse, bara ihjälslagna timmar som sagt.

De dagar jag känner att jag inte gör ett skit och nästan klättrar på väggarna upplever i alla fall JAG att lite städning av min bostad, lite sortering av papper och böcker som ligger huller om buller, kanske en betalad räkning som ligger och skräpar etc. är saker som får dagen att kännas lite mindre meningslös.

Om jag bara glott på TV den stunden skulle jag inte ha känt mig sysselsatt alls.

Onigiri
2010-01-05, 10:39
Det finns jobb på hemtjänsten som timvikarie :)

Skulle det inte göra det kan du utbilda dig till undersköterska och sedan går du garanterat jobb inom äldrevård. Förutsatt att du vill det förstås.

shut teh face
2010-01-05, 10:39
Vi fungerar nog olika Eddie. Alla de medier som hjälper än att komma ifrån verkligheten (tv-serier, spel) kanske är mer "givande" än riktiga saker. Men det blir ju också kontraproduktivt eftersom man förmodligen mår mer dåligt av sin verklighet om man gör saker som inte inkluderar sin fantasi.

Å andra sidan kan man ju drömma om att man är Harry Potter samtidigt som man står där med sopkvasten. Hmm jag ser affärsmöjligheter här.

Olegh
2010-01-05, 10:44
Städning kan fan vara roligt. Tillfredsställande, åtminstone.

+1, även om jag skäms lite.

Eddie Vedder
2010-01-05, 11:21
Å andra sidan kan man ju drömma om att man är Harry Potter samtidigt som man står där med sopkvasten. Hmm jag ser affärsmöjligheter här.

Jag städar ofta med ett program av Sommarpratarna i hörlurarna t.ex.:) Ägde jag någon bra ljudbok så vore det optimalt.

Att lite mer "viktiga" saker skulle innebära att man plötsligt går miste om allt intellektuellt stimulerande menar jag knappast.;)

C.E.J.
2010-01-05, 11:53
Jag tycker du underskattar värdet i att göra något "värdefullt" här. Allt kul känns inte som en meningsfull syssla.

Visst kan man slå ihjäl någon timme framför några avsnitt av en serie men det känns knappast som något värdefullt och ger ingen tillfredsställelse, bara ihjälslagna timmar som sagt.

De dagar jag känner att jag inte gör ett skit och nästan klättrar på väggarna upplever i alla fall JAG att lite städning av min bostad, lite sortering av papper och böcker som ligger huller om buller, kanske en betalad räkning som ligger och skräpar etc. är saker som får dagen att kännas lite mindre meningslös.

Om jag bara glott på TV den stunden skulle jag inte ha känt mig sysselsatt alls.

Well, här kan jag nog inte säga annat än att jag inte håller med ;)

Halldin
2010-01-05, 11:58
Detta är min första arbetslösa dag. Får se hur länge det dröjer innan jag går nuts.
Prostitution är ingen bra utväg. :/

Kaka
2010-01-05, 12:16
Gör arbetsplatspraktik med understöd av Arbetsförmedlingen. Man får understöd i högst 6 månader - A-kassa eller aktivitetsstöd beroende på hur din tidigare arbetslivserfarenhet ser ut.

Nelson81
2010-01-05, 12:32
Jag tycker du underskattar värdet i att göra något "värdefullt" här. Allt kul känns inte som en meningsfull syssla.

Visst kan man slå ihjäl någon timme framför några avsnitt av en serie men det känns knappast som något värdefullt och ger ingen tillfredsställelse, bara ihjälslagna timmar som sagt.

De dagar jag känner att jag inte gör ett skit och nästan klättrar på väggarna upplever i alla fall JAG att lite städning av min bostad, lite sortering av papper och böcker som ligger huller om buller, kanske en betalad räkning som ligger och skräpar etc. är saker som får dagen att kännas lite mindre meningslös.

Om jag bara glott på TV den stunden skulle jag inte ha känt mig sysselsatt alls.
:thumbup:

du är inte så dum som king grub ser ut =)

jaaaaag
2010-01-05, 13:45
Prostitution är ingen bra utväg. :/

Det vet man inte fören man har testat.*popcorn*

z_bumbi
2010-01-05, 13:57
Gör arbetsplatspraktik med understöd av Arbetsförmedlingen. Man får understöd i högst 6 månader - A-kassa eller aktivitetsstöd beroende på hur din tidigare arbetslivserfarenhet ser ut.

En fördel att gå den vägen är att man är försäkrad men det kan vara lika givande att fråga direkt på ett företag och se om man får hänga med en dag eller två för att se vad de gör/hur det är att jobba där.

shut teh face
2010-01-05, 14:01
En bekant var hos AMS och han har gått en utbildning nu med mig. Tydligen så skulle han kunna gå runt till företag och erbjuda sig att arbeta där (någon månad först kanske) gratis, för att lära sig, och visa framfötterna. Och då skulle han tydligen få lön via AMS istället för företaget (blir ju såklart inte så högt som en riktig lön skulle va)

Känns ju som stor chans att företaget väljer att behålla en, om man är duktig!

