handdator

Visa fullständig version : Kampsportsklubb i Göteborg?


tsp
2010-01-03, 21:12
Nytt år, nya löften, ny start.

Nån cool/trevlig kampsportsklubb i Göteborg ni rekommenderar?

lanzal
2010-01-03, 21:35
Bra trådnamn :smash:

Allan
2010-01-03, 21:43
Bra trådnamn :smash:

Nej. Lågvattenmärke... Nästan varning...

Järvskan
2010-01-03, 23:01
Tycker Allan ska ha en varning om han inte ids/klarar av att ändra en rubrik som forummoderator.

Eddie Vedder
2010-01-04, 07:46
Den bedrövliga titeln är ändrad.

Scratch89
2010-01-04, 09:27
PMa Tricklev. Jag tror han fortfarande håller på med sånt.

mikaelj
2010-01-04, 09:33
Göteborgs Jujutsuklubb (http://www.gjjk.se) om du vill träna tävlingsjutsu (slag/spark, kast, brottning).

Fighter Centre (http://www.fightercentre.com) på (kring?) Viktoriagatan för Wing Chun, Kali Sikaran, MMA, etc.

tsp
2010-01-04, 11:37
Bra trådnamn :smash:

Tack! :D

Tycker Allan ska ha en varning om han inte ids/klarar av att ändra en rubrik som forummoderator.

Tack! :D

Den bedrövliga titeln är ändrad.

Tack! :D

PMa Tricklev. Jag tror han fortfarande håller på med sånt.

Okej, ska göra det!

Göteborgs Jujutsuklubb (http://www.gjjk.se) om du vill träna tävlingsjutsu (slag/spark, kast, brottning).

Fighter Centre (http://www.fightercentre.com) på (kring?) Viktoriagatan för Wing Chun, Kali Sikaran, MMA, etc.


Jujutsu låter roligt! Wing Chin, Kali Sikaran har jag ingen aning om vad det är dock..

En grej jag kom på nu, är att jag gärna slipper allt "hokus pokus" som vissa kampsporter har. Höll på lite med taekwondoo förut och tyckte det var lite väl mycket om att kunna historien, tacka läraren stup i kvarten, osv. Ah ni fattar.. Så tar gärna emot tips på kampsporter fria från den biten.

mikaelj
2010-01-04, 11:56
Tävlingsjutsu är duktigt roligt.

Q4CKykOHXnM

Så här kul hade vi på Varbergslägret 2007!

5A1vuWASv5E

Scratch89
2010-01-04, 13:31
Jag tror att du kommer ha svårt att komma undan historielektionerna och respekten för läraren om du ska träna på ett seriöst ställe. Är det inte så att den klassiska läran med kampsporter främst inte är ett sätt att lära sig försvara sig, utan ett sätt att lära ungdomar att bete sig?

Peter.B
2010-01-04, 14:55
Jag tror att du kommer ha svårt att komma undan historielektionerna och respekten för läraren om du ska träna på ett seriöst ställe. Är det inte så att den klassiska läran med kampsporter främst inte är ett sätt att lära sig försvara sig, utan ett sätt att lära ungdomar att bete sig?

Nope. Träna MMA eller någon annan real samtida kampsport på en bra och seriös klubb så slipper du allt sådant. Blir inte mer historia eller tackande än på random fotbollsklubb om du tränar exempelvis boxning eller MMA.

tsp
2010-01-04, 15:03
Jag tror att du kommer ha svårt att komma undan historielektionerna och respekten för läraren om du ska träna på ett seriöst ställe. Är det inte så att den klassiska läran med kampsporter främst inte är ett sätt att lära sig försvara sig, utan ett sätt att lära ungdomar att bete sig?

Mja, du ska alltid vara en glädjedödare du och ta ner mig till verkligheten va.. ;) Jag är heller inte ute efter att lära mig slåss, har liksom typ aldrig varit i slagsmål i hela mitt liv och planerar inte att börja med det heller. Utan jag vill helt enkelt börja med någon sport, men pallar inte med t.ex. bollsport, särskilt inte i min ålder

Nope. Träna MMA eller någon annan real samtida kampsport på en bra och seriös klubb så slipper du allt sådant. Blir inte mer historia eller tackande än på random fotbollsklubb om du tränar exempelvis boxning eller MMA.

Precis, har vart jävligt sugen på boxning men har hört från flera håll att det inte riktigt är folk jag skulle "trivas" med där. I taekwondoon var det riktigt goa och trevliga människor, så lite synd att jag la av där egentligen.

MikaelJ, du kanske kan berätta lite mer om jujutsu? Verkar vara riktigt roligt men vill ju som sagt komma undan alla ritualer och ceremonier osv.

