handdator

Visa fullständig version : Ryggskada efter marklyft


Kona90
2010-01-04, 01:14
Tjenare

Nu är det så att man vart på gymmet och skadat sig. Skulle ta o köra lite marklyft, har klarat av att köra på 90 kg. 4 set, 6 reps.

Så jag tänkte ta och höja mig till 100kg och var helt övertygad att jag skulle klara det. De 2 första repsen gick bra men det tredje tog det stop och jag fick en (skärande?) känsla i nedre delen av ryggen (korsryggen?)

Nu sitter jag här och smörjt in ryggen med voltaren och haft på en värmekudde.
Men har fortfarande värker.

Vad tycker ni att jag ska göra de närmaste dagarna för att få det att läcka ordentligt?

Tacksam för svar

Linusheenriksson
2010-01-04, 01:18
Gör om gör rätt! troligen teknikfel.. värken går över om några dagar, inte imorgon, men om 3-4 dagar. Ta det försiktigt nästa ryggpass. Mvh

MrPowa
2010-01-04, 09:30
Kan nog vara en sträckning som bör gå över, går den inte över efter fleradagar/vecka så kolla upp med sjukgymnast.

Martin Löwgren
2010-01-04, 13:15
Inget allvarligt låter det som (kallas medicinskt för akut lumbago - ryggskott på svenska).

Jag hade avvaktat med att söka hjälp då de helt klart låter som ett lättare lumbago vars värsta smärta oftast lägger sig av sig självt på några dagar.

Sekundär kramp i bland annat erector spinae, serratus posterior latissimus är ofarligt men gör väldigt ont och kan även göra det svårt att ta djupa andetag då de håller i revbenen.

Börjar du få utstrålningar i benen ökad smärta eller problem med blåsan kan ett besök bli aktuellt men annars rekommenderar jag sittförbud och mycket aktiva rörelser.

Det närmaste dagarna är det klokt att ta det lugnt. Sitt så lite som möjligt och helst aldrig i mjuka djupa soffor. Ska du sitta så sitt hela vägen in till ryggstödet, se till att sitta med bra stöd i svanken.

Kona90
2010-01-04, 22:35
Tack för svaren, känns redan bättre idag så ska ta det lugnt denna veckan

Någon som har lust att länka någon sida där man beskriver hur man utför marklyft ordenligt? :)

Känns som när man försöker googla det så har alla olika åsikter om det etc.

Martin Löwgren
2010-01-04, 22:40
Tack för svaren, känns redan bättre idag så ska ta det lugnt denna veckan

Någon som har lust att länka någon sida där man beskriver hur man utför marklyft ordenligt? :)

Känns som när man försöker googla det så har alla olika åsikter om det etc.http://axon.blogg.se/2009/march/en-liten-guide-om-marklyft.html

Swallowme
2010-02-07, 12:47
Råkade ut för något liknande nu är det strax två veckor sedan och det har inte blivit bättre. Hade en vän som "passade" och han tyckte jag höll formen. Smärtan dök dock inte upp förens dagen efter.

Kan man påskynda återhämtningen på någotvis?

Martin Löwgren
2010-02-07, 13:00
Råkade ut för något liknande nu är det strax två veckor sedan och det har inte blivit bättre. Hade en vän som "passade" och han tyckte jag höll formen. Smärtan dök dock inte upp förens dagen efter.

Kan man påskynda återhämtningen på någotvis?

Rör på dig så mycket som möjligt.

Swallowme
2010-02-07, 13:52
Rör på dig så mycket som möjligt.
Okej låter bra. Är påväg till gymnmet. Märker av otrolig lättnad när jag sitter ordentligt. Ryggen slappnar av på något vis.

Bör man undvika just rygg övningar är armar inbokat idag men tänkte inför nästa vecka? Har skippat ryggen sen "olyckan".

young_george
2010-02-07, 20:03
Okej låter bra. Är påväg till gymnmet. Märker av otrolig lättnad när jag sitter ordentligt. Ryggen slappnar av på något vis.

