handdator

Visa fullständig version : Sömnvanor


Pendelous
2010-01-03, 16:29
Har under en rätt så lång tid haft problem med mina sömnvanor på helger och lov. När det är skola lyckas jag väl oftast komma upp i tid på morgonen, men annars känns det nästan omöjligt. Även när det är skola blir det ofta att jag inte kan somna förns ganska sent. Men det är som sagt loven och helgerna som är de stora problemen, kan inte somnar alltid sent och är och sover ofta väldigt länge på morgonen...

Hur ska jag göra för att liksom vrida tillbaka sömnvanorna lite? Blir ju bättre sen när skolan börjar, men det kommer tillbaka på helgerna.

Tacksam för svar.

Fredrik_S
2010-01-03, 16:35
Jag tror ända sättet är att gå upp samma tid även på helger... sover jag ut extra länge på morgonen så är det ofta mycket svårt att somna i tid på kvällen

vicarious
2010-01-03, 16:48
Gå upp tidigt på morgonen så du är trött på kvällen. Ställ väckarklockan, finns inga genvägar om du vill ställa tillbaks dygnet.

Pendelous
2010-01-03, 16:54
Jo, men det är så extermt svårt att inte bara lägga sig och somna om på morgonen tycker jag.

Sniggel
2010-01-03, 17:06
Skaffa en ny vana. T ex att träna på morgonen på lördagen eller söndagen. Så har du något du "måste" upp till.

Flatout
2010-01-03, 17:29
Känner igen detta på mig själv. Om det blir rent förj*vligt så dra en "All Nighter", dvs att du struntar i att sova. Har gjort det någon gång själv, man ÄR duktigt trött på kvällen dagen "efter" så att sova då är inga som helst problem :)

Fredrik_S
2010-01-03, 18:06
Jo, men det är så extermt svårt att inte bara lägga sig och somna om på morgonen tycker jag.

Lösningen är enkel men hur man utför den är värre. Det handlar helt enkelt om diciplin... Har själv haft samma problem länge, vetat lösningen men när man ligger där på morgonoen så är det för jäkla enkelt att somna om.... Man måste bryta det mönstret om det nån gång ska lösa sig...

Pendelous
2010-01-03, 18:11
Skaffa en ny vana. T ex att träna på morgonen på lördagen eller söndagen. Så har du något du "måste" upp till.

Precis. Har försökt med detta rätt mycket, tyvärr har jag fortfarande svårt att äta frukost och mår oftast lite dåligt på morgone.

Fast man kan ju inte träna varje dag heller, men då kanske man i alla fall har börjat komma in i en annan "rymt".

John M
2010-01-03, 20:17
Jo, men det är så extermt svårt att inte bara lägga sig och somna om på morgonen tycker jag.

Koffeintabletter direkt + mp3 spelare i öronen, kanske P-film och en runk?

Börja dagen på ett trevligt sätt :D

Onigiri
2010-01-03, 20:57
Hur var det med självdisciplinen?

Pendelous
2010-01-03, 22:43
Nej, det kan jag inte säga. Men det är något med sovandet som har blivit lite fel.