Three pigs
2010-01-05, 14:32
Första dagen för mig som arbetslös sedan november. Var då arbetslös sedan juni då jag gick ut gymnasiet. Känns rätt skönt, kommer snart få praktik och får ersättning. Kommer spendera min lediga tid på musik, lite träning och vänner :)

Baan
2010-01-05, 15:09
En bekant var hos AMS och han har gått en utbildning nu med mig. Tydligen så skulle han kunna gå runt till företag och erbjuda sig att arbeta där (någon månad först kanske) gratis, för att lära sig, och visa framfötterna. Och då skulle han tydligen få lön via AMS istället för företaget (blir ju såklart inte så högt som en riktig lön skulle va)

Känns ju som stor chans att företaget väljer att behålla en, om man är duktig!

Praktik ska ge ca 1000 kr i veckan (Försäkringskassan betalar ut det). Inte i närheten lika högt, det räcker väl kanske till transport, gymkort och den nödvändiga 2l vodka per vecka. Har fått samma tips själv men inte tagit i det då jag hoppas på riktigt jobb.

Tomten
2010-01-05, 17:35
Gör arbetsplatspraktik med understöd av Arbetsförmedlingen. Man får understöd i högst 6 månader - A-kassa eller aktivitetsstöd beroende på hur din tidigare arbetslivserfarenhet ser ut.

Få en arbetspraktik via arbetsförmedling är typ lika svårt som att hitta ett riktigt jobb. Har sökt ett dussintal olika praktikplatser senaste två månaderna, inte ens kommit till urvalet på en enda 10+ sökande på varje plats.

Helt sjukt läge, i varje fall i Umeå med omnejd.

egge
2010-01-05, 17:47
Moget att rekommendera droger när han är arbetlös. Behövs minst en halvtidsanställning för att underhålla ett drog(miss)bruk.

Baan
2010-01-05, 17:58
Få en arbetspraktik via arbetsförmedling är typ lika svårt som att hitta ett riktigt jobb. Har sökt ett dussintal olika praktikplatser senaste två månaderna, inte ens kommit till urvalet på en enda 10+ sökande på varje plats.

Helt sjukt läge, i varje fall i Umeå med omnejd.

Har du testat söka direkt hos företag? Jag har ingen aning hur lätt eller svårt det är, men en gratisarbetare borde ju vara lite lockande i alla fall. Å andra sidan borde man inte ta in någon praktikant om man aldrig tänkt anställa - kanske därför företagen avvaktar?

Wille005
2010-01-05, 18:00
Lite förbannad att ingen snappat upp mitt kreativa och banbrytande skämt. >_<

Nina L
2010-01-05, 18:08
Moget att rekommendera droger när han är arbetlös. Behövs minst en halvtidsanställning för att underhålla ett drog(miss)bruk.Meh!? För att få ut mesta möjliga av drogandet ska han givetvis sälja också. Gör han ett bra jobb kan han finansiera dyrare hobbies som tex "Dejta en strippa" och "Vara kung i baren".

Vinter
2010-01-05, 19:36
Tja det är helt enkelt dags att göra en anna anka och bli en golddigger. Läs lite skvallerpress för inspiration :D

jakke
2010-01-05, 20:22
Moget att rekommendera droger när han är arbetlös. Behövs minst en halvtidsanställning för att underhålla ett drog(miss)bruk.

Högkostnadsskydd. Det gäller att välja sitt missbruk bara.

Kaka
2010-01-05, 20:39
Få en arbetspraktik via arbetsförmedling är typ lika svårt som att hitta ett riktigt jobb. Har sökt ett dussintal olika praktikplatser senaste två månaderna, inte ens kommit till urvalet på en enda 10+ sökande på varje plats.

Helt sjukt läge, i varje fall i Umeå med omnejd.

Surt. Mycket hänger på inom vilken bransch man söker jobb...samt i vilken stad. Jag tänker inte söka praktikplats med hjälp av AF (jag struntar alltså i praktikplatser utannonserade på deras hemsida), utan tänker istället gå runt och presentera mig för arbetsgivare med CV/meriter i hand samt intyg från AF att jag är berättigad arbetsplatspraktik med understöd via dem. Tror det är mer vinnande i mitt fall. Kanske för dig med?

Tomten
2010-01-05, 22:37
Har du testat söka direkt hos företag? Jag har ingen aning hur lätt eller svårt det är, men en gratisarbetare borde ju vara lite lockande i alla fall. Å andra sidan borde man inte ta in någon praktikant om man aldrig tänkt anställa - kanske därför företagen avvaktar?