Bör man undvika just rygg övningar är armar inbokat idag men tänkte inför nästa vecka? Har skippat ryggen sen "olyckan".

Du bör alltid undvika övningar du inte klarar av att göra med hög säkerhet, men för läkning är det sannolikt bara bra att träna ryggen på ett säkert sätt. Genomblödning är sällan negativt för läkningsprocessen.

Att helt undvika att träna rygg kommer i slutändan resultera i att du blir ojämnt tränad i kroppen, det är inte bra ur skade- eller hälsosynpunkt.

När jag fått ryggskott har det bara kännts bättre av att träna ryggen så snart som möjligt. Gärna dagen efter om rörligheten tillåtit det.

Martin Löwgren
2010-02-07, 21:42
Okej låter bra. Är påväg till gymnmet. Märker av otrolig lättnad när jag sitter ordentligt. Ryggen slappnar av på något vis.

Bör man undvika just rygg övningar är armar inbokat idag men tänkte inför nästa vecka? Har skippat ryggen sen "olyckan".

Undvik övningar som komprimerar diskarna i ländryggen och kör mycket rörlighet och bålstabilitetsövningar.

creperiet
2010-02-07, 22:28
Beskriv gärna era smärtor mer utförligt - sitter det mitt i musklerna eller mer in mot ryggraden, är smärtan skärande ilande, molande, pulserande osv.

Swallowme
2010-02-08, 11:10
Beskriv gärna era smärtor mer utförligt - sitter det mitt i musklerna eller mer in mot ryggraden, är smärtan skärande ilande, molande, pulserande osv.

Smärtan känns som att den sitter i en punkt i svanken. Upplever det som att det är ganska benig yta förmodligen muskelfästen där(?). :confused:

Smärtan är ju begränsad vilket jag fått höra ska vara "bättre".

Nu har jag lite svårt med definitionen av smärtan men jag upplever att det "sticker till" i vissa lägen. tex. med ordentlig hållning ståendes eller bara liggandes upplever jag inte att jag har ont sittandes kan jag även känna att om jag svankar duktigt så gör den sig nästan itne alls påmind. men klarar inte av att sitta svankad allt för länge. Svagrygg misstänker att det är därför jag fått dessa problem.

Känns tråkigt det som hänt men får försöka ta lärdom av mina misstag. ska se om jag kan ordna med ett lite styrkeprogram just för att stärka ländryggen då den blivit bortglömd bland annan träning. :em:

Swallowme
2010-02-08, 11:15
Som mest känner jag smärta när jag böjer ryggen. tex tar på mig skorna eller reser mig ifrån stolen. i dem rörelse momenten.

creperiet
2010-02-08, 14:57
Det är troligt att det något muskelfäste som fått sig en törn men det är svårt att avgöra utifrån enbart skriftlig beskrivning. Fortsätt underhåll cirkulationen i ryggen ett par veckor och har det inte blivit bättre då får utreda vidare.

jonkalicious
2010-02-08, 14:58
hade samma problem och det var ryggskott

Martin Löwgren
2010-02-08, 15:28
hade samma problem och det var ryggskott

Finns inget som heter ryggskott rent medicinskt utan det är något mer man säger för ont i ländryggen. Orsaksmekanismerna kan skilja enormt mellan två olika ryggskott och dessutom prognosen och rehaben.

tsp
2010-02-08, 15:35
Min polare känner en liknande smärta. Typ lite nedanför bröstryggen tror jag. Smärtar när han tar djupa andetag osv. Detta hände första gången för någon månad sedan vid knäböj, sedan någon vecka senare när han skulle flytta ett skåp som inte var särskilt tungt och nu för tredje gången vid tricepsextensions med hantel bakom/över huvudet sittandes. Varför råkar han ut för det här så ofta? Martin?