Peter.B
2010-01-04, 15:12
Precis, har vart jävligt sugen på boxning men har hört från flera håll att det inte riktigt är folk jag skulle "trivas" med där. I taekwondoon var det riktigt goa och trevliga människor, så lite synd att jag la av där egentligen.


Sånt där skiljer sig väldigt mycket från klubb till klubb. Jag tränar ju MMA och det "ska ju vara värsta brutala dödssporten med bara machokillar" men ändå är vi världens snällaste, mysigaste och kramgoaste klubb :hbang: Finns ju vissa klubbar med mer kriminella vilket kanske är vanligare inom sporter som boxning än sporter som karate. Med det sagt skulle jag tipsa dig om att ta en modern kampsport utan speciellt asiatiska anknytningar för att slippa mystik, ritualer och "konstiga tekniker", men kolla upp vilken klubb du tränar den på.

kid24
2010-01-04, 15:22
Gbg mma

mikaelj
2010-01-04, 15:34
MikaelJ, du kanske kan berätta lite mer om jujutsu? Verkar vara riktigt roligt men vill ju som sagt komma undan alla ritualer och ceremonier osv.

Till att börja med skiljer sig tävlingsjutsu ("sportju-jutsu") mycket från traditionell jutsu med ledlås, etc. SJJ är anpassat till internationella regler (t ex VM), och är ganska reducerat jämfört med "Svensk Jujutsu" (jutsu-kai): det finns ett gäng fasthållningar på mattan, några varianter på slag & spark, samt ett gäng kast.

Den enda ritualen på GJJKs tävlingsjutsupass är att man sitter stilla några minuter på knä följt av en hälsning i början och slutet av passen.
Japanska namn används. Man radar upp sig, eller i en ring om det passar bättre, när teknik visas. Fotboll/jage/kast/akrobatik/brottning som uppvärmning.

Vilka ritualer och ceremonier syftar du på?

krellik
2010-01-04, 15:39
Obligatoriskt är att testa BJJ (brassejujutsu), MMA och thaiboxning... Finns en jävla massa bra klubbar inom alla de grenarna i göteborg med bra trevligt folk och hög nivå på träningen.

tsp
2010-01-05, 00:11
Sånt där skiljer sig väldigt mycket från klubb till klubb. Jag tränar ju MMA och det "ska ju vara värsta brutala dödssporten med bara machokillar" men ändå är vi världens snällaste, mysigaste och kramgoaste klubb :hbang: Finns ju vissa klubbar med mer kriminella vilket kanske är vanligare inom sporter som boxning än sporter som karate. Med det sagt skulle jag tipsa dig om att ta en modern kampsport utan speciellt asiatiska anknytningar för att slippa mystik, ritualer och "konstiga tekniker", men kolla upp vilken klubb du tränar den på.

Precis, det skiljer antagligen mest från klubb till klubb kan jag tänka, och egentligen spelar inte sporten så stor roll.

Till att börja med skiljer sig tävlingsjutsu ("sportju-jutsu") mycket från traditionell jutsu med ledlås, etc. SJJ är anpassat till internationella regler (t ex VM), och är ganska reducerat jämfört med "Svensk Jujutsu" (jutsu-kai): det finns ett gäng fasthållningar på mattan, några varianter på slag & spark, samt ett gäng kast.

Den enda ritualen på GJJKs tävlingsjutsupass är att man sitter stilla några minuter på knä följt av en hälsning i början och slutet av passen.
Japanska namn används. Man radar upp sig, eller i en ring om det passar bättre, när teknik visas. Fotboll/jage/kast/akrobatik/brottning som uppvärmning.

Vilka ritualer och ceremonier syftar du på?

Tack för infon! :)

Ja du, är väl hela stämningen att det känns som man typ vill efterlikna ett shaolin-tempel..

Obligatoriskt är att testa BJJ (brassejujutsu), MMA och thaiboxning... Finns en jävla massa bra klubbar inom alla de grenarna i göteborg med bra trevligt folk och hög nivå på träningen.

Tips på specifik klubb som du kan rekommendera?

krellik
2010-01-05, 00:51
Tips på specifik klubb som du kan rekommendera?

Jag inledde min långa period av knäskador när jag bodde i götet så har inte tränat så mycket där som det var planerat. Men gbg mma är trevliga och har mma och bjj och de har bra gäng på båda.

På fightercentre har de också bra mma träning som fan.

Samt jag har bara varit och tränat ett pass bjj på yamasaki academy, dvs Pilos bjj klubb i götet så kan inte säga så mycket mer om den än att de var fruktansvärt trevliga.

Finns helt enkelt jävligt mycket bra klubbar i götet, tumregeln är att testa nån träning eller två på alla klubbar innan du bestämmer dig och jag tycker definitivt du ska testa alla de tre stilarna jag rekommenderade dig...