Jag har varit och lämnat intresseanmälan hos en del företag, men inte i någon större utsträckning ännu. Nu har jag visserligen varit lite petig med vilka företag jag gått till, jag had nog kunnat få en praktik på en ICA-butik eller på någon mack, men jag har försökt undvika den typen av tjänster då jag inte tror det är jobb som passar mig så bra (har lite tidigare erfarenhet från när jag var yngre med den typen av tjänster). Fast tjänsterna jag sökt via amv och på egen hand har inte alls varit tjänster som krävt att du har någon direkt förkunskap eller utbildning.

CrazyJoeDavola
2010-01-05, 22:52
Jag är väldigt anti detta med praktikplats, visst kan jag tänka mig praktikplats för något jobb där jag inte har kunskapen, för att lära mig jobbet under en begränsad tid. Men har själv varit erbjuden praktikplats med arbetsuppgifter jag hållt på med i 8år. Inte fan ställer man sig och jobbar "gratis" med något man redan kan, detta är enbart ett sätt att utnyttja folk och få gratis arbetskraft. Är en arbetsgivare intresserad så får de betala för det.

Baha
2010-01-05, 22:54
Jag är väldigt anti detta med praktikplats, visst kan jag tänka mig praktikplats för något jobb där jag inte har kunskapen, för att lära mig jobbet under en begränsad tid. Men har själv varit erbjuden praktikplats med arbetsuppgifter jag hållt på med i 8år. Inte fan ställer man sig och jobbar "gratis" med något man redan kan, detta är enbart ett sätt att utnyttja folk och få gratis arbetskraft. Är en arbetsgivare intresserad så får de betala för det.

precis, inga praktikplatser=flera vanliga jobb

Baan
2010-01-06, 01:05
Jag har varit och lämnat intresseanmälan hos en del företag, men inte i någon större utsträckning ännu. Nu har jag visserligen varit lite petig med vilka företag jag gått till, jag had nog kunnat få en praktik på en ICA-butik eller på någon mack, men jag har försökt undvika den typen av tjänster då jag inte tror det är jobb som passar mig så bra (har lite tidigare erfarenhet från när jag var yngre med den typen av tjänster). Fast tjänsterna jag sökt via amv och på egen hand har inte alls varit tjänster som krävt att du har någon direkt förkunskap eller utbildning.

Varit och lämnat intresseanmälan som i pratat med dom direkt eller skickat mail? Tror man har bättre chans om man går dit eller åtminstone ringer, då "måste" dom ta en i beaktning i alla fall. Annars kan det bli att dom inte ens läser mailet. Sen vet jag inte om det ökar chanserna nämnvärt egentligen...

Jag är väldigt anti detta med praktikplats, visst kan jag tänka mig praktikplats för något jobb där jag inte har kunskapen, för att lära mig jobbet under en begränsad tid. Men har själv varit erbjuden praktikplats med arbetsuppgifter jag hållt på med i 8år. Inte fan ställer man sig och jobbar "gratis" med något man redan kan, detta är enbart ett sätt att utnyttja folk och få gratis arbetskraft. Är en arbetsgivare intresserad så får de betala för det.

Jag med egentligen - vet ganska många som blivit helt utnyttjade. Det kanske blivit bättre men förr vet jag att vissa företag tog in praktikanter hela tiden och anställde aldrig någon. Gratis är gott antar jag. Sen kanske det är ok i sig om det ger lite erfarenhet som man behöver väldigt mycket (som i mitt fall där det skulle vara fint med lite relevant arbetslivserfarenhet).

Tomten
2010-01-06, 12:40
Varit och lämnat intresseanmälan som i pratat med dom direkt eller skickat mail? Tror man har bättre chans om man går dit eller åtminstone ringer, då "måste" dom ta en i beaktning i alla fall. Annars kan det bli att dom inte ens läser mailet. Sen vet jag inte om det ökar chanserna nämnvärt egentligen...

Personligt besök vid samtliga tillfällen. Problemet är bara att i regel så får man inte prata med chefen och får lämna ansökan till någon mellanhand. Ett annat vanligt scenario är att de tar emot ansökan och säger något i stil med "Vi får in flera ansökningar i veckan... men tack för visat intresse".

Alexton
2010-01-06, 12:51
Personligt besök vid samtliga tillfällen. Problemet är bara att i regel så får man inte prata med chefen och får lämna ansökan till någon mellanhand. Ett annat vanligt scenario är att de tar emot ansökan och säger något i stil med "Vi får in flera ansökningar i veckan... men tack för visat intresse".

Där jag jobbar så kommer det i snitt 2-3 personer i timmen och vill lämna CV/söka praktik, om man skulle springa och hämta chefen 3 gånger i timmen så skulle ingen få något gjort. Visst det är en trevlig tanke, men när 15 andra gör det varje dag blir det mest jobbigt.