Martin Löwgren
2010-02-08, 15:41
Min polare känner en liknande smärta. Typ lite nedanför bröstryggen tror jag. Smärtar när han tar djupa andetag osv. Detta hände första gången för någon månad sedan vid knäböj, sedan någon vecka senare när han skulle flytta ett skåp som inte var särskilt tungt och nu för tredje gången vid tricepsextensions med hantel bakom/över huvudet sittandes. Varför råkar han ut för det här så ofta? Martin?

Mest troligt dålig bålstabilitet. Orsakad kanske av smärta eller helt enkelt brist på aktivering.

För att förstå, diagnosticera och behandla smärttillstånd i ryggen är det av största vikt att man skaffar sig en uppfattning om det rör sig om vanliga ryggsmärtor som man kan hjälpa till att lindra med manuell behandling, men inte har någon specifik medicinsk behandling för, eller om det handlar om en ryggsjukdom med klara diagnostiska kännetecken och förväntat förlopp med eller utan medicinsk behandling.

Är det ingen ryggsjukdom man har (diskbråck, spinal stenos, spondylolistes eller liknande) utan bara vanliga, ofarliga ryggsmärtor kan dessa bero på flera olika saker. Det kan vara strukturer i ryggen som är påverkade på något sätt som till exempel diskar, ligament, muskler, kotor med mera. Även ett felaktigt rörelse mönster kan ge ryggsmärta.

Just detta med felaktigt rörelsemönster pågrund av smärta är något jag nu tänkte försöka förklara.

Bålen har ett inre och ett yttre kontrollerande muskelsystem. Det inre för stabilitet och kontroll och det yttre för stabilitet , kraft och rörelse. Det är främst m. transversus abdominis (djup bukmuskulatur) och m. multifidi (en del i det transversospinala systemet) som står för det inre systemet. Vid smärta i ländryggen är det främst m. transversus abdominis som påverkas och förlorar sin funktion. Hos patienter med ländryggssmärta ser man en fördröjning av m. transversus abdominis vid arm och benrörelser samt minskad muskelmassa av m. multifidi. Dessa muskler återhämtar sig inte automatiskt utan kräver specifik träning. Det viktiga är att lära sig att hitta och aktivera dessa muskler igen, samt träna detta system och bibehålla kontrollen av det inre systemet vid träning av det yttre.

Som jag nämde tidigare i texten kan den djupa ryggmuskulaturen sägas vara ryggradens egen muskulatur. M. multifidi binder samman kotorna i hals- bröst och ländryggraden, samt hjälper till att stabilisera bäckenet. Precis som m. transversus abdominis reagerar m. multifidi innan en rörelse påbörjas och stabiliserar därmed kotorna som en förberedelse för kommande belastning. Precis som m. transversus abdominis kan aktiviteten i m. multifidi vara försenad eller helt borta på grund av smärta. Aktiviteten i m. transversus abdominis och m. multifidi är nödvändig för att bibehålla ryggradens neutralläge. Ryggraden har kurvaturer som gör att den kan fördela vertikal belastning över flera leder och minska trycket på diskarna mellan kotorna. När det gäller de lokalt stabiliserande musklerna ska de aktiveras automatiskt innan en rörelse sker och sedan arbeta länge på en låg ansträngningsnivå. Felet med många bålstabilitetsprogram är att dessa muskler utsätts för traditionell styrketräning vilket inte är optimalt, inte iallafall till en början. Problemet är inte att de är svaga utan att de inte aktiveras i rätt mönster eller är tillräckligt uthålliga för att kunna ge ett långvarigt stöd åt en rörelse. När man väl funnit kontakten med dem ser jag ingen fara med att träna dessa muskler med tung belastning, dock kanske inte med klassisk lågreps träning utan helst i repsintervallet 8-15.

