handdator

Visa fullständig version : Behöver er hjälp, tack!!


emilanderen
2010-01-03, 18:11
Har tränat i drygt 4månader och har gjort en ökning från 62kg till 72kg. Har haft en bra kost samt kosttillskott och kreatin men är inte riktigt nöjd med min figur ännu. Jag har varit på 72kg i drygt 1månad och det händer inget blir galen, blir starkare men går inte upp. Jag har kollat runt lite vad man kan ta mer för att komma upp i mer vikt. Fick ett snabbt tips av en vän om glykogen, sökte lite och fick svar på att den "lagrar kolhydraterna", mne är inte säker på om jag förstår det hela rätt. Jag behöver er hjälp om detta då ni sitter med betydligt mer kunskap än mig. Ber om ursäkt ifall meddelandet inte följer era kriterier

WHITEFOLKS
2010-01-03, 18:15
Ät mer mat bara så kommer du att gå upp i vikt.

Det är hur mycket energi du äter i förhållande till hur mycket du gör av med som påverkar din vikt.

Står du stilla just nu så äter du inte tillräckligt med mat.

emilanderen
2010-01-03, 18:22
Jag vet, men jag äter som ett djur(bokstavligt talat). Får mycket hjälp av min far som är multisportare och triathlet. Han har grymt bra på kosten, men tom han börjar undra varför det inte händer något. Drygt 1månad är inte så jätte länge men jag tycker att det borde ha hänt något i alla fall. Angående glykogen, vad är det bra för? Är det något som du skulle rekommendera?

WHITEFOLKS
2010-01-03, 18:25
Glykogen är nog en feltolkning som antingen du eller din kompis har gjort.

Muskelglykogen är den formen som kolhydrater lagras i musklerna, inte något du intar själv.

Antagligen menar de väl någon sorts snabba kolhydrater som druvsocker eller maltodextrin. Dock kommer inte dessa leda till mer viktuppgång än motsvarande energi från andra källor.

Vill du gå upp i vikt behöver du äta mer energi än du gör av med.

Crocker
2010-01-03, 18:25
Du blir nog inte starkare om du inte går upp möjligen uthålligare.
Förstår inte riktigt den fråga men här kan du läsa om glykogen; http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykogen
För viktuppgång krävs att du ligger på ett överskott, ditt kaloribehov kan du räkna ut här: http://www.nutriand.se/kaloribehov

MrPowa
2010-01-03, 18:28
+1 på ät mer, du tror det är mycket men lägg på mer så blir de mera.

emilanderen
2010-01-03, 18:32
Tackar för alla svar, är nöjd. Har inte tid att skriva mer, måste äta :)