WHITEFOLKS
2010-01-06, 13:16
Varit och lämnat intresseanmälan som i pratat med dom direkt eller skickat mail? Tror man har bättre chans om man går dit eller åtminstone ringer, då "måste" dom ta en i beaktning i alla fall. Annars kan det bli att dom inte ens läser mailet. Sen vet jag inte om det ökar chanserna nämnvärt egentligen...



Jag med egentligen - vet ganska många som blivit helt utnyttjade. Det kanske blivit bättre men förr vet jag att vissa företag tog in praktikanter hela tiden och anställde aldrig någon. Gratis är gott antar jag. Sen kanske det är ok i sig om det ger lite erfarenhet som man behöver väldigt mycket (som i mitt fall där det skulle vara fint med lite relevant arbetslivserfarenhet).

De får sätta någon begränsning där man måste anställa ett visst antal/praktikplats, 1/3 eller nåt. Annars får man inga nya praktikplatser.

Det borde ju stoppa större delen av utnyttjandet.

Giljotinen
2010-01-06, 13:27
Om jag hade varit arbetslös under en längre tid så hade jag satsat på att lära mig en hel del om aktier.

Schylander
2010-01-06, 13:48
Tja det är helt enkelt dags att göra en anna anka och bli en golddigger. Läs lite skvallerpress för inspiration :D

Haha..

BrorDuktig
2010-01-06, 13:56
Skaffa en arbetslös tjej, lol.



Sämsta idén någonsin jag har hört, även om det skulle kunna bli rätt mycket sex i början. Så är det knappast värt att tjat hon kommer spy ur sig. Den veckan hon har mens, då har man ingen som helst nytta av henne. Så vida inte hon sköter städning, matlagning och tvätten.

PS
Nu lär feministerna lyncha mig, men det bjuder jag på.

shut teh face
2010-01-06, 13:57
Sämsta idén någonsin jag har hört, även om det skulle kunna bli rätt mycket sex i början. Så är det knappast värt att tjat hon kommer spy ur sig. Den veckan hon har mens, då har man ingen som helst nytta av henne. Så vida inte hon sköter städning, matlagning och tvätten.

PS
Nu lär feministerna lyncha mig, men det bjuder jag på.
:laugh:

Baan
2010-01-06, 14:11
Personligt besök vid samtliga tillfällen. Problemet är bara att i regel så får man inte prata med chefen och får lämna ansökan till någon mellanhand. Ett annat vanligt scenario är att de tar emot ansökan och säger något i stil med "Vi får in flera ansökningar i veckan... men tack för visat intresse".

Kass. :/ Jag hoppades lite att praktikplats var något man fes fram sådär på en kvart men det låter inte så alls. Nåja, får jag inte jobb i framtiden får jag försöka själv (inom IT) men surt om det är lika svårt som att få ett riktigt jobb.

De får sätta någon begränsning där man måste anställa ett visst antal/praktikplats, 1/3 eller nåt. Annars får man inga nya praktikplatser.

Det borde ju stoppa större delen av utnyttjandet.

Är det något som alltid funnits? Det negativa jag hört var för en del år sen (föräldrarna bl.a.) men det kanske är mer uppstyrt nu.

Three pigs
2010-01-06, 14:22
Om jag hade varit arbetslös under en längre tid så hade jag satsat på att lära mig en hel del om aktier.

Har man väldigt lite pengar känns det riskabelt att riskera det lilla man i så fall har. Men har man inget att förlora, så varför inte :)

WHITEFOLKS
2010-01-06, 14:36
Kass. :/ Jag hoppades lite att praktikplats var något man fes fram sådär på en kvart men det låter inte så alls. Nåja, får jag inte jobb i framtiden får jag försöka själv (inom IT) men surt om det är lika svårt som att få ett riktigt jobb.



Är det något som alltid funnits? Det negativa jag hört var för en del år sen (föräldrarna bl.a.) men det kanske är mer uppstyrt nu.

Jag har ingen aning om det är så men det "borde" ju vara så. Fast kanske finns någon bra anledning till varför det inte skulle funka.

Jag har också erfarenhet av arbetsplatser där det var system på att rotera praktikanter. Är ju sorgligt att det funkade men man förstår ju samtidigt arbetsplatserna, är det ett "no brainer"jobb så är det gratis arbetskraft.

coxie
2010-01-06, 14:38
Har man väldigt lite pengar känns det riskabelt att riskera det lilla man i så fall har. Men har man inget att förlora, så varför inte :)

Är det bara kunskapen man är ute efter så duger forum, böcker och låtsaspengar bra.

Ventor
2010-01-17, 17:49
Tur att man inte är arbetslös längre ;)

Ventor

Degpekka
2010-01-17, 18:29
Bra jobbat! Vad blev det? :)