handdator

Visa fullständig version : samma mat hela dagen?


Nate
2003-09-15, 09:27
Visst borde det inte spela någon roll om man äter samma mat till alla dagens mål? Så länge man varierar sig i det stora hela. Lets say att man lagar mat för hela dagen på morgonen och sedan bara delar upp det på flera mål. Fast inte samma mat varje dag...

Ladd
2003-09-15, 09:32
kan ju vara en ide att blanda lite olika protein källor under dagen........måste vara trist att tugga samma krubb en hel dag..
ledsnar du inte??

// Ladd

ps......fan vad söt du e;)

Nate
2003-09-15, 09:40
Originally posted by Ladd
kan ju vara en ide att blanda lite olika protein källor under dagen........måste vara trist att tugga samma krubb en hel dag..
ledsnar du inte??

// Ladd

ps......fan vad söt du e;)


vad finns det för anledning att blanda proteinkällor under dagen om man bortser från att det kan vara trist att äta samma?

Ladd
2003-09-15, 09:53
Originally posted by Nate



vad finns det för anledning att blanda proteinkällor under dagen om man bortser från att det kan vara trist att äta samma?


king grub är väl den som vet bäst men...............

proteiner är ju uppbyggt av olika aminosyre kedjor
o då antar jag att om man vill åt alla så e de nog bäst o blanda...
men viss föda kanske ger en "komplett" kedja..........?????


// Ladd

z_bumbi
2003-09-15, 10:00
Originally posted by Ladd

men viss föda kanske ger en "komplett" kedja..........?????


// Ladd

Svar ja. Den mesta födan ger komplett protein. Man måste vara ganska klantig om man inte lyckas med detta.

Nate: Det borde inte uppstå någon brist då det bara är en dag med samma mat.
Det går ju även att variera tillbehören till en maträtt så man varierar sig under dagen, en apelsin ett mål, rårivna morötter nästa bara för att slippa ett visst mått av tråkighet.

King Grub
2003-09-15, 10:02
Visst går det att leva på samma mat alla mål en dag, bara det är någorlunda komplett och du inte gör om det dag efter dag. Proteinkvaliten behöver du inte bekymra dig om det minsta: alla animaliska proteinkällor är kompletta, och även vegetabiliska blir det om de kombineras på rätt sätt.

Inte heller kolhydraterna finns någon livsnödvändig anledning att variera; de ger lika mycket energi oavsett om de kommer från ris eller havregryn.

Det som kan vara svårt är att få i sig samtliga vitaminer och mineraler genom ett och samma mål, och vissa av dem behöver tillföras kontinuerligt och kan inte lagras. Frukt och grönt till målen eller en vitamineraltablett, gärna uppdelad i flera delar, är nog nödvändigt.

Men så länge du täcker energibehovet med kolhydraterna du väljer, proteinbehovet med kött, fisk eller fågel t ex, och ser till att få i dig tillräckligt med vitaminer, mineraler, spårämnen och fibrer så går det att leva på samma måltid hela dagen. Men det bör naturligtvis inte upprepas dag efter dag, för inget enskilt mål är så komplett.

Nate
2003-09-15, 10:06
Originally posted by z_bumbi
Nate: Det borde inte uppstå någon brist då det bara är en dag med samma mat.
Det går ju även att variera tillbehören till en maträtt så man varierar sig under dagen, en apelsin ett mål, rårivna morötter nästa bara för att slippa ett visst mått av tråkighet.

Är inte direkt av behov av variation. Kan ur smaksynpunkt äta samma sak varje dag hela tiden i säkert en månad bara jag gillar det jag äter. JAg får lätt hookups på saken och äter dom hela tiden tills jag blir spyless helt plötsligt och måste utesluta dom ur kosten ett tag. Ex kesella åt jag konstant hela hösten... och älskade det. Fast sen blev jag less och kunde knappt titta på en kesellaburk under hela våren. Nu är det dock återinfört i mitt kylskåp...

Action
2003-09-15, 10:11
Originally posted by Nate
Visst borde det inte spela någon roll om man äter samma mat till alla dagens mål? Så länge man varierar sig i det stora hela. Lets say att man lagar mat för hela dagen på morgonen och sedan bara delar upp det på flera mål. Fast inte samma mat varje dag...

Vet om de som äter kyckling o ris 7ggr om dagen under en diet... Med grönsaker till o någon multivitamin med mineraler till borde det vara lugnt.... Så länge man inte tröttnar så... JAg själv körde i stort sett samma kost hela min diet.. Men åt iof inte samma alla mål.. 3 mål om dagen bestod iaf av ris och kyckling.