handdator

Visa fullständig version : Tar jag allt i rätt ordning?


Wesa
2010-01-03, 15:31
Såhär kör jag nu. Säg till om ni skulle bytt plats, ändrat tider eller liknande.

Såhär ser en typisk dag ut.

1. EAA (dosering enligt förpackning) 15 min innan träning på relativt tom mage.
2. Varierad lågreps-styrketräning i ca 60 min
3. Direkt efter träning: EAA (dosering enligt förpackning)
4. 15-20 min efter EAA intaget: Gainer (väntat 15 min för att EAA-effekten (proteinsyntesen) skall kicka in.
5. 30 min efter träningspass: Stor måltid där jag har inkluderat kolhydrater, fett och protein i rätt mängder för min kropp.
6. 48 timmars vila innan samma muskelgrupp tränas igen.

Är måltiden för nära inpå?
Ska jag ta gainern tillsammans med EAA eller är det rätt att vänta 15-20 min som jag skrev?

Andra synpunkter eller kan jag köra på detta?

Eddie Vedder
2010-01-03, 15:35
Andra synpunkter eller kan jag köra på detta?

Om du inte har maximala svårigheter att äta ordentligt tycker jag du kan skippa gainer helt och hållet.

Att peta in den mellan EAA och måltiden känns onödigt.

WHITEFOLKS
2010-01-03, 15:36
Gainern behövs nog inte om du inte har svårt för att få in tillräckligt med kalorier.

Edit: too slow.

Wesa
2010-01-03, 17:39
Okej.. Värt att tänka på..

Annars okej med tider och så?

zharz
2010-01-03, 18:17
Fungerar det att kombinera Rage/Trück med EAA?
- Det fungerar bra, men Rage ska tas en halvtimma till en timma innan träning, och EAA direkt innan, så se till att de intas vid olika tillfällen.

Jag brukar ta mitt EAA, och sen värma upp fem minuter på cykel. Hinner det hända något negativt på de minutrarna?
- Antagligen inte, men undersökt är det inte. Undersökta tidpunkter för intag före styrketräning är 0 minuter innan och 60 minuter innan. 60 minuter innan - då är det ingen skillnad jämfört med ett glas vatten. Några tidpunkter där mellan är som sagt inte undersökta. Någonstans i det tidsintervallet börjar effekten avta eller försvinna, men exakt när är okänt. Intag en timme innan träning är helt bortkastat - det är inte bättre än fastande träning.


Kanske smartare att ta EAAt direkt innan du börjar passet.

Wesa
2010-01-03, 18:34
Punkt nr 2 där zharz måste ju nästan betyda att EAA inte har speciellt mkt effekt en halvtimme in på passet heller.

Så borde det inte betyda att du tar en dos av EAA direkt före, en mitt under passet och en direkt efter?

Eddie Vedder
2010-01-03, 20:02
Så borde det inte betyda att du tar en dos av EAA direkt före, en mitt under passet och en direkt efter?

Det står inte hur zharz själv gör. Det är citerat från EAA-stickyn. Den har du väl redan läst innan tråden startades antar jag?

Wesa
2010-01-04, 05:46
Jo jag har läst EAA stickyn men undrade bara vad som kan tänkas vara optimalt.

AmericanDragon
2010-01-04, 10:59
Drick direkt innan och direkt efter så slipper du oroa dig om vad som är mest opti eller inte. :)