handdator

Visa fullständig version : Söker: tips på recept för lergryta


Halldin
2010-01-03, 14:44
Har nyligen fått en lergryta och söker tips på lite lajbans recept som lämpar sig för denna.

Har invigt den med att tillaga kycklingfiléer i kokosmjölk, vitlök, currypasta etc.
Det blev mört och smakade bra, men fler idéer välkomnas.

Fiskrecept undanbedes eftersom smaken sätter sig i grytan och jag redan har börjat använda den till annat.

Halldin
2010-01-03, 14:50
Innan några göteborgare kommer in i tråden och gör sig lustiga så blev köttet inte transformerat till fisken mört och således undanbedes fortfarande fiskrecept. :D

Baha
2010-01-03, 14:59
Lägga i en hel kyckling med hela lökar, morot blir rikigt bra tycker jag, saftigt som fan

Nielsen
2010-01-03, 15:10
Fanns 2 böcker om det på adlibris. Vill du inte köpa så kanske det finns på ditt bibliotek? ADLIBRIS (http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=lergryta&title=lergryta&fromproduct=False)

Icefire
2010-01-03, 15:46
Halva potatisar, aubergine och squash som man vänder i olivolja innan man lägger i grytan och ett par skivor lammstek uppe på det. Salt, peppar och ett lagerblad.
Det blir jättegott! Tar ca 1 timme i ugnen på 200 grader.

Hel kyckling med olika kryddningar är nästan oslagbart.

Halldin
2010-01-03, 21:58
Fanns 2 böcker om det på adlibris. Vill du inte köpa så kanske det finns på ditt bibliotek? ADLIBRIS (http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=lergryta&title=lergryta&fromproduct=False)
Har en bok från 1988, finns några dugliga recept i den.

Men fler är alltid uppskattade ändå, gärna folks favoriter eftersom receptböcker ofta innehåller recept av lite varierande kvalitet. :)

Övriga: Hel kyckling, kan de' va grejer de'? Jag föredrar ju starkt att bara tugga i mig rent kött, som bröstfiléer. Ben, brosk och mörka bitar är jag inte så noga med. :)

Men det är möjligt att smaken är fenomenal som ni säger där.

Keep 'em coming iaf. :thumbup:

Icefire
2010-01-03, 23:04
Har en bok från 1988, finns några dugliga recept i den.

Men fler är alltid uppskattade ändå, gärna folks favoriter eftersom receptböcker ofta innehåller recept av lite varierande kvalitet. :)

Övriga: Hel kyckling, kan de' va grejer de'? Jag föredrar ju starkt att bara tugga i mig rent kött, som bröstfiléer. Ben, brosk och mörka bitar är jag inte så noga med. :)

Men det är möjligt att smaken är fenomenal som ni säger där.

Keep 'em coming iaf. :thumbup:

Du får ju ut massor av rent kött av en kyckling! Kyckling i lergryta är min absoluta favoriträtt i alla fall. Tycker i alla fall att du borde testa och se vad du själv tycker! Om du vill ha tips på kryddningar så har jag massvis.

Larsa_wee
2010-01-04, 22:48
Älgkött är superbt att ha i Lergryta.
Valfri älgbit tex innanlår.
50g milda culinesse/smör.
1 liten vitlöksklyfta.
rejält med havssalt.
peppar.

välj kryddor efter det du gillar. sen ha gärna i lite Rödvin eller Öl i grytan.
sen in med det i ugnen i 125grader i ett par timmar. vänd på det efter ett tag. Köttet blir hur mört och fint som hellst. nästan för mört för det brukar ha en tendens till att falla isär. sen så tar du lite av skyn som blir och ner med det i en kastrull och så i med lite Matlagningsgrädde och krydda efter eget bevåg. till detta så ska man såklart ha Potatismos, inge pulvermos inte. sen gör gärna en schysst sallad till !