De lokalt stabiliserande musklerna utgör en nödvändig grund för säkra och effektiva rörelser och bör inte glömmas bort i träningen. När man pratar om klassisk bålstabilitetsträning är det just dessa muskler man pratar om. Dessa muskler är inga man primärt tränar för att få stora välutvecklade ryggmuskler men eftersom de kan hjälpa personer att hålla sig skadefria, rehabilitera ryggproblem samt göra att de orkar lyfta mer i marklyft, knäböj och andra komplexa övningar brukar de användas rätt frekvent av de som tar sin träning seriöst eller vill få bort sin ryggvärk.

Anders Dybdahl
2010-02-08, 19:21
Bra inlägg Martin!

Jag vill lägga till att en person med rörelsesrädsla och en person som förväntar att uppleva smärta vid vissa rörelser/moment vill visa upp sämre motorisk kontroll av bålen.

Se följande studie:
"Does anticipation of back pain predispose to back trouble?" http://brain.oxfordjournals.org/cgi/content/full/127/10/2339

Det är just därför information och utbildning är så viktigt vid ryggbesvär, kanske viktigare än att sätta sig på pilatesbollen? ;)

Anders Dybdahl
2010-02-08, 19:39
Tillägg:

Utifrån studien ovan, kan man jo tänka sig hur den motoriska kontrollen av bålen hos en person som redan har ont fungerar.. eller snarare inte fungerar. Nu är jo det här ett träningsforum, men kanske det är dags för "ignore the pain, no gain?"

creperiet
2010-02-08, 21:09
Hos patienter med ländryggssmärta ser man en fördröjning av m. transversus abdominis vid arm och benrörelser samt minskad muskelmassa av m. multifidi.

Mycket vettigt inlägg Martin, borde finnas som någon form av introduktion tillsammans med marklyfts-/knäböjsteknik.

Undrar bara var du hämtat dessa uppgifter någonstans. Inte för att jag ifrågasätter dem på något sätt, tvärtom verkar det helt i sin ordning, men det skulle vara intressant att se vad för patienter det handlar om och hur man samlat in informationen.

Anders Dybdahl
2010-02-08, 21:43
Mycket vettigt inlägg Martin, borde finnas som någon form av introduktion tillsammans med marklyfts-/knäböjsteknik.

Undrar bara var du hämtat dessa uppgifter någonstans. Inte för att jag ifrågasätter dem på något sätt, tvärtom verkar det helt i sin ordning, men det skulle vara intressant att se vad för patienter det handlar om och hur man samlat in informationen.

Creperiet,

Tror du fördröjningen av m.transversus abdominis och den minskade muskelmassan av m.multifidi är en orsak till ländryggssmärta eller ett symptom på ländryggssmärta? Eller inget av dom.. Bara lite nyfiken :)

creperiet
2010-02-08, 22:30
Creperiet,

Tror du fördröjningen av m.transversus abdominis och den minskade muskelmassan av m.multifidi är en orsak till ländryggssmärta eller ett symptom på ländryggssmärta? Eller inget av dom.. Bara lite nyfiken :)

Det ena påverkar det andra och vice versa. Dålig aktivering (i kombination med belastning) kan ge upphov till skador, likaså kan ett sjukdomstillstånd leda till felaktig, kompenserande aktivering (t ex överspända andra muskler). Vad som är hönan och ägget kan säkert variera från fall till fall.

Martin Löwgren
2010-02-08, 23:57
Mycket vettigt inlägg Martin, borde finnas som någon form av introduktion tillsammans med marklyfts-/knäböjsteknik.

Undrar bara var du hämtat dessa uppgifter någonstans. Inte för att jag ifrågasätter dem på något sätt, tvärtom verkar det helt i sin ordning, men det skulle vara intressant att se vad för patienter det handlar om och hur man samlat in informationen.

Det är en bra fråga. Jag snappade upp detta under en idrottsmedicinföreläsning om just bålstabilitet. Föreläsaren hette Fredrik Johansson.

Det var en rätt stor skara människor iallafall men dum som jag var frågade jag inte om studiens namn.