Alone_in_the_dark
2010-01-05, 14:12
Variera även med Kanin, Hare, Ren, Hjort osv tänkte själv ge mig på en kaningryta i helgen ;)

Halldin
2010-01-05, 20:41
Du får ju ut massor av rent kött av en kyckling! Kyckling i lergryta är min absoluta favoriträtt i alla fall. Tycker i alla fall att du borde testa och se vad du själv tycker! Om du vill ha tips på kryddningar så har jag massvis.
Sure, tipsa gärna om några kryddningar.:thumbup:

Älgkött är superbt att ha i Lergryta.
Valfri älgbit tex innanlår.
50g milda culinesse/smör.
1 liten vitlöksklyfta.
rejält med havssalt.
peppar.

välj kryddor efter det du gillar. sen ha gärna i lite Rödvin eller Öl i grytan.
sen in med det i ugnen i 125grader i ett par timmar. vänd på det efter ett tag. Köttet blir hur mört och fint som hellst. nästan för mört för det brukar ha en tendens till att falla isär. sen så tar du lite av skyn som blir och ner med det i en kastrull och så i med lite Matlagningsgrädde och krydda efter eget bevåg. till detta så ska man såklart ha Potatismos, inge pulvermos inte. sen gör gärna en schysst sallad till !

Variera även med Kanin, Hare, Ren, Hjort osv tänkte själv ge mig på en kaningryta i helgen ;)

Både receptet och alternativen låter goda, nackdelen är väl att det är väldigt dyrt med sådant kött. :(

Larsa_wee
2010-01-06, 16:35
Sure, tipsa gärna om några kryddningar.:thumbup:





Både receptet och alternativen låter goda, nackdelen är väl att det är väldigt dyrt med sådant kött. :(

Kolla runt om du känner nån som Jagar eller känner Jägare. det är där du får tag på kött till bra pris. eller så kanske dom känner någon som säljer till bra pris.Jag har sån tur att farsan är Jägare och har bra kontakter så våra frysboxar är full av älg,rådjur,hare,ren osv. Fast du kan ta valfri köttbit och slänga ner i lergrytan, det går nästan inte att misslyckas :)

z_bumbi
2010-01-06, 17:22
För en kyckling så tycker jag man tjänar på att fylla den. Det var ett bra tag sedan jag gjorde det men en blandning av torkad/färsk frukt, nötter/mandel, smör/olja, lök/vitlök samt kryddor sätter bra smak på hela pippin. Plocka från varje grupp eller uteslut någon/några grupp/er efter egen smak.
Att blanda matfettet med kryddorna och kladda på utsidan gör det hela ännu bättre.

Tolkia
2010-01-07, 08:28
Ang. kyckling så växer ju inte direkt filéerna upp ur jorden. Filéer eller inte är mer en bekvämlighetsfråga än en kvalitetsfråga (jag tror inte att det är så många som tillagar hel kyckling som äter benen ...). Jag håller med Morty och Baha om att hel kyckling i lergryta är bra, man kan gärna testa att pilla in kryddor under skinnet på den för extra smak. Gillar man stekyta skall man inte glömma att ta av locket på slutet.

Du kan även söka på "romargryta", men har du en bok från åttiotalet kanske det var ett onödigt tips.

Halldin
2011-01-21, 18:45
Hittade ett recept av en slump som nog ska testas imorgon, ser riktigt gott ut:

Rödvinsgryta i lergryta

1,8 kg nötbog eller högrev, jag använde nötbog
2 gula lökar
3 morötter
4 vitlöksklyftor
1 buljongtärning
5 dl rödvin
3 dl vatten
1 burk krossade tomater
½ kruka färsk timjan
1 tsk salt
15 hela kryddpepparkorn
3 krm cayennepeppar
2 lagerblad
10 champinjoner
1 msk soya
Brun Maizena till redning

http://frostrosor.blogspot.com/2010/10/rodvinsgryta-i-lergryta.html

http://2.bp.blogspot.com/_wBgyXIsLBtc/TMcMm4CBY3I/AAAAAAAAA1w/0scHMjPQ31k/s1600/DSC02070.JPG

Halldin
2011-01-23, 14:58
Det smakade riktigt najs. Ser ut typ som på bilden ovan.

Halldin
2011-01-23, 15:05
Man kunde visst bifoga filer

Bite
2011-01-24, 16:28
Jag har tyvärr inget recept att ge dig, men fläskkarre' brukar man kunna fynda billigt och det blir sjukt mört och inihelvete gott i en sån där (eller i en vanlig gjutjärnsgryta).